Gezondheid alle pijlers

Menstruatiecup gebruikers: 2 vragen

14-11-2019 15:31 86 berichten
Hoi!

Ik gebruik sinds 2 maanden een menstruatiecup. Ik ben helemaal om. Zo prettig in gebruik! Ik blijf me alleen 2 dingen afvragen waar ik op internet wisselende verhalen over lees.

1. Wat gebeurt er precies als de cup te vol raakt? Laat het vacuüm dan los en loopt dat hele ding leeg? Of druppelt het door de gaatjes aan de zijkant? Ik merk dat ik makkelijk 12u kan laten zitten (dat mag ook bij zo'n cup), maar dan toch voor de zekerheid ga legen...

2. Gebruiken jullie echt alleen water om schoon te maken na het legen? En kokend water om te steriliseren aan einde menstruatie? Ik gebruik toch graag iets van zeep. Sebamed nu. Is dat echt onnodig?

Alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Ik leeg binnen de 2 uur. Zonder lekkage. Met tampons had ik na 45 minuten al doorlekken. Thuis kan ik zittend bij het fonteintje. Op mijn werk ook. Daarbuiten ken ik plekken waar ik met een tampon in de cup even spoel boven de wc met een waterfles. Overigens kun je ook de cup met wcpapier schoonvegen en indoen.
Alle reacties Link kopieren
_pipje_ schreef:
15-11-2019 08:40
En als hij niet goed zit, komt hij er uit sls je asn dat dinetje trekt?
Als hij vacuum zit voel je wat weerstand als je eraan trekt, als hij niet goed zit kun je hem makkelijker verschuiven.
Iemand tips voor een fijn (biologisch) merk? Zijn best veel aanbieders vertelt Google mij!
Zou dit best eens willen proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de goedkoopste van Bol. Ik wilde het eens proberen, voor ik er veel geld aan uitgaf. Maar omdat hij eeuwig meegaat en hij verder prima bevalt, heb ik hem nog steeds.

Maar een goede biologische: onze Odin verkoopt de Organicup. Ik hoor er goede verhalen over.
Al met al lijkt het me nog steeds niks. Klooien met een flesje water op de wc (want 12 uur ga ik niet redden en ik ga niet 4 keer per dag de douche in) En dan nog moeten uitzoeken waar precies de baarmoedermond zit (kan ik niet voelen) en hoe ik dat ding weer los krijg. Ben bang dat het een miskoop zou worden en dat houdt me tegen er 1 aan te schaffen.
Alle reacties Link kopieren
Grijskleedje31 schreef:
15-11-2019 11:52
Iemand tips voor een fijn (biologisch) merk? Zijn best veel aanbieders vertelt Google mij!
Zou dit best eens willen proberen.
Ik heb de Organicup, al een paar jaar, bevalt heel goed. Maar bijna niemand heeft een scala aan die dingen uitgeprobeerd geloof ik, dus is lastig om goed te beoordelen. In een eerdere post geeft iemand een vergelijkingswebsite geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
15-11-2019 11:58
Al met al lijkt het me nog steeds niks. Klooien met een flesje water op de wc (want 12 uur ga ik niet redden en ik ga niet 4 keer per dag de douche in) En dan nog moeten uitzoeken waar precies de baarmoedermond zit (kan ik niet voelen) en hoe ik dat ding weer los krijg. Ben bang dat het een miskoop zou worden en dat houdt me tegen er 1 aan te schaffen.

Ik zoek mijn baarmoedermond nooit hoor, ik duw hem gewoon naar binnen.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
15-11-2019 11:58
Al met al lijkt het me nog steeds niks. Klooien met een flesje water op de wc (want 12 uur ga ik niet redden en ik ga niet 4 keer per dag de douche in) En dan nog moeten uitzoeken waar precies de baarmoedermond zit (kan ik niet voelen) en hoe ik dat ding weer los krijg. Ben bang dat het een miskoop zou worden en dat houdt me tegen er 1 aan te schaffen.
Je moet niks ;) Maar ze zijn tegenwoordig ook goedkoop te krijgen, mocht je het redelijk vrijblijvend uit willen proberen. Je moet wel een beetje vertrouwd met je lichaam zijn om hem eruit te halen, maar dan ben je er ook zo aan gewend. Ik weet ook niet waar mijn baarmoedermond zit trouwens, ik plop dat ding er gewoon in en check dan of hij vacuum zit door er zachtjes aan te trekken.

Ik vond het geklooi om tampons discreet weg te werken, en als er wel fijne prullenbakjes zijn (zoals in damestoiletten) vond ik die nog steeds beetje smerig. Dus ik ben blij met een herbruikbare cup.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook een en ideaal in gebruik. Als ik ergens naar toe ga zorg ik dat ik hygiëne doekjes bij heb en een flesje water in mijn tas zit. Daar is het ook prima mee schoon te maken als er geen kraan op de wc is.

En qua legen....dat moet ik op dag 2 zeker iedere 2 uur, dus die 12 uur is lang niet voor iedereen haalbaar.

Of de vacuüm goed is kun je voelen door met je vinger te voelen of de cup helemaal rond is uitgeklapt en er dus geen deukje in zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt super blij met mijn cup. Leeg m twee keer. Voordat ik naar bed ga en aks ik eruit kom waarvan dus 1x onder de douche. Spel m altijd af met zo koud mogelijk water. Dan is hij war stugger en vouwt makkelijker uit. Voorheen had ik meer pijn, schimmelinfecties en het was een gedoe. Nu is het er eigenlijk niet behalve ff s’ochtends en s’avonds. Naar mn baarmoedermond heb ik nog nooit gezocht 🙈
Alle reacties Link kopieren
Als ik eromheen voel voelt de ene zijkant ingedeukt oid
Maar hij lekt dus niet dus blijkbaar zit hij dan wel goed....
Uithalen is wel een beetje viezig
Toch wel bloed wat op je vingers zit dan
Maar ja als je maar 2 keer pd hoeft te legen en dat is thuis is dat ook weer geen echt probleem
bij mij blijft hij ook altijd wat ingedeukt pipje, maar gaat altijd goed. geen zorgen :)
Alle reacties Link kopieren
Haha ok

Ja hij lekt niet echt dus blijkbaar zit hij dan goed
Voel je zo'n ding ook 's nachts niet zitten?

Ik heb een lichte menstruatie dus ik kan nu vaak na dag 1 's nachts al toe met een inlegkruisje. Draag nooit tampons 's nachts. Vind ik zo naar.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-11-2019 15:59
Voel je zo'n ding ook 's nachts niet zitten?

Ik heb een lichte menstruatie dus ik kan nu vaak na dag 1 's nachts al toe met een inlegkruisje. Draag nooit tampons 's nachts. Vind ik zo naar.
Het fijne ervan vind ik nu juist dat je hem helemaal niet voelt. Juist ‘s nachts ook erg fijn, vind ik.

Een tampon voel ik zitten, het touwtje irriteert en je ruikt toch nog wel iets. Met de cup ruik ik niets meer (wel bij het legen) en de normale vochtigheid blijft bestaan (of hoe zeg je dat) een tampon zuigt alles op.

Een cup moet je vaker verwisselen als je zwaarder ongesteld bent, dus jij zal het met 2x per dag legen afkunnen.

De maat kies je niet uit op de zwaarte van je menstruatie, maar op je lichaamsbouw.

Je hebt: breder of smaller, korter of langer, zachter of harder en de keuze uit steeltjes/laddertjes/ringetjes/balletjes/niets. Plus het materiaal kan gifstoffen bevatten, daar kun je ook nog in kiezen.
Maar even voor de beeldvorming:
Je hebt de cup op de wc eruit gehaald en er is geen fonteintje/kraan/wastafeltje. Dan moet je dus zittend op het toilet, met een flesje water die cup schoon gaan spoelen boven de ruimte die je nog over hebt tussen je benen? Ik denk dat ik dan daarna nog de pot en vloer moet gaan droog maken.
En ik vraag me dan af: als je de kleinste maat tampons gebruikt, gaat zo'n cup er dan lekker in? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ja dus

Ik kan heel moeilijk iets in hebben
Een echo app ging heeeel moeilijk en met veel pijn
En een normale tampon gaat ook niet makkelijk en doet.pijn
Maar deze cup ging redelijk makkelijk erin.. wel even lichte pijn na in en uitdoen maar dat trekt weg na 20 minuten terwijl dat met een tampon blijft voelen en geirriteerd is
Alle reacties Link kopieren
sorry maar iiiieeuwww, nog een reden waarom ik non stop de pil pak, gedaan met de maandelijkse miserie..
Alle reacties Link kopieren
ik heb dan nog liever maandverband, maandverband kun je nog in uw broekzakken steken en zo op werk naar toilet lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar met cup hoef je er vaal helemaal niks mee op je werk, kan gewoon thuis

Als ik zou werken en de cup moest legen tussendoir zou ik het denk ik ook anders doen
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
15-11-2019 16:22
Maar even voor de beeldvorming:
Je hebt de cup op de wc eruit gehaald en er is geen fonteintje/kraan/wastafeltje. Dan moet je dus zittend op het toilet, met een flesje water die cup schoon gaan spoelen boven de ruimte die je nog over hebt tussen je benen? Ik denk dat ik dan daarna nog de pot en vloer moet gaan droog maken.
Heb je over mijn tip heen gelezen dat je een gehandicaptentoilet kunt gebruiken? Of ben je jezelf aan het overtuigen dat je niet wilt? Je hoeft het niet uit te proberen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Hij lijkt me zo groot?
Alle reacties Link kopieren
Hij is in het gebruik niet groot. Tenminste, ik ervaar het niet zo.
Alle reacties Link kopieren
_pipje_ schreef:
15-11-2019 17:45
Ja maar met cup hoef je er vaal helemaal niks mee op je werk, kan gewoon thuis

Als ik zou werken en de cup moest legen tussendoir zou ik het denk ik ook anders doen
en wat voor mensen die zware menstruatie hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven