Gezondheid alle pijlers

Menstruele migraine, wie schrijft er mee? (Tips?)

18-01-2021 18:55 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een paar jaar geleden met de pil gestopt en had sindsdien veel minder last van hoofdpijn algemeen en menstruele migraine. Ook mijn partner merkte dit op.
Ik dacht dat ik er eindelijk vanaf was.
(Al heb ik vorig jaar wel een paar keer een maagontsteking gehad met overgeven en een hoofdpijn die mij aan migraine deed denken. Voelde me ook erg beroerd. Dit was niet telkens tijdens de menstruatie.)

Helaas krijg ik sinds vorige maand toch weer aanvallen en wel tijdens de derde dag van mijn menstruatie. (Dit is nieuw.) :(
Ook merk ik dat het bloeden iets langer duurt/heviger is.
Ik voelde mij toen best beroerd en moest 's avonds één keer overgeven. Nadien voelde ik me gelukkig wel wat beter, al was slapen met een hoofd dat ontploffen stond nogal moeilijk.
Ik verhuis wel binnenkort, dus misschien ben ik meer gestrest en is dit een trigger...

Gisteren dan had ik "geluk" en moest ik niet overgeven, maar ik had wel Primperan ingenomen. Alleen hielp dit niet bij het misselijk gevoel, maar goed, niet moeten overgeven is al heel wat.
Voelde me nogal uitgeput en heb lang in bed gelegen. Wat tintelingen in mijn oren ook. Telkens als ik rechtstond kwam er een vlaag van misselijkheid (niets nieuws..).

Uiteindelijk ging het beter en zelfs de hoofdpijn leek helemaal te verdwijnen.

Helaas is de pijn sinds vandaag weer wat terug. Niet dat ik niet kan functioneren (anders kon ik dit niet typen) maar erg vervelend is het wel en ik kan me ook niet bukken, zelfs niet door de knieën gaan zonder dat ik de boel pijnlijk voel bonzen. En nog steeds wat beroerd...
Zelfs mijn tong voelt "verdoofd". Echt een vreemd gevoel...

Omdat ik zo'n gevoelige maag heb (maagbreuk) kan ik geen Ibuprofen meer hebben, maar ook geen Exedrin (laat staan bij een aanval met overgeven). Niet dat ze er terug uitkomen, maar ik krijg er wel maagpijn van.

Huisarts weet zich intussen ook geen raad meer wat betreft medicatie, zeker door mijn gevoelige maag. :(

Iemand tips?
Ervaringen?
Zin om mee te schrijven?

Ik vond wel andere topics, maar ze waren al enkele jaren oud.
eend1993 wijzigde dit bericht op 18-01-2021 19:05
1.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
happyapple schreef:
19-01-2021 07:32
Bij mij is het trouwens niet heel stipt steeds op hetzelfde moment in mijn cyclus, maar kan net voor, tijdens of net na de menstruatie zijn... Hoe is daar bij jullie?
Bij mij de ene maand rond m'n eisprong, dan weer de week voor m'n menstruatie en de maand erop misschien juist weer de week erna
Alle reacties Link kopieren
Harderwijk2021 schreef:
19-01-2021 07:58
Bij mij de ene maand rond m'n eisprong, dan weer de week voor m'n menstruatie en de maand erop misschien juist weer de week erna
Ja dat klinkt eigenlijk wel bekend. En met pech heb ik het ook nog wel eens 2x in een cyclus.
Alle reacties Link kopieren
happyapple schreef:
19-01-2021 08:10
Ja dat klinkt eigenlijk wel bekend. En met pech heb ik het ook nog wel eens 2x in een cyclus.

Ja klopt. En soms, heel soms, als alle sterren goed staan , een hele cyclus bijna niet. Helemaal niet is me de afgelopen 30 jaar niet overkomen helaas.
Alle reacties Link kopieren
Dat was bij mij niet wisselend. Meestal dag 2/3 menstruatie en ovulatie (niet elke keer trouwens) en steeds op dag 4 na een bevalling (dat heb ik 6x gedaan).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
19-01-2021 09:55
Dat was bij mij niet wisselend. Meestal dag 2/3 menstruatie en ovulatie (niet elke keer trouwens) en steeds op dag 4 na een bevalling (dat heb ik 6x gedaan).
Oh ja ik al op de dag na de bevalling (2x) en het 1e trimester was vreselijk zonder sterkere medicijnen dan gewone paracetamol. Had toen 'gewoon' alsnog elke 4 weken die ongesteldheids migraine...
Alle reacties Link kopieren
Harderwijk2021 schreef:
19-01-2021 09:29
Ja klopt. En soms, heel soms, als alle sterren goed staan , een hele cyclus bijna niet. Helemaal niet is me de afgelopen 30 jaar niet overkomen helaas.
Ja hier soms ook ineens een beetje geluk met een relatief prima cyclus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hele erge menstruele migraine gehad. Had 6 a 7 dagen migraine. Wat helpt bij mij:
Triptanen (mag dat met jouw maagaandoening?)
Zwanger worden (daarna stuk minder)
B12-injecties
Duphaston in de 2e helft van jouw cyclus

En als je niet zwanger wil worden verschillende hormoon anticonceptie uitproberen zonder stopweken!
leeuw32 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 12:12
21.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook heel erg last van menstruele en normale migraine. Wisselen van pil maakte bij mij al iets verschil, maar grootste verschil kwam bij het slikken van rizatriptan. Ik neem het als ik een aanval op voel komen en 9/10 keer zet de aanval niet door.
Ik heb ook fysiotherapie tegen migraine geprobeerd, maar dit deed vrijwel niks voor mij. Huisarts heeft mij destijds ook aangeraden te stoppen met het gebruik van paracetamol. Ik nam dit zo vaak voor zowel hoofdpijn als migraine, dat hier ook een soort verslavingshoofdpijn door kan ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Hier 3 dagen voor de menstruatie, begint altijd rond 14.00 de hoofdpijn, brufen en paracetamol werken niet meer. Exedrin is niks anders dan paracetamol en aspirine ik een zeer lage dosering dus huisarts vond dat onzin om te kopen. Heb nu sumatriptan gekregen om te proberen. Mag er wel maar max 1 per dag en max 2 dagen achter elkaar. Nou ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
bitterbal schreef:
19-01-2021 11:47
Hier 3 dagen voor de menstruatie, begint altijd rond 14.00 de hoofdpijn, brufen en paracetamol werken niet meer. Exedrin is niks anders dan paracetamol en aspirine ik een zeer lage dosering dus huisarts vond dat onzin om te kopen. Heb nu sumatriptan gekregen om te proberen. Mag er wel maar max 1 per dag en max 2 dagen achter elkaar. Nou ik ben benieuwd.
Complete onzin, dat mag maximaal 10 dagen. Huisartsen en migraine......
Alle reacties Link kopieren
bitterbal schreef:
19-01-2021 11:47
Hier 3 dagen voor de menstruatie, begint altijd rond 14.00 de hoofdpijn, brufen en paracetamol werken niet meer. Exedrin is niks anders dan paracetamol en aspirine ik een zeer lage dosering dus huisarts vond dat onzin om te kopen. Heb nu sumatriptan gekregen om te proberen. Mag er wel maar max 1 per dag en max 2 dagen achter elkaar. Nou ik ben benieuwd.
Het staat in de bijsluiter wat er mag. Het ene medicijn is het andere niet natuurlijk. Huisartsen en migraine zijn niet de beste combi. Terwijl migraine zoveel voorkomt dan zou het fijn zijn als ze er meer van zouden weten. Je mag bij de meeste medicatie na de eerste medicatie hebt ingenomen 2 uur later er weer 1 innemen als de aanval weer doorzet. Dan moet je 24 uur wachten. En maximaal 8 x medicatie nemen in de maand, 2 x medicatie op 1 dag telt als 1. Migraine duurt ook vaak 3 dagen dus als je iets inneemt werkt dit vaak wel maar komt het 3 dagen achter elkaar terug. Ik hoop dat het je helpt!
Alle reacties Link kopieren
Ja ze sprak me zeer streng toe, heb er ook maar 6 gekregen om te proberen.
Schijnt dat de bijwerkingen nogal heftig zijn. Hebben jullie daar veel last van?
Alle reacties Link kopieren
Ik durf de tweede ook amper te nemen. Het doet toch iets met de bloedvaatjes in je hoofd. Maar migraine doet dat ook al eigenlijk.
Maar met 1 tablet ben ik meestal al geholpen.
Het enige wat ik merk is dat warm water en b.v. thee veel heter voelen.
En ik ben een beetje moe, maar dat ben je met migraine toch al.

Ik zou het zeker proberen.
Alle reacties Link kopieren
Bitterbal, ja ik ben zo suf als een konijn en slaap heel dag. Maar ja alternatief is ook in bed liggen met heel veel pijn. Dan weet ik wel wat ik kies.

Voor een ieder die migraine heeft: ga naar een neuroloog of gynacoloog die mee wil denken en blijf niet klooien bij een huisarts. Die weten er niks vanaf. Ik ben van 10 dagen klachten per cyclus naar 1 a 2 gegaan. Met een behandeling waar de huisarts nog nooit gehoord had.
Alle reacties Link kopieren
bitterbal schreef:
19-01-2021 13:19
Ja ze sprak me zeer streng toe, heb er ook maar 6 gekregen om te proberen.
Schijnt dat de bijwerkingen nogal heftig zijn. Hebben jullie daar veel last van?
Migraine is erger, vind ik dan. En ik heb geen bijwerkingen maar slik wat anders en al jaren en zeker 8 per maand dus mijn lijf is er aan gewend.
Alle reacties Link kopieren
Ik lig sowieso in bed tijdens de aanval en ben kapot moe, als die hoofdpijn maar weggaat, ik verwacht zaterdag mijn menstruatie dus met een beetje pech vanaf morgen migraine. Zo stom is dat, gewoon altijd vanaf 14.00 uur. Ik voel het smorgens aankomen en bereid dan alles voor voor het avondeten voor mijn gezin, doe wat ik moet doen en om 14.00 uur gaat het licht uit.

3 jaar geleden zelfs opgenomen geweest 4 dagen, ze dachten dat ik een tia had gehad, kon niet meer praten fatsoenlijk of op simpele dingen komen. Bleek uiteindelijk migraine met aura te zijn. Dat was mijn eerste migraine ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook wisselend soms een dag ervoor, soms na de doorbraak en aan einde maar ook weer niet altijd.

Toevallig twee maanden geleden voor eerst tijdens ovulatie.

Ik mocht op begin ook niet meer dan twee pillen per maand en dat was prima maar na tweede bevalling werd het heftiger en ben ik naar HA gegaan om optie van pil te bespreken (ben gesteriliseerd dus qua voorbehoedsmiddel niet nodig).

Hij had daar nog nooit van gehoord en heeft zich erin verdiept en dus aan de pil gegaan. Hij stelde ook voor om preventief triptanen te nemen maar vind het zelf te heftige medicatie en werkt ook prima als ik aanval heb.

Uiteindelijk alleen maar bloedingen met de pil dus was hem ook niet maar omdat hij zelf voorstelde preventief te slikken (dat zou dan hele menstruatie zijn, dus 5 dagen) ben ik gewoon gaan slikken als ik migraine had en niet meer een aanval uitzingen omdat ik die maand al twee pillen had geslikt.

Paar maanden geleden hele zware aanval gehad met uitval, spraak problemen etc en toen de neusspray variant gekregen omdat ik zo beroerd was dat een pil slikken niet ging en die werkte zo goed en snel en veel minder het “duffe” ik sla niets meer op bijwerking van de sumatriptan pil dat ik ben overgestapt.

Ik heb wel magnesium en b2 besteld. In kader van baat het niet schaadt het niet.
Alle reacties Link kopieren
bitterbal schreef:
19-01-2021 13:19
Ja ze sprak me zeer streng toe, heb er ook maar 6 gekregen om te proberen.
Schijnt dat de bijwerkingen nogal heftig zijn. Hebben jullie daar veel last van?

Heb helemaal geen bijwerkingen. Neem er soms bij erge aanvallen wel 2 per dag. Al jarenlang. Alles beter dan migraine.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip: hoofdpijnpoli in het ziekenhuis.

Waarom zolang aanmodderen bij de huisarts? Er zijn mensen die hier écht veel verstand van hebben!
Alle reacties Link kopieren
Nadat ik de sumatripan voorgeschreven had gekregen, heb ik het zeker een jaar in huis gehad: ik durfde het niet in te nemen omdat de huisarts me nogal bang had gemaakt over de bijwerkingen.... Inmiddels ben ik er veel makkelijker in geworden. Na inname ga ik in bed liggen, ik vind mijn armen en benen zwaar aanvoelen, val in slaap en dan is het na een uur of twee slapen weg. Heerlijk. Vaak komt het toch nog terug met een uur of 12. Sinds kort neem ik er dan gewoon nog 1. Helpt ook. En zo kom ik de 2 a 3 dagen door. Heb ook zelf gezocht en gevonden dat je het max 10 dagen per maand in mag nemen.

Ik heb het inderdaad ook vlak voor of tijdens en soms vlak na de menstruatie. Regelmatig ook rond de eisprong.

Laatst met de huisarts besproken dat ik het tijdens een aanval toch vaak meerdere keren in moet nemen, zij heeft toen bètablokkers voorgeschreven. Deze moet je structureel slikken, dit zou migraine moeten voorkomen. Maar het slomer voelen van de bètablokkers houdt me tegen om dit te nemen, net als het dagelijks slikken van medicatie.

Ik kijk uit naar de overgang!
Alle reacties Link kopieren
bitterbal schreef:
19-01-2021 19:24
Ik lig sowieso in bed tijdens de aanval en ben kapot moe, als die hoofdpijn maar weggaat, ik verwacht zaterdag mijn menstruatie dus met een beetje pech vanaf morgen migraine. Zo stom is dat, gewoon altijd vanaf 14.00 uur. Ik voel het smorgens aankomen en bereid dan alles voor voor het avondeten voor mijn gezin, doe wat ik moet doen en om 14.00 uur gaat het licht uit.

3 jaar geleden zelfs opgenomen geweest 4 dagen, ze dachten dat ik een tia had gehad, kon niet meer praten fatsoenlijk of op simpele dingen komen. Bleek uiteindelijk migraine met aura te zijn. Dat was mijn eerste migraine ervaring.
En als je nu al een pil in neemt? Zet de aanval dan toch door?
Alle reacties Link kopieren
Lily77 schreef:
20-01-2021 12:42
Nadat ik de sumatripan voorgeschreven had gekregen, heb ik het zeker een jaar in huis gehad: ik durfde het niet in te nemen omdat de huisarts me nogal bang had gemaakt over de bijwerkingen.... Inmiddels ben ik er veel makkelijker in geworden. Na inname ga ik in bed liggen, ik vind mijn armen en benen zwaar aanvoelen, val in slaap en dan is het na een uur of twee slapen weg. Heerlijk. Vaak komt het toch nog terug met een uur of 12. Sinds kort neem ik er dan gewoon nog 1. Helpt ook. En zo kom ik de 2 a 3 dagen door. Heb ook zelf gezocht en gevonden dat je het max 10 dagen per maand in mag nemen.

Ik heb het inderdaad ook vlak voor of tijdens en soms vlak na de menstruatie. Regelmatig ook rond de eisprong.

Laatst met de huisarts besproken dat ik het tijdens een aanval toch vaak meerdere keren in moet nemen, zij heeft toen bètablokkers voorgeschreven. Deze moet je structureel slikken, dit zou migraine moeten voorkomen. Maar het slomer voelen van de bètablokkers houdt me tegen om dit te nemen, net als het dagelijks slikken van medicatie.

Ik kijk uit naar de overgang!
Snap wel dat je niet meteen aan de bètablokkers wil. Dat slome gevoel kan ook komen doordat je bloeddruk echt te laag wordt van de medicatie. Ooit ook zo moe geweest na 4 x ophogen bleek de bloeddruk onder de 100 te zitten 😏. Ik heb zo’n beetje al alles geslikt en gespoten wat er maar is om de migraine behapbaar te houden.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
18-01-2021 21:48
Heb je nog een kinderwens?

Mijn migraineaanvallen zijn enorm verminderd sinds ik geen baarmoederslijmvlies meer heb. Ook nauwelijks pms.

Triptanen kan je ook als sprays krijgen. Zeker als je veel overgeeft bij migraine is dat een fijne oplossing. Ik blijk er allergisch voor te zijn, die triptanen.
Ik slik dagelijks candesartan.
Nee, maar dat lijkt me toch een drastische ingreep... (Ik ga er toch vanuit dat je daar geopereerd bent?)
Alle reacties Link kopieren
eend1993 schreef:
18-01-2021 19:09
Bijzonder. Mag ik weten welke supplementen dit zijn? Zelf las ik iets over magnesium en ik slik die uit Kruidvat al een tijdje, maar ofwel zijn die te zwak, ofwel doen ze gewoon niets af bij mij.
Hoi,
Ja tuurlijk. Maar dat kan per persoon verschillen dus ik raad aan niet zelf te experimenteren maar dan eerst naar een mesoloog te gaan. Bij mij wordt verstoorde hormoonhuishouding bijv veroorzaakt door iets rondom m'n lever.

Ik heb klamazol (energetica) , l lysine cats claw (new are), en pulsatilla pratensis d6 (vsm).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven