Gezondheid alle pijlers

Mezelf niet voor menstruatie

08-05-2019 15:19 527 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Voordat mijn menstruatie doorbreekt, kan ik zo onzeker en humeurig zijn. Ik weet dat het door de hormonen komt, maar ik word er toch verdrietig van als ik mezelf niet ben die periode.
Wie herkent dit en wat doe je eraan om ermee om te gaan?
Ik heb ook wel lichte lichamelijke ongemakken maar dat vind ik een stuk beter te accepteren.
Ik ben 2 a 3 dagen stront chagrijnig. Vroeger ging ik dan nog wel eens een discussie aan met mijn partner dat doe ik al jaren niet meer, ik weet nu "nee niet doen, denk er over 3 dagen nog eens over na!" Naast dit heb ik ook altijd paar dagen buikpijn en hoofdpijn. Ik slik de pil meestal 2 of 3 maanden door.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier ook heel veel last van, de laatste keer was zo heftig dat ik bang ben voor de volgende ronde. Heel erg emotioneel, angsten die enorm versterkten waardoor ik nóg emotioneler werd en m`n lichaam die helemaal ondersteboven lag, alsof het elk moment door kon breken maar dat gebeurde maar niet (veel later dan normaal.)
Alle reacties Link kopieren
Ik had het wel verwacht maar ik ben dus zeker niet de enige. Het lijkt wel of veel vrouwen het goed kunnen verbergen. Ik heb altijd het gevoel dat het op mijn voorhoofd geschreven staat ☺️
Wat zijn hormonen toch lastige stofjes. Mijn man zegt soms dat ik minder scherp moet zijn maar hoe doe je dat als je het zelf niet door hebt en er niet tegen te vechten is!
Alle reacties Link kopieren
1 a 2 dagen voor mijn menstruatie zit ik helemaal niet lekker in mijn vel. Ik ben dan heel moe en heb dan een heel kort lontje, het lijkt wel alsof ik veel gevoeliger ben voor prikkels, want ik vind alles ineens irritant. Vervolgens de eerste twee dagen van mijn menstruatie ben ik fysiek heel ziek er van. Hevige buikkrampen, hoofdpijn, kan amper op mijn benen staan en verlies ook veel bloed.

De pil heb ik jaren geslikt, werkte perfect tegen die fysieke klachten, maar kreeg daar juist de hele cyclus door mentale klachten van. ik voelde me helemaal niet mezelf met die hormonen, echt tegen het depressieve aan.

Momenteel slik ik pijnstillers tegen de pijn en houd ik echt goed rust, op mijn zij liggen met een kruik en een kop thee op de bank. Ga binnenkort wel een andere pil proberen op advies van mijn huisarts want die buikpijn is erg vervelend. En wellicht zit er toch iets bij wat voor mij wel werkt. Het is in ieder geval altijd het proberen waard.
Ik zou echt zo tekenen voor 2 dagen.... Hier duurt het helaas wel 1 tot 2 weken, na mijn eisprong begint het gezeur alweer. Als ik dan een keertje in mijn "goede weken" ziek ben, dna heb ik gelijk een hele maand zwaar. :@@:
Alle reacties Link kopieren
Onbevangen schreef:
08-05-2019 19:23

Momenteel slik ik pijnstillers tegen de pijn en houd ik echt goed rust, op mijn zij liggen met een kruik en een kop thee op de bank. Ga binnenkort wel een andere pil proberen op advies van mijn huisarts want die buikpijn is erg vervelend. En wellicht zit er toch iets bij wat voor mij wel werkt. Het is in ieder geval altijd het proberen waard.

Bij mij werkte eerst ook niks kwa pijnstillers tegen de pijn totdat ik aleve feminax ging gebruiken, dat is speciaal tegen menstruatiepijn. Echt een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
08-05-2019 15:25
Hier nog eentje.
Wat helpt is meer ontspanmomenten inbouwen (yoga, sauna)
Pure chocola mag.!
Wat ook schijnt te helpen is DIM, google eens.Heb ikzelf geen ervaring mee.

en accepteren.
DIM werkt inderdaad goed hier voor het humeur! Ik slik het zo'n 1,5 week voor mijn eerste menstruatiedag. Mijn vriend merkt het enorm in mn humeur als ik een paar dosissen DIM vergeten ben in die periode :whistle:
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb/had zelf echt zeer erge pmds. Het had ook veel invloed op mijn functioneren. Zowel in mijn werk als in mijn relatie.
Ik wilde niet direct de stap naar antidepressiva maken en heb eerst acupunctuur geprobeerd. Daar heb ik ongelooflijk veel baat bij gehad. Eigenlijk toen we het gevoel hadden dat we 'klaar' waren en ik heel veel stabiliteit voelde werd ik per ongeluk zwanger :applause: dus daar had het ook voor geholpen...
het is nu afwachten wat er gaat gebeuren na de bevalling. Maar in ieder geval heeft de acupunctuur bij mij veel verschil gemaakt, dus misschien is dat wat voor je TO
Alle reacties Link kopieren
Hmmm klinkt toch interessant die dim. Maar eens overwegen dit ook te gaan gebruiken.

Verder zou ik ook tekenen voor een paar dagen...

Zo lekker mijn bedje in en morgen met goede moed en een portie relativering vermogen weer op!

Slaap lekker meiden. Bedankt voor alle reacties tot nu toe 💋
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie Pinda. Ik heb het eerder gedaan om andere redenen en word er altijd een beetje zenuwachtig van maar als het helpt....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook last van. Ben echt super giftig op alles en iedereen die ook maar verkeerd durft te ademen en aan de andere kant kan ik in janken uitbarsten om de stomste redenen . Ik ben ondertussen zover dat ik het op tijd herken, geef thuis een seintje dat ze met rust moeten laten en ik verwacht van mezelf niet dat ik het zonnetje in huis moet spelen. Dat geeft wat meer rust en zo kom ik die dagen gewoon door.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook even mee volgen hier. Jammer genoeg zelf niet echt veel tips buiten chocolade (al is het een placebo, het verlicht soms toch echt)

Soms is het zo erg dat ik er last van krijg in mijn spieren (omdat ze heel de tijd opgespannen zijn uit irritatie) en inderdaad ook kribbig word om de kleinste dingen. En daar dan vervolgens ook om moet huilen terwijl ik andere weken amper een traan laat... superirritant! Daarnaast ook veel last aan de borsten, zo erg dat ik er ‘s nacht regelmatig wakker van word, en dit alles zo’n vier dagen aan een stuk.

Misschien kunnen we hier een uitlaatklepje openen waar alle PMS onzin in uitgekraamd kan worden als het weer eens zo ver is? :idee:
Alle reacties Link kopieren
En mijn man die dan durft te zeggen: "Je moet zeker weer ongesteld worden".
"DAT HEEFT ER NIKS MEE TE MAKEN!!!"
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Alle reacties Link kopieren
Zus, je hebt dus wel een manier gevonden om ermee om te gaan. Verwachtingen laag houden, is ook een goede tip!

Aardappelpuree, pijn in mijn borsten heb ik gelukkig niet altijd en ook niet zo erg als jij beschrijft. Mijn zoontje heeft dan nog wel eens de neiging om erop te gaan leunen. Au!
Het is wel fijn om hier van me af te schrijven en te lezen hoe anderen hiermee omgaan!
Alle reacties Link kopieren
san77 schreef:
08-05-2019 23:51
En mijn man die dan durft te zeggen: "Je moet zeker weer ongesteld worden".
"DAT HEEFT ER NIKS MEE TE MAKEN!!!"
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Mannen af en toe 😧 Ze zouden het eens moeten overnemen van ons. Dan kwam er niks meer uit hun handen volgens mij 😉
Aardappelpuree schreef:
08-05-2019 23:09
Ik kom ook even mee volgen hier. Jammer genoeg zelf niet echt veel tips buiten chocolade (al is het een placebo, het verlicht soms toch echt)

Soms is het zo erg dat ik er last van krijg in mijn spieren (omdat ze heel de tijd opgespannen zijn uit irritatie) en inderdaad ook kribbig word om de kleinste dingen. En daar dan vervolgens ook om moet huilen terwijl ik andere weken amper een traan laat... superirritant! Daarnaast ook veel last aan de borsten, zo erg dat ik er ‘s nacht regelmatig wakker van word, en dit alles zo’n vier dagen aan een stuk.

Misschien kunnen we hier een uitlaatklepje openen waar alle PMS onzin in uitgekraamd kan worden als het weer eens zo ver is? :idee:

Ik vind het een heel goed idee :cheer:
Ik heb ook nog wel wat tips trouwens. Ik heb wel otndekt dat stress het verergerd, dus tijdens die periode van de maand neem ik overal wat extra tijd voor en staat mijn man extra stand by als het nodig is. Ook plan ik gewoon minder dingen in tijdens deze weken en heb ik zelfs een cursus assertiviteit gevolgd om mijn grenzen wat beter aan te kunnen geven, want daar liep het ook vaak op mis. En de lat gaat gewoon een stuk lager. ik dacht altijd dat ik mensen teleur zou stellen als ik ergens nee op zeg, maar dat valt reuze mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik stond van de week te gillen tegen mijn man, en toen vroeg hij lachend of mijn eisprong weer voorbij was... dan begint het bij mij al nl. Humeurig, pinnig, depri.
Oh, ik stuiter ontzettend. Heb zelf het idee dat het rond de eisprong is, dan weer even weggaat, en voor de menstruatie weer begint.
Kan echt dagen hebben dat ik alles negatief zie en het liefst alleen maar zou slapen. Dan word ik 's ochtends wakker en denk ik alleen maar, OH nee hoe kom ik de dag door?
Dat zijn dagen waar ik me echt doorheen moet slepen en dat voelt alsof het nooit meer over zal gaan. En alles en iedereen irriteert me incl. ikzelf :facepalm:

Maar dan opeens is het weer weg en kan ik de hele wereld weer aan. :nut:
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 09-05-2019 12:52
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ... nu 6 maanden weer ongesteld geweest na zwangerschap, maar het lijkt met de maand erger te worden. Vorige maand had ik een grote off-dag dat ik echt verdrietig, boos en alles tegelijk was, werd ik de volgende dag ongesteld. Ik ben het nog niet regelmatig, maar ik kan het nu wel inschatten. Ik hoop dat het verdwijnt en anders ga ik denk ik toch aan de pil, ondanks dat ik die nog nooit geslikt heb.
Ik ben juist jaren aan de pil geweest maar had daarmee ook stemmingswisselingen. Iets anders wel, maar toch. Iedereen reageert ook weer anders op de pil, dat zijn tenslotte net zo goed hormonen.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
08-05-2019 16:59
Ik heb er ook altijd erg veel last van gehad, ik was een soort wandelende onweersbui, die na de eisprong steeds dreigender werd. Nu ben ik voorbij de menopauze en gebruik ik het voor overgangsklachten waaronder opvliegers en emotionele, hormonale instabiliteit. Sommige artsen zien een aantal overgangsverschijnselen als een jarenlange PMS, al zal jou dat nu niet interesseren :D
Had ik destijds hier maar van geweten:
Vandaag de dag wordt monnikspeper(bes) nog steeds gebruikt bij ‘vrouwenkwaaltjes’. De gezaghebbende Duitse Kommission E adviseert Vitex agnus castus bij ontregeling van de menstruatiecyclus, bij premenstruele klachten en cyclische mastodynie [1-3]. Secundaire indicaties zijn verminderde vruchtbaarheid en miskramen door corpus luteum insufficiëntie, hormonale acne en (peri)menopauzale klachten [2,4]. Monnikspeper is in Duitsland één van de meest gebruikte fytotherapeutica. https://naturafoundation.nl/kenniscentr ... afieid=109

Het is een taai en wat technisch verhaal maar zeer lezenswaardig als je last hebt van PMS of PMDD.

Mocht je belangstelling hebben, pb me maar als je een merknaam en/of internetadres wilt voor niet al te dure maar goede monnikspeper-tinctuur.
Het kruid (monnikspeper/vitex agnus castus) wordt verwerkt in veel pms-supplementen. Soms bevat het niet veel werkende ingrediënten, of wanneer dat wel zo is worden er hoge prijzen voor een maandhoeveelheid capsules gevraagd.
Ik heb je een berichtje gestuurd :)
Nou, ik heb me even ingelezen in DIM, ik ben onder de indruk! Bedankt voor de tip dames.

Ik ben er nu mee bezig er meer op te anticiperen. Ik plan minder 'moetjes' in in die periode en dat lukt al aardig. Deze maand ga ik beter letten op rust. Zorgen dat ik een betere kwaliteit slaap heb. Dus minder cafeïne, alcohol even laten staan en niet te veel schermen voor bedtijd. Ook aandacht besteden aan sporten, want daardoor slaap ik dieper en dus beter.

Voor mij is aan de pil gaan geen optie meer, krijg er teveel mentale onbalans van en heb een niet bestaande seksdrive.

Ben vorige maand wel begonnen aan magnesiumtabletten en moet zeggen dat ik al veel minder last heb van lichamelijke kwaaltjes. Ik moet over een goede week ongesteld worden en heb geen last van opgezette borsten. Terwijl ik er normaal direct na de eisprong last van heb. Misschien is dat ook nog een optie TO, ik voel me ook minder opgejaagd dan anders.
Alle reacties Link kopieren
marilene26 schreef:
09-05-2019 12:46
Ik heb je een berichtje gestuurd :)

Ik heb je berichtje niet ontvangen! Ik zal zelf wat sturen, eens zien of dat wel werkt.
Pb lukt niet altijd op Viva, waarom is een raadsel, ze noemen het dus maar 'een bug' :roll:
nounou
Alle reacties Link kopieren
Nou pfff, hier nog niet happy de peppie. Ik vind het dan echt totaal niet leuk om op het schoolplein te staan. Mijn zoontje zit nog niet zo lang op school en ik sta vaak alleen. Voel me nu zo bekeken 😣
Hopelijk breekt het snel door dan zakt het na een paar dagen weer 👍

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven