Gezondheid alle pijlers

Minderen of stoppen met alcohol..

15-12-2018 21:59 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik PAS! stoppen met alcohol in januari... en eventueel meerdere maanden.
anoniem_378937 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 22:56
93.09% gewijzigd
Gisteren bij een etentje twee 0punt0 biertjes gedronken. Ik begin het zowaar te leren dat dat ook kan.

Kerstavond wel flink van alles gedronken maar niet zo excessief als voorgaande jaren. Eerste kerstdag 1 glas, Tweede kerstdag 2 glazen.

Zoals normale mensen.
Alle reacties Link kopieren
Welkom!

Hier ook een paar wijntjes en als ik de twaalf uur haal (afgelopen 3 jaar om 10 uur naar bed gegaan op oudjaarsavond) een glas champagne.

Fijne jaarwisseling en voor iedereen wie mee wilt doen, wees welkom! #ikpas! (vanaf morgen :) )
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig en gezond nieuwjaar!!!
Alle reacties Link kopieren
Vanaf nu alcoholvrij! Jullie ook?

Happy new year!!
Morgen nog een verlicht rondje nieuwjaarsborrel.. maar vanaf 3 januari is het even helemaal klaar! B)
En een gelukkig nieuwjaar allemaal! :cheer:
Verplicht ipv verlicht
Alle reacties Link kopieren
verwijderd i.v.m. herkenbaarheid.
anoniem_378937 wijzigde dit bericht op 06-01-2019 11:50
93.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vandaag gewerkt. Wat ''lekkers''gegeten als afsluiting, zonder wijn. Dit is de eerste keer in tijden dat ik bewust niet drink. Ben benieuwd. Mijn echtgenoot heeft een glaasje champagne aangeboden, welke ik weg wuifde. Vanavond niet mop. En de rest van de maand ook niet.


Tot zover.. tot morgen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook gestopt met ingang van gisteren. Mijn valkuil is tijdens het koken en ook wel de weekenden. Vanwege keelpijn gisteren aan de gember thee met honing gezeten. Er zullen ongetwijfeld lastige momenten aankomen, maar die knop moet om. Baal gewoon van steeds voor een wijntje zwichten. Wil sowieso gezonder gaan leven. Voor mij is dat naast minder alcohol, meer bewegen en meer fruit eten. Het zal ook vast zijn vruchten afwerpen maar ik wil vooral van die afhankelijkheid af.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde. Gezonder leven, zoals ik over het algemeen deed. Hardlopen weer oppakken, koolhydraten beperken. Dan zullen de kilo's er ook wel afvliegen.
Alle reacties Link kopieren
De eerste dag van Dry January zit er op! Wat jullie ook zeggen, gewoonte doorbreken en fitter worden is het grootste doel. Een paar kilo minder aan het einde vd maand zou wel een hele leuke bijkomstigheid zijn :)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-12-2018 05:33
Wat zou als er wat is en je kinderen moeten in de nacht naar de huisartsenpost of de spoedhulp of je ouders bellen met een noodgeval.....je bent bijna altijd aangeschoten???
Je kunt natuurlijk een taxi nemen. Maar het personeel op de seh is ook niet gek. Dus Dan krijg je een melding bij veilig thuis.
Ik ga niet geheel stoppen in januari (heb de 19e een heel feestelijk etentje) maar wel zo-goed-als.
Morgen begin ik met mijn nieuwe baan, super spannend en ik wil fit zijn en blijven.

Met oud jaar flink gedronken en gatver, wat was ik gisteren brak. Naar mate ik ouder word, wordt dat erger en het bevalt me niets: rechtstreeks bewijs van wat een gif het is en wat het met je lijf doet.

Gisteren organiseerde dezelfde groep drinkers nog een spontane nieuwjaarsborrel en ik ben niet gegaan. Hoorde later berichten dat iedereen hem weer flink geraakt had, dus blij dat ik thuis ben gebleven.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met iedereen? Hier gaat het goed. Ik heb een aantal gelegenheden deze maand waarbij ik normaal gesproken wijn drink, maar ben echt vastbesloten niet te drinken. Zo zijn er elke maand wel feestjes of etentjes. Vraag me wel af wat ik nu wél moet gaan drinken tijdens een etentje. Ik hou niet van frisdrank. Drink eigenlijk alleen koffie, thee en water.
Alle reacties Link kopieren
Over hoeveel wijntjes hebben we het? Omdat sommigen zeggen dat ze 4 vd 7 dagen drinken en dat teveel vinden. Ik drink wel bijna elke avond 1 wit wijntje. Zie er niet zo'n probleem in. Hooguit dat het niet goed voor de lijn is . Ik kan ook makkelijk stoppen maar vind het gewoon lekker en gezellig om samen met man een wijntje te drinken. Meestal blijft het bij 1 wijntje. Op zaterdag soms 2.
Ik drink nooit in mn eentje. Als man een avond weg is laat ik de wijn gerust staan en heb er dan ook weinig behoefte aan.
Gaat het bij teveel drinken dan echt om meerdere wijntjes op een avond?
tulpje21 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 20:38
9.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het goed. Ik ben ook vastbesloten om januari ''droog'' te blijven. Idd genoeg gelegenheden ook weer deze maand maar ben dan toch al vaak de bob.

Voor in de avond verse thee proberen? Ik drink verse gember thee en heb nu ook munt in huis gehaald. Hele avond aan de koffie (cafeïne) is ook niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.


Nog meer die mee doen?
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
21-12-2018 07:43
Ik drink twee of drie keer per week een paar biertjes. En eigenlijk nooit meer dan ik van plan was. Maar wat TO schrijft:
Ik wil gewoon weer mezelf zijn, helder kunnen denken en goed voor mijn kids zorgen.
Sorry hoor, maar als je 4 avonden in de week een wijntje drinkt en je raaks nieteens aangeschoten, zoals TO ook zegt, dan vind ik dit nogal overdreven gesteld. Als of je niet goed voor je kinderen kan zorgen als je 's avonds een wijntje drinkt! Of dat je jezelf niet bent. Volgens mij kun je nog steeds helder denken als je niet aangeschoten bent.
Dus of TO overdrijft of ze drinkt veel meer dan ze hier schrijft, in mijn optiek. Maar als zij wil minderen of stoppen, prima natuurlijk. Ik zou echt niet iemand willen tegenhouden daarin, hoor. En gezond is het ook niet, ook niet eentje. Dus alle reden om niet meer te drinken. Maar je kan ook een probleem maken waar dat er misschien niet is. TO is twee weken gestopt met roken, het lijkt me dat voorlopig alle aandacht daar naartoe moet gaan. Het is heel knap dat ze gestopt is en ook heel belangrijk, roken is vele malen slechter dan in beperkte mate alcohol, zoals TO gebruikt. Stoppen met roken is heel moeilijk, na twee weken ben je zeker nog niet van de verslaving af. Als je dan ook jezelf beperkingen gaat opleggen op ander gebied wordt de kans dat je terugvalt met roken des te groter. Dat zou veel erger zijn dan het drinken dat zij nu doet.
Snap deze ook niet goed. Hoeveel drink je dan TO? Omdat je zegt: mezelf zijn en helder kunnen denken. Dat kan toch wel met 1 glaasje wijn s avonds? Ik ken zoveel mensen die s avonds 1 glaasje drinken. Zie daar echt geen probleem in. Ik kan nog prima functioneren na 1 glas wijn.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij wel meerdere dagen per week en meerdere wijntjes. Niet dat ik dan aangeschoten ben daarvan. Waar ik vooral vanaf wil is de gewoonte, en het is niet gezond. Ik merk de laatste tijd dat ik ook minder goed slaap, dus minder uitgerust. Ik kan er niet meer zo goed tegen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn post lijkt misschien overdreven, maar ik merk dat ik er niet meer zo goed tegen kan. Met name niet goed slapen en niet uitgerust wakker worden, minder helder voelen in de ochtend. En ja, dit heb ik bij 3 wijntjes al. Dagen dat ik niet drink, dan slaap ik beter en voel me een stuk fitter.
Ik doe mee! Nu nog vakantie en dan sluipt het er zo makkelijk in. Einde vd dag tijdens het eten koken is mijn valkuil. Ook ik merk dat ik slechter slaap met twee wijntjes op en ik krijg er zoveel snaaitrek van. Ik voel me vaak ook “ongezellig” als ik niet een wijntje drink op een feestje maar dat is onzin natuurlijk. Ik drink vanavond Spa rood met wat citroen en munt, heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Welkom! En goed bezig!
Alle reacties Link kopieren
Gember thee drink ik veel momenteel omdat ik niet fit ben. Met honing en munt. Spa rood met citroen en munt klinkt ook goed! Zeker ook voor tijdens een etentje, die ga ik onthouden.
Ja of een beetje druivensap in een wijnglas, dat doe ik weleens als ik moet rijden. Dat “staat” dan toch nog gezellig.
tulpje21 schreef:
03-01-2019 20:24
Over hoeveel wijntjes hebben we het? Omdat sommigen zeggen dat ze 4 vd 7 dagen drinken en dat teveel vinden. Ik drink wel bijna elke avond 1 wit wijntje. Zie er niet zo'n probleem in. Hooguit dat het niet goed voor de lijn is . Ik kan ook makkelijk stoppen maar vind het gewoon lekker en gezellig om samen met man een wijntje te drinken. Meestal blijft het bij 1 wijntje. Op zaterdag soms 2.
Ik drink nooit in mn eentje. Als man een avond weg is laat ik de wijn gerust staan en heb er dan ook weinig behoefte aan.
Gaat het bij teveel drinken dan echt om meerdere wijntjes op een avond?

Met 1 glas per avond zou ik zelf ook niet zoveel problemen hebben als je er verder geen last van hebt.

Ik drink niet elke avond, maar tot voor kort bijvoorbeeld op woensdag op een vaste borrelavond wel 2 of 3 wijntjes. Dat wil ik niet meer als ik de volgende dag moet werken.
Soms borrel ik ook op vrijdagavond en dan vind ik 2 of 3 wijntjes wel aanvaardbaar als ik verder die week niet of nauwelijks gedronken heb.

Mijn probleem bestaat uit de echte 'doorzak-avonden', als er een feestje of etentje is met een bepaalde groep vrienden die allemaal veel drinken. Dat is gelukkig niet (meer) elke week maar wel snel elke maand (in december zowel kerstavond als oudejaarsavond en 19 januari staat er alweer iets gepland) en dan gaat het echt om meer dan 6 glazen per avond, en zelfs wel eens meer dan 10 glazen. Dat wordt tegenwoordig binge-drinking genoemd. Het is superslecht voor je gezondheid en ik voel het ook aan de kater die tegenwoordig niet meer 1 maar minimaal 2 dagen duurt en mijn algehele functioneren in gevaar brengt.

Probleem daarbij is toch wel de sociale druk en de gewoonte binnen die groep. Ik kan natuurlijk thuis bijven of aan het water gaan, maar dat heeft dus vergaande consequenties voor de gezellige avonden die ik toch ook niet altijd wil missen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven