Gezondheid alle pijlers

Minderen of stoppen met alcohol..

15-12-2018 21:59 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik PAS! stoppen met alcohol in januari... en eventueel meerdere maanden.
anoniem_378937 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 22:56
93.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mn avondjes er niet voor afzeggen maar zelf matigen door meer fris tussendoor te drinken.

Ik ben nu 3 dagen alcohol vrij! Ik ben niet meegegaan naar de kroeg op 1 januari omdat niet-drinken in combinatie met opkomende grieperigheid niet ideaal was.
Ik zou op zulke avondjes ook proberen om wat water tussendoor te drinken en toch echt de grens bij 2-3 wijntjes te houden. Hoewel ik wel snap hoe dat gaat hoor, ik heb ook zo’n vriendenclub, en met 2 wijn op maakt het je ook minder uit ineens. Alleen achteraf ben ik er ook zo beroerd van! Maar met twee kleine kinderen zijn deze avondjes er niet heel vaak meer. Het is meer dat wijntje bij het koken of ‘s avonds op de bank.
Overigens ga ik niet helemaal stoppen, op vrijdag of zaterdag mag ik 1 of 2 wijntjes drinken van mezelf. Maar verder dus niet.
En ik wil het sporten weer op gaan pakken. Door nare restklachten van mijn laatste bevalling ging dat een tijd niet maar nu gaat het veel beter. Als ik me gezonder voel neig ik ook minder naar alcohol en slecht eten.
Alle reacties Link kopieren
Luimpje schreef:
03-01-2019 20:48
Mijn post lijkt misschien overdreven, maar ik merk dat ik er niet meer zo goed tegen kan. Met name niet goed slapen en niet uitgerust wakker worden, minder helder voelen in de ochtend. En ja, dit heb ik bij 3 wijntjes al. Dagen dat ik niet drink, dan slaap ik beter en voel me een stuk fitter.
Nou, fijn dat je dit zo opschrijft. Toen ik in een eerdere post schreef dat ik het wel een beetje overdreven vind werd er direct gesuggereerd door een andere forummer dat ik dan zelf wel een alcoholprobleem zou hebben. Echt belachelijk, maar goed.

Ik doe ook mee met ikpas.nl. Ik vind het gevoel dat ik krijg van alcohol echt heerlijk. Als het maar niet teveel is. Ik drink lang niet iedere dag, ook omdat ik de laatste tijd veel sport. Maar ik wil gewoon wel eens weten hoe het is om meerdere weken niet te drinken. Tijdens mijn zwangerschap was dat voor het laatst en dat is alweer bijna 20 jaar geleden. Ik denk dat het niet moeilijk zal zijn, tenminste, dat verwacht ik. Tot nu toe, de eerste drie dagen, ging het makkelijk. Maar 3 dagen niet drinken doe ik wel vaker dus zegt nog niks.

Nu staat het weekend voor de deur dus ik ben benieuwd.
Ik realiseerde me vandaag dat ik mezelf een beetje voor de gek houd met in het weekend mag het wel. Dus besloten de rest van de maand ook gewoon helemaal geen alcohol meer te drinken. Gisteren 1 wijntje op en ik zat er echt naar uit te kijken, dus dan merk ik dat het toch een beetje gewoonte is geworden.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed sofietje! Ik ben dit weekend uit eten geweest en heb spa rood gedronken. Ik ben best trots op mijzelf...Ik vind het fijn om ze 's avonds zo fris en fit te voelen.
Hier liep het ook uit de hand. Zowel het drinken als het roken. Zit in een stressvolle situatie en gebruikte dat maar al te makkelijk als excuus! Ik ben echt zware discussies met mezelf aangegaan. Waarom was ik geworden wie ik nooit wilde zijn? Ik kende ze toch wel van zulke vrouwen, losers vond ik het en lekker makkelijk allemaal. En nu was ik zo'n vrouw geworden. Ook veel van geleerd wat stress met je kan doen als mens. Toch kreeg in de knop om! En dat is gelukt door tegen mezelf te zeggen dat ik mezelf nu aan het verwaarlozen ben en dat ik beter kan zorgen dat ik trots op mezelf kan zijn. Dat het niet makkelijk zou worden wist ik. Eerst gestopt met roken en 2 weken erna heel veel gaan minderen met drinken. Mijn doel was per 1 januari definitief stoppen iig voor 3 maanden. met kerst en oud en nieuw al weinig gedronken en was er ook echt klaar mee. Nog niet zo lang dus maar voel ij nu al stukken beter! Het gaat mij lukken. Succes en bij moeilijke momenten noem voor jezelf de voordelen op van niet meer drinken (en roken), dat helpt echt!
Alle reacties Link kopieren
Humanista. Goed dat je ook meedoet. Idd.. ben ook benieuwd hoe het is om een periode achtereen niet te drinken. Hoe gaat het tot nu toe?

Sofietje. Knap van je! Ik denk dat het makkelijker is om helemaal te stoppen idd. Leuk dat je ook meedoet met ikpas. Heb je de app gedownload?

2018anoniem. Ik herken wat je schrijft.. ik was ook nooit zo.. en opeens weer gaan roken en meer drinken. Ook met beide gestopt. Eerst met roken en nu dus met drinken. Doel is om nooit meer te roken, maar een wijntje op z'n tijd... maar voorlopig even helemaal niks!
Drie maanden is een mooi streven, ik denk dat ik ook doorga na dry januari.

Nu 5 dagen voltooid. Ikpas houdt dat ook bij ;)
Ik miste gisteravond wel een wijnte. Had lekker (gezond) gegeten, daar had ik anders een wijntje bij gedronken. Manlief het aangeboden maar ik heb nee gezegd.
Ben wel vaak wakker snachts, veel dromen. Heb ik de laatste tijd sowieso wel vaker, misschien dat het ook nog wel komt door het stoppen met roken?
Ik heb niet echt bijgehouden wanneer ik droom, als ik drink niet maar ook dagen tussendoor zonder drank en dan geen dromen gehad zover ik weet.

Hoe gaat het slapen bij julie?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eens eerder meegeschreven op dit forum, precies hetzelfde onderwerp geloof ik. En toen is het een tijd heel goed gegaan. Maar nu ben ik echt weer wat aan het terugvallen dus 2 januari weer begonnen met Dry January/ Ik Pas. Fijn dat ik hier mn ei weer kwijt kan. Ik merk dat ik juist heel goed slaap nu. Vorige keer had ik daar juist last mee, net als jij beschrijft Luimpje. Maar bedenk me nu dat ik toen inderdaad ook stopte met roken.
Ik vind dit weekend wel wat saai. Ik heb expres geen afspraken gemaakt want ik weet van mezelf dat ik daar in het begin veel moeite mee heb. Dat komt wel weer, volgende week of de week daarna. Ben al wel 1,5 kilo kwijt want heb er ook maar gezond eten bijgenomen, mag wel na die decembermaand. Succes allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Ben wel vaak wakker snachts, veel dromen. Heb ik de laatste tijd sowieso wel vaker, misschien dat het ook nog wel komt door het stoppen met roken?
Ik heb niet echt bijgehouden wanneer ik droom, als ik drink niet maar ook dagen tussendoor zonder drank en dan geen dromen gehad zover ik weet.
Ik had dat ook toen ik stopte met roken. Een collega attendeerde mij er op dat nicotine het effect van cafeïne vermindert. Dus hetzelfde aantal koppen koffie komt harder aan. Vanaf toen ben ik na 12:00 gestopt met koffie drinken en geen last meer.
Alle reacties Link kopieren
Oh en IkPas ook :) Van af en toe een wijntje is het van lieverlee elke dag 1 of 2 wijntjes geworden. Sinds 1 januari helemaal gestopt en eerlijk gezegd heb ik er weinig moeite mee. Gisteravond had ik wel een glas rode wijn gelust bij mijn blokjes oude kaas, maar ik vond het niet lastig om het te laten staan.
Hallo dames en gelukkig en gezond nieuwjaar!

Leuk om te zien dat we met meer zijn nu de maand echt is begonnen!

Ik heb het tussen kerst en oud en nieuw echt bont gemaakt, maar merk ook dat ik duidelijk meer drink dan de meesten hier. Vrijwel dagelijks en dan bijna een fles, in het weekend nog meer! 😳.

Ik ben al een tijdje bezig met de voorbereiding van IkPas/Dry January en ben dan ook vol goede moed begonnen. Gaat tot nu toe heel goed en ik vind het prettig om ook jullie ervaringen te lezen.

Heb sinds 1 januari dus niks meer gedronken en ik voel me tot nu toe vooral heel erg moe (ontgiften??). Vanaf morgen ga ik ook extra goed op mijn eetpatroon letten. Deze week heb ik wat uitnodigingen afgeslagen omdat ik niet in de verleiding wilde komen, maar vanaf nu pak ik mijn leven gewoon weer op, maar dan met water/Spa rood etc. Omdat het nu januari is, is het makkelijker om alcohol af te slaan ivm dry January. Heb ook op mijn fb aangegeven hieraan mee te doen.

De meeste mensen weten niet dat ik zoveel drink en dat wil ik graag zo houden. Het is uiteraard mijn bedoeling om na de maand januari er nog in ieder 2 alcoholvrije maanden eraan te plakken om daarna af en toe in het weekend wat wijntjes te drinken. Of misschien wel helemaal niet meer.... In ieder geval loopt de IkPas-teller in de App lekker op! 😀

Ik heb trouwens een hele verzameling (kruiden) thee aangeschaft, lekker!!
Alle reacties Link kopieren
Ik durf ook niet hardop te zeggen hoeveel ik dronk, hoor. 1 á 2 glazen per dag, maar dat werden best wel eens meer.

Ik kan niet zeggen dat ik frisser wakker word. Vanochtend ook weer met een katerig gevoel wakker geworden, waarvan ik in het verleden zou zweren dat het aan de wijn lag.
Ik slaap ook niet beter maar dat komt door een wakkere dreumes...
Alle reacties Link kopieren
Goed van jullie!
Ik ben die fase van afbouwen al enkele jaren voorbij maar herken veel van wat jullie schrijven! Ik dronk op een doordeweekse dag 3 soms 4 glazen :$
En ik begon er al vanaf de middag naar te verlangen...

Een jaar of 4 geleden was ik mijn eigen gezuip en slecht slapen echt beu.
Toen heb ik mezelf opgelegd om minstens 2 avonden per week niet te drinken en op de avonden dat ik wel iets drink is het 1 glaasje, en op zaterdag hooguit 2 maar ook niet iedere zaterdag.
Ik voel me pakken beter zo! Slaap beter en voel me uitgerust. En ik geniet weer van een glas wijn, voorheen wist ik wel dat ik niet goed bezig was en ging ieder glas gepaard met een schuldgevoel...

En als ik nu veel drink op een feestje dan gaat dat over 4 glazen en ben ik echt zat, heb ik de dag erna een kater en hoef ik een hele week geen druppel meer.
En vroeger was dat dus op een gewone weekdag! Onvoorstelbaar dat ik dat toen deed :facepalm:

Dus hou vol allemaal, minder drinken is echt aangenamer leven!
Fijn bericht FarFarAway! Dat geeft een mens moed! Ik ga ervoor om over een tijdje te zijn waar jij nu bent!!
Ik ga met jullie meedoen.

Ik herken heel veel wat jullie schrijven.Af en toe een wijntje (wat een verraderlijk verkleinwoordje eigenlijk) werd geleidelijk bijna elke avond 3-4 glazen en ik merkte dat ik onrustig werd als ik geen wijn in huis heb. Dan heb je misschien geen lichamelijke verslaving, maar psychisch begint het er wel op te lijken.

Ik heb mezelf voorlopig op wijndieet gezet. Hoogstens een beetje in het weekend, maar ik probeer ook dat te vermijden.

Ik hoop er fitter van te worden, hopelijk ook gewicht te verliezen, en geld over te houden.
Alle reacties Link kopieren
Nou, het weekend zit er bijna op en het gaat goed. Ik ben een paar keer in situaties terecht gekomen waar ik normaliter wel wat bij zou drinken, lunch met vriendin bijvoorbeeld. Maar niet gedaan en ik heb het niet gemist!
Ik heb nu al langer niet gedronken dan normaal voor me is. En ja, als ik eraan denk loopt het water me wel in de mond. Ik zou nu echt wel wat lusten hoor! Maar er is niets in huis dus als ik zo ga eten kom ik niet in de verleiding. Morgen gewoon weer werken en dan is er geen probleem. Eerste moeilijke moment wordt dinsdagmiddag als ik ga koken. De nieuwjaarsreceptie op werk morgen vind ik niet moeilijk.
Succes allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook nog steeds alcoholloos! Slaap er helaas wel minder door, had gehoopt dat dat beter zou worden. Verder wel fitter, erg fijn! Vind het tot nu toe erg meevallen maar op sommige momenten had ik best een glas wijn gelust :) nog 24 dagen te gaan, ben heel benieuwd of die ingesleten gewoonte van het wijndrinken dan ook daadwerkelijk minder is geworden of zelfs weg is!
Alle reacties Link kopieren
Gezellig dat jullie meeschrijven! ''fijn'' dat het slechte slapen/ dromen ook kan komen door het stoppen met roken.
Vanavond ben ik goed doorgekomen met heerlijke verse thee. De knop is om maar ik ben er wel mee bezig. Overdag geen last maar zodra de kindjes op bed liggen...
Voor nu alleen maar heel blij dat het tot nu toe lukt en de motivatie is groot. Voel me al minder opgeblazen, komt ook doordat ik nu weer begonnen ben met sporten en gezond eten. Hoop eind van de maand ook wat kilo's verloren te zijn!

Keep up the good work!

Nu lekker mij bed in, hopelijk een goede rustige nacht.

Fijne avond en slaap lekker alvast!
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 28-04-2019 13:03
Reden: privacy
99.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Manlief schreef:
16-12-2018 00:27
Ik begrijp dit nooit zo goed:
Als je zelf iets wilt, dan DOE je het toch gewoon?
Dus wil je stoppen met roken, dan stop je gewoon.
Idem dito met drinken. Beste is om direct totaal te stoppen. Na enkele maanden besluit je voor jezelf of je af en toe voor de gelegenheid iets drinkt.
Zelfde geldt voor eten. Wil je minder eten, ga dat dan ook doen.
Het heeft allemaal te maken met trouw aan jezelf zijn. Waarom zou je iemand anders nodig hebben, om jou daarmee te helpen? Voor die persoon houd je je dan wél aan de afspraken? Discipline dus.
Momenteel heb ik zelf sinds 3 maanden 'n totale stop met alcohol. Ik heb met mezelf minimaal 'n half jaar afgesproken. Daarna zie ik verder.
Wilde wat meer werken aan m'n lijf en alcohol heeft daar veel invloed op.
Als iederéén zo'n simpele ziel zou zijn....
Alle reacties Link kopieren
Jo-Hanna, ik was ook weer hard op weg naar dagelijks drinken hoor. Je bent niet de enige.
Sofietje, ik heb precies hetzelfde. Als ik gezond eet en beweeg dan is het allemaal makkelijker vol te houden. Dan is de behoefte minder. Daarom ben ik ook maar weer gezond aan het eten nu. Even goed voor mezelf zorgen.
Humanita, wat fijn dat je geen moeite hebt met zo’n nieuwjaarsreceptie. Dat zou ik wel hebben. En koken is een valkuil hè? Ik kook nu gewoon heel snelle recepten, in een razend tempo. Als ik eenmaal gegeten heb, is de trek voorbij en red ik het de rest van de avond prima met thee.
Voor de anderen: moet nu werken dus geen tijd om op iedereen te reageren. Zet hem op allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Wat is iedereen goed bezig! Het gaat mij ook goed af. Ben soms wel wat onrustig maar merk al dat dat minder wordt. Sliep ook slecht maar ook dat wordt beter. Slaap nog wel wat moeilijk in maar als ik eenmaal slaap, slaap ik veel dieper. Ik denk dat het idd klopt dat je nuchter veel effectiever slaapt. Dag 7 vandaag!!!
Hillegonda1 schreef:
03-01-2019 21:28
Probleem daarbij is toch wel de sociale druk en de gewoonte binnen die groep. Ik kan natuurlijk thuis bijven of aan het water gaan, maar dat heeft dus vergaande consequenties voor de gezellige avonden die ik toch ook niet altijd wil missen.
Wat gebeurt er binnen de groep als jij geen alcohol drinkt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven