Gezondheid alle pijlers

Minderen of stoppen met alcohol..

15-12-2018 21:59 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik PAS! stoppen met alcohol in januari... en eventueel meerdere maanden.
anoniem_378937 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 22:56
93.09% gewijzigd
elske1975 schreef:
07-01-2019 08:04
Wat gebeurt er binnen de groep als jij geen alcohol drinkt?
Met excuus (eigenlijk alleen directe gezondheid, dus medicijngebruik) kom je er tijdelijk mee weg, maar anders is het ongezellig en waarom en doe gezellig mee! Een van de mannen schenkt ook altijd ongevraagd je glas bij en als je weigert wordt hij 'boos', kom op, niet zo ongezellig hoor je dan. Terwijl hij vaak degene is die van te voren zegt dat hij niet zo veel wil drinken en er van baalt.

De hele groep bestaat eigenlijk uit hoogfunctionerende alcoholisten (gay mannen die veel etentjes en feestjes hebben). Dat zeggen ze zelf ook, ze weten van zichzelf allemaal dat ze veel te veel drinken, het is een soort onderdeel van een lifestyle. En tot nu toe komt iedereen er mee weg. Goede banen, nog geen gezondheidschade (tussen de 50 en 60 zijn de meesten).

Maar ik kan het me niet meer permitteren, tenminste niet vaker dan een paar keer per jaar. Ik zie ze al wat minder dan vroeger, dus dat helpt.

(Maar eerlijk is eerlijk: we hebben hilarisch gouden avonden gehad overgoten met drank).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het met verjaardagen niet lastig, ben meestal de bob. En ik heb er ook geen moeite mee om het af te slaan. Mijn valkuil is juist thuis.
Vandaag dag 7 idd. Het slapen vannacht ging moeizaam maar dat kwam door mijn zieke kind. Voordeel is dat ik dat ik vandaag zonder brakkig gevoel de dag doorgekomen ben. Voel me super goed, ben blij met deze stap. Voel ook dat ik wat afval en minder opgeblazen ben/ voel.
Ik ben vandaag goed bezig geweest met gezond eten en net weer voor het eerst sinds lange tijd wezen sporten... dat ga ik morgen wel voelen!
Maar heb vandaag, voor het eeest eigenlijk, helemaal niet naar een wijntje getaald. Als iemand me er nu 1 in zou schenken zou ik makkelijk kunnen weigeren.
Luimpje schreef:
07-01-2019 20:17
Ik vind het met verjaardagen niet lastig, ben meestal de bob. En ik heb er ook geen moeite mee om het af te slaan. Mijn valkuil is juist thuis.
Vandaag dag 7 idd. Het slapen vannacht ging moeizaam maar dat kwam door mijn zieke kind. Voordeel is dat ik dat ik vandaag zonder brakkig gevoel de dag doorgekomen ben. Voel me super goed, ben blij met deze stap. Voel ook dat ik wat afval en minder opgeblazen ben/ voel.
Mijn valkuil is ook thuis. Ik slaap slecht in en alcohol helpt me met inslapen. Maar ik merk dat ik op een hellend vlak begon te zitten. Eén glaasje wordt twee, twee worden drie...
Ik moet het eerste glas niet nemen. Ik kan blijkbaar niet meer 1 wijntje drinken. Ik ging ook smoesjes verzinnen om nog even naar de supermarkt te gaan, die tegenwoordig toch tot minimaal 20:00 uur open zijn hier. Dan zei ik dat ik zo'n trek ik chocola had :facepalm: en hoppa weer een fles wijn in mijn tas.

Ik voel mij goed eronder, moest in de ochtend vaak echt op gang komen. Nu doe ik veel meer op een dag. Slapen gaat goed, droom wel veel.
Alle reacties Link kopieren
O die smoesjes naar de supermarkt! Zo herkenbaar. Gisteren was ik ook helemaal verrast dat ik geen leeftijdscheck kreeg in de supermarkt. Tsja, blijkbaar voor het eerst in lange tijd geen alcohol gekocht. Bij mij beginnen de eerste voordelen zich af te tekenen. Ik slaap lekker, word beter wakker, ben al wat afgevallen en voel me vooral ‘s ochtends fit. Ik hou nog even vol!
Ik merk hier dat de drang naar een wijntje steeds minder wordt. Ik pak nu automatisch een Spa rood tijdens het eten koken. Dit wil ik nog wel even volhouden, voel me er erg goed bij. Na januari bewaar ik een wijntje alleen voor het weekend
Alle reacties Link kopieren
Beetje laat maar ik doe ook mee. Ik drink overall net iets te veel (soms thuis en regelmatiger in de kroeg, op een feestje, op een werkborrel, bij een diner, als ik op reis ben (vliegtuig), bij een concert). Hoewel ik zelden heel veel drink (1-3 glazen max), alles samen drink ik dus best vaak alcohol. Droog sinds 2 januari, bevalt prima. Heb eens eerder een dry month gedaan en dat viel tegen het eind best tegen dus ik juich niet te vroeg...
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda1 schreef:
07-01-2019 08:22

De hele groep bestaat eigenlijk uit hoogfunctionerende alcoholisten (gay mannen die veel etentjes en feestjes hebben). Dat zeggen ze zelf ook, ze weten van zichzelf allemaal dat ze veel te veel drinken, het is een soort onderdeel van een lifestyle. En tot nu toe komt iedereen er mee weg. Goede banen, nog geen gezondheidschade (tussen de 50 en 60 zijn de meesten).

Maar ik kan het me niet meer permitteren, tenminste niet vaker dan een paar keer per jaar. Ik zie ze al wat minder dan vroeger, dus dat helpt.

(Maar eerlijk is eerlijk: we hebben hilarisch gouden avonden gehad overgoten met drank).
Herkenbaar dit. Ik zie mijn vrienden (Amsterdams gay/kunstcircuit) al heel wat minder dan vroeger wegens kinderen en baan, maar ik heb vroeger heel wat weggezet met ze. De meesten zijn vooralsnog kerngezond (40-50 jaar) en doordat ze verder sporten en gezond eten zie je het drinken ook niet aan ze. Maar voor deze moeder is het al jaren verleden tijd. Soms mis ik die vrije wilde tijd best.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean, jammer hè dat die wilde avonden met veel drank voorbij zijn. Ik mis het ook wel. Maar ik denk nu ook al met afgrijzen terug aan de periode rond kerst toen we elke avond minstens een fles opentrokken. Het begint te wennen, en de eerste week zit erop. Ik ben nog wel moe en lig vroeg in bed. Dat trekt hopelijk snel bij. Het is ook zo donker buiten dus dat nodigt niet echt uit om nog actief aan de slag te gaan na het eten. Zijn jullie ook zo moe?
Alle reacties Link kopieren
dora-wee schreef:
09-01-2019 08:39
MadameJean, jammer hè dat die wilde avonden met veel drank voorbij zijn. Ik mis het ook wel. Maar ik denk nu ook al met afgrijzen terug aan de periode rond kerst toen we elke avond minstens een fles opentrokken. Het begint te wennen, en de eerste week zit erop. Ik ben nog wel moe en lig vroeg in bed. Dat trekt hopelijk snel bij. Het is ook zo donker buiten dus dat nodigt niet echt uit om nog actief aan de slag te gaan na het eten. Zijn jullie ook zo moe?
Ik ga inderdaad heel vroeg naar bed, mede omdat ik ineens weer om 8.30 twee kinderen op school heb moeten afzetten elke dag. Maar ik ben wel meer gaan wandelen (ipv stuk metro) dat zorgt ervoor dat ik overdag stukken frisser ben.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het hier?
Ik heb de nieuwjaarsborrel overleefd zonder alcohol. Maar ik vond er niets aan. Ik heb namelijk wel alcohol nodig om zulk soort gelegenheden leuk te vinden. Tsja, wat doe je eraan? Ik ben een introvert type en heb wel wat nodig om gezellig te kunnen doen in een groep. Het schijnt vreselijk te wezen maar ik heb me er maar bij neergelegd. Niet dat ik me dan klemzuip, maar een paar drankjes doen wonderen.
Overigens weet ik nu wel zeker dat ik op 1 februari echt wel weer een drankje neem!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat helemaal Humanista, ik ben ook wat introverter en kom met een wijntje net iets losser in dat soort situaties. Hier gaat ie heel goed. Ben echt verbaasd hoe snel zo'n gewoonte uit je systeem kan zijn ( zo goed als). Nu het vrijdag is, is het even iets lastiger. Verder voel ik mij goed. Veel energie, mijn huid knapt op, voel mij minder opgeblazen en slaap heerlijk. Als de maand om is wil ik alleen in het weekend drinken 2 dagen, geen drie. En dan niet meer dan 2 wijntjes per keer.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi…

Hier gaat ook alles goed en raakt het gemis verder naar de achtergrond. Ik begrijp je wel humanista, heb dat zelf ook. Maar voordeel met dat soort borrels is dat ik niet anders gewend ben, niet drink omdat ik moet rijden.
Weekend staat weer voor de deur, vanavond stelde mijn man sushi voor met een lekker glas wijn, dit aanbod afgeslagen en gelijk voor deze maand gezegd niet met dit soort voorstellen te komen omdat ik ze dan toch afsla. Is hij ook minder teleurgesteld ;-) .
Net alvast de grote boodschappen gedaan vanwege allerlei feestjes komend weekend, inclusief nieuwjaarsborrel. Drank heb ik ingeslagen, maar niet voor mezelf, daar blijf ik deze maand vanaf :yes: .
De kilo's vliegen eraf dus de taartjes en andere lekkere dingen laat ik ook staan. Ik voel me een stuk beter, slaap goed en wordt fris wakker. Geen nare dromen de laatste nachten. Wel vaak even wakker maar slaap dan gemakkelijk weer in.

Hoe is het verder met jullie? Gaan jullie door met IKPAS na januari?
Alle reacties Link kopieren
Luimpje schreef:
11-01-2019 20:54
Hoe is het verder met jullie? Gaan jullie door met IKPAS na januari?
Euh, als in dat er voortaan helemaal geen alcohol meer gedronken wordt?!
Ik was het vooralsnog niet van plan...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Ik heb in het nieuwe jaar ook nog niet gedronken. Heb een nieuwe baan waar al mijn energie aan op gaat.
Ik doe niet mee aan de challenge, heb volgende week groot diner vanwege 50 ste verjaardag van een van die drinkende vrienden en daar ga ik wel vol in.

Vanavond nieuwjaarsborrel en zou dan 2 glaasjes nemen, maar ik ben te moe. Ik blijf thuis en duik vroeg mijn bed in. En dan zijn de eerste twee weken van januari toch al weer moeiteloos alcohol-vrij.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van iedereen! Ik snap je helemaal Hillegonda, voor een groot diner zou ik ook een uitzondering maken. Ik heb eind januari een feest, ik zit nu al te twijfelen wat ik dan zal doen.
Luimpje, wist je man nog niet dat je even gestopt bent? Hoe reageerde hij? Mijn man doet een beetje mopperend met me mee. Hij had het gisteravond zwaar, bij vrijdagavond hoort toch echt een biertje. Met mij gaat het prima, zoals Bibi zegt begint het al wat uit mn systeem te verdwijnen. Ik vind het al gewoner om niet te drinken. Maar ik vind het wel vaak saai. Toch hou ik vol!
Alle reacties Link kopieren
Vanavond erover gehad. Hij vindt het een goed initiatief van mij dat ik meedoe aan ikpas. Hij hoopt dat ik een balans kan vinden tussen wel een wijntje drinken (in het weekend, als hij er ook is, en dan met mate). Dus niet alleen, als hij de hele week weg is. Deze afspraak hebben we nu gemaakt. Ik maak wel netjes deze maand af, want het zit nu zo in mijn systeem dat het ook goed zo is. Maar vanavond mis ik het dan weer wel. Man had lekker gekookt, nam zelf een rood wijntje en ik aan het water.

Doel is uiteindelijk om een balans te hebben. Doordeweeks geen alcohol, in het weekend wel, samen met man. Genieten met mate.

Tot nu toe bevalt alcoholvrij mij prima!!
Alle reacties Link kopieren
weg
anoniem_378937 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 09:26
Reden: herkenbaarheid
98.94% gewijzigd
Ik ben ook gezonder gaan eten. In het weekend mag ik wat zondigen.
Helaas nog weinig gewicht verloren. Sinds ik in sept gestopt ben met borstvoeding geven blijven die rottige kilo’s zo plakken. Maar ik houd vol, ooit gaan ze er wel vanaf.
Ik voel me wel energieker bij gezonder eten en sporten, ook veel waard.
Alle reacties Link kopieren
De tijd dat ik borstvoeding gaf, voelde ik me ook energieker bij gezond eten. Maar toen dronk ik sowieso niet. Eerste kind 9 maanden en tweede kind 12 maanden bv gegeven. Toen ik stopte met bv kwamen de kilo's erbij. Moest er hard voor knokken om die er vanaf te werken. Dat ging niet vanzelf!

Sporten en op voeding letten doet wonderen.
Alle reacties Link kopieren
Helaas is er bij mij nog geen kilo af, ik zal wel gewoon meer eten dan. Ook geen verandering in slaap maar ik sliep altijd al goed.
Ik merk wel dat het drinken voor mij echt een beloning is die ik mezelf dan geef. Ik zoek naar redenen om te drinken, zoals: ik ben nu zo moe/ ik heb nu zo hard gewerkt/ het is zo fout gegaan vandaag, nu mag ik wel een drankje. Maar ook: het is zo gezellig/ het is nu zulk mooi weer, etc etc. Echt idioot als je erover nadenkt.
Voordeel van niet drinken voor mij is dat ik helder ben 's avonds en dan doe ik echt meer, dat is heel prettig.
Alle reacties Link kopieren
Luimpje, fijn dat je man zo positief reageert. Hier precies hetzelfde, we hopen na januari wel een evenwicht te vinden. Maar inmiddels weet ik uit ervaring dat ik dan toch weer afglij. Dus misschien moet het anders. Eerst januari maar eens afmaken.
Humanista, same here. Er is altijd wel een reden om wijn te drinken.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ging het mis. Nou ja mis, heb er voor gekozen om wijn te nemen. We hadden vrienden over de vloer die wij een poos niet hadden gezien. Het was een bewuste keuze. Heb er ook geen spijt van eigenlijk. Morgen gewoon weer alcoholloos januari door. We hebben geen dingen heb meer op de planning staan waar ik graag wijn bij drink. Dus ja...enerzijds een fail maar anderzijds, ik heb bewust genoten vandaag en weet dat dit de momenten zijn waar ik zo van geniet. Een wijntje tijdens het koken of na een zware werkdag kan ik wel afslaan ben ik achter gekomen, maar deze....
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf even mee, want ik doe ook mee aan 'Ik pas' en drink al twee weken niet. Het bevalt me prima. Wat voor mij de reden is: het wordt steeds gewoner om te drinken, een glas wijn bij het koken etc. Tot nu toe over het algemeen steeds in het weekend, maar dat begon steeds eerder en de fles die op zondag open ging maken we op maandag leeg.
Ik wil ervan af, voordat het echt een probleem wordt. Ik voel me veel beter! Manlief drinkt van de weeromstuit ook veel minder, scheelt zeker de helft.
En ik herken wat Dora-Wee zegt, er is altijd wel een reden om te drinken.
En Bibi, als je je zou beperken tot drinken als er zoiets is al vrienden op bezoek, of wat iemand anders schreef een bijzonder diner in een restaurant, zou je daar oké mee zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven