Gezondheid alle pijlers

Mirena plaatsen al 2x mislukt

20-04-2026 21:10 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al enige jaren gebruik ik een Mirena spiraal. In overleg met de huisarts wil ik deze nog 1x vervangen; ik ben 49 jaar. Mijn baarmoeder ligt naar achteren gekanteld, waardoor de huisarts dit niet doet en ik dit bij de gyneacoloog moet laten doen. Dat is al twee keer geen feestje geweest in de afgelopen jaren, maar wel gelukt.

Voor de plaatsing van de nieuwe spiraal ben ik vandaag voor de tweede keer bij de gyneacoloog geweest. In februari is het wel gelukt de oude te verwijderen, maar kregen ze de nieuwe niet geplaatst. Vandaag moest ik terugkomen voor een nieuwe poging, waarbij ook de “watercamera” is gebruikt. Veel gewroet, veel pijn maar weer mislukt… De baarmoeder ligt zo onvoordelig dat er geen spiraal in een rechte lijn naar binnen kan.

Ik wil eigenlijk niet nóg eens terug om het te proberen. Mijn cyclus is nog niet op gang gekomen, dus ik kan niet tijdens mijn menstruatie gaan (waardoor het misschien makkelijker zou gaan). Het wordt dan dus weer een gok. Maar het gemak van deze anticonceptie én nagenoeg geen bloedingen, vond ik wel fijn… De pil is volgens de gyneacoloog geen alternatief op deze leeftijd, condooms vind ik geklooi en geven niet die controle op bloedverlies.

Heeft iemand tips of bemoedigende verhalen?
Hè wat rot! Zou het een idee zijn om wel te wachten tot je cyclus op gang is om het dan wel tijdens een menstruatie nog een keer te kunnen proberen? En dan in tussentijd toch maar condooms?
Wat gaf de gyn zelf aan eigenlijk, toch nog 'gewoon' een keer proberen of net als wat ik voorstel te wachten op een menstruatie?
Zonder anticonceptie gaan? Is wat voorzichtiger zijn en beetje plannen, maar aan de andere kant: het gaat om ongeveer een week uit de maand èn de kans op zwangerschap als je al 49 jaar bent is maar rond 1% per zwangerschap (gemiddeld, statistisch, yada, yada..).
Waarom is de pil geen alternatief? Is dat nou niet juist wat o.a. zo fijn is om overgangsklachten te verminderen?
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
laiskuri schreef:
20-04-2026 21:18
Zonder anticonceptie gaan? Is wat voorzichtiger zijn en beetje plannen, maar aan de andere kant: het gaat om ongeveer een week uit de maand èn de kans op zwangerschap als je al 49 jaar bent is maar rond 1% per zwangerschap (gemiddeld, statistisch, yada, yada..).
Ze heeft geen cyclus. Dus die ene week per maand slaat dan nergens op.
Solomio schreef:
20-04-2026 21:27
Ze heeft geen cyclus. Dus die ene week per maand slaat dan nergens op.

Ach ja, zodra (als?) de cyclus weer op gang komt.
laiskuri schreef:
20-04-2026 21:30
Ach ja, zodra (als?) de cyclus weer op gang komt.
Op je 49e is er grote kans dat zo'n cyclus onregelmatig(er) wordt.
zou zeker niet zonder doen, er zijn genoeg gevallen van zwangerschappen op deze leeftijd. Mijn ouders hadden vrienden waarbij er nog een kind kwam op 55-jarige leeftijd.
Sterilisatie een idee? Ben je van heel de anticonceptie af.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Kan je niet vragen om een kyleena spiraaltje? Dat is de kleinste die er is. En misschien makkelijker te plaatsen?
Bij een vriendin van mij hebben ze het op de OK gedaan (dagopname)
Mijn eerste Mirena is omwille van een dik medisch dossier onder totale verdoving geplaatst. Die "operatie" heeft hoop en al een half uur geduurd.
Als het zo moeilijk lijkt te zijn zou ik het in dit geval ook eventueel voorstellen.

Moet het overigens specifiek bij deze gynacoloog? Eventueel een andere gynaecoloog overwegen?

Hier was het bloed overigens al afgelopen met de mini-pil.
Door medicatie was die niet safe meer, maar misschien is het voor jou wél een optie als alternatief?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Elmervrouw schreef:
20-04-2026 21:49
Dit heb ik gedaan.
Ben er heel blij mee.
Elmervrouw schreef:
20-04-2026 21:49
Bij de partner dan toch?
Bedankt voor alle reacties. Ik ga deze week proberen te bellen met de kliniek en vraag daar dan naar de andere alternatieven (anticonceptiestaafje, minipil, kyleena, narcose). Sterilisatie is de laatste optie maar staat zeker ook op het lijstje. Ook omdat ik dan mijn cyclus gedurende de overgang beter in de gaten kan houden. Gewone pil schrijven ze ivm risico op trombose en hart-/vaatziekten op mijn leeftijd liever niet voor, werd mij verteld.
Heb je eigenlijk nog wel anticonceptie nodig als je 49 bent zonder regelmatige cyclus?

Ik weet dat condooms gedoe zijn maar ik zou daar persoonlijk dan toch voor kiezen voor die laatste paar jaar. Of voor het zingen de kerk uit oid. Als je bijna 50 bent is de maandelijkse kans op een spontane zwangerschap 1%…
Op jouw leeftijd zou ik in gesprek gaan welke hormonen je nodig hebt. Dit is vaak anders dan "de pil". Oftewel het overgangsconsult.

Veel verloskundigen adviseren tegenwoordig ook over anticonceptie en plaatsen spiralen. Persoonlijk vind ik ze daar veel meer ervaring in. Ze werken tenslotte de hele dag in dit gebied, palperen, toucheren, etc. En ze hebben een echo om direct te kijken hoe de baarmoeder ligt en hoe de spiraal moet zitten. Daarnaast nemen ze ook meer tijd per patiënt.

Een gynaecoloog doet veel meer dan alleen spiralen plaatsen of zwangerschappen begeleiden.
Spiraaltjes plaatsen ze in ons ziekenhuis onder een roesje ipv narcose. Ben je sneller mee klaar.
Waitingforthenight schreef:
20-04-2026 21:40
zou zeker niet zonder doen, er zijn genoeg gevallen van zwangerschappen op deze leeftijd.

Nauwelijks. De meeste zwangerschappen op die leeftijd zijn niet natuurlijk tot stand gekomen, dus het resultaat van IVF met eigen ingevroren of gekochte donoreicellen.

Door de nieuwe trend van vrouwen die op latere leeftijd nog een kind krijgen (denk aan het verhaal van Ana Obregón met zaad van haar zoon en een draagmoeder), lijkt het wel zo dat vrouwen langer kinderen krijgen. Maar de kans op een natuurlijke zwangerschap op je 49e is minimaal. Zeker als de cyclus van TO niet terugkomt. (Kan zijn dat ze al onbewust door de overgang heen is en de cyclus helemaal niet meer terugkomt).
En dat de man er wat aan doet, is dat een optie (verbaas me dat dit nog maar één keer genoemd is tot nu toe)?
Annna-lisa schreef:
21-04-2026 12:04
En dat de man er wat aan doet, is dat een optie (verbaas me dat dit nog maar één keer genoemd is tot nu toe)?
Maar het gemak van deze anticonceptie én nagenoeg geen bloedingen, vond ik wel fijn…

Bovenstaande zegt to er zelf over. Nagenoeg geen bloedverlies gaat to niet opnieuw krijgen als de man zich laat steriliseren, daar zal de spiraal toch voor nodig zijn.
Dat iemand er zoveel pijn voor over heeft en dat dat ook als normaal beschouwd wordt, vind ik persoonlijk onbegrijpelijk.

Gelukkig is er een kentering aan de gang.
apiejapie schreef:
21-04-2026 13:59
Maar het gemak van deze anticonceptie én nagenoeg geen bloedingen, vond ik wel fijn…

Bovenstaande zegt to er zelf over. Nagenoeg geen bloedverlies gaat to niet opnieuw krijgen als de man zich laat steriliseren, daar zal de spiraal toch voor nodig zijn.
Ja, maar dat wás de situatie, zo is deze duidelijk nu niet meer (zeker het stukje gemak). Vandaar mijn vraag. Verder eens met de reactie hierboven, als het zo moeilijk gaat (nu), dan is het misschien tijd voor iets anders en dat man daar iets in doet, is dan ook een van de opties (hoop ik?).
Eidde schreef:
21-04-2026 14:46
Dat iemand er zoveel pijn voor over heeft en dat dat ook als normaal beschouwd wordt, vind ik persoonlijk onbegrijpelijk.

Gelukkig is er een kentering aan de gang.
Alsof een sterilisatie bij de man minder pijnlijk is.
Ik zweer bij Mirena. Nooit (amper) ongesteld, beschermd tegen zwangerschap. Geen pil of condoom.
En spiraal eruit = weer evenveel kans op zwangerschap (bij mij niet van toepassing meer). Sterilisatie man is slecht/moeilijk omkeerbaar dmv nieuwe operatie, met lagere vruchtbaarheid.

Spiraal heeft zoveel voordelen, daar heb ik wel een uurtje fikse buikpijn voor over hoor.
Het is wat het is.
Boudica schreef:
21-04-2026 15:25
Alsof een sterilisatie bij de man minder pijnlijk is.
Ik zweer bij Mirena. Nooit (amper) ongesteld, beschermd tegen zwangerschap. Geen pil of condoom.
En spiraal eruit = weer evenveel kans op zwangerschap (bij mij niet van toepassing meer). Sterilisatie man is slecht/moeilijk omkeerbaar dmv nieuwe operatie, met lagere vruchtbaarheid.

Spiraal heeft zoveel voordelen, daar heb ik wel een uurtje fikse buikpijn voor over hoor.
TO is 49, ik denk niet dat zij nog zwanger wil worden. Of man nog elders kinderen wil verwekken weet ik uiteraard niet...

En de mannen die ik ken die er een knoop in hebben laten leggen, zeiden dat het echt wel meeviel met die pijn. Pijn die zij nu al meerdere keren heeft moeten ondergaan (en meer dan het uurtje buikpijn dat jij noemt), en die man één keer zou hebben.

Als iets niet meer werkt, werkt het niet meer hè. Jammer, zeker als het altijd wél fijn gewerkt heeft, maar dan zijn er gelukkig andere opties, waarvan (hopelijk) discussie met man over wat hij zou kunnen doen er één is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven