Gezondheid alle pijlers

Mirena wel of niet vervangen

07-03-2021 10:46 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil jullie advies vragen:

Om medische redenen mag ik als anti conceptie alleen een Mirena spiraal of condooms gebruiken. Alle andere vormen van anti conceptie kan ik niet gebruiken.

Ik heb Mirena nu bijna 5 jaar en het punt komt eraan om te beslissen hem wel of niet te vervangen.

Aan de ene kant ben ik er wel over uit. Mirena is me niet bevallen.
Ik heb enorm depressieve dagen als ik ongesteld moet worden. Zeker 2 per maand. Veel migraine rondom de menstruatie. Maar het allerergste: ik ben zeer onregelmatig ongesteld. Meestal wel om de 2 tot 3 weken. En het duurt dan wel 10 dagen. Wel heel licht. Stelt weinig voor. Maar niet niks en blijft vervelend.
Afgelopen jaren ook vaak geroepen: ik haal dat rotding eruit maar nooit gedaan vanwege dat 1e voordeel: geen condooms nodig.

Eigenlijk ben ik het meest benieuwd naar het volgende :
Zijn er hier dames met soortgelijke klachten die toch een nieuwe hebben genomen en waarbij het de 2e keer beter ging?
Ergens vraag ik me af of ik gewoon pech heb met die van mij al kan dat natuurlijk haast niet. Er zijn tegenwoordig ook andere merken op de markt met minder hormonen. Ik denk alleen dat die nog minder geschikt zijn omdat Mirena dus blijkbaar al niet 'sterk' genoeg is voor mij.

Vroeger mocht ik wel de pil. Jaren gebruikt. Toen had ik nooit cyclus problemen of langdurige menstruatie.

Alle tips zijn welkom. Ik neig nu in ieder geval naar eruit halen en niet vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Is er nog een kinderwens? Anders zou ik man laten steriliseren als jullie daar allebei achter staan.
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderwens maar partner wil zich niet laten steriliseren (en dat respecteer ik).
Kyleena een optie? Minder hormonen dan de mirena.
Alle reacties Link kopieren
Dat onregelmatig menstrueren kan natuurlijk ook je eigen cyclus zijn. Met de pil ben je automatisch regelmatig. Ken je je cyclus eigenlijk wel zonder pil of mirena?

Edit: en dat depressieve dus ook.
Mirena heeft niet voor niets minder hormonale effecten dan de pil. Je eigen cyclus doet ook mee.
c⨀urage wijzigde dit bericht op 07-03-2021 11:05
28.70% gewijzigd
C⨀urage schreef:
07-03-2021 11:02
Dat onregelmatig menstrueren kan natuurlijk ook je eigen cyclus zijn. Met de pil ben je automatisch regelmatig. Ken je je cyclus eigenlijk wel zonder pil of mirena?
Dit. Heel normaal dat je met een spiraal nog iets van een cyclus hebt. Ik ben ook nog steeds ongesteld en heb PMS met mijn spiraal.
Moet je perse hormonale anticonceptie of juist liever niet?

Ik heb borstkanker gehad en de pil werd daarom afgeraden. Ik heb een koperspiraal, werkt prima en geen invloed op mijn psyche.
Alle reacties Link kopieren
Welke zwaarwegende (medische)reden(en) heeft je partner om het niet te willen? Niet om lelijk te doen maar anticonceptie is de verantwoording van twee mensen...ingreep stelt bij mannen amper wat voor en jij hebt veel last......
Ik vind t bizar dat je man zich niet wil laten steriliseren. Jij hebt veel last van je spiraal en het is voor jullie beide fijn als je seks kan hebben zonder condoom. Hij kan nu ook wel eens z’n steentje bijdragen aan anti-conceptie, dat is echt niet alleen een vrouwen taak.
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
07-03-2021 11:20
Ik vind t bizar dat je man zich niet wil laten steriliseren. Jij hebt veel last van je spiraal en het is voor jullie beide fijn als je seks kan hebben zonder condoom. Hij kan nu ook wel eens z’n steentje bijdragen aan anti-conceptie, dat is echt niet alleen een vrouwen taak.
Misschien zijn ze nog maar kort samen? Misschien hebben ze nog wel een kinderwens?
Er zijn genoeg geldige redenen waarom je niet voor een sterilisatie kiest lijkt me.

Edit, mosterd. Lees nu reactie van TO.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat die man zich niet wil laten steriliseren. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Ik zou me ook niet laten dwingen om me te laten steriliseren, ook al heb ik geen directe kinderwens meer.
Alle reacties Link kopieren
Pure nieuwsgierigheid.. maar waarom zou de koperspiraal bij jou niet kunnen dan? Die heeft helemaal geen hormonen. Even ervan uitgaande dat het de hormonen zijn waar je last van hebt :)
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
Alle reacties Link kopieren
Simone99 schreef:
07-03-2021 10:57
Geen kinderwens maar partner wil zich niet laten steriliseren (en dat respecteer ik).

En jij je laten steriliseren is ook geen optie?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij mijn tweede Mirena geen veranderingen gemerkt tov de eerste. Ik was er overigens tevreden over, daarom dus de tweede genomen. Bij de 3e en 4e overigens wel veranderingen, maar dat was na 3.5 jaar zonder AC en 1 voldragen zwangerschap. Dus die veranderingen komen denk ik door de zwangerschap en ouder worden. Veranderingen waren trouwens dat de menstruatie nu wel een periode wegblijft, voor mijn zwangerschap was de menstruatie licht, maar bleef wel.

Als je geen idee hebt van je cyclus zonder hormonen zou ik dat ook eens een periode uitproberen en dan condooms gebruiken of zo. Ik vond het verschil met en zonder Mirena best klein. Zelfs mijn menstruatie was zonder Mirena veel lichter dan ik me herinnerde van pre AC tijd. En op mijn gemoed en seksdrive heeft hij geen invloed.
Alle reacties Link kopieren
Ik was gewoon uit geëxperimenteerd, heen zin meer, en Mirena is het beste van het slechtste.
Ik heb nu mijn laatste ooit in gezien mijn leeftijd en tel het af.
Je hebt nu wel weer andere vormen van anticonceptie dus wellicht kun je wat nieuwere middelen navragen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook minipil nemen, werkt hetzelfde als Mirena qua hormonen.

Tegen migraine helpt bij mij goed vitamine B2 100 mg per dag.
En tegen pms helpt bv DIM goed, zie google.

Maar ik zou het ook nog eens over mans sterilisatie hebben!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij de eerste spiraal ook heel lang gehad wat jij beschrijft. Vooral dat onregelmatige in mijn menstruatiecyclus vond ik heel vervelend. Geen peil op te trekken, dus moest ik altijd met inlegkruisjes enzo in de weer.
Aan het eind ging het wel beter.
Ik was bang dat ik bij de tweede hetzelfde weer zou hebben. Maar bij mij ging het toen juist beter en was ik helemaal niet meer ongesteld de eerste paar jaar. Of een heel klein beetje een dag ofzo.
Nu aan de derde en opnieuw geen menstruatie meer.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik ga het nog even rustig nalezen straks en over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je? Hoe oud is partner? En zijn er nog kinder-plannen?

Je kan natuurlijk ook terug een tijdje zonder doen en kijken hoe je cyclus / je humeur bevalt zonder AC en met condooms.


Hier ben ik net héél snel overgegaan tot Mirena omdat ik die condooms en mijn onregelmatige cyclus zonder anti-conceptie kotsbeu was.

(Ik mag medisch gezien ook niets anders.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Simone99 schreef:
07-03-2021 17:44
Bedankt voor de reacties! Ik ga het nog even rustig nalezen straks en over nadenken.

Zou het wel waarderen als je ook nog ingaat op de gestelde vragen.
Ik vroeg me af of je ooit zonder AC bent geweest en of je weet van jezelf of je regelmatig menstrueert of niet.
(en vanaf welke leeftijd ben je AC gaan gebruiken?)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee.
Die van mij moet er dit jaar ook uit en ik twijfel of ik weer een mirenaspiraal laat zetten. Ik heb ook depressieve buien voordat ik ongesteld moet worden, echt niet leuk meer. Of dit nu komt door de mirenaspiraal of dat het gewoon aan mij (en mijn cyclus) ligt ben ik nog niet helemaal achter.
Het enige voordeel nu is dat ik helemaal niet meer ongesteld word.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
07-03-2021 19:01
Zou het wel waarderen als je ook nog ingaat op de gestelde vragen.
Ik vroeg me af of je ooit zonder AC bent geweest en of je weet van jezelf of je regelmatig menstrueert of niet.
(en vanaf welke leeftijd ben je AC gaan gebruiken?)
Ben op mijn 16e begonnen met de pil. Voor Mirena 3 jaar zonder AC geweest. Toen reguliere menstruatie en weinig klachten.
Simone99 schreef:
10-03-2021 10:00
Ben op mijn 16e begonnen met de pil. Voor Mirena 3 jaar zonder AC geweest. Toen reguliere menstruatie en weinig klachten.
Tijd dus voor je man om zijn steentje bij te dragen in de anticonceptie. Ik neem aan dat hij t ook wel prettig zou vinden om het zonder condoom te blijven doen en ik mag hopen dat hij jou liever zonder pijn en ongemak ziet.
Ik vind het zo’n onzin om het niet te steriliseren, jullie hebben beide geen kinderwens dus waarom niet.
Is dat echt voor ooit dat als het uit mocht gaan tussen jullie dat hij mogelijk z’n nieuwe vlam kan bevruchten? Waarom zou jij daar de last van moeten dragen?
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
10-03-2021 12:05
Tijd dus voor je man om zijn steentje bij te dragen in de anticonceptie. Ik neem aan dat hij t ook wel prettig zou vinden om het zonder condoom te blijven doen en ik mag hopen dat hij jou liever zonder pijn en ongemak ziet.
Ik vind het zo’n onzin om het niet te steriliseren, jullie hebben beide geen kinderwens dus waarom niet.
Is dat echt voor ooit dat als het uit mocht gaan tussen jullie dat hij mogelijk z’n nieuwe vlam kan bevruchten? Waarom zou jij daar de last van moeten dragen?

Je weet toch helemaal niet hoe lang ze bij elkaar zijn? En als die man nog jong is vind ik het geen reële eis als hij zelf niet achter zo'n definitieve keuze staat. Middels condoom draagt hij net zo goed zijn steentje bij trouwens.
S-Groot schreef:
11-03-2021 12:00
Je weet toch helemaal niet hoe lang ze bij elkaar zijn? En als die man nog jong is vind ik het geen reële eis als hij zelf niet achter zo'n definitieve keuze staat. Middels condoom draagt hij net zo goed zijn steentje bij trouwens.
Als de man inderdaad jong is en ze nog maar kort samen zijn dan ligt het anders, ik haal echter uit het verhaal van To dat dat niet zo is (kan een aanname zijn)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven