Gezondheid alle pijlers

Mirenaspiraaltje

21-10-2020 09:53 40 berichten
Hoi allemaal,
Ik heb een beetje hulp nodig. Ik ben 20 jaar en heb sinds het eerst een vriend. Hij wil van condooms af dus ik ben een paar maanden geleden begonnen met de pil, maar die kon ik hormonaal niet aan: ik voelde me er depressief door en al mijn gevoelens (dus ook de verliefdheid) werden heel erg afgevlakt.
Omdat in een spiraaltje minder hormonen zitten, wil ik dit misschien gaan proberen, maar ik heb er een paar issues mee.
Ik heb gehoord dat het enorm pijnlijk is als je nog nooit eerder een kind hebt gehad, en dat er nare bijwerkingen (ook hormonaal) van kunnen komen. Ik heb een gesprek met mijn gynaecoloog ingepland, maar ben nog steeds erg benieuwd naar andermans ervaringen.
Ik ben namelijk gewoon erg gevoelig voor hormonen, zelfs die van mezelf, dus ik ben bang dat ik erge klachten krijg of weer depressief word wanneer ik een spiraaltje neem. Of dat het onmogelijk veel pijn gaat doen.
Gamayun schreef:
23-10-2020 22:08
Waarom zou je je schamen voor zoekgeraakte touwtjes, het is niet alsof je ze hoogstpersoonlijk expres hebt weggemoffeld of zo.
Maar misschien dat hun dat wel denken. Dat ik ze expres heb opgeslokt met mijn kut.
Alle reacties Link kopieren
Om medische redenen mag ik geen gewone pil meer.

Eerste Mirena onder totale verdoving laten plaatsen op mijn 24ste.
Gyn wou geen risico's nemen met mijn dik medisch dossier én 't feit dat ik nog geen kinderen had (en heb).

5 jaar later zonder verdoving bij een andere gyn vervangen.
(Die iets had van "eerst maar eens zonder totale verdoving proberen".)

Intussen zit ik aan nummer 3 die ik liet plaatsen bij de huisarts.

Geen probleem met de Mirena, wel met de huisarts.
Nooit meer en volgende keer plaatst de gynaecoloog hem toch écht wel terug.

Na 6 weken moest ik bovendien toch nog op controle bij een gynacoloog, dus ...
(Ik ging net bij de huisarts omdat ik door een verhuis geen gyn meer had.)


Ik ben 12 jaar zéér gelukkig met mijn Mirena-spiraal.
Weinig krampen bij plaatsen, nadien geen druppel bloed, ...

Alleen had de huisarts bij de laatste dus duidelijk véél te weinig ervaring met die ondingen plaatsen en dat voelde ik toch écht wel. Goed dat het niet mijn eerste spiraal was.


Zeker voor de eerste ... zoek dus iemand die veel ervaring heeft met plaatsen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
ZoLief schreef:
23-10-2020 23:03
Maar misschien dat hun dat wel denken. Dat ik ze expres heb opgeslokt met mijn kut.
Ok, nu word je ongeloofwaardig.
Als je dit serieus meent - nee, dat denken ze niet.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Gamayun schreef:
23-10-2020 23:23
Ok, nu word je ongeloofwaardig.
Als je dit serieus meent - nee, dat denken ze niet.
Ik zou dat op dat moment wel denken dat hun dat denken.
Alle reacties Link kopieren
Gamayun schreef:
23-10-2020 22:08
Waarom zou je je schamen voor zoekgeraakte touwtjes, het is niet alsof je ze hoogstpersoonlijk expres hebt weggemoffeld of zo.

:rofl:
Here am I in my little bubble
Ik heb twee maanden terug, als 22 jarige zonder kinderen, een spiraal laten plaatsen. En voor mij was het een eitje. Er zijn drie pijnlijke momenten: baarmoeder met een tangetje beetpakken, baarmoeder opmeten en spiraaltje erin plaatsen. Dat waren voor mij drie momentjes van eventjes ‘Ai’ en verder niks. Vond het te vergelijken met ongesteldheidskramp, maar dan plaatselijker. Ben daarna ook niet duizelig of misselijk geweest. Heb ook geen moodswings of depressieve gevoelens oid. Ik merk wel dat ik iets ‘vlakker’ ben dan toen ik aan de pil was. Maar van de pil werd ik een labiel emotioneel wrak dus voel me nu juist gewoon wat stabieler en fijner. En nooit meer ongesteld geweest. Geweldig ding!
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
22-10-2020 23:52
Hier was het geen succes. Plaatsen was heel erg pijnlijk (heb alles ondergekotst de eerste uren na plaatsen). Het woord ‘kogeltang’ wil ik nooit meer horen.
Het heet een korentang:)
Ik heb mijn eerste gekregen toen ik 18 was en viel me heel erg mee, even pijnlijk bij het plaatsen en de dagen erna wat krampen alsof ik ongesteld was. Maar daarna 5 jaar overal vanaf, geen pil meer en geen ongesteldheid :)

Ik heb hem overigens inmiddels 4 keer laten plaatsen door een (ervaren) huisarts, ging prima.

Denk dat ervaringen heel persoonlijk zijn, je komt er pas achter hoe het voor jou is als je het probeert.
Ik vind het vreselijk.... echt ik vond bevallen een eitje ivm het plaaten van de Mirena. Maar goed, heb hem ondertussen toch alweer 2x laten verwisselen. Omdat ik er de andere 4,99 jaar blij mee ben.
Ach.. Ik denk dat het ook enorm scheelt wie het doet. Bij mij was de eendenbek het pijnlijkste. 1e keer dat ie erin ging vond ik het minder pijnlijk dan de 2e keer. Maar het plaatsen zelf van het spiraaltjes was peanuts.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi deze even omhoog zodat ik geen nieuw topic hoef te openen.
Vorige week heb ik een Mirena laten plaatsen. Pijn viel me ontzettend mee, overigens. Daarna wel wat krampen gehad, maar ook niet heel heftig.

So far, so good. Maaarrr: ik heb nu al dagen last van een rommelende maag en darmen. De hele dag door. Na het eten krijg ik echt buikpijn en mijn buik is gigantisch opzwollen. Broeken kan ik niet verdragen op mijn buik en ik ben er met vlagen gewoon misselijk door. Dit is echt gekomen na het plaatsen van die spiraal. De dokter heb ik uiteraard al gebeld, maar die zegt dat ik het nog even af moet wachten omdat het ongeveer 2 weken duurt voordat je lichaam eraan gewend is.

Is er iemand die ook last heeft gehad van deze klachten? En - het belangrijkst - ging het ook weer voorbij?
leesbrilletje wijzigde dit bericht op 13-11-2020 10:02
Reden: Spelfoutje
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je twijfel. Door medische redenen mag ik niet aan de pil maar wel de Mirena.
Plaatsen was echt een hel en heb er echt een maandje last van gehad. Maar daarna, het beste wat ik ooit heb gedaan. Vraag een roesje als je er erg tegen op ziet.
Sterkte!
@leesbrilletje wat raar van je huisarts!
Toen ze hem bij mij had geplaatst zei ze; als je buikpijn en een opgezwollen buik krijgt, moet je bellen.
Volgens mij staat het ook in de bijsluiter, dat je moet bellen bij deze klachten.
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
13-11-2020 12:20
@leesbrilletje wat raar van je huisarts!
Toen ze hem bij mij had geplaatst zei ze; als je buikpijn en een opgezwollen buik krijgt, moet je bellen.
Volgens mij staat het ook in de bijsluiter, dat je moet bellen bij deze klachten.
Oeh, dat is inderdaad vreemd. Bij mij heeft ze niets gezegd over de mogelijkheid dat ik een opgezwollen buik zou kunnen krijgen. Ga toch maar weer bellen dan, want dit is echt heel vervelend. Had jij er ook last van?
Leesbrilletje schreef:
13-11-2020 12:42
Oeh, dat is inderdaad vreemd. Bij mij heeft ze niets gezegd over de mogelijkheid dat ik een opgezwollen buik zou kunnen krijgen. Ga toch maar weer bellen dan, want dit is echt heel vervelend. Had jij er ook last van?
Ja, echt bellen hoor. Als het goed is wordt het ook gecheckt of je spiraaltje goed zit, bij een gyn. Na 6 weken dacht ik.

Nee ik had geen last van buikpijn of opgezette buik. Wel heel veel krampen 'daar' beneden, maar dat verminderde steeds meer in de loop van de dagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven