Gezondheid alle pijlers

Moe worden van mezelf….

25-08-2024 09:00 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het maakt niet uit hoe laat ik naar bed ga…. Ik word standaard tussen 5:00 en 6:00 wakker. Helaas ook wel eens voor 5:00 en in slaap komen lukt me dan niet meer. Soms moet ik plassen, maar meestal word ik “gewoon” wakker. Ik ga dan draaien, na denken, piekeren en dan lukt doorslapen niet meer. Ik word uitgerust wakker, maar eigenlijk wil ik nog wel verder slapen omdat ik in de middag/avond altijd wel een flinke dip heb.

Wie herkent dit? En is de zo genoemde doorslaap medicatie hier iets voor?
Alle reacties Link kopieren Quote
Doorslaapmedicatie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken dit wel maar ik ga er anders mee om. Ik ga er vanuit dat als ik uitgerust ben, dat ik mijn bed uit kan en dat doe ik dan ook. Lekker rustig ontbijten en de tijd nemen 's ochtends.
De dip in middag of avond heb ik ook wel, soms ga ik heel vroeg naar bed en dat vind ik heerlijk. Dan word ik 's ochtends vroeg wakker maar ik maak daar geen probleem van. De dag begint dan gewoon voor mij.
Als dit jouw ritme en inwendige biologische klok is dan lijkt het me heel onverstandig om te proberen dat met slaapmedicatie te veranderen. Accepteren is het enige wat je kunt doen denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je al eens geprobeerd om aan dat piekeren te werken? Gedurende de dag bewust tijd te nemen om dingen te verwerken, bij een lekkere wandeling (zonder telefoon uiteraard). ‘s avonds voor je gaat slapen alles opschrijven wat er in je hoofd zit kan ook helpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je tussen 21u en 22u gaat slapen, lukt dat dan? En je wordt uitgerust wakker zeg je. Jij hebt er helemaal niets aan natuurlijk want je wil het anders, maar misschien helpt het je om er anders naar te kijken: ik zou een moord doen voor jouw probleem. Ik word nooit uitgerust wakker, ik kom pas heel laat in slaap (en de enkele keer dat ik wel eerder in slaap val word ik om 02u wakker en slaap ik de komende 4 uren niet meer), word meermaals wakker in de nacht en ben vroeg wakker.

Ik begrijp wel dat het lastig is dat je met jouw ritme eigenlijk een beetje uit de maat loopt met het ritme van de maatschappij, maar als dit jouw ritme is en jij uitgerust wakker wordt (oh wat hemels!) zou ik proberen gewoon gelukkig te zijn met je goede slaap en energie. Ga er lekker uit, begin alvast met de dag. En ja, je bent eind middag/begin avond moe, misschien even een kort dutje doen als dat lukt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamoja schreef:
25-08-2024 09:06
Ik herken dit wel maar ik ga er anders mee om. Ik ga er vanuit dat als ik uitgerust ben, dat ik mijn bed uit kan en dat doe ik dan ook. Lekker rustig ontbijten en de tijd nemen 's ochtends.
De dip in middag of avond heb ik ook wel, soms ga ik heel vroeg naar bed en dat vind ik heerlijk. Dan word ik 's ochtends vroeg wakker maar ik maak daar geen probleem van. De dag begint dan gewoon voor mij.
Als dit jouw ritme en inwendige biologische klok is dan lijkt het me heel onverstandig om te proberen dat met slaapmedicatie te veranderen. Accepteren is het enige wat je kunt doen denk ik.

Dit denk ik dus ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je niet 'gewoon een ochtendmens'?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik dan even een paar bladzijden lees val ik zo weer in slaap.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
“Liggen is ook rusten”. Dat zeg ik altijd tegen mezelf als ik s nacht wakker lig.

Om mijn brein op iets anders te zetten ga ik soms in mijn hoofd stap voor stap een afgelopen leuke vakantie door. Maar meestal helpt de realisatie dat liggen ook rusten is tegen het ‘ik moet wel slapen’ gevoel. Meestal val ik dan vrij snel weer in slaap.

Soms niet, maar zelfs met nachten van maar 4 uur echt slaap kan ik dan de dag nog prima door, omdat ik wel rustig heb gelegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
25-08-2024 09:12
Ben je niet 'gewoon een ochtendmens'?
Dat zeker, maar 5:00 is toch wel extreem vroeg, ook voor een ochtendmens .
Alle reacties Link kopieren Quote
yourlocalhero schreef:
25-08-2024 09:06
Doorslaapmedicatie?
Wat is je vraag 🤔
Alle reacties Link kopieren Quote
montblanc schreef:
25-08-2024 09:06
Heb je al eens geprobeerd om aan dat piekeren te werken? Gedurende de dag bewust tijd te nemen om dingen te verwerken, bij een lekkere wandeling (zonder telefoon uiteraard). ‘s avonds voor je gaat slapen alles opschrijven wat er in je hoofd zit kan ook helpen.
Nee niet echt heel goed. Dat moet ik ook doen hoor. Want zonder het probleem piekeren ga ik dit ook niet helemaal verhelpen denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamoja schreef:
25-08-2024 09:06
Ik herken dit wel maar ik ga er anders mee om. Ik ga er vanuit dat als ik uitgerust ben, dat ik mijn bed uit kan en dat doe ik dan ook. Lekker rustig ontbijten en de tijd nemen 's ochtends.
De dip in middag of avond heb ik ook wel, soms ga ik heel vroeg naar bed en dat vind ik heerlijk. Dan word ik 's ochtends vroeg wakker maar ik maak daar geen probleem van. De dag begint dan gewoon voor mij.
Als dit jouw ritme en inwendige biologische klok is dan lijkt het me heel onverstandig om te proberen dat met slaapmedicatie te veranderen. Accepteren is het enige wat je kunt doen denk ik.
Daar heb je misschien gelijk in. Alleen ik baal wel regelmatig dat mijn dag elke x zo vroeg begint. 3 uur voor dat de wekker eigenlijk gaat (die ik nooit zet) wakker worden is soms wel vervelend.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
25-08-2024 09:08
Als je tussen 21u en 22u gaat slapen, lukt dat dan? En je wordt uitgerust wakker zeg je. Jij hebt er helemaal niets aan natuurlijk want je wil het anders, maar misschien helpt het je om er anders naar te kijken: ik zou een moord doen voor jouw probleem. Ik word nooit uitgerust wakker, ik kom pas heel laat in slaap (en de enkele keer dat ik wel eerder in slaap val word ik om 02u wakker en slaap ik de komende 4 uren niet meer), word meermaals wakker in de nacht en ben vroeg wakker.

Ik begrijp wel dat het lastig is dat je met jouw ritme eigenlijk een beetje uit de maat loopt met het ritme van de maatschappij, maar als dit jouw ritme is en jij uitgerust wakker wordt (oh wat hemels!) zou ik proberen gewoon gelukkig te zijn met je goede slaap en energie. Ga er lekker uit, begin alvast met de dag. En ja, je bent eind middag/begin avond moe, misschien even een kort dutje doen als dat lukt?
Oh ja dat snap ik… dat je graag zou ruilen. Jouw slaappatroon is ook echt vermoeiend lijkt me.

Jij slikt geen medicatie?
Alle reacties Link kopieren Quote
katkaatje schreef:
25-08-2024 09:21
“Liggen is ook rusten”. Dat zeg ik altijd tegen mezelf als ik s nacht wakker lig.

Om mijn brein op iets anders te zetten ga ik soms in mijn hoofd stap voor stap een afgelopen leuke vakantie door. Maar meestal helpt de realisatie dat liggen ook rusten is tegen het ‘ik moet wel slapen’ gevoel. Meestal val ik dan vrij snel weer in slaap.

Soms niet, maar zelfs met nachten van maar 4 uur echt slaap kan ik dan de dag nog prima door, omdat ik wel rustig heb gelegen.
Ja ik probeer ook altijd te inspannen, niet aan “problemen” te denken. En ook als die er niet zijn lukt t doorslapen me niet meer. Ik vind het wel frustrerend. Ook al is liggen en rusten ook goed. Gewoon lekker lang uitslapen vind ik ook wel fijn. Heeeeel soms lukt het en vind dat toch ook wel heel fijn de dag starten ipv halverwege “nacht”.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet aan medicatie beginnen. Je komt er dan niet meer vanaf en je slaapritme gaat naar de getver. En in dit geval ook echt onnodig. Ga gewoon op tijd slapen en dan begint je dag vroeg. Dat is schijnbaar jouw ritme. Je bent dan uitgerust.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom is dit erg? Gewoon opstaan.

Ik kom ook uit een familie die 's morgens vroeg wakker wordt. Ik kan wel proberen om te blijven liggen, werkt toch niet. Hooguit podcastje luisteren en wat doezelen.

Vecht er niet tegen. Iedereen heeft een ander bioritme.
Alle reacties Link kopieren Quote
In het kader van omdenken: jouw verhaal doet me denken aan het boek The Miracle Morning, over hoe je je dag beter kunt starten door vroeg op te staan en tijd te nemen voor een uitgebreid ochtendritueel. Het is een Amerikaans, You Can Do It en Live Your Best Life verhaal, maar misschien juist wel passend voor als je toch al vroeg wakker bent, eerste doel is al gehaald zeg maar.
Samenvatting: In deze praktische gids beschrijft Elrod hoe iedereen in 30 dagen aan de hand van zes nieuwe gewoontes kan werken aan meer focus, positiviteit, regelmaat en bewustzijn. En dat allemaal voor acht uur ’s ochtends!
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
25-08-2024 09:08
ik zou een moord doen voor jouw probleem.
Ik zie eigenlijk helemaal geen probleem
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelletje schreef:
25-08-2024 09:55
Wat is je vraag 🤔
Wat bedoel je met doorslaapmedicatie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelletje schreef:
25-08-2024 09:54
Dat zeker, maar 5:00 is toch wel extreem vroeg, ook voor een ochtendmens .
Nee hoor, dat kan prima
Pas je leven erop aan
Sta voortaan om 6 uur op, begin je werkdag om 7. Dan ben je vroeg thuis

Jezelf forceren tot uitslapen gaat niet werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Loslaten... en gewoon opstaan en de dag beginnen. Blij zijn met de extra tijd die je dan hebt. Als je lichaam slaap nodig heeft, komt het vanzelf wel de volgende nacht.

Natuurlijk niet je ritme gaan verschuiven door dan 's avonds heel vroeg naar bed te gaan, want dan wordt je de volgende ochtend nog vroeger wakker.

Het beeld dat je 8 uren slaap nodig hebt, klopt niet altijd en ook niet voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren Quote
fairy1 schreef:
25-08-2024 10:42
In het kader van omdenken: jouw verhaal doet me denken aan het boek The Miracle Morning, over hoe je je dag beter kunt starten door vroeg op te staan en tijd te nemen voor een uitgebreid ochtendritueel. Het is een Amerikaans, You Can Do It en Live Your Best Life verhaal, maar misschien juist wel passend voor als je toch al vroeg wakker bent, eerste doel is al gehaald zeg maar.
Samenvatting: In deze praktische gids beschrijft Elrod hoe iedereen in 30 dagen aan de hand van zes nieuwe gewoontes kan werken aan meer focus, positiviteit, regelmaat en bewustzijn. En dat allemaal voor acht uur ’s ochtends!
Leuk dank je! Ik ga me is inlezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
WaterGirl schreef:
25-08-2024 10:06
Waarom is dit erg? Gewoon opstaan.


Omdat ik het graag anders zo willen…. Daarom is t erg. Elke dag onnodig om 5:00 wakker zijn is niet nodig voor mij!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
25-08-2024 10:49
Nee hoor, dat kan prima
Pas je leven erop aan
Sta voortaan om 6 uur op, begin je werkdag om 7. Dan ben je vroeg thuis

Jezelf forceren tot uitslapen gaat niet werken.
Haha mijn werkdag starten kan niet eerder.ik kan pas om 8:30 beginnen :-)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven