Gezondheid alle pijlers

moeilijk zitten door beknelde/geïrriteerde zenuw in bil

30-10-2021 10:37 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen. Ik opende hier een tijdje geleden een topic over dat ik last had van pijn in mijn kuit, die de hele dag door kwam en ging. Ik ben nu een week of zes verder en het lijkt (volgens fysio) ischias te zijn waarbij de zenuw ergens in mijn billen wordt bekneld (piriformis syndroom/deep gluteal syndroom). In de afgelopen weken had ik veel moeite met zitten, wat goed bij dit syndroom past. Zitten voelt na een half uur niet meer fijn rondom billen/onderrug. Aan de linkerkant straalt de pijn uit naar mijn kuit (ook 's nachts), aan de rechterkant heb ik dat niet maar voel ik wel juist irritatie richting mijn heup. Ik loop dus al bij de fysio en daar zijn mijn billen nu vier keer gemasseerd en heb ik één keer dry needling gehad. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die deze klachten ook hebben gehad. Willen jullie je ervaringen met mij delen? Ik zou zo graag willen dat het overging maar de afgelopen weken is er eerder verslechtering dan verbetering gekomen. Wat ik nu heb gedaan:
-wandelen, bv twee keer half uur
-twee strech-oefeningen voor mijn bilspieren van de fysio paar keer per dag (zou er graag nog meer horen, want ik weet niet of dit alles meepakt)
-paar keer per dag met de tennisbal bilspieren proberen los te masseren
-zo min mogelijk zitten (niet obsessief) en gedurende de dag een beetje in beweging blijven. Ik denk dat ik naast de maaltijden misschien twee keer een half uur kan zitten zonder pijn/irritatie.

Misschien ben ik ongeduldig, maar dit heeft tot nu toe dus nog geen resultaat. Zijn er andere dingen die bij jullie hielpen? Of is jullie ervaring dat het hiermee na een tijdje wel over gaat? Ik hou eigenlijk heel erg van sporten/bewegen, maar fysio raadt met klem af om nu te gaan hardlopen (wat ik normaal doe). Ik ben bereid om een paar weken een spartaans regime te volgen om het herstel te bevorderen, maar ik weet dus niet wat de weg naar herstel is.

Ik heb me tot nu toe nog niet ziek gemeld, maar ik kan mijn werk eigenlijk niet goed uitvoeren. Ik werk namelijk fulltime en voor 95% zittend, en misschien wel 85% achter de computer (meteen waarschijnlijk de oorzaak). Ik weet niet zo goed hoe dat moet. Ik ben wel flexibel, kan gerust 70% thuiswerken en grotendeels mijn eigen tijd indelen, dus oefeningen en wandelingen tussendoor kan wel en een zitstabureau ga ik maandag regelen, maar dan wordt het nog lastig om zonder te zitten richting fulltime te gaan. Hoe zijn jullie daarmee omgegaan? Liggen is ook niet ideaal voor mijn billen voel ik.

Waar ik dus benieuwd naar ben: wat werkte voor jullie (specifieke oefeningen, indeling van de dag, omgaan met "kantoorbaan"). Alvast veel dank!
Ik besef trouwens dat dit wel bij mij op de loer zal blijven liggen zolang ik een baan met veel zitten heb. Ik ben zeker bereid om blijvend dingen te veranderen. Ik dacht dat ik goed bezig was door aan het begin of einde van de dag te sporten maar dat is blijkbaar niet genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ben je er al mee naar de dokter geweest? Hernia lijkt me ook een optie omdat het uitstraalt naar bil en kuit.
Is het niet een (milde) hernia? Die uitstraling naar je kuit klikt wel een beetje zo. Al ben ik geen arts en mag je hier niet met diagnoses strooien.

Ik zou eerst even langs de huisarts gaan. Bij veel hernia's doen en kunnen ze niet veel en bij andere klachten misschien ook niet als huisarts. Maar onderzoek en een pijnpoli is wel mogelijk, die kunnen je helpen met deze pijn bestrijden. Op heel veel manieren die elders niet beschikbaar zijn.

Ik zou maandag bellen en daar naar vragen bij de huisarts. Ook al is geen hernia, een consult bij de pijnpoli zou echt een optie zijn.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 30-10-2021 10:46
26.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een arts. Ischias komt veel vaker uit de rug dan door piriformis. Een fysiotherapeut kan en mag geen diagnose stellen.
Iedere dag is gehaktdag
DeSlager schreef:
30-10-2021 10:42
Ga naar een arts. Ischias komt veel vaker uit de rug dan door piriformis. Een fysiotherapeut kan en mag geen diagnose stellen.
Ook dat.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ischias gehad. Bleek ontstaan omdat het gebied te zwak was voor de belasting van het zitten. Dus door de fysio aan het werk gezet met oefeningen in de praktijk: squats, lunges, bruggetje en dan een been omhoog, hip raises… vanalles om de spieren sterker te maken. En dat hielp. Ik zit nog steeds 8-10 uur per dag achter mijn computer maar geen last meer.

Het heeft wel even geduurd en in die tijd heb ik veel liggend op de bank gewerkt met m’n laptop op schoot. Krijg je dan wel weer hele andere klachten van ;-D

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
En volgens mij is een hernia vrij makkelijk uit te sluiten door een fysio.
Alle reacties Link kopieren
Ah, had ik erbij moeten zetten: ik ben ook langs de huisarts geweest. Was wel huisarts in opleiding. Zij had geen redenen om aan een hernia te denken (moest een paar testjes doen), zei ze. Dus eerst maar even die fysio proberen was haar reactie.

De fysio heeft trouwens niet ischias of piriformis syndroom gezegd, maar wel dat waarschijnlijk die zenuw door bv piriformis wordt geirriteerd.

Misschien nog ervaringsdeskundigen?
ippy schreef:
30-10-2021 10:47
En volgens mij is een hernia vrij makkelijk uit te sluiten door een fysio.
Nee hoor. Zelfde soort klachten bij milde hernia's. ;-)
hetjaar2020 schreef:
30-10-2021 10:48
Ah, had ik erbij moeten zetten: ik ben ook langs de huisarts geweest. Was wel huisarts in opleiding. Zij had geen redenen om aan een hernia te denken (moest een paar testjes doen), zei ze. Dus eerst maar even die fysio proberen was haar reactie.

De fysio heeft trouwens niet ischias of piriformis syndroom gezegd, maar wel dat waarschijnlijk die zenuw door bv piriformis wordt geirriteerd.

Misschien nog ervaringsdeskundigen?

Als toch blijft aanhouden, zou ik toch vragen naar de pijnpoli. Die hebben beter onderzoek dan de huisarts en hebben ook heel veel behandelmethoden, naast de pijnbestrijding ook beweegtherapie en fysio.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een windring oid in gebruik?
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
30-10-2021 10:50
Als toch blijft aanhouden, zou ik toch vragen naar de pijnpoli. Die hebben beter onderzoek dan de huisarts en hebben ook heel veel behandelmethoden, naast de pijnbestrijding ook beweegtherapie en fysio.
Dank voor de tip, FeeLucifer! Dat ga ik zeker doen als de pijn aanhoudt. Ik wist niet dat dat ook een mogelijkheid was. Fijn.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
30-10-2021 10:55
Heb je al een windring oid in gebruik?
Ik had wel even naar dat soort dingen gekeken, maar ben wat huiverig omdat je dan juist meer belasting aan de buitenkant hebt en bij mij is niet zo duidelijk waar precies de beklemming zit.
hetjaar2020 schreef:
30-10-2021 10:55
Dank voor de tip, FeeLucifer! Dat ga ik zeker doen als de pijn aanhoudt. Ik wist niet dat dat ook een mogelijkheid was. Fijn.
Sterkte!

Bij mij bleek na een half jaar zelfde klachten en 'diagnose' dat toch een hernia was die ook steeds erger werd. Helaas.

Maar die pijn in het begin was al zo vermoeiend en naar. Dus als zelfs dan en met een juiiste diagnose, hoop ik dat er snel wat veranderd positief voor je.

Is gewoon naar, wat het ook is. Echt naar vragen hoor, lang doorlopen is zonde.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
30-10-2021 10:50
Als toch blijft aanhouden, zou ik toch vragen naar de pijnpoli. Die hebben beter onderzoek dan de huisarts en hebben ook heel veel behandelmethoden, naast de pijnbestrijding ook beweegtherapie en fysio.
Bij de pijnpoli zullen ze eerst willen weten of het geen hernia is, dus die zullen eerst beeldmateriaal willen en een neurologische beoordeling. Maar goed, je weet maar nooit.
Hoe dan ook is begeleiding door een arts hier wel op zijn plaats lijk me, als de klachten aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
ippy schreef:
30-10-2021 10:45
Hier ook ischias gehad. Bleek ontstaan omdat het gebied te zwak was voor de belasting van het zitten. Dus door de fysio aan het werk gezet met oefeningen in de praktijk: squats, lunges, bruggetje en dan een been omhoog, hip raises… vanalles om de spieren sterker te maken. En dat hielp. Ik zit nog steeds 8-10 uur per dag achter mijn computer maar geen last meer.

Het heeft wel even geduurd en in die tijd heb ik veel liggend op de bank gewerkt met m’n laptop op schoot. Krijg je dan wel weer hele andere klachten van ;-D

Sterkte!
Hoi Ippy, Ja dat herken ik, dat je andere houdingen gaat zoeken (type dit nu liggend op mijn buik), maar dat is natuurlijk niet ideaal voor een hele werkdag. Ik zal eens met de fysio bespreken of ik ook al voorzichtig dat soort oefeningen kan doen. Squats en lunges waren als ik het goed begreep juist heftig voor bilspieren en als de problemen juist komen doordat die te gespannen zijn (wat goed zou kunnen) moet dat juist nu niet. Vind het wel lastig....
Alle reacties Link kopieren
Ja, ervaringsdeskundige. Maar geen vrolijk verhaal helaas. Ik kreeg het 7,5 jaar geleden voor het eerst en ben er nooit meer helemaal vanaf gekomen. Alle denkbare therapieën/behandelingen gevolgd, zonder resultaat. Vorig jaar bij de orthopeed geweest en daar bleek dat ik nogal een holle rug heb. Mijn klachten zouden allemaal daarop terug te leiden zijn. Oefentherapie gehad, moest het 6-12 maanden de tijd geven. Niks mee opgeschoten, inmiddels ook nare pijnklachten in SI-gewrichten erbij gekregen. Ik ga dus binnenkort om een verwijzing naar de pijnpoli vragen want dit schiet echt niet op zo. Volgens de huisarts moet er eerst een soort diagnose zijn voordat je doorverwezen kunt worden. Daarom moest ik eerst langs de orthopeed (klachten gaven geen aanleiding om aan neuroloog te denken). Zodat ze weten in welke richting ze het moeten zoeken.
Alle reacties Link kopieren
ippy schreef:
30-10-2021 10:47
En volgens mij is een hernia vrij makkelijk uit te sluiten door een fysio.
Nee totaal niet.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
hetjaar2020 schreef:
30-10-2021 10:55
Dank voor de tip, FeeLucifer! Dat ga ik zeker doen als de pijn aanhoudt. Ik wist niet dat dat ook een mogelijkheid was. Fijn.
Dan wel eerst even een MRI laten maken.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Alcedo schreef:
30-10-2021 11:02
Bij de pijnpoli zullen ze eerst willen weten of het geen hernia is, dus die zullen eerst beeldmateriaal willen en een neurologische beoordeling. Maar goed, je weet maar nooit.
Hoe dan ook is begeleiding door een arts hier wel op zijn plaats lijk me, als de klachten aanhouden.
Ik zou het ook helemaal niet erg vinden als er een scan werd gemaakt. Maar ik kreeg van de huisarts in opleiding het idee dat dat voorlopig nog geen optie was, eerst maar even de weg van fysio. Alcedo, zou jij zeggen over een week of twee terug naar huisarts en dan aandringen op scan (bij neuroloog?) en afhankelijk daarvan vervolgens eventueel pijnpoli?
Alcedo schreef:
30-10-2021 11:02
Bij de pijnpoli zullen ze eerst willen weten of het geen hernia is, dus die zullen eerst beeldmateriaal willen en een neurologische beoordeling. Maar goed, je weet maar nooit.
Hoe dan ook is begeleiding door een arts hier wel op zijn plaats lijk me, als de klachten aanhouden.

Je kan er sowieso niet heen zonder doorverwijzing, vandaar mijn advies om terug te gaan naar de huisarts eerst en er naar te vragen als de klachten aan blijven houden.
Alle reacties Link kopieren
Atypical schreef:
30-10-2021 11:02
Ja, ervaringsdeskundige. Maar geen vrolijk verhaal helaas. Ik kreeg het 7,5 jaar geleden voor het eerst en ben er nooit meer helemaal vanaf gekomen. Alle denkbare therapieën/behandelingen gevolgd, zonder resultaat. Vorig jaar bij de orthopeed geweest en daar bleek dat ik nogal een holle rug heb. Mijn klachten zouden allemaal daarop terug te leiden zijn. Oefentherapie gehad, moest het 6-12 maanden de tijd geven. Niks mee opgeschoten, inmiddels ook nare pijnklachten in SI-gewrichten erbij gekregen. Ik ga dus binnenkort om een verwijzing naar de pijnpoli vragen want dit schiet echt niet op zo. Volgens de huisarts moet er eerst een soort diagnose zijn voordat je doorverwezen kunt worden. Daarom moest ik eerst langs de orthopeed (klachten gaven geen aanleiding om aan neuroloog te denken). Zodat ze weten in welke richting ze het moeten zoeken.
O, Atypical. Dat is zeker geen vrolijk verhaal. Dat is wel heel erg lang.... Ik hoop dat ze je bij de pijnpoli wel kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga even achter de computer weg en in beweging. Reageer later weer.
Wekelijks zwemmen en elke dag een uur op mijn buik liggen houden het hier onder controle.

In periodes dat ik veel zit speelt het meestal weer op. Vakantie etc.
Alle reacties Link kopieren
hetjaar2020 schreef:
30-10-2021 11:08
Ik zou het ook helemaal niet erg vinden als er een scan werd gemaakt. Maar ik kreeg van de huisarts in opleiding het idee dat dat voorlopig nog geen optie was, eerst maar even de weg van fysio. Alcedo, zou jij zeggen over een week of twee terug naar huisarts en dan aandringen op scan (bij neuroloog?) en afhankelijk daarvan vervolgens eventueel pijnpoli?
Ik ben geen fan van aandringen omdat een arts uiteindelijk beslist, maar ik zou wel even het hele verhaal herhalen, inclusief ontwikkelingen, geprobeerde behandelingen en de duur van de klachten.
Bij het vermoeden van een hernia is het protocol dat de patiënt bij geen verbetering na zes weken verwezen wordt naar de neuroloog. Maar bij jou vermoeden ze dus iets anders, dus het is afwachten hoe jouw huisarts erin staat.

Een pijnpoli gaat niet zomaar iets behandelen zonder te weten wat er aan de hand is, dus reken er niet op dat je meteen bij een pijnpoli terecht kunt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven