Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2
maandag 15 september 2025 om 11:40
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.
Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.
GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.
WELKOM.
Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.
GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.
WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
woensdag 26 november 2025 om 00:34
woensdag 26 november 2025 om 09:44
Snaky schreef: ↑25-11-2025 22:57Klopt het dat afvalmedicatie vanaf 2026 onder de zorgverzekering valt?
In elk geval niet zomaar voor iedereen, het blijft onder bepaalde regels vallen en volgens mij moet je dan ook eerst GLI.
Ik lees dat een aantal van jullie niet opbouwen tot de volledige dosering. Is dat op eigen initiatief op op advies van de huisarts?
Zoals ik me nu voel is er geen reden om verder op te bouwen, ik val goed af en ben nu af en toe misselijk. Dat hoeft niet nog meer.
Harba lorifa
woensdag 26 november 2025 om 21:16
Volgens mij nog steeds eerst met GLI en een bepaald BMI en/of comorbiditeiten.
Ik zit nu na 6,5 weken nog steeds op 1.2 Saxenda en in overleg met huisarts blijf ik hierbij. Geen bijwerkingen alleen af en toe misselijk, val goed af en let goed op macro's, calorieën, vocht en vezels. Merk dat ik eerder trek heb maar geen honger hebben lijkt mij ook absoluut niet de bedoeling, dus 6 eetmomenten per dag
donderdag 27 november 2025 om 15:36
Zoals beloofd een update na mijn 4 medicatieloze weken. Het is prima gegaan, de verwachte eetruis en gruwelijke honger zijn weggebleven (op enkele dagen na, maar die wijt ik aan hormonale shitzooi). Ik heb wel heel strak bijgehouden wat ik at, dat gaf wel een veilig gevoel. Vooral gelet op eiwitten en vezels, ben wel echt anders gaan eten dus. Veel bewogen ook. Die twee dingen zal ik moeten blijven doen.
Ben op gewicht gebleven. Woog vanmorgen zelf nog iets minder dan 4 weken geleden.
Ik vind dit bemoedigend voor als ik dadelijk echt stop. Kan nu weer beginnen met de laagste dosis Mounjaro en ik hoop de komende 6 maanden nog zo’n 2 kilo per maand af te vallen. Dan heb ik een gezonde bmi en dan wordt het zaak om stabiel te blijven.
Als ik dat haal, ben ik in totaal 33 kilo afgevallen.
Ben op gewicht gebleven. Woog vanmorgen zelf nog iets minder dan 4 weken geleden.
Ik vind dit bemoedigend voor als ik dadelijk echt stop. Kan nu weer beginnen met de laagste dosis Mounjaro en ik hoop de komende 6 maanden nog zo’n 2 kilo per maand af te vallen. Dan heb ik een gezonde bmi en dan wordt het zaak om stabiel te blijven.
Als ik dat haal, ben ik in totaal 33 kilo afgevallen.
donderdag 27 november 2025 om 20:33
Heel goed Plinkie, ik vind het heel knap! Maar dat is ook echt te danken aan jouw wilskracht en doorzettingsvermogen.
Ik merk bij mezelf dat ik het nog steeds lastig vind om niet te snoepen. Het is al een stuk minder geworden dankzij Ozempic en Wegovy. Maar omdat ik de laatste tijd niet meer afval, ga ik morgen starten met Mounjary. Lees daar wel verhalen over dat mensen paniekaanvallen krijgen als bijwerking, of dat ze er erg ziek van worden. Dat heb ik hier nog niet gelezen gelukkig. Hopelijk gaat Mounjaro meer voor mij doen (zonder die vervelende bijwerkingen
)
Ik merk bij mezelf dat ik het nog steeds lastig vind om niet te snoepen. Het is al een stuk minder geworden dankzij Ozempic en Wegovy. Maar omdat ik de laatste tijd niet meer afval, ga ik morgen starten met Mounjary. Lees daar wel verhalen over dat mensen paniekaanvallen krijgen als bijwerking, of dat ze er erg ziek van worden. Dat heb ik hier nog niet gelezen gelukkig. Hopelijk gaat Mounjaro meer voor mij doen (zonder die vervelende bijwerkingen
donderdag 27 november 2025 om 23:57
Oh wow plinkie, wat een mooi resultaat van je experiment!
Hier geniet ik elke dag dat m’n kleding gewoon weer past of zelfs wijd zit. Wat een genot is dat, daar had ik nooit bij stil gestaan. Ik pas weer een paar oude bh’s en al m’n broeken die de afgelopen jaren heel strak of veelste strak waren geworden. Mijn doel is nog 10kg eraf. Dan weeg ik minder dan 20 jaar terug, maar nog altijd met een bmi van 26, maar dat is laag genoeg voor mij. Als er nu nog 5 kg af gaat zit ik op m’n pre kinderen gewicht. Heerlijk.
Hier geniet ik elke dag dat m’n kleding gewoon weer past of zelfs wijd zit. Wat een genot is dat, daar had ik nooit bij stil gestaan. Ik pas weer een paar oude bh’s en al m’n broeken die de afgelopen jaren heel strak of veelste strak waren geworden. Mijn doel is nog 10kg eraf. Dan weeg ik minder dan 20 jaar terug, maar nog altijd met een bmi van 26, maar dat is laag genoeg voor mij. Als er nu nog 5 kg af gaat zit ik op m’n pre kinderen gewicht. Heerlijk.
vrijdag 28 november 2025 om 09:01
Wat heerlijk he Fibonaci.. Echt goed gedaan van je! Geniet ervan!
Ik weeg nu minder dan voor mijn laatste zwangerschap en wil er ook nog graag 10kg af zodat ik rond bmi 25/26 uit kom en dan vind ik het ook wel prima! Zo fijn om weer in mijn mooie oude kleren te passen. Ik heb 2 leuke zomerjurken waar ik heeeeel graag deze zomer weer in wil passen, dat zou moeten lukken met nog 5 kilo eraf!
Ik heb onlangs een sportschool gevonden die supergoed bij mij past: iedere week personal training, groot lesaanbod maar ook veel vrije ruimte om te trainen (waarbij er dan ook PTs zijn die je kunnen helpen) maar het is ZO duur.. eigenlijk kan ik dat in combinatie met iedere maand een spuit Ozempic niet betalen (omdat er ook één vaste last is die komend jaar met €200 omhoog gaat..) Dus ik zit nu te twijfelen of ik per februari al ga stoppen met spuiten en die laatste 8 (ish) kilo er zelf af ga sporten..
Ik weeg nu minder dan voor mijn laatste zwangerschap en wil er ook nog graag 10kg af zodat ik rond bmi 25/26 uit kom en dan vind ik het ook wel prima! Zo fijn om weer in mijn mooie oude kleren te passen. Ik heb 2 leuke zomerjurken waar ik heeeeel graag deze zomer weer in wil passen, dat zou moeten lukken met nog 5 kilo eraf!
Ik heb onlangs een sportschool gevonden die supergoed bij mij past: iedere week personal training, groot lesaanbod maar ook veel vrije ruimte om te trainen (waarbij er dan ook PTs zijn die je kunnen helpen) maar het is ZO duur.. eigenlijk kan ik dat in combinatie met iedere maand een spuit Ozempic niet betalen (omdat er ook één vaste last is die komend jaar met €200 omhoog gaat..) Dus ik zit nu te twijfelen of ik per februari al ga stoppen met spuiten en die laatste 8 (ish) kilo er zelf af ga sporten..
vrijdag 28 november 2025 om 09:20
vrijdag 28 november 2025 om 17:26
Hoopgevend verhaal Plinkie! Ik hoop dat je deze leefstijl onder controle kunt blijven houden!
Ik stond een tijd stil en ben deze week weer 900 gram afgevallen. Vind het wel lastig soms om, als er emoties spelen, geen eten te gebruiken als troostmiddel. Het sterke effect van de start van Saxenda heb ik helaas niet meer.
Ik stond een tijd stil en ben deze week weer 900 gram afgevallen. Vind het wel lastig soms om, als er emoties spelen, geen eten te gebruiken als troostmiddel. Het sterke effect van de start van Saxenda heb ik helaas niet meer.
zondag 30 november 2025 om 20:54
Ik meld me ook weer even. Wat goed te lezen Plinkie dat je vier weken zo goed gegaan zijn! Kan me voorstellen dat dat moed geeft voor later.
Hier gaat het goed. Ik heb sinds eind augustus een pen van 0.25 en 0.50 mg ozempic gebruikt en ben nu aan een pen van 1.0 begonnen, maar dan wel met een dosis van 0.5 (dus ik tel klikjes). Mn doel was 10 kg eraf; en dat is gelukt! Krijg inmiddels echt veel complimenten, het verschil is goed te zien en heb mn oude broeken naar zolder gedaan (weg doen durf ik dan weer niet) en nieuwe gekocht.
Ik vond het wel lastig wat nu m’n vervolg strategie word. Ik heb deze pen dus en nog een dichte van 1.0. Ik denk dat ik de huidige pen blijf gebruiken met het idee toch nog wat af te vallen en dan met de andere pen ga afbouwen. Als het lukt om met een dosis van 0.5 te blijven kan ik nog 14 weken vooruit, dan is het alweer bijna lente.
Wat me hopelijk ook gaat helpen is dat ik eigenlijk niet heel anders ben gaan eten. Ik pak nog steeds een koekje (of gevulde speculaas:-)) en af en toen iets te knagen. Maar de grootste wijziging is dat alles minder is. Een kleiner ontbijt, minder boterhammen bij de lunch, kleinere warmer maaltijd. Ik hoop dat dat maakt dat ik het levenslang beter vol kan houden. En op jullie advies ben ik met sporten magnesium gaan gebruiken en dat gaat sindsdien ook goed. Dus ik ben echt een blij mens.
Het enige lastige vind ik dat wat tegen de buitenwereld te zeggen nu het zo goed zichtbaar is. Ik zeg nu dat ik minder ben gaan eten en dat is natuurlijk ook correct, maar voelt als een halve waarheid.
Hier gaat het goed. Ik heb sinds eind augustus een pen van 0.25 en 0.50 mg ozempic gebruikt en ben nu aan een pen van 1.0 begonnen, maar dan wel met een dosis van 0.5 (dus ik tel klikjes). Mn doel was 10 kg eraf; en dat is gelukt! Krijg inmiddels echt veel complimenten, het verschil is goed te zien en heb mn oude broeken naar zolder gedaan (weg doen durf ik dan weer niet) en nieuwe gekocht.
Ik vond het wel lastig wat nu m’n vervolg strategie word. Ik heb deze pen dus en nog een dichte van 1.0. Ik denk dat ik de huidige pen blijf gebruiken met het idee toch nog wat af te vallen en dan met de andere pen ga afbouwen. Als het lukt om met een dosis van 0.5 te blijven kan ik nog 14 weken vooruit, dan is het alweer bijna lente.
Wat me hopelijk ook gaat helpen is dat ik eigenlijk niet heel anders ben gaan eten. Ik pak nog steeds een koekje (of gevulde speculaas:-)) en af en toen iets te knagen. Maar de grootste wijziging is dat alles minder is. Een kleiner ontbijt, minder boterhammen bij de lunch, kleinere warmer maaltijd. Ik hoop dat dat maakt dat ik het levenslang beter vol kan houden. En op jullie advies ben ik met sporten magnesium gaan gebruiken en dat gaat sindsdien ook goed. Dus ik ben echt een blij mens.
Het enige lastige vind ik dat wat tegen de buitenwereld te zeggen nu het zo goed zichtbaar is. Ik zeg nu dat ik minder ben gaan eten en dat is natuurlijk ook correct, maar voelt als een halve waarheid.
zondag 30 november 2025 om 22:11
Dat laatste herken ik wel ja. Mensen vragen het volgens mij ook, omdat ze hopen dat je een of andere wonderformule hebt die zij ook kunnen gebruiken.
Soms zeg ik alleen: anders eten, meer bewegen. Soms zeg ik dat ik er hulp bij heb gekregen, (maar ik laat dan in het midden wat voor hulp) en soms vertel ik de waarheid. Is een beetje persoonsafhankelijk.
Soms zeg ik alleen: anders eten, meer bewegen. Soms zeg ik dat ik er hulp bij heb gekregen, (maar ik laat dan in het midden wat voor hulp) en soms vertel ik de waarheid. Is een beetje persoonsafhankelijk.
maandag 1 december 2025 om 07:17
Oh dat vind ik ook lastig. Hier ondertussen 12kg eraf en dat is ondertussen zichtbaar. Maar helemaal niemand heeft er iets van gezegd. Dat vind ik ook niet erg, maar wel grappig om te merken. Ik snap het wel, want ik zal bij iemand anders er ook niet snel wat van zeggen. Ik heb wel besloten het niet te vertellen als ooit iemand wat vraagt.
Qua pen zandhaas (gefeliciteerd met de 10kg!) , zit ik momenteel op een dosis van 0,2 uit de 0,5 pen. Ik heb de 1 en 1,7 pen ook al liggen want de huisarts schrijft elke 4 weken voor. Ik denk dat ik de 2,4 niet ga halen. Ik wil er nu nog 9kg af dan zit ik op ruim 20 verlies en is het goed. Op dit tempo red ik dat makkelijk met wat ik nu in huis heb. Dan kan ik nog maanden afbouwen, proberen hoe het zonder gaat en anders een hele kleine dosering spuiten.
Qua pen zandhaas (gefeliciteerd met de 10kg!) , zit ik momenteel op een dosis van 0,2 uit de 0,5 pen. Ik heb de 1 en 1,7 pen ook al liggen want de huisarts schrijft elke 4 weken voor. Ik denk dat ik de 2,4 niet ga halen. Ik wil er nu nog 9kg af dan zit ik op ruim 20 verlies en is het goed. Op dit tempo red ik dat makkelijk met wat ik nu in huis heb. Dan kan ik nog maanden afbouwen, proberen hoe het zonder gaat en anders een hele kleine dosering spuiten.
maandag 1 december 2025 om 09:37
Ik heb deze ook in het glp1 afbouwen topic gezet en even gekopieerd naar hier.
Even over die trage maaglediging. Ik heb een jaar geleden een spoedoperatie gehad in de nacht. Ik had toen al 12 uur niet gegeten, dus moest kunnen volgens de chirurg en de anesthesioloog. Ik ben na de operatie misselijk wakker geworden en heb binnen een half uur zoveel overgegeven dat mijn wondjes weer opensprongen. Ze stonden er enorm van te kijken dat er zoveel in mijn maag zat en dat het ook best gevaarlijk is. Ik had vantevoren duidelijk gezegd liraglutide te spuiten, maar dat was volgens mij niet doorgedrongen dat dat voor trage maaglediging zorgt.
Het is allemaal goedgekomen, maar dames let hierop als jullie onverwachts in het ziekenhuis terecht komen voor een operatie.
Even over die trage maaglediging. Ik heb een jaar geleden een spoedoperatie gehad in de nacht. Ik had toen al 12 uur niet gegeten, dus moest kunnen volgens de chirurg en de anesthesioloog. Ik ben na de operatie misselijk wakker geworden en heb binnen een half uur zoveel overgegeven dat mijn wondjes weer opensprongen. Ze stonden er enorm van te kijken dat er zoveel in mijn maag zat en dat het ook best gevaarlijk is. Ik had vantevoren duidelijk gezegd liraglutide te spuiten, maar dat was volgens mij niet doorgedrongen dat dat voor trage maaglediging zorgt.
Het is allemaal goedgekomen, maar dames let hierop als jullie onverwachts in het ziekenhuis terecht komen voor een operatie.
maandag 1 december 2025 om 12:58
Ik ben hier in de loop van de tijd steeds eerlijker over geworden. Er zou geen taboe moeten zitten op GLP-1 medicatie. En zeggen dat je 'gewoon' minder bent gaan eten, is ook niet zo fijn om te horen voor mensen die zelf worstelen met hun gewicht. Dat geeft hen dan weer het gevoel dat zij falen, dat ze meer discipline en doorzettingsvermogen zouden moeten hebben. Dat stigma moet er juist af, vind ik.
The impossible only takes a little longer
maandag 1 december 2025 om 13:02
Ik spuit nog niet zo lang, maar als het aan de orde is dan ben ik er open over. Vind ik wel zo makkelijk. Ik ben al sinds mijn 16e aan het jojo-en. Mijn ervaring is dat mensen toch wel voortdurend oordelen en meningen hebben, dat voorkom ik niet door geheimzinnig te doen.
Harba lorifa
maandag 1 december 2025 om 13:07
Ik ben er ook gewoon open over. Het is bij mij heel goed zichtbaar, dus ik krijg best vaak de vraag hoe ik zoveel afgevallen ben, en dan vertel ik gewoon dat ik Mounjaro gebruik. Soms komt me dat op een veroordelende reactie te staan, die kap ik dan gewoon af. Maar vaker willen mensen die zelf kampen met overgewicht informatie hebben, en die geef ik dan graag.
Ik zit anderhalve kilo van mijn streefgewicht af. Al wekenlang
. Die laatste 1.5 kilo val ik dus niet af en aangezien ik buitengewoon tevreden ben, wil ik het hierbij laten. Maar ik vraag me wel af wat dan het afbouwschema zou moeten zijn, want met 5 mg Mounjaro blijf ik dus nu al wekenlang op hetzelfde gewicht, maar dat kan dan toch niet mijn onderhoudsdosis zijn? Ik ga de arts dus even benaderen.
Ik zit anderhalve kilo van mijn streefgewicht af. Al wekenlang
maandag 1 december 2025 om 16:54
Mijn ervaring na 33 kg afgevallen te zijn (en nog ongeveer 15 kg te gaan) is dat de meeste mensen helemaal niks zeggen, nergens naar vragen en al helemaal niet doorvragen.
Een paar mensen hebben wat gezegd in de richting van 'oh je bent echt veel afgevallen' of 'je lijkt wel veel dunner' of 'ziet er goed uit.' Maar ook dan vragen ze niet door naar hoe ik dat gedaan heb.
Dus het verhaal wat ik van te voren had bedacht over wat ik zou vertellen is nu nog nodig geweest.
Misschien scheelt het ook wel dat ik echt heel veel af moest vallen en nog steeds te zwaar ben. Je gaat dan van heel dik naar nog steeds behoorlijk dik. Dus dat valt minder op. Plus dat het misschien ook zoveel is dat mensen het ongemakkelijk vinden om er wat van te zeggen. Dat zou ik ook hebben.
Een paar mensen hebben wat gezegd in de richting van 'oh je bent echt veel afgevallen' of 'je lijkt wel veel dunner' of 'ziet er goed uit.' Maar ook dan vragen ze niet door naar hoe ik dat gedaan heb.
Dus het verhaal wat ik van te voren had bedacht over wat ik zou vertellen is nu nog nodig geweest.
Misschien scheelt het ook wel dat ik echt heel veel af moest vallen en nog steeds te zwaar ben. Je gaat dan van heel dik naar nog steeds behoorlijk dik. Dus dat valt minder op. Plus dat het misschien ook zoveel is dat mensen het ongemakkelijk vinden om er wat van te zeggen. Dat zou ik ook hebben.
dinsdag 2 december 2025 om 00:12
dinsdag 2 december 2025 om 10:02
Dat is een manier van redeneren.Fibonaci schreef: ↑02-12-2025 00:12In mijn omgeving is iemand ook veel aan het afvallen. Ik heb daar idd ook niets van gezegd. Het voelt zo oordelend. Als je veel aankomt zeg ik niets, maar als je veel afvalt ga ik ineens enthousiast doen of opmerkzaam. Ik weet het niet, het voelt krom dus zeg ik zowel omhoog als naar beneden niets.
Ik zie het als volgt: Het is voor mij vrij logisch dat ik iemand die dikker is geworden, niet ga vertellen dat diegene dikker is geworden. Dat weet die persoon zelf ook wel. En is geen reden voor een compliment noch voor een opmerking als " jeeh je bent wel veel dikker geworden!!!"
Want ik weet ook hoe vervelend ik zelf het vind om dikker te worden. Dat hoeft niemand me nog onder de neus te wrijven.
Terwijl ik iemand die is afgevallen een compliment geef. Ik weet zelf hoe moeilijk dat afvallen is. Ik wil hier zelf ook graag een compliment of opmerking over krijgen. Het is toch mooi als dat afvallen en de moeite die het kost om af te vallen wordt opgemerkt.
In beide gevallen dik of dun zie ik de mens. Zeg ik niks over het afvallen dan negeer ik die persoon. Terwijl ik weet hoeveel moeite dat heeft gekost en ik weet dat die ander daar graag een compliment voor krijgt. Dat zegt helemaal niets over wat je van het dik zijn vond. Een compliment geven zegt dat ik je zie als mens.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in