Gezondheid alle pijlers

Naakt slapen warmer?

20-02-2018 13:23 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een echte koukleum en pak me altijd goed in tijdens de nacht. Volgens mijn man is dat echter geen goed idee omdat naakt slapen - of in ondergoed - eigenlijk warmer is. Klopt dit ook werkelijk, of heeft mijn man een verborgen agenda? 😜

Google maakt mij ook niet wijzer, maar wellicht zijn hier ervaringsdeskundigen.

Naakt slapen warmer dan met pyjama?

Totaal aantal stemmen: 104

Ja (41%)
Nee (50%)
Weet ik niet (9%)
anoniem_91704 wijzigde dit bericht op 20-02-2018 15:11
1.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Guinevera schreef:
20-02-2018 14:26
Ik heb dat indd ook gehoord. Kan me niet meer herinneren hoe het precies zat maar als je in een slaapzak naakt slaapt werd je warm gehouden door je eigen lichaamswarmte.
Ja, deze.
Komt ook als grap uit de militaire wereld: bij onderkoeling blijf je het warmst als je naakt in een slaapzak kruipt, het liefst tegen een ander naakt lijf aan.

Ik snap je man wel. Het is heerlijk om naast een warm, bloot lijf te liggen.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
In de zomer slaap ik regelmatig naakt, maar als ik dat in de winter probeer, dan word ik meerdere keren rillend van de kou wakker. Nee, ik trek nu gewoon lekker een pyjama aan.
Alle reacties Link kopieren
Met twee lichamen is het denk ik wel zo. Ik zag eens een docu van mensen die verdwaald waren in de bergen (sneeuw, ijskoud) en zij ritsten hun slaapzakken aan elkaar en gingen naakt tegen elkaar aanliggen.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, nachtgoed is warmer, vooral een pyjama.

Sinds mijn kleutertijd niet meer gedragen overigens omdat die dingen zo opkruipen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Probeer het gewoon een keer uit.
Guinevera schreef:
20-02-2018 14:26
Ik heb dat indd ook gehoord. Kan me niet meer herinneren hoe het precies zat maar als je in een slaapzak naakt slaapt werd je warm gehouden door je eigen lichaamswarmte.
Ik heb dit getest, in een tent bij nachtvorst. Naakt is inderdaad warmer, is mijn ervaring. Als je (wollen) onderkleding aanhoudt, ga je zweten en word je klammig. (Katoen is vast nog erger, maar dat heb ik niet zelf getest.)

Dit geldt in een donzen slaapzak, met capuchon op, in een tent. Onder een dekbed in een huis met cv is het anders. Snelste methode om het warm te krijgen en te houden: muts op!
Alle reacties Link kopieren
Ikje86 schreef:
21-02-2018 19:50
Probeer het gewoon een keer uit.
Dat heb ik ondertussen gedaan, in hemd en onderbroek, maar eigenlijk heb ik niet zoveel verschil gemerkt...
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond weer begonnen in hemd en onderbroek. Wakker geworden door kou. Legging en shirt aangedaan. Daarna wel lekker warm. Voor mij lijkt het dus niet op te gaan. Wellicht dat het voor bepaalde typen slaapzakken wel geldt omdat die helemaal om je heen zitten, of dat het aan het materiaal ligt?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-02-2018 13:32
Bovendien moet ik regelmatig naar de wc en zou dan echt niet in de kou naakt uit bed willen stappen.
Dit vooral, ik slaap ook het liefst naakt, maar brrrrr als ik 's nachts naar de wc moet.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Elektrische deken aan en naakt in bed. Raam open.
ik geef mn bek ook maar een douw
Lisa077 schreef:
22-02-2018 13:09
Dat heb ik ondertussen gedaan, in hemd en onderbroek, maar eigenlijk heb ik niet zoveel verschil gemerkt...
Dat is toch niet naakt?
nononono schreef:
21-02-2018 19:58
Ik heb dit getest, in een tent bij nachtvorst. Naakt is inderdaad warmer, is mijn ervaring. Als je (wollen) onderkleding aanhoudt, ga je zweten en word je klammig. (Katoen is vast nog erger, maar dat heb ik niet zelf getest.)

Dit geldt in een donzen slaapzak, met capuchon op, in een tent. Onder een dekbed in een huis met cv is het anders. Snelste methode om het warm te krijgen en te houden: muts op!
Naakt met een muts op. Zal haar man leuk vinden :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap altijd naakt en met het raam open ook al vriest het dat t kraakt. Heb wel een heel dik donzen dekbed, een van mn beste aankopen ooit :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap altijd naakt en met het raam open ook al vriest het dat t kraakt. Heb wel een heel dik donzen dekbed, een van mn beste aankopen ooit :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Nee, naakt heb je het niet perse warmer. Kleding kan een extra isolerende laag zijn. Maar dan moet het wel zeer goed je vocht afvoeren. Katoen bv doet dit minder goed, het absorbeert het vocht waardoor je de hele nacht met je lichaam ook dat vocht op temperatuur moet houden. Verder kan kleding gaan knellen, hierdoor belemmer je de bloedtoevoer waardoor je lichaam moeilijker op temperatuur blijft.
Zijn tip komt mogelijk uit de outdoorwereld waar het gaan slapen in je kleding sterk wordt afgeraden. Maar dan bedoelen ze de kleding waar je de hele dag in loopt, ze bedoelen niet dat je naakt gaat slapen. Ik slaap van het weekend buiten, zonder tent. Voor het slapen gaan word ik even heel actief en warm, vervolgens trek ik alles uit tot het dunne merinowol onderlaagje, muts en sokken en dan duik ik vloekend de slaapzak in. En als ik dan 's nachts moet plassen dan trek ik niets extra's aan.
Thuis draag ik een niemendalletje met spaghettibandjes, maar dat is vooral voor de kinderen. En als het erg koud is en mijn tenen zeer doen (zijn ooit bevroren) dan hou ik sokken aan. Niet charmant, maar dat is een flanellen pyjama al helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
20-02-2018 18:09
Ik vind het veel te koud zonder pyjama in bed, vooral als mijn man naast me ligt. We hebben 1 dekbed en als hij zich omdraait komt er een stroom koude lucht langs, verschrikkelijk. En als ik alleen slaap dan voel ik die luchtstroom ook als ik me omdraai.
De oplossing is natuurlijk twéé dekbedden. Ik deel mijn dekbed met niemand...
:thunder:

en on topic ik slaap lekkerder met iets aan. In de zomer een superdun shirtje of jurkje, viscose is fijn. In de winter sokken, fleecebroek en een bigshirt... juist omdat ik het naakt te warm krijg.
pokkewijf wijzigde dit bericht op 24-02-2018 06:21
Reden: x
18.97% gewijzigd
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
20-02-2018 13:42
Het vroor laatst op m'n kamer, het raam staat altijd open. Zelfs de woonkamer stoken we niet tot 17 graden. Een koud lichaam valt sneller in slaap. En er bestaan ook nog badjassen en kamerjassen.
Mwoehaha
Wat een kolder.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik sliepen vannacht naakt, en ik heb geen oog dichtgedaan. Niet van de warmte of kou, maar gewoon omdat het niet lekker slaapt zo nakend. Ik lag ook nog eens aan de verkeerde kant.
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap altijd naakt, je lichaam houdt zichzelf prima op temperatuur hoor.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
je wordt toch echt strontziek van die bad gateway
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
forumdame2011 schreef:
24-02-2018 07:02
Mwoehaha
Wat een kolder.
Welk deel?
Alle reacties Link kopieren
pokkewijf schreef:
24-02-2018 06:11
De oplossing is natuurlijk twéé dekbedden. Ik deel mijn dekbed met niemand...
:thunder:

en on topic ik slaap lekkerder met iets aan. In de zomer een superdun shirtje of jurkje, viscose is fijn. In de winter sokken, fleecebroek en een bigshirt... juist omdat ik het naakt te warm krijg.
Ja dat zou kunnen, maar ook als ik zelf draai voel ik luchtstroom, wat ik koud vind.
Lisa077 schreef:
23-02-2018 20:52
Gisteravond weer begonnen in hemd en onderbroek. Wakker geworden door kou. Legging en shirt aangedaan. Daarna wel lekker warm. Voor mij lijkt het dus niet op te gaan. Wellicht dat het voor bepaalde typen slaapzakken wel geldt omdat die helemaal om je heen zitten, of dat het aan het materiaal ligt?


Hemd is niet naakt. Onderbroek wel of niet maakt niet veel verschil.
Jullie liggen niet tegen elkaar aan? Als je naakt tegen elkaar aan ligt, of erg dicht bij elkaar, is het absoluut warmer dan met kleding aan. Ik krijg veel meer warmte van mijn vriend als hij naakt is. Laatst was hij erg koortsig en toen droeg hij wel t-shirts in bed, en dat voelde voor mij een stuk minder warm aan.
Alle reacties Link kopieren
Bij te warm en zweten slaap ik ook niet lekker, het komt nogal precies. En ik kan ook balen als ik juist ga zweten, omdat mijn man tegen me aan komt liggen en ik het te warm krijg, dan slaap ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Het verbaast me dat zoveel mensen 's nachts naar de wc moeten. Ik dacht dat alleen bejaarden daar last van hadden.
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven