Gezondheid alle pijlers

Naar de diëtist: succesverhalen?

29-05-2020 11:08 40 berichten
Goedemorgen,

al jaren worstel ik met overgewicht. Ik ben flink aangekomen sinds ik begonnen ben met het slikken van antidepressiva. Kilo's die er moeilijk afgaan, zeker omdat ik geen heel gezond leefpatroon heb. Omdat het me zelf niet lukt om verandering aan te brengen, heb ik besloten de stap naar de diëtist te zetten. Best spannend, maar ik heb er eigenlijk wel zin in.

Zijn er mensen die (positieve) ervaringen hebben met afvallen m.b.v. een diëtist? Lukte het je om structuur in je leven aan te brengen? Kon je slechte eetgewoontes doorbreken? Kreeg je handvatten om met emotie-eten om te gaan?

Lijkt me fijn om te lezen. :)
Rosanna1985 schreef:
29-05-2020 15:33
Zeker een aanrader. Heel veel gewicht verloren met een diëtist. Dan een tijdje zonder diëtist geweest en dat is dan juist de periode waar het weer fout ging. Maar nu met een nieuwe diëtist weer op de goede weg!

Ik zou zeggen: zeker proberen, vind je het niks, dan houd je het gewoon bij die ene keer hé.
Goed om te lezen! Denk je dat het je straks lukt om zelfstandig op gewicht te blijven?

Is zeker zo. :)
Zeewater8669 schreef:
29-05-2020 15:35
Het was voor mij gewoon echt een ontzettende stok achter de deur en elke keer na de afspraak een boost wanneer je daar vandaan kwam. Ik werd ook elke sessie opnieuw gewogen dus je wilt dan ook niet daar aankomen met in je achterhoofd dat je het zelf verpest hebt die week ofzo. Ik doe wel kha, dat blijkt gewoon voor mij heel goed te werken. Mijn diëtist had ook heel veel lekkere recepten daarvoor, waardoor ik ook goed aan de slag kon daarmee. Ik denk inderdaad gewoon de handvatten om 1 dieet in mijn geval te volgen en de structuur van elke week een gesprek + wegen echt goed heeft gewerkt. Succes, ik hoop dat het jou ook lukt!
Dat kan ik me heel goed voorstellen, die boost en het niet willen "verpesten". Handig ook, die recepten. :) Wekelijks klinkt wel als veel, is dat standaard? Zegt een arme studente die maar drie uur vergoed gaat krijgen, haha. Maar goed, als ik (veel) meer nodig heb, dan zij dat zo, want het is dan wel voor een goed doel.

Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Misschien is de gecombineerde leefstijlinterventie iets voor jou?? Dat is een traject van 2 jaar, deels in groepsverband (niet verplicht), en krijg je ook een afspraak met een fysiotherapeut om te kijken of je meer kan bewegen. Maar dan is de diëtist ook vergoed voor de basisverzekering voor die twee jaar, en kan je vaker gaan. Ik ga nu elke 6 weken, de eerste 3x wat vaker gegaan, en nu is het prima zo.
Lostit schreef:
29-05-2020 18:41
Misschien is de gecombineerde leefstijlinterventie iets voor jou?? Dat is een traject van 2 jaar, deels in groepsverband (niet verplicht), en krijg je ook een afspraak met een fysiotherapeut om te kijken of je meer kan bewegen. Maar dan is de diëtist ook vergoed voor de basisverzekering voor die twee jaar, en kan je vaker gaan. Ik ga nu elke 6 weken, de eerste 3x wat vaker gegaan, en nu is het prima zo.
Interessant, hier had ik nog nooit van gehoord. Is dat wel iets voor een jonge meid zoals ik? Ik vraag me ook sterk af of ik voor zoiets in aanmerking kom.. Moet het dan niet allemaal vrij heftig zijn? Fijn om te lezen dat jij er goede ervaringen mee hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe oud je bent, maar in principe behandelen ze iedereen op indicatie van de huisarts mits een bmi van boven 25 én een extra risicofactor of een bmi van boven de 30. Ik beschouw mezelf ook nog wel als jong (eind 20).
Lostit schreef:
29-05-2020 23:43
Ik weet niet hoe oud je bent, maar in principe behandelen ze iedereen op indicatie van de huisarts mits een bmi van boven 25 én een extra risicofactor of een bmi van boven de 30. Ik beschouw mezelf ook nog wel als jong (eind 20).
Hmm, oké. Dank je voor die toevoeging. Ik ga het zeker noemen bij de diëtist. :)
Volgens mij heb je voor de gecombineerde leefstijlinterventie (als je in aanmerking komt) een verwijzing van de huisarts nodig.

Voor mij is begeleiding door de diëtist inderdaad onderdeel van het succesverhaal. Inmiddels 28 kg lichter, waarvan 22 kg onder toeziend oog van de diëtist. (de eerste 6 waren zelf al gelukt) Het leek me niets, een diëtist, dus toen het even duurde voordat zij contact met mij opnam, vond ik dat eigenlijk wel prima... Ik vind het fijn dat er iemand is met wie ik al mijn voedings/gezondleven-gerelateerde vragen kan bespreken. Ze denkt echt met me mee. Het helpt inderdaad ook dat ik haar niet "teleur wil stellen", zoals anderen ook schrijven.
Van obesitas ben ik naar een gezond gewicht gegaan (BMI 24) en nu is de boodschap om mij gewicht stabiel te houden. Liefst wil ik er nog iets af, maar dat is voor nu niet het belangrijkste. Ik denk dat ik haar de rest van mijn leven minimaal 2x per jaar moet blijven zien, als stok achter de deur.

Ik had met mezelf afgesproken dat als ik geen klik voelde met de diëtist, dat ik dan direct op zoek zou gaan naar een andere. Dat was gelukkig niet nodig.
anijsblokje schreef:
01-06-2020 15:34
Volgens mij heb je voor de gecombineerde leefstijlinterventie (als je in aanmerking komt) een verwijzing van de huisarts nodig.

Voor mij is begeleiding door de diëtist inderdaad onderdeel van het succesverhaal. Inmiddels 28 kg lichter, waarvan 22 kg onder toeziend oog van de diëtist. (de eerste 6 waren zelf al gelukt) Het leek me niets, een diëtist, dus toen het even duurde voordat zij contact met mij opnam, vond ik dat eigenlijk wel prima... Ik vind het fijn dat er iemand is met wie ik al mijn voedings/gezondleven-gerelateerde vragen kan bespreken. Ze denkt echt met me mee. Het helpt inderdaad ook dat ik haar niet "teleur wil stellen", zoals anderen ook schrijven.
Van obesitas ben ik naar een gezond gewicht gegaan (BMI 24) en nu is de boodschap om mij gewicht stabiel te houden. Liefst wil ik er nog iets af, maar dat is voor nu niet het belangrijkste. Ik denk dat ik haar de rest van mijn leven minimaal 2x per jaar moet blijven zien, als stok achter de deur.

Ik had met mezelf afgesproken dat als ik geen klik voelde met de diëtist, dat ik dan direct op zoek zou gaan naar een andere. Dat was gelukkig niet nodig.
Wat ontzettend goed! Fijn om je verhaal te lezen.

Ik ben inmiddels bij de diëtist geweest. Aardige vrouw, een klik voelde ik zeker. Over vier weken kan ik terugkomen en in de tussentijd vooral werken aan regelmaat en balans in mijn voedingspatroon. Ze zei dat ze kon merken dat ik gemotiveerd ben, haha!
MissMagicx schreef:
03-06-2020 18:00
Ze zei dat ze kon merken dat ik gemotiveerd ben, haha!
Fijn dat je een klik met haar hebt. Dat helpt ontzettend. En een mooi compliment heb je al te pakken. Zet hem op de komende tijd!
anijsblokje schreef:
05-06-2020 16:51
Fijn dat je een klik met haar hebt. Dat helpt ontzettend. En een mooi compliment heb je al te pakken. Zet hem op de komende tijd!
Dank je wel! :)
MissMagicx schreef:
03-06-2020 18:00
Wat ontzettend goed! Fijn om je verhaal te lezen.

Ik ben inmiddels bij de diëtist geweest. Aardige vrouw, een klik voelde ik zeker. Over vier weken kan ik terugkomen en in de tussentijd vooral werken aan regelmaat en balans in mijn voedingspatroon. Ze zei dat ze kon merken dat ik gemotiveerd ben, haha!
Fijn dat je een klik hebt maar kun je zelfstandig vier weken goed aan slag? Mij lijkt dat een behoorlijk lange periode. Ik heb een soort van gecombineerde leefstijlnterventie gedaan alleen noemden ze dat toen anders. Omdat het wekelijks was kon je bijvoorbeeld vrijwel direct met je vragen terecht en heel snel je fouten uit je eetpatroon halen. Een eetschema krijgen en je daaraan houden is iets anders dan je eetpatroon wijzigen, meer bewegen en een gedragsverandering teweeg brengen. Uiteindelijk is het immers de bedoeling om af te vallen maar dat ook vast te houden en niet terug te vallen in je oude patroon. Gezien je medicatie is er echt veel winst te behalen. Meer bewegen is ook goed tegen stemmingsklachten. De tip van de leefstijlinterventie die iemand hier gaf is een een hele goed. Heel veel succes met wat je ook kiest!
Jojanneke12 schreef:
07-06-2020 12:28
Fijn dat je een klik hebt maar kun je zelfstandig vier weken goed aan slag? Mij lijkt dat een behoorlijk lange periode. Ik heb een soort van gecombineerde leefstijlnterventie gedaan alleen noemden ze dat toen anders. Omdat het wekelijks was kon je bijvoorbeeld vrijwel direct met je vragen terecht en heel snel je fouten uit je eetpatroon halen. Een eetschema krijgen en je daaraan houden is iets anders dan je eetpatroon wijzigen, meer bewegen en een gedragsverandering teweeg brengen. Uiteindelijk is het immers de bedoeling om af te vallen maar dat ook vast te houden en niet terug te vallen in je oude patroon. Gezien je medicatie is er echt veel winst te behalen. Meer bewegen is ook goed tegen stemmingsklachten. De tip van de leefstijlinterventie die iemand hier gaf is een een hele goed. Heel veel succes met wat je ook kiest!
Ik denk dat het juist even een goede periode is, waarin ik even de tijd heb om echt aan regelmaat te werken, met drie maaltijden en 3 tussendoortjes. Ik heb wel pagina's met een schema's gekregen en ideeën, maar voor nu vond ze het echt het belangrijkste dat ik aan de regelmaat ging werken. Dat mijn lichaam weer genoeg binnen krijgt en meer van het goede en gezonde. Daarna zouden we kijken welke subtielere dingen we kunnen veranderen.

Voor nu ga ik dit even proberen. Dank je wel voor het meedenken! :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelf ook fijner om elke 4-6 weken te gaan dan om elke week te gaan, als ik elke week ga dan ben ik zo bezig met de kilo’s afvallen. Je gewicht fluctueert natuurlijk altijd een beetje, ik kan dan echt balen als het naar mijn idee niet snel genoeg gaat. Terwijl ik nu veel geleidelijker afval, die kleine fluctuaties vallen nagenoeg niet op want er zit voldoende tijd tussen de weeg momenten en ik kan ook echt resultaat boeken in 4-6 weken.

Zet hem op!
Lostit schreef:
09-06-2020 17:25
Ik vind het zelf ook fijner om elke 4-6 weken te gaan dan om elke week te gaan, als ik elke week ga dan ben ik zo bezig met de kilo’s afvallen. Je gewicht fluctueert natuurlijk altijd een beetje, ik kan dan echt balen als het naar mijn idee niet snel genoeg gaat. Terwijl ik nu veel geleidelijker afval, die kleine fluctuaties vallen nagenoeg niet op want er zit voldoende tijd tussen de weeg momenten en ik kan ook echt resultaat boeken in 4-6 weken.

Zet hem op!
Hier kan ik me wel in vinden. Stiekem gisteren toch even op de weegschaal gestaan, maar nu ga ik weer wachten tot bij de diëtist!

Dank je. :)
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
29-05-2020 11:46
Missmagic: ook een ssri dus.
Vervelend dat je ervan bent aangekomen.
Het zal wel meetellen, want je kan er extra hongergevoel door krijgen.
Geen idee of het ook daadwerkelijk je metabolisme vertraagd maar mijn behandelaar zei van niet.
Fijn dat je er wel baat bij hebt!
Ik heb eerst jaren escitalopram geslikt, maar dit jaar gestopt en weer teruggevallen.
Nu slik ik sinds een week of drie Setraline en merk al wel meer hongergevoel, tot nu toe nog niet aangekomen maar dat kan wel komen natuurlijk.
Hopelijk vind je een goede manier om een goed gewicht te kunnen behouden in combinatie met antidepressiva.
En een diëtist lijkt me daarin een goed hulpmiddel.
Ik heb geen antwoord op je vraag met betrekking tot een dietist. Maar ik slik nu al 1.5 jaar Sertraline en ben zonder dietist 23 kilo afgevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven