Gezondheid alle pijlers

Nachtelijke zweten en erg moe

29-11-2021 21:35 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een hele tijd ben ik enorm vermoeid, echt al meer dan een jaar.
Vorig jaar heb ik thuisgezeten met een depressie en ben ik gestart met antidepressiva.
Tijdens het ophogen in de weken erna heb ik hevige bijwerkingen gehad, waarvoor ik 8 dagen in het ziekenhuis heb gelegen. Nadat ik over ben gegaan op andere antidepressiva, zijn die klachten verdwenen en gaat het zowel op psychisch als op lichamelijk vlak erg goed.
Dit is nu precies 1 jaar geleden.

Afgelopen jaar ging het dus heel goed met me en psychisch gaat het nog steeds goed. Ik heb een andere baan aangenomen en dat heeft heel veel rust en veel meer werkplezier gebracht, door die rust gaat het thuis ook veel beter. Dus op het moment ook geen enkele stress in mijn leven en daar ben ik ontzettend dankbaar voor.

Alleen valt het me de laatste maanden op dit ik zo ontzettend moe ben. Ik ben altijd wel iemand geweest die haar slaap nodig heeft en het liefst op tijd naar bed gaat.
Maar nu ga ik de dagen dat ik vrij ben ook 's middags naar bed en kan dan goed 2 tot 3 uur slapen, dan slaap ik meestal een uur met het naar bed brengen van de jongste van 19 uur tot 20 uur. Soms laat man me liggen en dan slaap ik door tot de volgende ochtend. Maar sowieso ga ik altijd voor 22 uur naar bed.

Daar komt nu ook bij dat ik bijna iedere nacht helemaal drijfnat wakker wordt.
Ik slaap in mijn onderbroek, onder een normaal 4 seizoenen dekbed, we hebben geen verwarming aan boven en het raam staat een stukje open.
Alles is dan nat, tot het matras aan toe.

Ik slik de anticonceptiepil altijd door, dus heb geen cyclus en heb al aan de gyn nagevraagd of de klachten van de overgang toch kunnen ondanks de pil.
Maar zij geeft aan dat het wel kan, maar dat ze dan een stuk minder heftig zijn.

Is dit voor iemand herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens 39 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik Trigynon, maar herken het nachtzweten wel. Een structuur/ritme heb ik nog niet kunnen ontdekken, maar afgelopen week ben ik in één nacht drie keer drijfnat wakker geworden. Alle slaapshirts drijfnat, plus mijn beddengoed.

Sterkte, je kunt echt wel door de pil heen klachten hebben.

Ik ben 50, trouwens.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Welke AD heb je?
Ik heb dat nachtzweten ook. Is een bekende bijwerking. Ontzettend naar, beïnvloedt echt de kwaliteit van m’n slaap, dus ja, ook veel moe.
Kijk eens in de bijsluiter of het erin staat bij jouw medicatie, anders altijd een reden om even naar de huisarts te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Citalopram.

Ik had de link met AD al wel gelegd inderdaad, maar ik vind het dan zo gek dat ik al een jaar op deze hoeveelheid zit en dan nu ineens deze klachten krijg.
Alle reacties Link kopieren
eenhoornn schreef:
29-11-2021 21:47
Ik gebruik Citalopram.

Ik had de link met AD al wel gelegd inderdaad, maar ik vind het dan zo gek dat ik al een jaar op deze hoeveelheid zit en dan nu ineens deze klachten krijg.

Bij twijfel even je huisarts bellen.
Maar het blijft raar spul hoor. Ik heb er ook met vlagen meer of minder last van, Joost mag weten waarom. (Ik heb Sertraline).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook begonnen met Sertraline en kreeg daar dus ernstige bijwerkingen van. Na een week in het ziekenhuis en ongeveer alle onderzoeken later, vroeg ik zelf of het aan de medicijnen kon liggen.
Maar mijn bijwerkingen stonden niet in het lijstje en zelfs de psychiater had er nog nooit van gehoord.

De co-assistent vond een wetenschappelijk artikel uit 2016 waarbij het wel bij apen was gezien.
Dus gestopt met Sertraline en weg waren de klachten!
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
29-11-2021 21:45
Ik slik Trigynon, maar herken het nachtzweten wel. Een structuur/ritme heb ik nog niet kunnen ontdekken, maar afgelopen week ben ik in één nacht drie keer drijfnat wakker geworden. Alle slaapshirts drijfnat, plus mijn beddengoed.

Sterkte, je kunt echt wel door de pil heen klachten hebben.

Ik ben 50, trouwens.
Dank je.
Bij vermoeidheid en nachtzweten altijd eventjes langs de huisarts :). Zeker omdat je ook wat jong bent voor de overgang. Niet onbedoeld afgevallen?
Alle reacties Link kopieren
Laat je bloedsuiker eens controleren.

Zowel overmatig zweten als ernstige vermoeidheid kunnen daar op wijzen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het in mijn stopweek van de pil. Ik ben 43jr. Slik geen AD. Ik ben toch een beetje bang dat het aan vroege overgang ligt (zit in de familie).

Maar ik zou idd even langs de huisarts gaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij komen de overgangsklachten ook door de pil heen, incl. opvliegers en nachtzweten. Het kan wel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
- je dekbed is te warm
- of je hebt toch stress
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Door mijn achtergrond denk ik waarschijnlijk iets te vaak in een bepaalde richting. Maar nachtzweten in combinatie met zulke vermoeidheid zijn echt een reden om a.s.a.p naar de huisarts te gaan! Het kan door je huidige medicatie komen, overgang (maar gezien leeftijd kleinere kans)maar dit zijn ook de klassieke symptomen van een andere ziekte. Dus laten checken.
Alle reacties Link kopieren
Ga maar naar je huisarts. Niet om je bang te maken, maar ik had een tumor bij deze klachten. Dat kan dus ook nog. Het kan echt van alles zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nachtzweten en vermoeidheid zijn altijd reden voor een bezoek aan de huisarts. Het kan van alles zijn, van heel onschuldig naar niet zo onschuldig.
Alle reacties Link kopieren
Huisarts en bloed prikken.
Alle reacties Link kopieren
Jongens het staat als nr 1 bijwerking in de bijsluiter van citalopram, en er is meerdere keren aangeraden toch even langs de HA te gaan.
Is het dan echt nodig over kanker en tumoren te beginnen?
Ja, anti dpressiva gebruiker hier, en enorme nachrzweter. Met vlagen meer of minder, maar het is er zeer regelmatig sinds ik deze soort slik.

Natuurlijk kan het andere oorzaken hebben. Maar dit is ook een logische mogelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
30-11-2021 09:17
Jongens het staat als nr 1 bijwerking in de bijsluiter van citalopram, en er is meerdere keren aangeraden toch even langs de HA te gaan.
Is het dan echt nodig over kanker en tumoren te beginnen?
Ja, jongens, dat is nodig want ik dacht ook dat het wat anders was maar je moet het niet zelf wegwuiven, laat een (huis)arts dat maar voor je doen.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
30-11-2021 12:43
Ja, jongens, dat is nodig want ik dacht ook dat het wat anders was maar je moet het niet zelf wegwuiven, laat een (huis)arts dat maar voor je doen.

Wie wuift hier iets weg dan?
Alle reacties Link kopieren
Heb je toevallig voordat je klachten begonnen citalopram van een ander merk gekregen? Dit kan namelijk ook zorgen voor een verandering van bijwerkingen. Ik heb dit weleens met andere medicatie gehad, wanneer ik dan weer naar het voorgaande merk over ging dan verdwenen deze klachten weer.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
30-11-2021 13:19
Wie wuift hier iets weg dan?
Jij. Jij vindt het niet nodig om deze optie expliciet te benoemen. Dat noem ik wegwuiven. Het lijkt mij juist goed voor TO om zoveel mogelijk oorzaken te horen dan kan ze die checken bij haar huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de reacties waarin gesproken wordt over kanker wel hoor, dat heb ik natuurlijk zelf ook in mijn achterhoofd. Ik ben al best vaak naar de huisarts geweest ivm de klachten van vermoeidheid.
En er is al meerdere keren bloed onderzocht, omdat mijn B12 aan de lage kant (maar nog te laag volgens het lab) was hebben we zelfs op proef toch injecties geprobeerd, zonder resultaat.
Maar er is nog nooit iets afwijkends in mijn bloed gevonden.
Een maand geleden nog uitgebreid geprikt in het ziekenhuis (standaard controle ivm een ander traject) en ook alles prima.

Ik ga zeker ook weer een bezoekje brengen aan de huisarts, maar vroeg me af of er nog anderen wel overgangsklachten kregen ondanks de pil.
Mijn moeder was trouwens in de 50 toen de overgang begon, dus zo vroeg in de overgang ligt ook niet echt in de lijn der verwachtingen.

Omdat ik zo'n slecht geheugen heb en echt heel dingen vergeet, heb ik zelfs gevraagd om een Alzheimer test, daar kwam ook niets bijzonders uit.

Ik ben niet onbedoeld afgevallen en mijn eetlust is ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Rose210 schreef:
30-11-2021 13:23
Heb je toevallig voordat je klachten begonnen citalopram van een ander merk gekregen? Dit kan namelijk ook zorgen voor een verandering van bijwerkingen. Ik heb dit weleens met andere medicatie gehad, wanneer ik dan weer naar het voorgaande merk over ging dan verdwenen deze klachten weer.
Nee, steeds hetzelfde merk gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven