Gezondheid alle pijlers

Natuurlijke middeltjes tegen maagzuur/maagpijn?

27-11-2021 08:35 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben al enkele maanden op en af aan het sukkelen met mijn maag. Ik zit nu al op de tweede soort maagzuurremmer voorgeschreven door huisarts, maar het werkt niet optimaal. Ik heb zonder geprobeerd, en dat leek goed te gaan, maar helaas. Ik heb vannacht weer fijn wakker gelegen van de maagpijn en maagzuur en mijn weerstand is ruk en ik krijg er allerlei kwaaltjes bij.
Ik heb een verwijzing naar de MDL-arts, maar het mag geen verrassing zijn in deze tijd, de verwachting is dat dit nog 7 maanden gaat duren voordat ik daar terecht kan. HA geeft ook aan dat dit overal momenteel zo is.

Ik lees op internet vooral dat rust nemen een belangrijk punt is. Daar zou wat verbetering in kunnen zitten. Ik lees ook dat gember goed is, maar ik vraag mij dan of hoeveel en in welke vorm. Laurier schijnt ook te helpen.

Jullie uit ervaring nog tips?
Probeer 's kamillethee. Misschien dat je maag daar wat rustiger van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Kiemgroente, vooral broccolikiem schijnt gied te zijn voor goede conditie maagslijmvlies. Soms te koop in een setje van 3 soorten kiemgroente bij de AH. Maar misschien ook zelf te kweken. Ik neem dat de irriterende voedsel zoals alcohol, koffie, sterk gekruid en sterke zure voeding nu ook vermijdt?
If you can't make it good, at least make it look good. (Bill Gates)
Alle reacties Link kopieren
Gember kan je in stukken snijden en dan in een (steel) pan met water aan de kook brengen. Daarna goed laten doorkoken. Dan trekt de smaak er lekker in.

Je kan ook water koken, als in een waterkoker of pan. Dan het gekookte water in je kopje doen en de gember stukken erin doen. Persoonlijk vind ik het dan te waterig en eigenlijk niets toevoegen.

Lastig om aan te geven hoeveel je moet gebruiken. Is toch even een kwestie van uitproberen. Maar als het te sterk is gooi je er gewoon water bij en als het te slap is gooi je er gewoon wat gember bij.

Verder zou ik drinken waar prik in zit laten staan.
En niet te scherp voedsel eten.

Sterkte, ik hoop dat het toch iets sneller mag gaan dan die 7 maand.
viva-life22 wijzigde dit bericht op 27-11-2021 08:56
10.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vla voordat je gaat slapen?
Alle reacties Link kopieren
Gele trilzwam helpt tegen maagklachten is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken. Het is wel de tijd om deze paddenstoel te vinden die rauw te eten is, smaakt naar niets. Poeder is ook te bestellen wordt in de Chinese geneeskunde gebruikt.

Ik vermoed echter dat je mogelijk een serieuze maagklacht hebt (mogelijk maagzweer), daar blijf je last van houden. Symptoonbestrijding is het voorlopig.

Recht op zitten na het eten en met verhoogd boven lichaam slapen. (niet plat liggen)
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ernstige maagproblemen maar als ik last van mijn maag heb dan maak ik verse gember thee en dan eet ik de stukjes gember op, wel aardig veel. Dat geeft mij wel enige verlichting. Maar dit is na het eten van een hamburger of zo, iets wat ik vrijwel nooit eet en wat me dan zwaar valt. Kortstondige maagpijn, niet langdurig.
Alle reacties Link kopieren
Vanillevla helpt

En het helpt om bepaalde dingen niet te eten/drinken: koffie, vet of gekruid eten, sinaasappel, ananas, paprika, koolsoorten (behalve zuurkool, dat is wel goed voor je maag), chocola

En niet te laat eten, niet eten voor je gaat liggen

Als je trouwens stopt met maagzuurremmers, kun je ook rebound klachten krijgen. Dus klachten die puur door het stoppen komen en na een paar dagen weer over zijn. Ik heb toen om die klachten op te vangen een paar dagen rennies en een suspensie gebruikt. Je huisarts kan je helpen met het stoppen.
Vanille vla
Niet laat op de avond nog eten
Niet te vet
Niet te pittig

En zantac snel, daar zit iets met algen in, werkt bij mij super goed.
Alle reacties Link kopieren
Thelepelbaking soda opgelost in glas water.
Niet meer dan 2x per dag.

Rauwe aardappel eten.

Iberogast kopen.
Alle reacties Link kopieren
Arena89 schreef:
27-11-2021 09:06

En zantac snel, daar zit iets met algen in, werkt bij mij super goed.
Kun je dit naast Pantozaprol slikken? Moet ik denk ik eerst even met HA overleggen.
Of de Pantozaprol vervangen door zantac.
Alle reacties Link kopieren
Rauwe aardappel eten lijkt me geen goed plan, niet goed voor je (giftig). Tenminste, zo heb ik dat geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Geen koolzuurhoudende frisdranken.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Vanillevla is een wondermiddel.
Alle reacties Link kopieren
Als je koffie drinkt stoppen met zwarte koffie. Sinds ik met melk drink scheelt het bij mij heel veel. En maar 2 per dag.
Wat mij verder veel klachten gaf waren mandarijnen, sinaasappel( sap) en pepermunt. Nu kan ik wel weer mandarijnen eten maar jus d'orange geeft wel nog klachten.
Alle reacties Link kopieren
Alleen twee slaaptips. Zelf ooit toen dat relevant was ergens online opgepikt. De een is, zorg dat je hoofd een flink stuk hoger ligt dan de rest van je lichaam. De tweede is, slaap op je linkerzij. Er was een goede motivatie voor, die ik niet meer weet, maar voor mij werkte die linkerzij het best.
Alle reacties Link kopieren
BeauCis schreef:
27-11-2021 10:29
Alleen twee slaaptips. Zelf ooit toen dat relevant was ergens online opgepikt. De een is, zorg dat je hoofd een flink stuk hoger ligt dan de rest van je lichaam. De tweede is, slaap op je linkerzij. Er was een goede motivatie voor, die ik niet meer weet, maar voor mij werkte die linkerzij het best.
Oh? Van de linkerzij wist ik niet.Ik ga het vannacht uitproberen.
toffifee schreef:
27-11-2021 09:32
Kun je dit naast Pantozaprol slikken? Moet ik denk ik eerst even met HA overleggen.
Of de Pantozaprol vervangen door zantac.
Ik slik zantac snel met algen naast mijn Omeprazol.
Wel even opletten, want je hebt verschillende varianten. 1 waar algen inzitten en die vind ik echt zeer goed werken!

Overleggen met de huisarts is altijd handig!
toffifee schreef:
27-11-2021 10:31
Oh? Van de linkerzij wist ik niet.Ik ga het vannacht uitproberen.
Sowieso zou ik ook rechts uitproberen. Bij mij wordt het juist erger als ik op links lig en op rechts geen klachten.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Als je op je linkerzijde ligt, dan kan "in principe"je maagzuur niet terug lopen naar je slokdarm, of dat je zuur op boert.
Alle reacties Link kopieren
https://www.optimalegezondheid.com/wat- ... -maagzuur/
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Linkerzij hielp bij mij ook goed (verloskundige kwam met die tip toen ik ernstige zwangerschapsmisselijkheid had)

Verder zweer ik bij gember. Ik snij het in plakjes en giet er kokend water op. Ik snij vaak een voorraadje voor de hele dag en doe dat in een luchtdicht bakje. Bij elke 2 kopjes thee doe ik er nieuwe schijfjes in (of ik zet een hele pot)
Alle reacties Link kopieren
Terug naar de huisarts en je bloed laten testen op de bacterie Helicobacter pylori.
Ik heb ook zo een tijdje aangeklooid met gemberthee+citroen, geen koffie meer drinken ( krijg je enorme hoofdpijn van door abrupt te stoppen ) etc. en niets hielp.
Mijn nieuwe huisarts liet mijn bloed testen op de bacterie, ik kreeg een forse antibiotica kuur en ik voelde me daarna een totaal ander mens.
Maagpijn sucks en het putte mij volledig uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven