Gezondheid alle pijlers

neuropathie (vermoedelijk door b12 overschot)

19-01-2020 11:25 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb neuropathie en sta nog aan het begin van weg (ik heb nog maar net gehoord dat ik dit heb). Voor mijn gevoel is het begonnen bij hoge injecties van vit b12. Ik heb mij laten aanpraten dat ik een tekort had (ivm darmoperatie en verminderde opname) en heb via de b12 kliniek mijn huisarts laten ompraten en ben met 2x per week prikken begonnen. Al vrijwel vanaf het begin kreeg ik enorme prikkelingen en tintelingen in benen, armen, handen, voeten en gezicht. Alsof er 1000 speldenprikjes overal werden gezet. Volgens de b12 kliniek zou het om beginnersverergering gaan. En als je de vraag stelde ergens op een groep kreeg je hetzelfde antwoord. Er werd echt behoorlijk heftig op je ingepraat. Ik ben doorgegaan met prikken. En het werd erger. Ik kon niet meer functioneren en het prikken en het dove gevoel nam mijn leven over. Mijn hele lijf stond in vuur en vlam. Het waren neurologische tintelingen die kwamen volgens de dokter door beschadigde zenuwen. Als ik hulp vroeg bij de b12 kliniek konden ze alleen maar roepen dat ik niet het juiste merk, niet de juiste naald en niet de juiste plek of manier van spuiten had en dat b12 NOOIT toxisch kon zijn.
Bloeduitslagen waren zinloos en zouden helemaal niks zeggen over tekorten op celniveau en dat ik nu neuropathie had kwam van het jarenlange tekort die we nu aan het opruimen waren. Ik moest doorzetten. Maar ik werd helemaal gek van de pijn inmiddels. Ik wist niet meer waar ik het moest zoeken en het beheerste mijn leven. Ik ben begonnen kritische vragen te stellen op facebook sites en werd daar geblokkeerd. En ik denk nu: verdomme, ik ben erin geluisd. Ze hebben zo op me ingepraat dat ik mee ben gegaan in die hype en nu zit ik met een probleem waar ik nooit meer vanaf kom. Ik was niet ziek, ik heb me ziek laten aanpraten en nu ben ik echt ziek.
Ik wilde dat ik er nooit aan begonnen was en heb nu al maanden last van vreselijke mieren onder mijn huid, zand in mijn benen, hete pijnscheuten, rode vlekken, jeuk op plekken waar ik niet kan krabben, prikkende oogleden, vlammende wangen, en slapende ledematen.
Als ik op internet lees is er niks te doen aan neuropathie en mijn huisarts wil me niet doorverwijzen. Uiteraard ben ik gestopt met de b12. Helaas zijn mijn klachten niet weggegaan.
Heb jij of ken jij iemand met neuropathie (al dan niet door b12 overschot) wat hielp er voor jou om de pijnen en prikkelingen te onderdrukken. Want ik word er inmiddels helemaal gek van.
anoniem_394759 wijzigde dit bericht op 19-01-2020 11:46
0.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fluffyinside schreef:
19-01-2020 13:18
Sorry, ik dacht dat ik dat al gedaan had.
Mijn huisarts ziet er geen meerwaarde van in. Daarom dus.
Maar hij zal toch wel uitgelegd hebben waarom hij die meerwaarde niet ziet?

Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken_ schreef:
19-01-2020 13:20
Maar hij zal toch wel uitgelegd hebben waarom hij die meerwaarde niet ziet?
Zoals ik al zei: er valt niet echt iets aan te doen meestal (niet mijn woorden)
Eigenlijk best een onbevredigend antwoord als ik er langer over nadenk.
Alle reacties Link kopieren
Fluffyinside schreef:
19-01-2020 13:18
Sorry, ik dacht dat ik dat al gedaan had.
Mijn huisarts ziet er geen meerwaarde van in. Daarom dus.

Je beschrijft hier best ernstige klachten. Hoe reageert je huisarts daar dan op?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een doorverwijzing opvragen bij je huisarts voor de neuroloog.
Ook als deze er geen meerwaarde in ziet.
Je kunt niet zelf gaan verzinnen dat je neuropathie hebt door b12 injecties op basis van vermoeden.
Alle reacties Link kopieren
Fluffyinside schreef:
19-01-2020 13:21
Zoals ik al zei: er valt niet echt iets aan te doen meestal (niet mijn woorden)
Eigenlijk best een onbevredigend antwoord als ik er langer over nadenk.
Neem een ander huisarts. Ik vind de diagnose polyneuropathie ook al erg kort door de bocht. Heeft hij enige vorm van lichamelijk onderzoek gedaan?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-01-2020 12:47
Dat is niet correct van zowel te veel als te weinig kun je neuropathie krijgen.
Dan ben ik erg benieuwd naar een bron. Er zijn wel mogelijke bijwerkingen bij zeer hoge dosering, maar daar horen deze niet bij.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
19-01-2020 13:27
Neem een ander huisarts. Ik vind de diagnose polyneuropathie ook al erg kort door de bocht. Heeft hij enige vorm van lichamelijk onderzoek gedaan?
Er zijn verschillende vormen van neuropathie. To heeft het over neuropathie maar dat is alleen vast te stellen door neurologisch onderzoek.
Dat gaat onder andere met electrodes in spieren.
Niet echt apparatuur die een gemiddelde huisarts heeft.

Hoe meer ik lees over de huisarts van TO hoe verbaasder ik wordt.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
19-01-2020 13:21
Je beschrijft hier best ernstige klachten. Hoe reageert je huisarts daar dan op?
Nou, die zei dat het vast aan mijn hoge inname van vit b12 zou liggen. En dat ik maar even moest stoppen met spuiten.
Dan zou het zich wel herstellen. Wat niet gebeurde. Toen ik terugkwam na een paar weken vond hij het geen aanleiding om mij door te sturen. En mijn b6 was ook prima.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
19-01-2020 13:27
Neem een ander huisarts. Ik vind de diagnose polyneuropathie ook al erg kort door de bocht. Heeft hij enige vorm van lichamelijk onderzoek gedaan?
Het is eerder korte/of fijnevezel neuropathie. De dokter heeft deze uitspraak gedaan op basis van klachten. Hij vond ze typisch daarbij passen. En hoe meer ik erover weet hoe meer ik echt de standaard klachten daarvan heb.
Ik heb altijd begrepen van mijn arts dat je nooit teveel B12 kan hebben omdat het lichaam het zelf afbreekt daar waar nodig. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit de oorzaak is. Ik heb zelf ook altijd hele hoge waardes door de injecties. Geen klachten daaromtrent.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
19-01-2020 12:20
Het is niet mogelijk een overschot aan vitamine b12 te krijgen.

Dit vond ik op internet;

Teveel vitamine B12 kan geen kwaad

“Het lichaam kan bij een hoge inname zelf de opname van vitamine B12 uit de voeding beperken. Er zijn daarnaast geen nadelige effecten op het lichaam bekend van een hoge vitamine B12-inname. Het opnamepercentage van vitamine B12 neemt af bij toenemende inname. Bij een inname van 1 microgram wordt 50% opgenomen, bij een inname van 25 microgram is dit slechts 5%”.

Je hebt ook niet eens vermeld wat nou precies de hoogte is van jouw vitamine b12.
De tekst die je quote over opname van b12 is niet relevant voor TO, want zij kreeg injecties. Mechanismen die ervoor zorgen dat je uit voeding niet teveel binnenkrijgt, sla je dan eigenlijk over.
Alle reacties Link kopieren
Fluffyinside schreef:
19-01-2020 15:12
Nou, die zei dat het vast aan mijn hoge inname van vit b12 zou liggen. En dat ik maar even moest stoppen met spuiten.
Dan zou het zich wel herstellen. Wat niet gebeurde. Toen ik terugkwam na een paar weken vond hij het geen aanleiding om mij door te sturen. En mijn b6 was ook prima.

Je verhaal wordt nu wat ongeloofwaardig.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Fluffyinside schreef:
19-01-2020 15:12
Nou, die zei dat het vast aan mijn hoge inname van vit b12 zou liggen. En dat ik maar even moest stoppen met spuiten.
Dan zou het zich wel herstellen. Wat niet gebeurde. Toen ik terugkwam na een paar weken vond hij het geen aanleiding om mij door te sturen. En mijn b6 was ook prima.
Om 13.12 uur zei je dit
Zij ging mee in wat de kliniek adviseerde en heeft het injecteren overgelaten aan de huisarts, omdat het idd geen kwaad kon. 
En nu zeg je ineens dat de huisarts toch dacht dat het door een overschot kwam.

Welke van de twee is het nu?
Of ben je gewoon een hetze tegen b12 aan het opzetten?
Alle reacties Link kopieren
Hij ging mee in wat de kliniek aanraadde en toen ik klachten kreeg vond de huisarts het idd niet onaannemelijk dat het door teveel spuiten zou kunnen komen.
Wat valt daar niet aan te snappen voor je?
Alle reacties Link kopieren
Zo dan O_o
Zomiborellen noem je dit zelf? (ik heb je geloept)
nounou
Alle reacties Link kopieren
Fluffyinside schreef:
19-01-2020 16:04
Hij ging mee in wat de kliniek aanraadde en toen ik klachten kreeg vond de huisarts het idd niet onaannemelijk dat het door teveel spuiten zou kunnen komen.
Wat valt daar niet aan te snappen voor je?
Omdat wij als leken al vrij makkelijk konden vinden dat een overschot aan vitamine B12 GEEN neuropathie veroorzaakt.
Lijkt me heel vreemd dat een huisarts eerst zegt dat het geen kwaad kan en dan ineens zegt dat het toch kwaad zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik weet het ook niet. Daarom dit topic ook. Misschien dat mensen het herkennen?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
19-01-2020 16:05
Zo dan O_o
Zomiborellen noem je dit zelf? (ik heb je geloept)
??
Alle reacties Link kopieren
Fluffyinside schreef:
19-01-2020 16:14
??

Het is goed met je :byee:
nounou
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je me willen loepen en dat dan hier ook nog komen melden?
Weet je wel wat ik bedoel met zomibo'rellen?
Zondag-middag-borrelen.
Net zoiets als de vrijmibo: vrijdag-middag-borrelen. Alleen dan op zondag ;-)
Alle reacties Link kopieren
Fluffyinside schreef:
19-01-2020 16:13
Ja ik weet het ook niet. Daarom dit topic ook. Misschien dat mensen het herkennen?
Niemand herkent het. Sterker nog; iedereen geeft aan dat een vitamine B12 overschot GEEN neuropathie veroorzaakt.
Je komt zelf met tegenstrijdige berichten en onzinnige beweringen van je huisarts
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
19-01-2020 16:20
Niemand herkent het. Sterker nog; iedereen geeft aan dat een vitamine B12 overschot GEEN neuropathie veroorzaakt.
Je komt zelf met tegenstrijdige berichten en onzinnige beweringen van je huisarts
Nou ja, dan is dit topic denk ik zinloos. Maakt niet uit. Dat betekent ook dat ik antwoorden heb gekregen. Namelijk: terug naar de huisarts.
Dat ga ik dan ook echt doen. Ik zal hem morgen meteen bellen. Want dit is ook niks zo. Oke, bedankt iedereen. Topic is wat mij betreft wel klaar denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Fluffyinside schreef:
19-01-2020 15:14
Het is eerder korte/of fijnevezel neuropathie. De dokter heeft deze uitspraak gedaan op basis van klachten. Hij vond ze typisch daarbij passen. En hoe meer ik erover weet hoe meer ik echt de standaard klachten daarvan heb.
Het merendeel van DVN, als dit het is, heeft een oorzaak. Dus het is al heel krom om dit zo af te doen en niks verder te ondernemen. Ten tweede ben ik van mening dat dit een diagnose is waar je minstens bevestiging van een neuroloog voor moet hebben. Daarnaast noem je een scala van klachten waar het merendeel er bij kunnen passen, sommige zijn minder logisch.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
19-01-2020 16:26
Het merendeel van DVN, als dit het is, heeft een oorzaak. Dus het is al heel krom om dit zo af te doen en niks verder te ondernemen. Ten tweede ben ik van mening dat dit een diagnose is waar je minstens bevestiging van een neuroloog voor moet hebben. Daarnaast noem je een scala van klachten waar het merendeel er bij kunnen passen, sommige zijn minder logisch.
Welke vind je minder logisch?

Zoals ik al zei: ik zal de huisarts bellen en vragen voor een doorverwijzing.
Alle reacties Link kopieren
Fluffyinside schreef:
19-01-2020 16:31
Welke vind je minder logisch?

Zoals ik al zei: ik zal de huisarts bellen en vragen voor een doorverwijzing.
Hou dan op met hier en op Google zoeken naar antwoorden.
Ga naar je huisarts en vraag om een verwijzing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven