Gezondheid alle pijlers

Nieuwe kroon zit niet goed

23-03-2022 22:13 87 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag ben ik bij de tandarts geweest voor het plaatsen van een definitieve kroon.
Bij de tandarts heb ik meteen aangegeven dat de kroon niet goed zat want ik kon mijn kiezen niet meer op elkaar zetten.
De tandarts is een kwartier aan het slijpen geweest een de kroon en aan mijn goede kiezen/tanden.
Uiteindelijk gaf ze aan dat ze dacht dat het zo goed was en dat het even wennen zou zijn. Het zou morgen al een stuk beter voelen gaf ze aan.

Het is nog geen morgen maar het voelt echt heel vervelend. Ik krijg mijn kiezen niet op elkaar en de tand boven de kroon gaat nu ook pijn doen omdat dit het eerste contactpunt van mijn tanden is als ik probeer om mijn kiezen op elkaar en zetten.

Ik ga morgen uiteraard meteen de tandarts bellen want het doet pijn en ik wil gewoon m’n kiezen weer op elkaar kunnen krijgen.

De noodkroon die ik had, voelde echt veel beter dan de definitieve kroon.

Kan een nieuwe kroon weer verwijderd worden? Iemand hier ervaring mee? Kan dit zonder de tand te beschadigen?

Ben benieuwd wat de tandarts voor oplossing heeft, ik wil in ieder geval niet dat er nog meer aan gezonde tanden geslepen gaat worden om de kroon passend te maken. Zoals het nu voelt, denk ik haal de kroon er maar uit en maak een nieuw, wel goed passend exemplaar.
Iemand ervaring hiermee? En hoe is het uiteindelijk opgelost?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook wel eens gehad dat ik wegliep met hmmm ik voel hem zitten. Maar inderdaad soms is het ook een kwestie van wennen, de volgende dag was het weg.

Ik ben nog nooit meegemaakt dat ze omliggende tanden of kiezen bijslijpen, het is de kroon zelf die ze aanpassen.
Heb het wel eens meegemaakt, wel een paar dagen gewacht, maar dan slijpen ze iets van de kroon weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zalmsnipper schreef:
23-03-2022 22:17
Ik heb ook wel eens gehad dat ik wegliep met hmmm ik voel hem zitten. Maar inderdaad soms is het ook een kwestie van wennen, de volgende dag was het weg.

Ik ben nog nooit meegemaakt dat ze omliggende tanden of kiezen bijslijpen, het is de kroon zelf die ze aanpassen.
Dat de kroon wennen is, begrijp ik. Ik voel de kroon nu ook omdat het toch net iets anders is dan de kies die er zat.
Maar mijn kiezen niet op elkaar krijgen lijkt mij toch niet goed?

Ik vond het ook heel bijzonder dat zij mijn tanden ging bijslijpen om de kroon passend te maken. Ik vroeg aan haar of dit geen kwaad kon maar een beetje was niet erg zei ze. Daarna ging ze weer verder aan de kroon slijpen en toen ze klaar was, ging ze de tanden die ze bijgeslepen had polijsten.
Als ik terug ga na de tandarts, ga ik wel zeggen dat ik alleen nog wil dat er aan de kroon geslepen wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dit ook wel eens gehad en ben daarna twee keer terug geweest om de kroon bij te slapen. Het moet zeker niet zo zijn dat de kroon het punt is waar je tanden elkaar voor het eerst raken want mij is verteld dat je daar dan op den duur een ontsteking krijgt. Vervelend voor je maar komt vast goed.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ja, die kunnen ze verwijderen. Er is altijd kans op beschadiging van je echte tand. Afhankelijk ook van.hoe sterk die is denk ik.

Geen ervaring mee, wel met dat het vervelend voelt in t begin. Morgen bellen, want dit kan niet de bedoeling zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dacht eerst dat dit een post van Willem Alexander was.

Gewoon contact opnemen met de tandarts. En natuurlijk kan alles wat erin wordt gezet er ook weer uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Weghalen is nooit nodig, omdat hij grotendeels uit porselein bestaat, wat je gewoon kan wegslijpen totdat hij zo klein is dat hij het tegenoverliggende element niet meer raakt.

Teruggaan totdat het goed is.

Het is me altijd opgevallen dat een nieuwe kroon nooit in de verste verte lijkt op de kroon die is weggeslepen. Ik denk dus dat ze confectiekronen gebruiken. Het zou mij heel eenvoudig lijken om eerst foto's te maken van het element zoals hij was en die door te mailen aan de tandtechnicus zodat hij een duplicaat kan maken van porselein, maar in plaats daarvan krijg je gewoon een standaard model dat opvalt door de afwijkende vorm. Ik denk om tijd te sparen zodat hij niet te duur wordt.

Ali verkoopt ook kronen voor een schijntje. Misschien koopt de tandtechnicus ze daar. Want wat moet een particulier met een zak kronen voor twee euro? Maar dat zou dan verklaren dat hij niet goed past op het tegenover liggende element.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
nachtvlinder1977 schreef:
23-03-2022 23:30
Ja, die kunnen ze verwijderen. Er is altijd kans op beschadiging van je echte tand. Afhankelijk ook van.hoe sterk die is denk ik.

Geen ervaring mee, wel met dat het vervelend voelt in t begin. Morgen bellen, want dit kan niet de bedoeling zijn.
Hoop dat weghalen niet nodig is want de tand eronder is niet heel sterk volgens mij, jaren geleden al een wortelkanaalbehandeling gehad.
Ik ga straks inderdaad meteen bellen want heb er gewoon slecht van geslapen.
Heb de slechte gewoonte om te klemmen ‘s nachts en dat heb ik nu blijkbaar ook gedaan maar omdat het anders is dan anders werd ik meerdere keren met flinke hoofdpijn wakker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stampertje12 schreef:
23-03-2022 23:52
Dacht eerst dat dit een post van Willem Alexander was.
🤣🤣🤣🤣
Alle reacties Link kopieren Quote
retrostar schreef:
24-03-2022 05:50
Weghalen is nooit nodig, omdat hij grotendeels uit porselein bestaat, wat je gewoon kan wegslijpen totdat hij zo klein is dat hij het tegenoverliggende element niet meer raakt.

Teruggaan totdat het goed is.

Het is me altijd opgevallen dat een nieuwe kroon nooit in de verste verte lijkt op de kroon die is weggeslepen. Ik denk dus dat ze confectiekronen gebruiken. Het zou mij heel eenvoudig lijken om eerst foto's te maken van het element zoals hij was en die door te mailen aan de tandtechnicus zodat hij een duplicaat kan maken van porselein, maar in plaats daarvan krijg je gewoon een standaard model dat opvalt door de afwijkende vorm. Ik denk om tijd te sparen zodat hij niet te duur wordt.

Ali verkoopt ook kronen voor een schijntje. Misschien koopt de tandtechnicus ze daar. Want wat moet een particulier met een zak kronen voor twee euro? Maar dat zou dan verklaren dat hij niet goed past op het tegenover liggende element.
Zou het serieus een confectiekroon zijn?!
Ik krijg een rekening van 500-600 euro, dan zal er toch geen kroon van 2 euro in m’n mond gegaan zijn😱.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stampertje12 schreef:
23-03-2022 23:52
Dacht eerst dat dit een post van Willem Alexander was.
:)
Alle reacties Link kopieren Quote
Vervelend zeg To, ik zou zeker terug gaan naar de tandarts! De kroon kan er zeker nog af, maar hoe makkelijk dat gaat is afhankelijk van waar de kroon mee is vastgezet

retrostar schreef:
24-03-2022 05:50

Ali verkoopt ook kronen voor een schijntje. Misschien koopt de tandtechnicus ze daar. Want wat moet een particulier met een zak kronen voor twee euro? Maar dat zou dan verklaren dat hij niet goed past op het tegenover liggende element.
Wat ik zo snel op AliExpress zie zijn noodkronen. Die zijn inderdaad niet op maat gemaakt. Maar die zijn voor tijdelijke gebruik, totdat de definitie kroon klaar is. (en worden qua pasvorm ook aangepast)

Een groot gedeelte van de definitieve kronen wordt gemaakt met een freesapparaat. De tandarts maakt dan eerst een scan van de mond (omslepen element / de beet) Er gaat een vierkant blokje in de cerex, en dit apparaat slijpt het materiaal in de juiste vorm.
Daarna krijgt de kroon nog de juiste kleur, en kan vaak dezelfde dag nog geplaatst worden, dus dan heb je helemaal geen nood kroon nodig.




Ik ken eigenlijk geen enkele tandarts die nooit andere elementen iets verlaagd heeft om de beet goed te krijgen, dus dat is niet heel vreemd. Er gaat ook niet gelijk een cm vanaf, het is vaak minder dan een mm
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb onlangs ook een kroon laten plaatsen. Ik voelde ‘m ook zitten, kon kiezen niet op elkaar krijgen. De tandarts zei dat zo’n krijn zich moet settelen en dat ik het twee weken de tijd moest geven. Het heeft een paar dagen geduurd, maar de kroon zit nu netjes op z’n plaats.

Zou het even de tijd geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boxje schreef:
24-03-2022 07:48
Ik heb onlangs ook een kroon laten plaatsen. Ik voelde ‘m ook zitten, kon kiezen niet op elkaar krijgen. De tandarts zei dat zo’n krijn zich moet settelen en dat ik het twee weken de tijd moest geven. Het heeft een paar dagen geduurd, maar de kroon zit nu netjes op z’n plaats.

Zou het even de tijd geven.
Dat vind ik eerlijk gezegd wel heel bijzonder. Ik heb inmiddels negen kronen en altijd is de tandarts even bezig geweest met kijken of mijn tanden en kiezen goed op elkaar pasten. Ook met zo'n blauw papiertje ertussen om te kijken waar de kiezen elkaar raken. Volgens haar is het belangrijk dat de kroon niet te hoog is omdat je anders last krijgt van de andere kies en je kaken. En natuurlijk is het een dagje wennen, soms zat de kroon de eerste dag strak tussen de anderen (voor mijn gevoel) en dat wende inderdaad.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan vanmiddag bij de tandarts terecht.
Tijdens het eten, heb ik er ook veel last van want tijdens het kauwen komt steeds de kroon (kies aan de voorkant) tegen de tand in de bovenkaak. Nog voordat ik mijn eten heb kunnen kauwen. De tand aan de bovenkant gaat nu ook iets pijnlijk aanvoelen dus ben blij dat ik vandaag terecht kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat strakke gevoel herken ik ook maar dat had is bij een vorige kroon ook en is vanzelf over gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe is het nu?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren Quote
mevrouwiglesias schreef:
24-03-2022 09:31
Dat vind ik eerlijk gezegd wel heel bijzonder. Ik heb inmiddels negen kronen en altijd is de tandarts even bezig geweest met kijken of mijn tanden en kiezen goed op elkaar pasten. Ook met zo'n blauw papiertje ertussen om te kijken waar de kiezen elkaar raken. Volgens haar is het belangrijk dat de kroon niet te hoog is omdat je anders last krijgt van de andere kies en je kaken. En natuurlijk is het een dagje wennen, soms zat de kroon de eerste dag strak tussen de anderen (voor mijn gevoel) en dat wende inderdaad.
Ik zou ook niet weten hoe een kroon ineens goed kan gaan zitten.
Het materiaal is dusdanig hard dat het niet even in model gekauwd kan worden. Een te hoge kroon kan juist veel ellende veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
puknijmegen schreef:
24-03-2022 10:33
Ik kan vanmiddag bij de tandarts terecht.
Tijdens het eten, heb ik er ook veel last van want tijdens het kauwen komt steeds de kroon (kies aan de voorkant) tegen de tand in de bovenkaak. Nog voordat ik mijn eten heb kunnen kauwen. De tand aan de bovenkant gaat nu ook iets pijnlijk aanvoelen dus ben blij dat ik vandaag terecht kan.
Fijn! Zit de kroon nu beter?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, de kroon zit veel beter, klachten zijn voor 95 % weg.
De tandarts is flink aan het slijpen geweest. Nu nog minimaal last maar denk dat dit het gevoel van wennen aan de kroon is.
Echt heel blij want het was echt vervelend. En blij dat de kroon gewoon kon blijven zitten😉
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor alle adviezen/tips😊
Alle reacties Link kopieren Quote
puknijmegen schreef:
24-03-2022 21:45
Ja, de kroon zit veel beter, klachten zijn voor 95 % weg.
De tandarts is flink aan het slijpen geweest. Nu nog minimaal last maar denk dat dit het gevoel van wennen aan de kroon is.
Echt heel blij want het was echt vervelend. En blij dat de kroon gewoon kon blijven zitten😉
Superfijn voor je! Kroon en de tegenoverliggend kies zijn nu geïrriteerd dus ik zou het nu even tot na het weekend aankijken denk ik.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lemon_Pledge schreef:
24-03-2022 21:21
Ik zou ook niet weten hoe een kroon ineens goed kan gaan zitten.
Het materiaal is dusdanig hard dat het niet even in model gekauwd kan worden. Een te hoge kroon kan juist veel ellende veroorzaken.
Ik weet het ook niet. Feit blijft dat de kroon nu wel goed zit. Zonder bijslijpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn dat het nu goed is, Puknijmegen!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven