Gezondheid alle pijlers

Nieuwe manier van eten

17-05-2020 15:50 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste tijd na het eten een heel erg opgeblazen gevoel. Net of er een band om mijn maag zit net onder mijn borsten zeg maar. Ook steeds een hele dikke buik. Nu heb ik al sinds mijn pubertijd een spastische darm. Wat soms heel goed gaat maar zoals nu ronduit slecht. Ik heb geen stress dus ik denk dat het komt omdat ik verkeerd eet.

Nu ben ik op zoek naar lekkere recepten waar door ik mij wat beter ga voelen en niet zo,n michelinpoppetje. Ik drink misschien twee bakken koffie op een dag, s,ochtends. Eet het liefst van dat donkere brood en beweeg tijdens mijn werk veel. (Werk in de zorg) Ben nu begonnen met veel water drinken en heb tabletten in huis tegen een opgeblazen gevoel. Eet twee stukKen fruit op een dag.

Ik eet weinig tot geen vlees, wel vis.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
18-05-2020 10:39
Ik denk dat een bezoek aan de huisarts eerst verstandiger is....
Dit. Het kan echt overal van komen. Ik ben erachter gekomen dat ik het van radijs krijg. En als ik lang achter elkaar een beetje naar voren gebogen zit. Mijn dochter krijgt het weer van melkproducten. Je moet eerst de oorzaak achterhalen.
Alle reacties Link kopieren
Er is al PDS geconstateerd bij TO. Dus het enige wat de huisarts dan nog kan is een doorverwijzing regelen. Want de huisarts kan verder weinig met PDS.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmiddag een afspraak bij de huisarts. Ik laat weten hoe het is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Succes vanmiddag!
Venusss schreef:
18-05-2020 10:48
Er is al PDS geconstateerd bij TO. Dus het enige wat de huisarts dan nog kan is een doorverwijzing regelen. Want de huisarts kan verder weinig met PDS.
Dit kan toch echt wat anders zijn. ( eigen ervaring)
Dwarrel75 schreef:
18-05-2020 10:52
Ik heb vanmiddag een afspraak bij de huisarts. Ik laat weten hoe het is gegaan.
Goed!!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
18-05-2020 10:54
Dit kan toch echt wat anders zijn. ( eigen ervaring)
Heb je ook weer gelijk in ja.
Ik reageerde vanuit mijn eigen ervaring en dat is dat ik keer op keer werd weg gestuurd door de huisarts "want dit is gewoon PDS en je moet er helaas mee leren leven" :-P
Maar nu ik erover nadenk heb je gelijk en kan een bezoekje zeker geen kwaad.
Mijn ervaring om zonder/ beperkt koolhydraten te eten was heel positief, in de zin van me veel fitter voelen en ook geen opgeblazen gevoel. Toch eet ik op dit moment wel weer koolhydraten, vind het met name lastig om telkens weer te bakken en eten te verzinnen ipv een boterham uit de kast te pakken. Ik geloof wel in gezondheidsvoordeel bij koolhydaatbeperkt eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij de ha geweest. Morgen voor bloedonderzoek. Word geprikt op allergieeen (gluten) En iets met het hart (vanwege bandgevoel en benauwdheid) en nog wat dingen. Krijg woe dan de uitslag. Ook moet ik gaan bijhouden wat ik eet over een hele dag.

Al met al ben ik blij dat de dokter mij wel serieus nam en niet gelijk het PDS er tegen aan gooide.
Cateautje schreef:
17-05-2020 15:55
Ik heb ontdekt dat juist het donkere brood niet goed voor me is en sowieso volkoren voor dit gevoel zorgen en zelfs tot erge darmpijnen leiden.
Sinds ik witbrood eet heb ik daar geen last meer van.

Hoe donkerder het brood is, hoe ongezonder overigens. Volkorenbrood behoort beige te zijn.
De term volkorenbrood en volkorenmeel is beschermd, andere bruine broden zoals bijvoorbeeld meergranen of vezelrijk is vaak (deels) van witte bloem, die ze kleuren om het gezond te doen lijken met bijvoorbeeld mout.

Dat hoeft bij andere graanproducten, zoals volkorencrackers of - pasta niet zo te zijn. Lees het etiket, want die fabrikanten weten dat bruin ogende producten gezonder lijken, maar ze zijn het helaas niet altijd.
Dwarrel75 schreef:
18-05-2020 15:44
Ik ben bij de ha geweest. Morgen voor bloedonderzoek. Word geprikt op allergieeen (gluten) En iets met het hart (vanwege bandgevoel en benauwdheid) en nog wat dingen. Krijg woe dan de uitslag. Ook moet ik gaan bijhouden wat ik eet over een hele dag.

Al met al ben ik blij dat de dokter mij wel serieus nam en niet gelijk het PDS er tegen aan gooide.
Ben benieuwd, laat je het weten?

Naar dit, ik weet nog hoe vervelend je er van kan voelen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-05-2020 15:55


Hoe donkerder het brood is, hoe ongezonder overigens. Volkorenbrood behoort beige te zijn.
Klopt totaal niet, het zeer donkere roggebrood is veel gezonder en voedzamer dan volkoren tarwebrood.
Google maar eens.
Wat wel zo is, vooral bij goedkoop supermarktbrood worden vaak kleurstoffen toegevoegd om een wit brood, bruin te maken. Bij de ingrediëntenlijst steeds nagaan of een brood van meel is gemaakt, dan alleen is het volkoren, brood van bloem is altijd wit, welke kleur het ook heeft.

Ik heb jaren geleden een tijd last gehad van pds, toen at ik brood en pasta wit. Sinds ik overgeschakeld ben op zo donker mogelijk en iets minder koolhydraten eet heb ik geen last meer.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
18-05-2020 17:02
Klopt totaal niet, het zeer donkere roggebrood is veel gezonder en voedzamer dan volkoren tarwebrood.
Google maar eens.

Ik heb jaren geleden een tijd last gehad van pds, toen at ik brood en pasta wit. Sinds ik overgeschakeld ben op zo donker mogelijk en iets minder koolhydraten eet heb ik geen last meer.
Het heeft inderdaad niets met de donkerheid te maken, maar met de soort meel die gebruikt is. Zo verloopt de ene supermarkt waar ik kom een heel donker brood dat gewoon gekleurd tarwebrood is en de andere supermarkt een heel donker brood dat van volkorenmeel gemaakt is. En dat donkere roggebrood is inderdaad ook heel gezond (en lekker!). Maar het wil dus óók niet zeggen dat “zo donker mogelijk” altijd de beste keuze is.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
18-05-2020 17:10
Het heeft inderdaad niets met de donkerheid te maken, maar met de soort meel die gebruikt is. Zo verloopt de ene supermarkt waar ik kom een heel donker brood dat gewoon gekleurd tarwebrood is en de andere supermarkt een heel donker brood dat van volkorenmeel gemaakt is. En dat donkere roggebrood is inderdaad ook heel gezond (en lekker!). Maar het wil dus óók niet zeggen dat “zo donker mogelijk” altijd de beste keuze is.
Heel juist, altijd kritisch zijn en de ingrediëntenlijst raadplegen.
Alle reacties Link kopieren
Nou de uitslag is binnen, geen allergieën. Rest van het bloedbeeld was ook goed, alleen verhoogd HB. Maar goed dat Veroorzaakt niet deze klachten. Heb voor volgende week weer een afspraak staan, hoe nu verder.
Alle reacties Link kopieren
Begin eens bij de basis:

Doe je koffie in een kopje, vervang je brood voor volkoren,
Drink veel water (2 - 2,5 liter per dag),
eet 2 stuks fruit: niet meer en niet minder en denk na over de combinaties en wat je naar binnen werkt,
eet bij elk ontbijt en bij elke lunch 100 gram groenten. Eet bij het avondeten 200 tot 300 gram)
en ga naar een huisarts of diëtist.
Alle reacties Link kopieren
Eet hoofdzakelijk dingen die in of uit de grond groeien én onbewerkt zijn.
Varieer veel daarbinnen.

Reduceer potjes, pakjes e.a. dingen die bewerkt zijn. M.u.v. onverzadigde vetzuren (die je herkent aan dat ze op kamertemperatuur vloeibaar zijn, zoals olijffolie)

All the rest rest bevat teveel zout, verzadigd vetten én suiker.

Dat is niet altijd te voorkomen. Maar het scheelt bijzonder of je zelf een pizza belegt/pastasaus maakt dan dat je een kant een klare pot (vol suikers!) gebruikt. Bij kookroom kies je altijd voor de light variant, enz.

Gebruik je bewerkte dingen, let dan altijd op het suiker- en verzadigde vetzuurgehalte.

Gebruik kruiden om aan smaak te komen. Ontwen jezelf daarmee van de gefragmenteerde troep die je lijf niet kent, maar tegenwoordig wel de maat der dingen lijkt.

'Donker brood' is b.v. bullshit. Neem volkoren.

Eet geregeld vis en een handje ongezouten, ongebrande noten.

Je mag heus geregeld een stukje magere kip of rood (mager) vlees.
En ja, soms ook een patatje oorlog.

Beweeg een uur per dag. Flink tempo wandelen is prima. Daar is de mens op gebouwd.

Eet daarbij voldoende (gezonde) eiwitten.

Vermijd alcohol.

Moet jij eens opletten na twee maanden.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven