Gezondheid alle pijlers

Nieuwe tandarts: plots allemaal gaatjes?

28-01-2022 00:13 105 berichten
Ik vraag me af of mensen dit herkennen want ik ben nogal geschrokken.

Over het algemeen heb ik een prima gebit. 2 keer in mijn leven een gaatje gehad en dat was na een periode beugelen, waar ik moeite had met overal goed poetsen en flossen. Tandarts heeft de laatste controle nog gezegd dat alles er prima uit zag, alleen wat tandsteen weghalen achter mijn spalkjes.

Recent van tandarts overgestapt en bij de eerste controle afspraak had ik ineens ZES gaatjes? Dit zag ze omdat ze foto’s had gemaakt. Ik schrok me helemaal dood. Allemaal tussen m’n kiezen, achterin. En ik krijg nu een begroting van 630 euro voor de behandeling. Waar onder andere 9 vullingen op staan. Terwijl ze er vijf zou gaan vullen en eentje niets mee wilde doen nog. Ik heb geen klachten aan mijn gebit, mijn tandvlees is mooi roze en niet teruggetrokken en ik poets vanwege bolle kiezen echt heel erg goed in de groeven. Tevens flos ik braaf. Ben echt tien minuten per keer met mijn mondverzorging bezig.

Mijn zus had (bij een andere tandarts) hetzelfde verhaal. Nieuwe tandarts en ineens allemaal gaatjes die alleen op foto’s te zien waren.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En wat kan ik nu doen, behalve een second opinion? Ik kan de foto’s wel opvragen maar ik ben geen tandarts dus ik kan er niks nuttigs over zeggen. Het is niet dat ik haar niet vertrouw en als het moet dan moet het, maar ik vind het toch wat discutabel..
anoniem_382263 wijzigde dit bericht op 28-01-2022 01:12
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heeft je vorige tandarts nooit foto's gemaakt dan? Dat is best vreemd. Een keer per jaar foto's en twee keer per jaar controle is hier de routine.
Alle reacties Link kopieren
Kan zeker dat er gaatjes zijn die alleen op de foto te zien zijn. Goed flossen is ook heel lastig dus bij de raakvlakken tussen de tanden kan er best wat aan de hand zijn. Zou de oude foto's van je vorige tandarts ook opvragen voor een beter progressie beeld. Beter foto apparatuur bij je nieuwe tandarts kan ook meespelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na aanhoudende pijn en ontstekingen gewisseld van tandarts omdat de eerste van buiten niks bleef zien en het dus allemaal niet aan een gaatje kon liggen. De nieuwe maakte foto's, zag een heel klein gaatje maar vanwege de ontstekingen die steeds terug kwamen wilde die toch een wortelkanaalbehandeling doen. Na die behandelingen duurde het nog heel lang voor de ontsteking ook echt weg was (het was echt een behoorlijke ontsteking geworden en moest daardoor diverse keren behandeld worden voor de definitievevulling er in kon), maar daarna heb ik daar geen ontsteking meer gehad.

In mijn ogen kan het dus best dat er op de foto meer te zien was dan in eerste instantie door de vorige tandarts geconstateerd is. En ik zou de kleine gaatjes zeker laten vullen.

Ik denk overigens dat er meer vullingen op staan dan er aan gaatjes was omdat sommige misschien al groter zijn en daardoor het vullen meer werk is en dat 2 keer op de begroting staat. Kan dat kloppen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wegens verhuizing zo’n 2 jaar geleden veranderd van tandarts, ze heeft wel nieuwe foto’s gemaakt en aan de hand daarvan besloten dat mijn verstandskiezen aan de onderkant getrokken moesten worden, ondanks dat ik geen klachten had.

Ook de kaakchirurg vondt het niet niet noodzakelijk de tweeede verstandskies te trekken, maar gezien het eigen risico dat na de eerste behandeling al weg was, heb ik de tweede ook maar laten doen. Dit was plusminus 6 weken later.
Alle reacties Link kopieren
Je gebruikt het woord plausibel, maar ik denk dat je discutabel bedoelt? Want plausibel betekent juist dat je het aannemelijk vindt. Ik denk dat een second opinion geen slechte optie is. Het kan wel hoor, dat er gaatjes zitten die de vorige tandarts nooit gezien heeft (maakte die ook regelmatig foto's?) maar ik zou niet meteen op haar oordeel vertrouwen.

Ik kwam ooit bij een tandarts die vond dat al mijn kiezen eruit moesten. Ik ben me doodgeschrokken. Ik wist dat mijn gebit niet heel best was, maar alle kiezen eruit, dat is nogal wat. Ik kreeg een verwijzing mee voor de kaakchirurg maar maakte niet meteen een afspraak. Even later kreeg ik pijn en zei ik tegen de noodtandarts waar ik terechtkwam: haal er maar uit, dat moet toch van de tandarts. Spijt als haren op mijn hoofd want ik heb kort daarna een andere tandarts gezocht, ben nooit bij die kaakchirurg geweest en de rest van mijn gebit zit er gewoon nog steeds. Op 1 kies na, die er na jaren uiteindelijk toch uit moest (gebroken wortel) maar dat was jaren geleden nog niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Met 600+ euro als mogelijke kostprijs en zelf nooit iets gemerkt of pijn zou ik voor een second opinion gaan.



Hier in de buurt - wel België :-) - zijn letterlijk tandartsen waar je op de voordeur zou moeten zetten "opletten, enkel op snel én veel geld uit".

Vaak nauwelijks iets aan de hand, maar ze zien ineens allerlei imaginaire rampen, catastrofes en te vullen zones.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Gravinnetje schreef:
28-01-2022 00:17
Heeft je vorige tandarts nooit foto's gemaakt dan? Dat is best vreemd. Een keer per jaar foto's en twee keer per jaar controle is hier de routine.
Nee, laatste keer was jaren geleden. Ik was er tijdens controles altijd zo weer weg ook!
MonaLisa31 schreef:
28-01-2022 00:27

Ik denk overigens dat er meer vullingen op staan dan er aan gaatjes was omdat sommige misschien al groter zijn en daardoor het vullen meer werk is en dat 2 keer op de begroting staat. Kan dat kloppen?
Ze zei dat het allemaal kleine gaatjes waren. Dus vind 9 keer een code van vullen nogal wat voor vijf kleine gaatjes vullen..
Wissewis schreef:
28-01-2022 00:49
Met 600+ euro als mogelijke kostprijs en zelf nooit iets gemerkt of pijn zou ik voor een second opinion gaan.

Hier in de buurt - wel België :-) - zijn letterlijk tandartsen waar je op de voordeur zou moeten zetten "opletten, enkel op snel én veel geld uit".

Vaak nauwelijks iets aan de hand, maar ze zien ineens allerlei imaginaire rampen, catastrofes en te vullen zones.
Ja, heb zelf nergens last van.. Ik denk dan “ja de tandarts zegt dat het gevuld moet dus het moet maar”, maar voor die prijs ga je toch wat meer twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde gehad. Zat al 16 jaar bij dezelfde tandarts, heb overigens nog nooit een gaatje gehad. Toen wisselde ik van tandarts; die kwam met een soortgelijk verhaal. Na foto’s bleek ik volgens hem 9(!) gaatjes te hebben. Schrok me rot!

Ik had er zo’n slecht gevoel over, dat ik naar een andere tandarts ben gegaan. Die zei: “Prima gebit!” Ik vroeg nog of hij het zeker wist en of ik écht geen gaatjes had. Hij vroeg me of ik zo graag gaatjes wilde 😅

Ben nu jaren verder en nog altijd geen gaatjes 😉
Ik ben ook een keer zo genaaid door een nieuwe tandarts. En toen ging mijn man en die had het ook! Pas toen beseften we dat hij ons als melkkoe gebruikte. Ga alsjeblieft voor een second opinion voordat je je zo laat uitboren. Bij deze tandarts zou ik niet meer op controle gaan als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al 36 jaar dezelfde tandarts waar ik een groot vertrouwen in heb. Begin deze maand ben ik met klachten geweest en is er een kaakoverzichtsfoto gemaakt. Er bleek een wortelkanaalbehandeling nodig. Tandarts heeft de foto een tijdje zitten bestuderen en toen een verwijzing voor de endodontoloog gemaakt. Ook heeft hij mij duidelijk uitgelegd waarom hij deze behandeling niet zelf wilde doen (risico’s). Daarnaast kwam hij op de foto 5 kleine gaatjes tegen, terwijl ik toch ook 2x per jaar op controle ga. Hij zei ook dat hij nu liever in 1x alles aangaf wat hij zag dan dat ik iedere keer weer iets zou hebben. Ook was dit een hele scherpe foto met moderne apparatuur.

Dus het zou in jouw geval ook kunnen, maar voor hetzelfde geld ben je een melkkoe. Je zou nog bij zorgkaart Nederland ofzo kunnen kijken wat andere mensen van je tandarts vinden..

PS de begroting van de endo was ook aan de prijs :facepalm:
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook weleens bij een pas beginnende, overijverige tandarts geweest die van alles "zag". Ik heb gezegd dat ik er nog over wou nadenken. Hij vond de wortel waar een brug op rustte te zwak (kleine scheve molaar) en stelde o.a. voor om voor 2.000 euro de kies te trekken en dan een opbouw te maken. Zo'n pen. Ikzelf wachtte liever af of hij écht zo zwak was. Die brugpijler zit er na tien jaar nog steeds en functioneert naar behoren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hij wou ook dat ik naar de mondhygiënist ging. Voor al dat geld poets ik liever zelf extra goed. Daar kan je heel wat nieuwe tandenborstels voor kopen. Maar hij zei ook dat er ontstekingen zaten. Om door te drijven denk ik. Toch na al die jaren heb ik nooit een centje last gehad van die "ontstekingen".

Kijk als hij een revolutionaire verfraaiing van mijn facing had voorgesteld was ik een en al oor geweest. Maar dat deed hij dan weer niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een probleemloos niet te diep, gaatje, tandarts checkt elk half jaar of er niks veranderd is.
Het is onder controle, geeft geen pijn, kan prima zonder behandeling
Alle reacties Link kopieren
Ik zou terug gaan naar je oude tandarts als dat nog kan. Voor die een of twee keer in het jaar rij ik liever een stuk dan dat ik mijn gebit laat verprutsen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. toen ik na 25 jaar switchte van tandarts vanwege verhuizing had ik ook opeens elke controle een gaatje. Daarvoor nooit. Gevalletje melkkoe idd..
Alle reacties Link kopieren
Heeft je vorige tandarts nooit foto’s gemaakt?

En wat de een ziet als we houden dat plekje nog onder controle want het valt wel mee kan de ander zien als dat is een gaatje wat we moeten vullen…..

Wat staat er in het dossier van je oude tandarts?


En wat flossen betreft? De tandartsen, mondhygiëniste en preventie assistente op mijn werk adviseren zelden floss als hulpmiddel. Omdat je daar te weinig plak mee weghaalt tussen de tanden en kiezen. Goed flossen is namelijk niet zo makkelijk. Beter kan je dan een tandenstoker of ragertje gebruiken.
Maar het is toch best aannemelijk dat als je andere tandarts nooit foto's maakte (wat echt al heel bijzonder/raar is) dat er op de foto gaatjes te zien zijn?

Lullig dat het er zes zijn, maar ik lees niets geks in je verhaal. Sterker nog ik heb hetzelfde gehad. Duur grapje maar ik twijfelde geen seconde aan de tandarts. Ik geloof namelijk niet dat een tandarts (en assistente) gaan boren in een kies waar geen gaatje inzit. Al hebben sommige dat kennelijk meegemaakt, heel bijzonder.

En je kunt inderdaad heel goed poetsen of nergens last van hebben en toch een gaatje/graatjes hebben. Net zoals sommige mensen enorm veel tijd steken in hun poetsroutine (ik) en elke rond weer een gaatje hebben (gewoon een rot gebit) en mijn man gewoon twee keer snel poetst per dag en al jaren geen gaatje heeft.
Alle reacties Link kopieren
ik ging laatst met gezin naar een nieuwe tandarts. we zijn vorig jaar april voor het laatst geweest. bij mij was alles hetzelfde. maar mijn jongste dochter heeft idd een gaatje nu (in melkkies maar moet wel gerepareerd worden, kan natuurlijk na x aantal maanden) en de oudste hoeft ineens geen beugel voor nu, terwijl ik van de vorige tandarts al een verwijzing naar de ortho had. Ik vind het best fijn zo’n second opinion.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Hier erg herkenbaar, TO. Mijn vriend heeft een nieuwe tandarts gekregen en nu lijkt er ineens van alles mis.

Ik heb het jaren geleden ook gehad, precies hetzelfde verhaal.

Dit soort verhalen hoor ik vaker, ik heb weinig vertrouwen in tandartsen.
Ik had ook ineens een nieuwe en die had het erover dat ik 3 nieuwe kronen nodig had en een kroon moest vervangen worden want die was niet goed. Ik moest er maar eens over nadenken. Nou ik vond het nogal wat en heb het nog niet laten doen. Mijn gebit is niet zo heel goed maar 3 kronen.... kan ik dan niet beter een brug ofzo.

Ik ga het voorlopig dus ook echt nog niet laten doen want het is echt heel duur en dat geld heb ik even niet op de plank liggen.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-01-2022 08:00
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
28-01-2022 04:41
Hij wou ook dat ik naar de mondhygiënist ging. Voor al dat geld poets ik liever zelf extra goed. Daar kan je heel wat nieuwe tandenborstels voor kopen. Maar hij zei ook dat er ontstekingen zaten. Om door te drijven denk ik. Toch na al die jaren heb ik nooit een centje last gehad van die "ontstekingen".

Dit advies zou ik toch wat serieuzer nemen, als ik jou was.

Ik stelde het te lang uit, en ik mag nu al mijn tanden laten vernieuwen. Ik kan je vertellen dat dit (als je tenminste geen gewoon kunstgebitje wil) héél veel ultra-geavanceerde megadure elektrische tandenborstels gaat kosten.

Als je tandvlees wat losser wordt, dan ontstaat vroeg of laat tandsteen onder de tandvleesrand. Dat kun je met goed onderhoud niet altijd voorkomen, en dat krijg je met poetsen en flossen ook zeker
zelf echt niet meer weg. Vervolgens gaat het achter dat randje woekeren, en dat kan uiteindelijk je hele gebit doorgaan. Je zou denken dat je ontstekingen in je gebit altijd voelt, maar juist als je al paradontitis hebt ontwikkeld, dan voel je veel minder.
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
28-01-2022 07:21
Maar het is toch best aannemelijk dat als je andere tandarts nooit foto's maakte (wat echt al heel bijzonder/raar is) dat er op de foto gaatjes te zien zijn?

Lullig dat het er zes zijn, maar ik lees niets geks in je verhaal.

Dit. Op foto’s kunnen ze veel meer zien dan met een gewoon visueel onderzoek. Daar waar je kiezen en tanden strak tegen elkaar aanstaan, kun je er gewoon niet tussen kijken, ook niet met spiegeltjes. Dat is ook de reden waarom tandartsen normaal gesproken minimaal eens per jaar foto’s maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven