Gezondheid alle pijlers

Nikkelarm dieet

10-05-2014 13:20 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben er mensen ervaring met een nikkel-arm dieet?

Ik heb al een hele tijd last van chronische vermoeidheid en volgens een mesoloog (natuurgenezer) ben ik allergisch voor lactose en nikkel. Dat laatste zit o.a in volkorenproducten, haver(mout), chocola, drop, soja, peulvruchten, noten en zaden. Dit moet ik dus gaan mijden, evenals lactosehoudende producten (melk/yoghurt/kaas etc)

Als vegetarier blijft er nogal weinig over wat ik wel mag eten, dus ben benieuwd naar ervaringen van andere mensen, wat eet je wel en wat niet en heeft het geholpen?
Als medevegetariër lijkt me dat een tamelijk onmogelijke opgave (ik eet zo'n beetje alleen maar de dingen die jij niet mag), maar goed: ik denk dat vooral veel groenten, eieren, bonen (mag dat wel?) de truc dan moeten doen. En witte pasta, rijst, noedels, couscous, bulgur, quinoa etc. Eiwitten lijken me het grootste probleem. Heeft die natuurdinges geen tips of receptensite oid?
Go green, fuck a vegetarian
Even daargelaten dat ik me afvraag of je extra energie van zo'n dieet krijgt, pas op dat het niet schadelijk is qua tekorten. Zorg in ieder geval voor genoeg vetten! Olijfolie enzo.
Go green, fuck a vegetarian
Heb je al eens bloed laten prikken? Zomaar voedingsstoffen uit je dieet weglaten, lijkt me niet gezond. En wat je weg moet laten is nogal wat, zeker als je vegetariër bent. Heb je ook buikklachten? Daar heb je namelijk last van als je lactose-intolerant bent.
Ga eerst eens naar een arts voor je de er meteen vanuit gaat dat je lactose intolerant bent of niet tegen nikkel kunt. Daarbij als je echt van plan bent om dit dieet te gaan volgen dan zul je mijn inziens weer vlees of op z'n minst vis moeten gaan eten. Dat gaat anders echt niet lukken.
Uhm ja....ik ben ook allergisch voor nikkel (krijg uitslag van nikkelhoudende sieraden), maar heb met eten daar nooit iets van gemerkt.

Samen met die veronderstelde lactose-intolerantie en je vegetarische leefwijze wordt je dieet wel erg beperkt.
volgens het voedingscentrum (niet heilig maar a la):

Voedingsadvies

Omdat nikkel van nature in kleine hoeveelheden voorkomt in de meeste voedingsmiddelen, is een nikkelvrij dieet niet mogelijk. Een diëtist kan wel adviseren bij het opstellen van een dieet waarbij de hoeveelheid nikkel in de voeding beperkt wordt.

Bij het opstellen van een dieet is advies van een diëtist nodig om te voorkomen dat tekorten in de voeding ontstaan. Door het vermijden van bijvoorbeeld volkoren producten en peulvruchten kan de voeding te weinig vezels en vitamine B1 bevatten.

Het beperken van de hoeveelheid nikkel in de voeding is te overwegen wanneer het vermijden van huidcontact met nikkel onvoldoende resultaat heeft.

Slechts weinig mensen met een nikkelallergie hebben een nikkelbeperkt dieet nodig. Soms reageren mensen die last hebben van een bepaald type eczeem, met name op de handen, goed op een nikkelbeperkt dieet. Een standaard nikkelbeperkt dieet bestaat niet. Sommige mensen zullen de hoeveelheid nikkel in de voeding zo laag mogelijk moeten proberen te houden.

Tijdens de onderzoeksfase bepaalt de arts of iemand een contactallergie voor nikkel heeft. Wanneer de ingestelde therapie onvoldoende resultaat heeft, kan het zinvol zijn om de inname van nikkel via de voeding te beperken. Hierbij stelt een diëtist een dieetadvies op voor een nikkelbeperkt proefdieet.

Nikkel komt van nature voor in de meeste voedingsmiddelen. Producten met een hoog nikkelgehalte zijn cacao en chocolade, drop, noten, volkoren producten en peulvruchten, waaronder sojabonen, sojaproducten en pinda's.

Nikkel komt in kleinere hoeveelheden ook voor in groente. De ene groente bevat van nature meer nikkel dan de andere soort. Ook is het nikkelgehalte van de grond waarop de groente wordt geteeld van invloed op de hoeveelheid nikkel die in de groente terechtkomt.
Joh, alweer een nieuwe trend in dieetland? Kan je bij chronische vermoeidheid niet beter eens met een psycholoog gaan praten?

Volgens het Voedingscentrum kan je er beter niet aan beginnen zonder hulp van een diëtiste.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
lactose-intolerantie vaststellen:

Er bestaan verschillende methoden om lactose-intolerantie vast te stellen:

-Provocatietest: hier wordt een aantal dagen een lactosevrij dieet gevolgd en daarna bijvoorbeeld een glas melk of een lactoseoplossing gedronken. Als bovengenoemde klachten optreden is er mogelijk sprake van lactose-intolerantie.

- Waterstoftest: na een aantal dagen lactosevrij te hebben gegeten moet een patiënt een oplossing drinken met 50 gram lactose. Vervolgens wordt gemeten hoeveel waterstof de patiënt uitademt gedurende twee à drie uur. Waterstof wordt door darmflora uitgescheiden die lactose afbreekt als dat niet gebeurt door het enzym lactase. Dit is de standaardtest voor het aantonen van lactose-intolerantie. De test is positief bij 20 ppm waterstof of meer. Bij ongeveer een vijfde van de patiënten is deze test toch negatief omdat hun darmflora geen waterstof maakt uit lactose, maar methaan.

-Zuurgraadtest: de zuurgraad van de ontlasting wordt gemeten. Zure ontlasting kan duiden op lactose-intolerantie. Deze methode wordt met name bij kinderen toegepast.

-Gentest: sinds kort is een genetische test beschikbaar die lactose-intolerantie kan vaststellen met wat wangslijm.

- Bloedsuikertest: hier wordt het glucosegehalte gemeten in het bloed na blootstelling aan lactose. Als dit na een à twee uur minder stijgt dan 10 mg/dl (0,55 mmol/dl) bij een blootstelling aan 50 g lactose wordt het niet omgezet en is er sprake van lactose-intolerantie (of diabetes mellitus).

-Weefseltest: een biopt wordt getest op lactase of mRNA. Deze nogal drastische methode wordt zelden toegepast.
Ja 1 tip: doe het niet! Want alles wat je wil gaan schrappen past juist in een gezond dieet. Lactoseintolerantie kan ik inkomen, relatief veel volwassenen zijn in min of meerdere mate lactoseintolerant. Maar een nikkelvrij dieet? DE manier om tekorten op te bouwen lijkt me.
Ik heb op mesoloog gezocht en het lijkt me geen overbodige luxe om een second opinion van de huisarts te vragen.
Pas op met het weglaten van zulke grote groepen van eten. Laat je ook bij een huisarts doorlichten d.m.v. klachten, historie en bloedtest. Het krijgen van een lactose intolerantie, al dan niet op latere leeftijd, is goed mogelijk. Het krijgen van eventuele tekorten is heel groot als vegetariër. Je haalt dan bij lange la niet je essentiële voedingsstoffen.

Ik eet glutenvrij, want coeliake, maar ik zou nooit helemaal vegetarisch mogen eten van mijn arts. Ik eet sommige dagen wel geen vlees of vleesvervangers maar je moet zorgen voor een gezonde balans en supervisie van een arts/diëtist.
Belangrijkdoenerij en de mensen trappen er toch in.
Wat kost dat onzin advies nou eigenlijk?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Joh, ik ben allergisch voor nikkel in sieraden maar ik heb dat nooit in verband gebracht met nikkel in voedsel.

Ik sluit me aan bij de anderen die aanraden om eerst eens naar een dokter te gaan voor een bloedtest en allergietest. Misschien komt de vermoeidheid wel door heel iets anders en vererger je het juist om voeding te mijden waar, buiten nikkel, wel hele belangrijke voedingsstoffen inzitten.
quote:Fame schreef op 10 mei 2014 @ 15:03:

Wat kost dat onzin advies nou eigenlijk?Zo'n 95,00 voor een consult. Vriendin van me heeft dat laatst ook gehad en ook bij haar kwam er lactose intolerantie uit. Hmmmm, nieuwe mode in alternatief genezersland?
Wat zegt je huisarts ervan?

En wat zegt de bloedtest die je daar hebt laten doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven