Gezondheid alle pijlers

Nog nooit een uitstrijkje gehad

05-12-2019 16:43 40 berichten
Heel toevallig kwam laatst met een vriendin het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker ter sprake en toen zei ik dat ik nog nooit een uitstrijkje had laten maken omdat ik nog nooit een oproep had gehad. Ik ben halverwege/eind 30. Zij zei toen dat ik dat al lang gehad had moeten hebben.
Ik zocht het net eens op en kennelijk krijg je vanaf je 30ste iedere 5 jaar een oproep, dan heb ik er dus al twee gemist?
https://www.bevolkingsonderzoeknederlan ... tnodiging/
Hoe zou dat nou kunnen? Doet iedereen hieraan mee, of moet je bepaalde risiofactoren hebben om opgeroepen te worden?

Zo maf dat dit tot nu toe helemaal langs me heen is gegaan. Ik had geen idee dat het vanaf 30 was, ik dacht dat het net als borstkanker pas later zou spelen. En hoe zou het kunnen dat ik nooit een oproep gehad heb?
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
05-12-2019 17:28
Oh dat was makkelijk! Ik heb meteen een zelfafnametest aangevraagd.
Ik kan nog steeds geen reden vinden dat ik nooit een uitnodiging heb gehad, ze kennen mijn telefoonnummer niet maar mijn adres klopt. Raar.

PostNL in de bocht? Wel toevallig dat het twee keer is dan, maar het kán he..
.
Anoniem262821034 schreef:
05-12-2019 17:33
PostNL in de bocht? Wel toevallig dat het twee keer is dan, maar het kán he..
Nou de post gaat hier vaak genoeg verkeerd want ik woon op huppeldepupstraat en er is ook een huppeldepupgracht en kennelijk is dat heel ingewikkeld.
Maar toch raar dat er nooit iemand aan de bel trekt als je niet mee doet met dat soort onderzoeken.

Ik vind ook dat vrouwen er dan onderling wel wat meer over zouden mogen spreken, in plaats van dat ik hier na 7 jaar nog een keer achter kom XD
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
05-12-2019 17:37
Nou de post gaat hier vaak genoeg verkeerd want ik woon op huppeldepupstraat en er is ook een huppeldepupgracht en kennelijk is dat heel ingewikkeld.
Maar toch raar dat er nooit iemand aan de bel trekt als je niet mee doet met dat soort onderzoeken.

Ik vind ook dat vrouwen er dan onderling wel wat meer over zouden mogen spreken, in plaats van dat ik hier na 7 jaar nog een keer achter kom XD

Ja dat is hier ook, xxxplantsoen en xxxstraat, ik vraag me ook wel eens af wat voor post ik nooit te zien krijg.
Ik heb trouwens wel een oproep gehad maar (bewust) geen uitstrijkje laten doen, inderdaad nooit wat van gehoord.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook niet en ik ben al bijna 50. Toen ik werd opgeroepen was ik zwanger of gaf ik borstvoeding en tegenwoordig glip ik er doorheen denk ik. Ik vind het wel prima.
...
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
05-12-2019 18:09
Ik ook niet en ik ben al bijna 50. Toen ik werd opgeroepen was ik zwanger of gaf ik borstvoeding en tegenwoordig glip ik er doorheen denk ik. Ik vind het wel prima.
Dat is niet echt verstandig.
Kan veel ellende voorkomen.
Anoniem262821034 schreef:
05-12-2019 18:04

Ik heb trouwens wel een oproep gehad maar (bewust) geen uitstrijkje laten doen, inderdaad nooit wat van gehoord.
Mag ik vragen wat je reden was om het niet te doen?
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
05-12-2019 18:25
Mag ik vragen wat je reden was om het niet te doen?

Niet seksueel actief (nooit geweest ook). :)
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
05-12-2019 18:31
Niet seksueel actief (nooit geweest ook). :)
Je weet toch hopelijk wel dat je dan nog steeds baarmoederhalskanker kunt krijgen hè.
Alle reacties Link kopieren
JustMeDaan schreef:
05-12-2019 18:42
Je weet toch hopelijk wel dat je dan nog steeds baarmoederhalskanker kunt krijgen hè.

Pas bij HPV+ wordt er gekeken naar afwijkende cellen.
.
Alle reacties Link kopieren
Een afwijkend uitstrijkje kan ook zonder hpv zijn. En dan kan het alsnog verkeerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
JustMeDaan schreef:
05-12-2019 22:25
Een afwijkend uitstrijkje kan ook zonder hpv zijn. En dan kan het alsnog verkeerd zijn.
Tegenwoordig wordt er alleen nog maar getest op hpv, niet op afwijkende cellen.
Alle reacties Link kopieren
En als er dan geen hpv gevonden wordt op je 40e of 50e, dan krijg je pas na 10 jaar weer een uitnodiging. Op je 60e nog geen hpv, dan krijg je helemaal geen uitnodiging meer.
Alle reacties Link kopieren
JustMeDaan schreef:
05-12-2019 22:25
Een afwijkend uitstrijkje kan ook zonder hpv zijn. En dan kan het alsnog verkeerd zijn.

Ja, dat kan, maar ze testen pas door bij HPV+ dus dan weet ik het alsnog niet.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
05-12-2019 18:04
Ja dat is hier ook, xxxplantsoen en xxxstraat, ik vraag me ook wel eens af wat voor post ik nooit te zien krijg.
Als je de PostNL app installeert en je aanmeldt zie je de poststukken in de app die aan jou geadresseerd zijn. Je ziet de ingescande envelop!
Alle reacties Link kopieren
Lucie78 schreef:
06-12-2019 07:46
Als je de PostNL app installeert en je aanmeldt zie je de poststukken in de app die aan jou geadresseerd zijn. Je ziet de ingescande envelop!

Oh dat wist ik niet, gelijk even aangevraagd. Dank!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven