Gezondheid alle pijlers

Om de 20 minuten plassen

13-07-2020 03:40 25 berichten
Voor de duidelijkheid: ik hoef geen diagnose (mag hier niet). Slechts herkenning.

Heel heel heel soms moet ik in een nacht er om de 30 minuten (!!) uit omdat ik moet plassen. En dan gaat het niet om aandrang van een paar druppels maar echt een volle blaas. Waar ik normaal dus een flink aantal uur over doe.

Vannacht is zo’n nacht.

Ik heb niet extreem veel water gedronken. Sowieso geen alcohol. En geen thee (werkt bij mij als diureticum).

De keren dat ik het heb - vandaag ook - is als ik ergens logeer. Dus zal ook wel iets psychisch zijn.

Gelukkig gebruikt de gastvrouw waar ik nu ben medicatie zodat ze goed slaapt en niet veel meekrijgt van mijn nachtelijke geplas.

Maar goed. Herkenning? Zo af en toe een nacht waar je zonder aanwijsbare reden - veel drinken - toch onder half uur een volle blaas hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ja. Vandaar mijn aanwezigheid op dit forum op dit tijdstip :-).

Begon bij mij na de bevalling en de bijbehorende herstelwerkzaamheden en is nooit meer weggegaan. En dan drink ik al vanaf 20.30 niets meer. Heb er ooit zelfs een ‘blaastraining’ voor gevolgd. De laatste stap was medicatie maar die bijwerkingen vond ik erger dan de kwaal.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Haha. De reden van nachtelijke aanwezigheid is herkenbaar.

Maar heb jij het dan elke nacht?

Bij mij is het dus heel incidenteel. En eigenlijk altijd als een wc niet binnen handbereik is.
Op een camping waarbij je eerst met een wc rol onder je arm naar een toiletgebouw moet. Of nu dus logeren. Met twee licht slapende 5 en 6-jarigen in de buurt. Dan wil/kan je ook niet om de 20 minuten doortrekken.

Maar waarom doen mijn nieren/blaas dan zo raar (geen vraag om diagnose; slechts uitroep van verbazing).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat in de auto. Het idee dat ik niet naar de wc kan zorgt ervoor dat ik moet. Ik ga altijd voor we weggaan, maar dat maakt niet uit. Het idee dat we altijd bij een tankstation kunnen stoppen en dat de wc's daar de laatste jaren veel schoner zijn, scheelt veel. Maar als we een file inrijden......
Ik heb dat soms. Het lijkt dan net alsof ik meer vocht heb vastgehouden en op een gegeven moment helemaal leegloop. Maar bij mij is dat niet gekoppeld aan bepaalde situaties. Ook niet aan mijn cyclus ofzo. Vind dat verder niet erg, maar het valt me wel op.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou na 19.00 uur geen vocht meer innemen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ook nervositeit (bonzend hart) maakt dat je lichaam meer glucose 's nachts gebruikt. De voorraad glycogeen is maar heel beperkt maar ligt in heel veel vocht opgeslagen (ongeveer zes keer zoveel). Als die suiker wordt gebruikt wordt het vocht afgevoerd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
13-07-2020 05:36
Ik heb dat in de auto. Het idee dat ik niet naar de wc kan zorgt ervoor dat ik moet. Ik ga altijd voor we weggaan, maar dat maakt niet uit. Het idee dat we altijd bij een tankstation kunnen stoppen en dat de wc's daar de laatste jaren veel schoner zijn, scheelt veel. Maar als we een file inrijden......
Dat heb ik met nr 2... krampen tot en met.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, bij mij is het een familie dingetje. Gelukkig is de wc naast de slaapkamer. Vannacht maar 3x eruit gegaan om te plassen. Goede nacht dus.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
retrostar schreef:
13-07-2020 06:47
Ik zou na 19.00 uur geen vocht meer innemen.
Dat doe ik altijd, maar moet dan nog steeds 3 x eruit om te plassen.
Alle reacties Link kopieren
Als je weet dat het waarschijnlijk psychisch is, kun je er niet mee trainen dan? Dus eerst proberen 5 minuten uitstellen, later 10, etc?

Minder drinken lijkt me ook ongezond, helemaal als je weet dat het probleem tussen de oren zit.
ldp wijzigde dit bericht op 13-07-2020 09:03
26.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je niet in de je diepe slaap komt, raakt je lichaam niet in de slaapstand. 's Nachts gaat meestal urine produceren e.d. op de slaapstand, waardoor je niet zo vaak naar het toilet zou hoeven.

In dit geval ben je zelf waarschijnlijk gespannen omdat je uit logeren bent e.d. waardoor je lichter slaapt. Je lichaam komt niet in de echte ruststand en gaat dus gewoon door.

Zelf slaap ik een eerste nacht ergens anders dan in mijn eigen bed altijd heel beroerd. Ben ik ook om de haverklap wakker enz. Een tweede nacht ergens slaap ik dan gelukkig wel weer goed.
Om de 20 of 30 minuten moeten plassen is gewoon heel erg veel en reden om het eens aan te kaarten bij de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
13-07-2020 06:47
Ik zou na 19.00 uur geen vocht meer innemen.
Je kunt iets gegeten of gedronken hebben wat vocht afdrijft.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Logeer je aan zee? Daar heb ik het.
Ik heb zelf een overactieve blaas. Hoe vaker ik gehoor geef aan de aandrang hoe vaker ik blijf gaan. Ik moet ook na het plassen meteen gaan slapen, want als ik nog een boek ga lezen dan moet ik toch weer plassen. Wat dat betreft is het echt psychisch haha.

Ik word er alleen gelukkig niet wakker van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft het in bepaalde mate. Zodra die zich beseft dat hij niet 'zomaar' naar de wc kan, dan moet hij om de haverklap. Echt tussen de oren dus maar wel onhandig. Denk inderdaad aan file of tijdens een voorstelling.
Ik had gisteren hetzelfde probleem. Gelukkig hield het rond half 4 op en kon ik door slapen.
Ik moest overdag elk half uur naar de wc. Jaren geleden heb ik hier bekkenbodemtherapie gehad. Het is inderdaad iets psychisch. Je hersenen krijgen een signaal als je blaas vol zit, bij ons wordt het signaal veel te vroeg af gegeven (de grens is verlaagd), je hersenen denken dat je blaas al vol zit omdat de grens is bereikt. Het is na training wel beter geworden, maar nog steeds moet ik vaak. Autorijden is het grootste probleem, ik ben dan bang dat ik zo moet gaan plassen, maar door die gedachten moet ik juist.
Ik heb hier ook last van en bij mij heeft het met angst te maken. Een reactie van je lichaam op angst is om vocht af te drijven. Dit betekent ook dat je het niet 'gewoon' weg kunt denken of zelfs kunt oefenen want je blaas zit echt vol. Ik heb dan ook geen andere oplossing dan ervoor zorgen dat je naar de wc kunt.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je dan als je moet poepen of plassen als je in een file terecht komt?Ik vind dat echt een hel
Hopen op een wonder? Het is zeker een hel, als je echt heel nodig moet, ik begin ook helemaal te zweten en voel mij verschrikkelijk. Auto rijden is dan ook echt niet prettig.
@Gat in mijn sok: o ja, dat maakt mij ook Spaans benauwd.

@Retrostar: ik heb dit dus zelden. Eergisternacht voor het eerst in twee, drie jaar ofzo. Normaal niet. Ook niet als ik 's avonds nog wat drink (wat ik erg fijn vindt). Om nou twee jaar preventief 's avonds geen water meer te drinken, vind ik ook zo wat.
Jouw uitleg over nervositeit, glucose, glycogeen en water afvoeren na suikerverbranding klinkt heel logisch in mijn huidige situatie. En zou inderdaad de perfecte verklaring zijn.

@ldp: hoewel ik het dus zelden heb, en er dus weinig te trainen valt, heb ik dat eergisternacht dus wel gedaan. Even uitgesteld elke keer.
Bedankt ook voor de andere reacties. Ik had een heel stuk getypt, rare glitch. En nu alles weg.

Ik herken bij wel in de reacties van Anna en Retrostar. Het zou in mijn situatie een verklaring zijn voor het rare "gedrag".

Afgelopen nacht overigens nergens last van gehad. Ben benieuwd naar komende nacht. Want logeer nu twee nachten elders dan de afgelopen twee nachten. Maar dus niet thuis.
Alle reacties Link kopieren
ella70 schreef:
13-07-2020 13:13
Wat doe je dan als je moet poepen of plassen als je in een file terecht komt?Ik vind dat echt een hel
Bij plassen zoek ik een bosje, bij poepen zweten en bidden dat ik het red tot een wc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven