Gezondheid alle pijlers

Omega 3 tekort? of bestaat dat niet?

02-01-2015 19:56 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik een omega 3 tekort heb. Ik eet vegetarisch, geen vlees en geen vis dus. Al jaren. De laatste tijd merk ik dat mijn haar begint uit te vallen, niet extreem maar wel duidelijk meer dan normaal en daarbij is mijn schitterende volle bos waar mensen altijd zo vol lof over waren nu een zielig bosje broze pluis. Mijn zusje wees mij op omega 3 tekort en bij de symptomen hiervan staan meer dingen waar ik last van heb, zoals dorst. Ik drink bijna 5 liter op een dag. Huisarts kon niets afwijkends vinden aangezien nieren en bloedsuiker goed waren. Hij gooide het op gewenning of te zout eten. Ik heb het daar verder bij gelaten toen.

Maar nu lees ik tegenstrijdige verhalen en hoop dat jullie hier misschien een kritische kijk op hebben.

Hier lees je de symptomen van een tekort: http://visolie-info.nl/vetzuurtekort.php

Maar hier geeft men (zoals ik het lees) meer aan dat het louter met het kleiner maken van het risico op hart en vaatziekten te maken heeft in plaats van dat je er echt een tekort aan kunt hebben. http://www.vegetariers.nl ... ond-eten/omega-3-vetzuren

Hoe zit dit nou?
5 liter? Volgens mij is dat niet echt heel normaal. Heb je dit ook bij je huisarts aangegeven?
van omega 3 tekort heb ik niet gehoord, wel van vitamine b12 tekort, ook vaak voorkomend bij vegetariers en ook met haaruitval als symptoom. laatste kan je met een bloedtestje laten uitzoeken.

ik ben zelf bij een dietiste/orthomoleculair arts geweest om mijn voeding eens goed tegen het licht te houden nadat een b12 tekort was vastgesteld. ik heb mijn dieet aangepast en supplementen gekregen, misschien een idee?
Ik geloof er niet in. Je haalt nu ook niet bepaald wetenschappelijk onderbouwde sites aan (als je verder klikt kom je niet echt bij iets concreets uit). Verder is het wel gezond om omega-3 binnen te krijgen (oa bij voorkomen hartvaatziekten) maar ik denk niet dat je van een tekort klachten krijgt.

Probeer gewoon eens wat minder te drinken, wie weet lukt het en let op je zoutinname.
5 liter??? Pas maar op, straks spat je uiteen. Of woon je in de sahara?
quote:StoraHuntur schreef op 02 januari 2015 @ 20:10:

5 liter??? Pas maar op, straks spat je uiteen. Of woon je in de sahara?Nee, maar ze heeft wel twee grote bulten op haar rug.
Vitamine B12 is het niet, ik eet wel kaas en eieren (ruim voldoende zelfs). Dat zei de huisarts in elk geval. Geen idee waarom ik zoveel drink, ik heb gewoon veel dorst. De meest voorkomende oorzaken zijn uitgezocht en dat is het niet. Teveel zout? Geen idee, ik eet helemaal niet zout. Alleen kaas, daar ben ik dan wel weer dol op en daar zit natuurlijk veel zout in. Maar ook op dagen dat ik geen kaas eet heb ik dorst. Verder adem ik veel door mijn mond, dit zou ook een oorzaak kunnen zijn van het gevoel dorst te hebben, wat dus geen dorst is maar een droge mond. Als je dan steeds een glas water neemt gaat het snel. Maar nogmaals, ik ervaar het als dorst.

Wat mij meer dwarszit op het moment is mijn broze haar dat meer uitvalt dan normaal.
quote:Star schreef op 02 januari 2015 @ 20:14:

[...]

Nee, maar ze heeft wel twee grote bulten op haar rug.Nietes hoor, ik draag mijn twee grote bulten van voren, veel handiger :P
Minder drinken? Zoveel drinken kan nooit goed zijn, ook niet voor het opnemen van voedingsstoffen.
Als je bang bent dat je omega 3 te kort komt misschien kun je dan Chia zaad gebruiken waar omega 3 in zit? Ik gooi dat door al mijn smoothies, havermout, pannenkoeken beslag etc.
quote:Madelynn schreef op 02 januari 2015 @ 20:18:

[...]

Nietes hoor, ik draag mijn twee grote bulten van voren, veel handiger :P
Ik heb een jaar lang visoliecapsules geslikt en ik merkte geen effect.

Nu gebruik ik ze al minstens drie maanden niet meer en ik merk nu ook geen verschil.

Ik denk dat het angst aanpraten is waardoor mensen steeds meer "onmisbare" rotzooi gaan kopen
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je hebt haarverlies doordat je voedingstoffen tekort komt. Je bent ongezond bezig zegt je lijf.

5 liter drinken is veel te veel trouwens en zelfs gevaarlijk.

2 liter is voldoende.
quote:sinnombre schreef op 02 januari 2015 @ 20:44:

Je hebt haarverlies doordat je voedingstoffen tekort komt. Je bent ongezond bezig zegt je lijf.

5 liter drinken is veel te veel trouwens en zelfs gevaarlijk.

2 liter is voldoende.Waarom is dit gevaarlijk volgens jou?
quote:retrostar schreef op 02 januari 2015 @ 20:43:

Ik heb een jaar lang visoliecapsules geslikt en ik merkte geen effect.

Nu gebruik ik ze al minstens drie maanden niet meer en ik merk nu ook geen verschil.

Ik denk dat het angst aanpraten is waardoor mensen steeds meer "onmisbare" rotzooi gaan kopenDat vroeg ik me dus ook af. Of het nou aanpraten is of niet. De verschillende sites zijn zo tegenstrijdig.
Waterintoxicatie - Wikipedia

Er spelen te grote financiële belangen om eerlijk te zijn.

Mensen die bang zijn om voedingstoffen tekort te komen maken vaak juist daardoor grote fouten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Madelynn schreef op 02 januari 2015 @ 20:47:

[...]

Waarom is dit gevaarlijk volgens jou?Nooit gehoord van watervergiftiging?
Zo veel drinken is echt ongezond en zelfs gevaarlijk. Zei je huisarts daar niets van?
Zeg maar Spijker.
De betere vraag is natuurlijk; waarom denk jij dat het gezond is 5 liter vocht naar binnen te gieten elke dag?
5 liter water zorgt dat je nieren niet (voldoende) je bloed kunnen zuiveren en het gif gewoon in je lichaam blijft.

Je ben jezelf dus chronisch aan het vergiftigen.

Weet er helaas alles van want ik heb zelf (lang geleden) op 7 liter per dag gezeten.

Paar keer per dag flauwvallen was het gevolg. Arts en ziekenhuis kon maar niets vinden (alle bloeduitslagen waren prima) tot het toevallig een keer ter sprake kwam.

Een maand niet meer dan een liter vocht per dag (dus ook de kleine slokjes bij het tanden poetsen telde mee)

Klachten waren na een week al over.

Stop met zoveel drinken en kijk dan hoe het gaat.
Uiteraard heb ik gehoord over watervergiftiging, maar niet in gevallen waarbij het over de dag verspreid is en waarbij normaal wordt gegeten. Sporters die ineens liters naar binnen klokken, vreemde weddenschappen waarbij mensen ineens veel drinken.

Mijn huisarts heeft niet gezegd dat het gevaarlijk is, daarom ook mijn vraag waarom sinnombre dat opmerkte.

Wat Granny71 zegt is wel volkomen nieuw voor me, ik heb (gelukkig) de klachten niet die jij had maar misschien dat het gif dat in mijn lichaam blijft inderdaad een weerslag heeft op mijn lichaam. Ik ga maar eens terug naar de huisarts denk ik. Tot die tijd proberen minder te drinken. Al zal dat best even moeilijk zijn vrees ik.
Maar Madelynn, waarom drink je zoveel dan?
Omdat ik steeds dorst heb en een droge mond.
Das gewenning en geen dorst.

Zuiger op een snoepje helpt ook tegen een droge mond.

En ga bewuster door je neus ademen.
je lichaam is een balans, als je die verstoort door zo veel water te drinken, en dat gebeurt echt, dan krijg je problemen.

je lichaam is geen pijp waar je water door gooit om te zuiveren. Je lichaam is een en al chemisch evenwicht dat je echt in de war brengt door dat te verstoren, dat kan er voor zorgen dat je juist fysieke ongemakken krijgt die je juist zou associëren met het tegen overgestelde van veel water drinken.

Echt niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven