Gezondheid alle pijlers

Ongewenst uriniverlies

19-06-2021 22:58 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb sinds een aantal weken last van ongewenst urineverlies. Aanstaande maandag ga ik een afspraak maken bij de huisarts, maar ik vroeg me af of sommigen van jullie deze situatie herkennen.

Ongeveer elke dag verlies ik, elke dag op een ander moment, wat urine. Ik ben niet aan het sporten, lachen of hoesten. En ik ben ook nog nooit zwanger geweest of ben ook niet op een wat oudere leeftijd (ben in de 20). Een paar weken geleden begon het, ik had opeens een natte broek. Het is niet zo dat ik heel veel urine verlies, maar wel genoeg voor een natte onderbroek en een vlek in mijn rok of broek. Ik schaam me ervoor, ben bang dat andere mensen het zien en loop nu al weken elke dag met maandverband in om de vlekken in mijn broek te proberen te voorkomen.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee of wat tips?
1) niet schamen! (Al wat er mis is met iemands lijf, kan ie zelf niks aan doen, voor een verkoudheid of slechte ogen schaam je je toch ook niet. Door je te schamen hou je het taboe er op).

2) naar dokter (ik heb een piepkleine operatie ondergaan, soort opvangnetje is er geplaatst waar de blaas in rust. Ging van enkele doordrenkte maandverbanden per dag naar uitsluitend en volledig droog).

Doe er iets aan en breng terug comfort in je leven! Blijf niet bij de pakken zitten!

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Heb je toevallig ook rugpijn en/of beenpijn? Zou je zeker aanraden zo snel mogelijk naar de dokter te gaan. [...] Zeker laten onderzoeken.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-06-2021 13:07
Reden: Diagnose
10.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat een paar jaar gehad toen ik begin 20 was. Het werd erger als ik seks had gehad, maar was sowieso aanwezig.
Ik heb er zelf nooit een dokter voor bezocht en het is ook vanzelf weer gestopt.
Als ik nu terugkijk, had ik beter wel naar de huisarts gegaan met deze klachten.
Er kan natuurlijk een oorzaak voor zijn...
Alle reacties Link kopieren
nu je het zegt, ik heb daar ook wel last van gehad; stond ik 's morgens op met een redelijk gevulde blaas, moest ik hoesten en (bijna) te laat merkte ik dat ik mijn blaas niet goed genoeg dichtdrukte.

dus automatisch neem je je voor niet te hoesten met een volle blaas en op de een of andere manier gaat het probleem dan voorbij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gehad (35, ook geen kinderen), maar dan met name met sporten. In overleg met mijn coach naar een bekkenbodemfysiotherapeut geweest (even doorverwijzing halen bij de huisarts).
Ik bleek door de stress van mijn werk zoveel spierspanning in mijn lijf (en dus ook mijn bekken) op te bouwen dat mijn spieren een extra belasting niet meer op konden vangen. Dus eigenlijk het tegenovergestelde van wat er vaak bij vrouwen gebeurd na een zwangerschap, waar de spieren in de bekken te weinig spanning opbouwen.
Bij haar heb ik een aantal oefeningen gekregen waardoor het nu weer helemaal weg is.

Vooral niet schamen, gewoon even naar laten kijken.
Succes!
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik voeg een aanvulling toe voor wie er interesse in heeft en misschien angst heeft wat haar te wachten staat:

Ik heb geschreven 'een piepkleine operatie' maar dat heb ik niet goed verwoord. Het was eigenlijk een piepkleine ingreep. Onder lokale verdoving, gedurende een kwartiertje, via de vagina een soort hangmatje geplaatst. Daar rust de blaas in zodat ze niet meer kan kantelen.
(Want dat kan ook de oorzaak zijn van urineverlies: een blaas die een beetje gekanteld is, waardoor ze niet goed meer kan afsluiten. Door dat hangmatje staat mijn blaas nu altijd in de juiste positie en is er geen lekkage meer).
Dus, kwartier voor ingreep, lokale verdoving en weer naar huis. Wel enkele dagen oppassen met bruuske bewegingen of zwaar tillen. En dat was het.

Urineverlies komt bij héééél veel vrouwen voor, is een vervelend kwaaltje en is heel makkelijk op te lossen. Dus dames, blijf er niet mee lopen! Ik heb er enkele jaren mee gelopen terwijl dat helemaal niet nodig was. Omdat ook ik angst had dat ik een zware ingreep zou moeten ondergaan. Niet dus! Daarom raad ik iedereen aan om er snel iets aan te (laten) doen en terug een droog gevoel te krijgen.

Succes aan iedereen die er ook last van heeft.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je naar de huisarts gaat, er kunnen immers een hele hoop oorzaken zijn voor ongewenst urineverlies.

Wat wel een belangrijke vraag is, die apiejapie ook al stelde: heb je ook last van rugpijn of beenpijn? Of andere beenklachten?
Goed dat je naar de huisarts gaat. Ik zou in elk geval ook een potje urine mee nemen, dan kunnen ze gelijk een eventuele blaasontsteking uitsluiten.
mallebeppie schreef:
20-06-2021 14:29
Goed dat je naar de huisarts gaat. Ik zou in elk geval ook een potje urine mee nemen, dan kunnen ze gelijk een eventuele blaasontsteking uitsluiten.
Is natuurlijk altijd goed, een eventuele blaasontsteking te detecteren. Maar zoals TO de situatie omschrijft, kan ik moeilijk geloven dat je met een blaasontsteking 'enkele weken' kunt rondlopen. Ik ben een ervaringsdeskundige op gebied van blaasontstekingen.
mammezel schreef:
20-06-2021 15:01
Is natuurlijk altijd goed, een eventuele blaasontsteking te detecteren. Maar zoals TO de situatie omschrijft, kan ik moeilijk geloven dat je met een blaasontsteking 'enkele weken' kunt rondlopen. Ik ben een ervaringsdeskundige op gebied van blaasontstekingen.
Ik denk ook niet dat dat zo is, maar kan me indenken dat een huisarts het één en ander wil uitsluiten.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
20-06-2021 15:01
Is natuurlijk altijd goed, een eventuele blaasontsteking te detecteren. Maar zoals TO de situatie omschrijft, kan ik moeilijk geloven dat je met een blaasontsteking 'enkele weken' kunt rondlopen. Ik ben een ervaringsdeskundige op gebied van blaasontstekingen.
Waarom niet? Ik heb ook wel eens een blaasontsteking gehad waar ik geen last van had behalve harde buiken (zwangerschap).
Ik spreek me niet uit over 'jouw' blaasontsteking KamilleT, maar 'mijn' blaasonstekingen waren met volgende kenmerken:
- brandend urinekanaal en constant neiging in mijn kruis te pakken, om de pijn wat 'tegen te houden'
- zou met plezier mijn plas hebben laten lopen waar ik ook zat of stond
- op toilet: enkele druppeltjes pipi (terwijl het altijd leek of ik bijna niet meer kon wachten met plassen) en een veelvoud van tranen die over mijn kaken rolden van de pijn.
- binnen 5 minuten: 2x naar toilet lopen

Gelukkig dat jij andere symptomen had, maar bij mij waren bovenstaande altijd aanwezig.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je naar de huisarts gaat.
Maar het zou mogelijk ook 'gewoon' een blaasontsteking kunnen zijn.

Vervelend to. Ongewild urine verlies is vervelend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven