Gezondheid alle pijlers

Online voedselintolerantie test, ervaringen?

06-12-2021 19:13 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn zoon heeft ADHD en slikt hiervoor medicatie. De medicatie zorgt voor bijwerkingen sinds geruime tijd. Ik wil dus of stoppen met deze medicatie en overstappen naar iets anders, of iets alternatiefs.

Nu lees ik de laatste tijd regelmatig iets over het RED-dieet. Ik heb net een topic gelezen van een moeder die een soort logboek bij hield. Het arme mens was na 1,5 jaar nog bezig en het leverde haar kind ook echt wat op. Heel veel respect voor haar. Ik ken mij zelf, dat geduld heb ik niet. Ik ben dus op zoek naar iets snellers en bedacht, je hebt allergietesten, misschien zijn er ook wel voedselintolerantietesten. En die zijn er. En ik ben best bereid daarvoor te betalen, ik vroeg mij alleen wel af wat de betrouwbaarheid van deze testen zijn? Heeft iemand hier ervaring mee? Dan kan ik misschien hiermee beginnen, door het voedsel waar een reactie op wordt gezien uit zijn dieet te laten en te kijken of dat al wat zoden aan de dijk zet.

Ik heb het dan overigens wel over een bloedtest.
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf verschillende voeselintoleranties. Ben bij deze praktijk goed geholpen.
https://www.praktijkwalcheren.nl/

Weet niet of het bij jou in de buurt zit.
Begin eens met een overleg met de voorschrijvende arts. “, lijkt me veel verstandiger!
Alle reacties Link kopieren
Een allergie of voedselintoleratie is iets heel anders dan 'druk' worden van bepaalde voedingsmiddelen. Bij een allergie ziet je lichaam normale eiwitten als ziektebron en je lichaam gaat dan antistoffen aanmaken, dat is niet hetzelfde als druk worden van een voedingsmiddel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt de huisarts over de bijwerkingen van de medicatie? Zijn er alternatieven? Is zomaar op eigen initiatief stoppen wel verstandig?
En hoe komt voedsel intolerantie hier opeens in de picture? Ook hiervoor geldt: wat zegt de huisarts ervan?
Ik krijg de indruk dat je een beetje zelf aan het dokteren bent, dat lijkt me onverstandig.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
06-12-2021 20:09
Wat zegt de huisarts over de bijwerkingen van de medicatie? Zijn er alternatieven? Is zomaar op eigen initiatief stoppen wel verstandig?
En hoe komt voedsel intolerantie hier opeens in de picture? Ook hiervoor geldt: wat zegt de huisarts ervan?
Ik krijg de indruk dat je een beetje zelf aan het dokteren bent, dat lijkt me onverstandig.
Nee, uiteraard gaat dat in overleg met de kinderarts. Ik volg onderzoeken op het gebied van ADHD, daar is recent weer naar buiten gebracht dat voeding wel degelijk van invloed kan zijn op een kind met ADHD.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... gredienten

Alleen ik dacht, goh, misschien kan het wel sneller door een voedselintolerantietest te doen en dat eens te proberen (omdat ik het geduld niet heb om twee jaar te puzzelen met eten). Mwah, ik ga echt geen gekke dingen doen hoor. Het gaat wel om mijn kind. Maar stoppen met medicatie lijkt mij niet gevaarlijk doen we in schoolvakanties ook. En experimenteren door bepaalde voeding weg te laten uit het menu lijkt mij ook niet gevaarlijk.
toffifee schreef:
06-12-2021 20:18
Nee, uiteraard gaat dat in overleg met de kinderarts. Ik volg onderzoeken op het gebied van ADHD, daar is recent weer naar buiten gebracht dat voeding wel degelijk van invloed kan zijn op een kind met ADHD.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... gredienten

Alleen ik dacht, goh, misschien kan het wel sneller door een voedselintolerantietest te doen en dat eens te proberen (omdat ik het geduld niet heb om twee jaar te puzzelen met eten). Mwah, ik ga echt geen gekke dingen doen hoor. Het gaat wel om mijn kind. Maar stoppen met medicatie lijkt mij niet gevaarlijk doen we in schoolvakanties ook. En experimenteren door bepaalde voeding weg te laten uit het menu lijkt mij ook niet gevaarlijk.
Natuurlijk is dat niet iets wat je maar zo doet!!
Volgens mij zijn voedselintoleranties en bepaalde voedsel soorten als trigger van je adhd twee losse dingen. Ik kan mij niet voorstellen dat er een test bestaat die precies kan laten zien wat je adhd wel en niet verergert.

Mijn kinderen hebben voedsel allergieën, en ik heb zelf ivm borstvoeding heel lang heel veel voedingsmiddelen uit mijn dieet weggelaten. Ik zou je dat echt niet aanraden, wat een gedoe voor iets wat misschien niet eens helpt of de symptomen misschien wat verminderen.
Alle reacties Link kopieren
Gizmoreturns schreef:
06-12-2021 20:21
Natuurlijk is dat niet iets wat je maar zo doet!!
Want? Je doet net of mijn kind dan een gevaar voor de samenleving wordt. Hij kan echt wel een paar dagen zonder medicatie hoor. Kinderarts beveelt zelfs aan in vakanties te stoppen. En als het niet gaat, dan pakken we het gewoon weer op. Hij heeft nu dagelijks hoofdpijn en buikpijn. Verschillende onderzoeken gehad, niets uitgekomen. Huisarts geeft aan dat ze denkt dat het door de bijwerkingen komt.
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
06-12-2021 20:27
Volgens mij zijn voedselintoleranties en bepaalde voedsel soorten als trigger van je adhd twee losse dingen. Ik kan mij niet voorstellen dat er een test bestaat die precies kan laten zien wat je adhd wel en niet verergert.
Nee, maar misschien wel een handreiking. Goh, als we de kiwi nu eens een tijdje vervangen door banaan mee naar school te nemen. Zoiets zeg maar. Gewoon een beetje uitproberen met de voeding. En ik denk ook dat je als je echt diepgaand dingen wil veranderen in zijn eetpatroon, je hier begeleiding bij nodig hebt. Ik dacht alleen dat als je nu al wat simpele dingen kunt uittesten, je daar wellicht al iets mee bereikt.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
06-12-2021 20:41
Nee, maar misschien wel een handreiking. Goh, als we de kiwi nu eens een tijdje vervangen door banaan mee naar school te nemen. Zoiets zeg maar. Gewoon een beetje uitproberen met de voeding. En ik denk ook dat je als je echt diepgaand dingen wil veranderen in zijn eetpatroon, je hier begeleiding bij nodig hebt. Ik dacht alleen dat als je nu al wat simpele dingen kunt uittesten, je daar wellicht al iets mee bereikt.
Was het maar zo makkelijk. Zo werkt het echt niet. Er zijn zoveel variabele factoren, met zomaar (bij wijze van spreken) een kiwi omruilen voor een banaan kun je echt totaal geen conclusies trekken dus bespaar je de moeite.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
06-12-2021 20:18
Nee, uiteraard gaat dat in overleg met de kinderarts. Ik volg onderzoeken op het gebied van ADHD, daar is recent weer naar buiten gebracht dat voeding wel degelijk van invloed kan zijn op een kind met ADHD.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... gredienten

Alleen ik dacht, goh, misschien kan het wel sneller door een voedselintolerantietest te doen en dat eens te proberen (omdat ik het geduld niet heb om twee jaar te puzzelen met eten). Mwah, ik ga echt geen gekke dingen doen hoor. Het gaat wel om mijn kind. Maar stoppen met medicatie lijkt mij niet gevaarlijk doen we in schoolvakanties ook. En experimenteren door bepaalde voeding weg te laten uit het menu lijkt mij ook niet gevaarlijk.
Het is geen onderzoek wat je linkt, maar een nieuwsbericht waarin een situatie/ anekdote wordt beschreven. Ik vind het wel vreemd dat je op basis hiervan zelf wil gaan aanmodderen en sluiproutes wil nemen, hoeken af wil snijden. Het is nogal complex wat de mensen in dit artikel gedaan hebben.
Verdiep je er anders eens écht in. Het klinkt niet als iets waar je de korte weg in kan nemen. En nogal ingrijpend.
Nogmaals de vraag wat de kinderarts hiervan vindt.
Alle reacties Link kopieren
Het spijt me, maar ik vind het allemaal mateloos naïef klinken.
Alle reacties Link kopieren
Elke dag hoofdpijn daar word je gek van en als dat van de medicatie komt moet daar goed naar gekeken worden.

Heb je al een afspraak met een psychiater/kinderarts om zijn medicatie eens onder de loep te nemen?
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
06-12-2021 21:18
Elke dag hoofdpijn daar word je gek van en als dat van de medicatie komt moet daar goed naar gekeken worden.

Heb je al een afspraak met een psychiater/kinderarts om zijn medicatie eens onder de loep te nemen?
Eens, dat lijkt me de te bewandelen weg.
Ik vind het erg raar om te redeneren: mijn kind neemt medicijnen, heeft bijwerkingen, ik zet op eigen initiatief de medicijnen stop want ik heb iets gelezen over een dieet. Maar dat duurt allemaal wel erg lang, daar heb ik geen zin in, dus ik kijk wel of ik iets met bloedonderzoek, kiwi's en bananen kan doen.
Sorry hoor, to, maar je begrijpt toch wel dat het zo niet werkt?
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
06-12-2021 21:44
Eens, dat lijkt me de te bewandelen weg.
Ik vind het erg raar om te redeneren: mijn kind neemt medicijnen, heeft bijwerkingen, ik zet op eigen initiatief de medicijnen stop want ik heb iets gelezen over een dieet. Maar dat duurt allemaal wel erg lang, daar heb ik geen zin in, dus ik kijk wel of ik iets met bloedonderzoek, kiwi's en bananen kan doen.
Sorry hoor, to, maar je begrijpt toch wel dat het zo niet werkt?
Ja hoor, na 6 jaar medicatie en begeleiding door kinderartsen begrijp ik heel goed dat het zo niet werkt. Jammer dat je mij zo weg wilt zetten. En na die 6 jaar weet ik ook dat de medicatie niet zaligmakend is.

Ik wil alleen ook nog iets anders proberen dan medicatie en experimenteren met eten lijkt mij niet zo heel gevaarlijk. Misschien komt er wel iets uit de lijst wat hij vaak eet en waarvan wordt aangegeven dat het wellicht niet goed voor hem is. Hoe simpel is het dan dit even achterwege te laten. Vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft met die tests of dat het gewoon geldklopperij is.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
06-12-2021 21:13
Het is geen onderzoek wat je linkt, maar een nieuwsbericht waarin een situatie/ anekdote wordt beschreven.
Hier de link naar de voorlopige resultaten van de studie waar ik het over had. Het is zelfs zichtbaar op hersenscans.
https://brain-studie.nl/nieuws/

Daarnaast is het RED dieet van Lidy Pelsser iets waar al jaren over geschreven wordt, er is bij sommigen gewoon een relatie tussen de klachten en voedsel.
Alle reacties Link kopieren
Het reddieet volg je toch voor 5 weken en het is puur maatwerk, ze zijn daar nog niet zo ver dat ze met bloedonderzoek kunnen zien welk voedingstype je bent.


Ik heb de indruk dat er echt wel mooie resultaten bereikt worden


Edit : te snel, te snel, klokken en klepels icm met half lezen .. het is idd een lange weg, kan me goed voorstellen dat je daar tegen op ziet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven