Gezondheid alle pijlers

Opeens schel gerinkel in oor/hoofd slaap er niet van

20-02-2021 13:12 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
De huisarts heeft mijn gehoor gecheckt: in orde. Volgens hem kon ik een week lang neusspray gebruiken maar dat helpt dus niet. Hierna volgt een eventueel KNO onderzoek.
Maar ik hoor nu dus dag en nacht door een soort schel gefluit aan de linkerkant van mijn hoofd/oor. Zo erg dat ik er geen oog door dicht doe en overdag als een humeurige zombie door huis loop. Het heeft megaveel impact op mijn gemoed, ik wordt er paniekerig van want het gaat maar niet weg, ik wil rust in mijn hoofd/oor!

Wie heeft dit ook meegemaakt en heeft tips/ervaringen om te delen?
Alle reacties Link kopieren
Damesbril, ik vraag vaak of mijn man het ook hoort maar tegenwoordig draait ie zijn ogen al weg bij die vraag. Ik denk dat hij het niet serieus neemt eerlijk gezegd... Hij zegt niks bijzonders te horen. We hebben wel centrale afzuiging en ik heb het idee dat ik in bepaalde ruimtes de bromtoon sterker hoor. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er nu meer op let omdat dat hoge gerinkel in mijn andere oor al mijn alertheid aanwakkert. Pfff...
Alle reacties Link kopieren
Als je het in bepaalde ruimtes niet hoort, dan lijkt dat mij geen tinnitus te zijn, maar een extern geluid te zijn. Wat ik wel eens doe is mijn oren dicht doen. Hoor ik het dan niet meer, dan is het een geluid wat van buiten komt.

Wat zei de huisarts nog? Als het niet overgaat en je maakt je zorgen, dan zou ik zeker een verwijzing naar de KNO arts vragen. Ben er inderdaad wel op voorbereid dat ze je waarschijnlijk zullen vertellen dat het in je hoofd zit. Maar dan ben je misschien wel in ieder geval gerustgesteld dat het niks 'ernstigs' is zoals een hersentumor.

Dat het 's avonds erger wordt is ook logisch inderdaad, omdat er dan geen omgevingsgeluiden zijn. Zoals ik eerder schreef, ik heb nu ook weer een aantal weken last van een redelijk zacht ruisje. Als ik goed gefocust ben op iets anders (afstuderen nu bv) en er is achtergrond geluid, dan hoor ik het eigenlijk niet. Maar als ik erop ga letten, dan ga ik het steeds duidelijker horen... Ik weet niet hoe ik het doe, maar 's nachts lukt het me (meestal) op een of andere manier om het weg te filteren. En ik heb nu nog steeds, net als jij omschrijft, dat het het ene moment bijna weg is en even later weer wat duidelijker aanwezig. Ik zie dit als een goed teken en het kan best dat uiteindelijk de geluidjes helemaal verdwijnen, ook bij jou!

Het is even kut, en ik ga ook zeker niet zeggen dat ik het niet klote vind, maar hoe meer je ermee bezig bent hoe erger het wordt. Ik heb nu bv ook dat ik ook een ruisje wat de vaatwasmachine ofzo maakt opmerk, terwijl ik dat normaal niet zou opmerken (edit: ik zie nu je bericht, maar dit is dus vergelijkbaar met wat jij schrijft. En tjahh, sommige mensen zijn nu eenmaal gevoeliger voor dit soort dingen dan anderen. Ik hoor daar helaas ook bij). Oftewel, omdat ik (je) er zo op gefocust bent, maak je het alleen maar erger en hoor je het veel duidelijker. Logisch ook dat ik dat doe en dat jij dat doet, dat heeft gewoon even tijd nodig. Probeer gewoon zoveel mogelijk afleiding te zoeken en gewoon je ding te doen en misschien gaat het vanzelf wel over. En anders leer je je hersenen om er gewoon niet aan te denken en het te accepteren als een achtergrond geluidje, en ook dat gaat lukken!
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Thanks student201 voor je bericht, doet me goed die herkenning! Ik herken het ook dat ik andere geluiden die er eerder vast ook waren, nu eerder opmerk. Ben er veel teveel mee bezig...
Alle reacties Link kopieren
Oh en heel veel succes met afstuderen! Lijkt me ook spannend!
Een_bergje schreef:
03-03-2021 20:39
Damesbril, ik vraag vaak of mijn man het ook hoort maar tegenwoordig draait ie zijn ogen al weg bij die vraag. Ik denk dat hij het niet serieus neemt eerlijk gezegd... Hij zegt niks bijzonders te horen. We hebben wel centrale afzuiging en ik heb het idee dat ik in bepaalde ruimtes de bromtoon sterker hoor. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er nu meer op let omdat dat hoge gerinkel in mijn andere oor al mijn alertheid aanwakkert. Pfff...
Het is idd lastig voor anderen om in te voelen wat het met je doet.
Op internet zijn er voorbeelden van geluiden te vinden die je misschien kunt laten horen.
Een groepscursus bij een audiologisch centrum heeft mij geholpen omdat je dan in contact komt met anderen die hetzelfde ervaren.
Ook lees ik mee op de facebook groep tinnitus en hyperacusis waar je vragen kan stellen, info kan vinden.
Ik herken wel je alertheid, ben zelf ook gevoelig voor geluid en daardoor extra alert.
Alle reacties Link kopieren
even een update: het gerinkel is er nog steeds maar ook soms een tijdje niet gelukkig. Bij vermoeidheid speelt het meer op lijkt het. Het slapen blijft wel een issue. Ik heb hiervoor nu magnesiumtabletten en dat helpt wel wat ontspannen merk ik. Het is meer de stress die het geluid in mijn hoofd een paar weken geleden met zich mee bracht wat ervoor zorgt dat ik heel bewust bezig ben met 'als ik maar kan slapen' en: 'wat als ik helemaal niet slaap!?' Dus een soort van trauma. Ik herken dit wel bij mezelf, ik ben nooit een makkelijke slaper geweest en heb vaker periodes van slecht (erg slecht) slapen gekend. Hoe is het met jullie?
Alle reacties Link kopieren
Hoi een Bergje,

Fijn om te horen dat het vaak al minder is. Ik denk dat het helemaal weggaat of in ieder geval helemaal naar de achtergrond gaat verdwijnen na verloop van tijd. Kun je niet slapen door het geluidje or door het piekeren?? En als het door het geluidje komt, kun je dan niet iets van "witte ruis" op je telefoon afspelen of in ieder geval iets wat jouw geluidje soort van overstemd? Probeer dan op dat geluidje te focussen, dan hoor je misschien na verloop van tijd je eigen geluidje niet meer en heb je minder stress. Dat werkte bij mij de vorige x wel in ieder geval.

Ik ben ook met periodes een heel slechte slaper, dus ik weet waar je het over hebt helaas. Het moet helemaal stil zijn, het liefst pikdonker en ook niet te warm, anders kan ik al sowieso niet slapen hahah... Heel fijn....

Ik heb het momenteel mega druk met afstuderen. Ik heb de laatste maanden heeeeel weinig gedaan (oepsie) door verschillende redenen (corona en mentaal ging/gaat t niet echt top) en nu heeft mijn begeleider een redelijk strakke deadline gesteld. Hier had ik zelf om gevraagd omdat ik niet functioneer zonder druk te voelen hahaha. Maar t gevolg is dat ik nu super druk ben en van de ruis nauwelijks last heb. Ik hoor hem soms wel en als ik lang achter mn scherm zit hoor ik hem soms wat duidelijker. Maar bv afgelopen weekend, als ik geen stress heb, was het zo goed als weg. 's Avonds in bed hoor ik het soms niet, soms ook wel, maar dan lukt het me na verloop van tijd weg te denken. Mijn ruisje is ook redelijk zacht wel. Maar ik denk dat net als bij jou stress en vermoeidheid het triggert en denk/hoop dat het na verloop van tijd weer weggaat. Het lukt me nu dus best goed me er niet zo druk over te maken gelukkig.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Een_bergje schreef:
03-03-2021 20:39
Damesbril, ik vraag vaak of mijn man het ook hoort maar tegenwoordig draait ie zijn ogen al weg bij die vraag. Ik denk dat hij het niet serieus neemt eerlijk gezegd... Hij zegt niks bijzonders te horen. We hebben wel centrale afzuiging en ik heb het idee dat ik in bepaalde ruimtes de bromtoon sterker hoor. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er nu meer op let omdat dat hoge gerinkel in mijn andere oor al mijn alertheid aanwakkert. Pfff...
Tinnitus kan getriggerd/geactiveerd worden door externe geluiden. Bij mij werd een deel ervan het getriggerd door het lopen van het water door verwarmingsbuizen. Dat was een soort tikken, en dan gingen mijn oren daarop meedoen of zo. Bij stilte hoorde ik dat specifieke tinnitus geluid dan niet.

Ik weet vaak ook niet of iets in mijn hoofd zit of er buiten, haha. Er hing een soort rare pieptoon in een trappenhal op werk, ik dacht dat is vast mijn tinnitus maar nee op een gegeven moment maakte mijn collega er een opmerking over. Maar soms werkt het ook de andere kant op, dan denk ik dingen extern te horen die in mijn hoofd blijken te zitten.
Ugli schreef:
10-03-2021 22:50
Tinnitus kan getriggerd/geactiveerd worden door externe geluiden. Bij mij werd een deel ervan het getriggerd door het lopen van het water door verwarmingsbuizen. Dat was een soort tikken, en dan gingen mijn oren daarop meedoen of zo. Bij stilte hoorde ik dat specifieke tinnitus geluid dan niet.

Ik weet vaak ook niet of iets in mijn hoofd zit of er buiten, haha. Er hing een soort rare pieptoon in een trappenhal op werk, ik dacht dat is vast mijn tinnitus maar nee op een gegeven moment maakte mijn collega er een opmerking over. Maar soms werkt het ook de andere kant op, dan denk ik dingen extern te horen die in mijn hoofd blijken te zitten.
Herkenbaar wat je schrijft.
Ik heb een tijdje een ruismaskeerder gebruikt maar dat werkte averechts.
Mijn tinnitus ging reageren op het geluid van de maskeerder.
Een_bergje schreef:
10-03-2021 15:11
even een update: het gerinkel is er nog steeds maar ook soms een tijdje niet gelukkig. Bij vermoeidheid speelt het meer op lijkt het. Het slapen blijft wel een issue. Ik heb hiervoor nu magnesiumtabletten en dat helpt wel wat ontspannen merk ik. Het is meer de stress die het geluid in mijn hoofd een paar weken geleden met zich mee bracht wat ervoor zorgt dat ik heel bewust bezig ben met 'als ik maar kan slapen' en: 'wat als ik helemaal niet slaap!?' Dus een soort van trauma. Ik herken dit wel bij mezelf, ik ben nooit een makkelijke slaper geweest en heb vaker periodes van slecht (erg slecht) slapen gekend. Hoe is het met jullie?
Herkenbaar.
Ik ben ook een slechte slaper en snel wakker van geluid ondanks oordopjes.
Magnesiumtabletten heb ik nog nooit gebruikt, ga daar zeker even naar kijken.
Fijn trouwens dat het gerinkel er soms niet is, hopelijk voor je gaat het helemaal weg.
Bij mij is het nooit weg geweest dus het geeft hoop dat het bij jou soms weg is.
Alle reacties Link kopieren
@student wat spannend dat afstuderen, ik kan me voorstellen dat de afleiding fijn is. Aan de andere kant zou de stress ook meer tinnitus kunnen geven denk ik zo. Ik merk dat wanneer ik gespannen ben ik meer 'gerinkel' hoor. Nu met name ook 's nachts terwijl het eerder een paar keer weg was in de nacht :( Het is s nachts meer het gepieker wat me wakker houdt. Ik betrap me er vaak op dat ik de tijd check: heb ik al geslapen? Heel irritant.
Ik herken het wel dat je het min of meer kunt 'opwekken' of wegdenken. Als ik denk: hé ik hoor het niet meer, dan komt het weer terug. Raar.
Die witte ruis of maskeerder heb ik geprobeerd maar daar word ik erg nerveus van juist. Dan denk ik, hoor ik het er nou boven uit? haha... niks voor mij helaas..
@Ugli, laatst dacht ik al dat het erger werd toen de tv harder aan stond. Hoe ben je erachter gekomen dat het het water was wat je hoorde? En hoe is het s'nachts bij jou?
@damesbril, ik denk dat ik ook juist reageer op die maskeerder. Maar ik geef dingen ook heel weinig tijd, heb weinig geduld. Ik denk vaak: zie je wel, werkt niet bij mij. Magnesium werkte afgelopen nacht weer wat minder. Ik heb het al wel meer 'geaccepteerd' nu dat helpt wel iets met ontspannen. Maar soms vliegt het me weer aan, dan denk ik was het maar gewoon WEG...

Fijn om hier met jullie over te kunnen kletsen. Dat helpt enorm vind ik. Verder ben ik zelf een gevoelig iemand, jullie ook? Ik denk dat daar ook een link in ligt, ik reageer altijd al gevoelig op licht en geluid.
Alle reacties Link kopieren
Verandert het geluid bij jullie ook wel eens? Dat het hoger of lager klinkt?
Alle reacties Link kopieren
Nou als ik in bed lag en iemand ging douchen (naast mijn slaapkamer), hoorde ik het water door de verwarmingsbuizen stromen, want die liepen door mijn kamer. Maar dan hoorde ik ook gepiep die mee deed met het onregelmatige ritme van het stromende water. Als ik mijn oren dan dicht drukte hoorde ik het nog steeds (dit is trouwens mijn check nu, oren dicht om te weten of het in mijn hoofd zit of niet haha). En als het douchen en het stromende water stopte stopte ook de piep.

Ik heb geen last meer van mijn Tinnitus. Ik heb het al sinds mijn 18e door een concert en ik ben nu 29, dus ik weet niet beter meer. En ik ben een mazzelpik want ik heb het heel lichtjes. Overdag is er meestal teveel geluid om het te horen, dus ik hoor het vaak alleen 's nachts of als het toevallig doodstil is ineens, of als ik er op let als er wel geluid is (zoals nu, over Tinnitus lezen maakt dat mijn eigen piep me ineens opvalt haha). Bij mij is klinkt het als het geluid van een nadenkende computer (dat getik) maar dan in piep vorm, dus een soort morscode ofzo. En soms is er een symfonie van morscodes door elkaar heen. Vrij hoog, maar niet schel of hard. En soms wordt het ergens door getriggerd, zoals het stromende water. Maar het is ook weleens door andere dingen getriggerd, zoals het geluid van TL balken ofzo. En inmiddels is het mijn versie van "stilte" geworden dus ik stoor me er niet meer aan, soms heb ik het idee dat ik stilte ervaar omdat ik het dan niet registreer ofzo. Maar in het begin vond ik het echt heel naar, gewoon het idee dat er geen uit knop op zit is in het begin heel vervelend.
Alle reacties Link kopieren
@Ugli bedankt voor je reactie. Ik heb het idee dat ik er snachts wakker door word. Ik slaap moeilijk in en word om 04.45 soms alweer wakker en dan is het gerinkel heel schel/hard. Soms als ik de stand van mijn hoofd draai lijkt het ook even weg. Ik herken wat je zegt dat het frustrerend is dat je het niet 'uit' kunt zetten. Ik heb vandaag weer contact met mijn huisarts gehad en hij verwijst me nu door naar de KNO arts. Als daar niks uit komt ben ik ook nog van plan om naar een hoofd/kaak-fysio te gaan voor een screening. Verder ben ik bezig met magnesium, voor ontspanning s nachts. Ik had magnesiumoxide van Kruidvat maar dat schijnt moeilijk opneembaar te zijn voor je lijf. Ga nu magnesiumcitraat proberen. Ik ben benieuwd. Ik denk wel dat ik het moet gaan accepteren dat het niet echt weg gaat, zelfs wat erger is op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Slechte dag vandaag, ik kan het maar niet accepteren. Het geluid is er nu constant en ik focus er veel teveel op. Ik probeer afleiding te zoeken maar ik word er vandaag zo verdrietig van, beheerst me totaal. Niet leuk maar vooral niet leuk voor mijn omgeving. Ik heb een soort 'patiënt-gevoel' zoiets als 'het komt nooit meer goed ik kan nooit meer onbezorgd zijn'. Klinkt heel zwaar misschien en ik weet dat er veeeeeeel ergere dingen zijn maar het is vandaag gewoon echt even zo. Het werkt erg op mijn gemoed.
Hopelijk morgen weer wat beter....
Alle reacties Link kopieren
Hoi eenbergje,

Wat vervelend dat je je zo voelt! Niet leuk voor je omgeving nee omdat die je graag gelukkig zien, maar vooral niet leuk voor jezelf!!

Heel goed dat je actie onderneemt. Maak die afspraak bij de kno en ga eventueel naar een hoofd/kaak fysio. Maar verwacht geen wonderen. Meestal is het niks 'ernstigs', maar zit het in je hoofd... Hoe klote dat ook is natuurlijk. Maar dan weet je in ieder geval wel dat het verder niks lichamelijks is, want daar maakt u zich ook zorgen over schreef u. En weet ook dat als je hier heel veel last van blijft houden (psychisch), er ook hulp voor is en dit niet je hele leven gaat beheersen, al voelt dat nu misschien soms zo. Zoveel mensen hebben deze fase doorgemaakt en hebben er daarna mee leren leven of daar is het bij weggegaan.

Ik kan me die gevoelens echter goed voorstellen. Ik had dat de 1e x (3 jaar geleden) ook, precies zoals u schrijft. Zelfs als het weg is of je het niet hoort ben je er nog mee bezig om het 'proberen' te horen. Dat had ik toen althans. Super vervelend en ik hoop echt voor u dat het weggaat, maar u schrijft nu dat het al soms weg is. Dat is denk ik echt wel een teken dat het helemaal weg kan gaan, maar stress houdt het gewoon in stand of verergert het in ieder geval.

Ik lig nu in bed, en als ik heel heeeeel goed luister hoor ik misschien een heel zacht ruisje. Misschien ook wel niet. Oftewel, het is eigenlijk gewoon zowat weg. Morgen ga ik afstuderen en ben ik druk bezig met mn hoofd. Kan best dat de ruis dan weer terug is. Dat kan stress doen. Maar ik maak me nu iets minder druk, omdat ik weet dat het weer minder wordt als de stress afneemt en ik heb deadlines dus weinig tijd om te piekeren hahah, want normaal is piekeren wel echt mijn ding... Zucht

Probeer er rustig onder te blijven en afleiding te zoeken. Gewoon doen wat u normaal ook doet. Zet muziek op, zorg voor omgevingsgeluid. Probeer er niet op te letten en zoveel mogelijk met andere dingen bezig te zijn. Dat helpt het beste om je nu beter te voelen en daarnaast ook om je hersenen aan te leren de tinnitus niet als iets bedreigends te zien zodat de ruis zachter wordt of misschien wel weggaat.

Heel heel succes!!
Wat hoort u eigenlijk als ik vragen mag? Hard/zacht? Ruis of meerdere geluiden?
Bij mij is het (als het er is) zo'n soort achtergrond ruisje zoals een tv vroeger op standby kon maken, en dan soms wat hoger soms wat lager, soms wat harder soms wat zachter.
Zwetser
Een_bergje schreef:
11-03-2021 14:50
Verandert het geluid bij jullie ook wel eens? Dat het hoger of lager klinkt?
In het ene oor heb ik een constant testbeeld geluid en in het andere oor wisselt het volume, soort geluid.
Er is wel altijd geluid, nooit stil.
Ik herken wat je zegt, dat het je soms aanvliegt. Ik hou mijzelf dan voor dat het gevoel weer weg gaat en ik er steeds beter mee om kan gaan.
Student201 schreef:
14-03-2021 23:58
Hoi eenbergje,

Wat vervelend dat je je zo voelt! Niet leuk voor je omgeving nee omdat die je graag gelukkig zien, maar vooral niet leuk voor jezelf!!

Heel goed dat je actie onderneemt. Maak die afspraak bij de kno en ga eventueel naar een hoofd/kaak fysio. Maar verwacht geen wonderen. Meestal is het niks 'ernstigs', maar zit het in je hoofd... Hoe klote dat ook is natuurlijk. Maar dan weet je in ieder geval wel dat het verder niks lichamelijks is, want daar maakt u zich ook zorgen over schreef u. En weet ook dat als je hier heel veel last van blijft houden (psychisch), er ook hulp voor is en dit niet je hele leven gaat beheersen, al voelt dat nu misschien soms zo. Zoveel mensen hebben deze fase doorgemaakt en hebben er daarna mee leren leven of daar is het bij weggegaan.

Ik kan me die gevoelens echter goed voorstellen. Ik had dat de 1e x (3 jaar geleden) ook, precies zoals u schrijft. Zelfs als het weg is of je het niet hoort ben je er nog mee bezig om het 'proberen' te horen. Dat had ik toen althans. Super vervelend en ik hoop echt voor u dat het weggaat, maar u schrijft nu dat het al soms weg is. Dat is denk ik echt wel een teken dat het helemaal weg kan gaan, maar stress houdt het gewoon in stand of verergert het in ieder geval.

Ik lig nu in bed, en als ik heel heeeeel goed luister hoor ik misschien een heel zacht ruisje. Misschien ook wel niet. Oftewel, het is eigenlijk gewoon zowat weg. Morgen ga ik afstuderen en ben ik druk bezig met mn hoofd. Kan best dat de ruis dan weer terug is. Dat kan stress doen. Maar ik maak me nu iets minder druk, omdat ik weet dat het weer minder wordt als de stress afneemt en ik heb deadlines dus weinig tijd om te piekeren hahah, want normaal is piekeren wel echt mijn ding... Zucht

Probeer er rustig onder te blijven en afleiding te zoeken. Gewoon doen wat u normaal ook doet. Zet muziek op, zorg voor omgevingsgeluid. Probeer er niet op te letten en zoveel mogelijk met andere dingen bezig te zijn. Dat helpt het beste om je nu beter te voelen en daarnaast ook om je hersenen aan te leren de tinnitus niet als iets bedreigends te zien zodat de ruis zachter wordt of misschien wel weggaat.

Heel heel succes!!
Wat hoort u eigenlijk als ik vragen mag? Hard/zacht? Ruis of meerdere geluiden?
Bij mij is het (als het er is) zo'n soort achtergrond ruisje zoals een tv vroeger op standby kon maken, en dan soms wat hoger soms wat lager, soms wat harder soms wat zachter.
Ik had het probleem dat ik teveel afleiding ging zoeken, te veel ging doen om maar niet de tinnitus te hoeven horen.
IK putte mijzelf daarmee uit.
Ik was op een gegeven moment zo moe van het bezig zijn dat ik maar de confrontatie met de tinnitus aanging, mij er aan over gaf.
Het is een lastig proces van acceptatie, balans rust en afleiding.
Tuurlijk wil ik het liefste dat het weg is maar weet dat de kans daarop klein is en ik ermee om moet leren gaan.
IK bekijk het per dag hoe het gaat, denk niet te ver vooruit.
Net wat jij ook zegt is stress een belangrijke factor, hoe meer stress, hoe slechter ik er mee om kan gaan, hoe harder het geluid.
Een cursus bij een audiologisch centrum heeft mij zeker geholpen, vooral het contact met lotgenoten.
Hoe gaat het nu, TO?
Heb je al nagedacht over begeleiding door een audiologisch centrum / tinnitus therapie?
Misschien een keer naar een fysio/ manueel therapeut? Het kan ook vanuit je kaak of nek komen. Misschien geeft dat verlichting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven