Gezondheid alle pijlers

operatie afzeggen?

21-10-2019 09:51 42 berichten
Mijn dochter( 3.5) heeft al een tijdje last van verstopte neus, en niezen.
Ze heeft vanaf baby al een puffer en gebruikte 2x per dag een onderhoudspuffer. Hier zijn we afgelopen voorjaar mee gestopt en dit gaat heel goed.
Na de zoveelste verstopte neus die niet weg ging zijn we doorverwezen naar de KNO arts. Deze keek en gaf meteen aan ja neus- en keelamandelen eruit. Ik vroeg nog ook keel? want ze heeft nooit een keelontsteking o.i.d. gehad.
De KNO arts gaf dat ze anders over een jaar weer terug zou zijn.

Operatie werd gepland ( afgelopen zomer) maar is naderhand 2 keer uitgesteld vanwege 1x waterpokken en 1x in contact geweest met een ziek kind op de kinderopvang.

Omdat de operatie verplaatst zou worden, is er al een tijdje overheen gegaan en nu valt me eigenlijk op dat ze klachtenvrij is.. al een maand of 1.5 het toeval wil dat wij onze hond hebben moeten laten inslapen en sindsdien heeft ze geen klachten meer dus ik vermoed een allergie..
of een wonder ;-)
Ze is wel geprikt op allergie maar daar kwam niks uit omdat ze nog te klein was

Lang verhaal kort te maken, de operatie is gepland voor volgende week, is het raar als ik het ziekenhuis bel om te overleggen?
Maartje2016 schreef:
21-10-2019 11:13
Hier is dat bij een jongetje (hij moet nog 3 worden) in onze kennissenkring wel gedaan. Hij had ook chronisch een verstopte neus.

Opeens lukt het hem beter om te ademen en eten, dus groeit hij eindelijk goed. Ook slaapt hij nu opeens wel goed, want hij schrikt niet meer een paar keer per nacht wakker, want hij kan dus beter ademen. Tot slot begint hij ook opeens met praten. Allemaal zaken die samenhangen met de amandelen die geknipt zijn, dus er kan op jonge leeftijd wel degelijk noodzaak zijn.
Ik snap de achter liggende reden van de operatie wel. Ik vind het alleen een te zware operatie voor een jong kind omdat de kans nog groot is dat hij erover heen groeit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker nog even aanzien en dit ook overleggen met de arts. Het verwijderen van de amandelen (keel en neus) heeft ook invloed op het immuunsysteem aangezien beiden daar een rol in spelen. Recent is er veel onderzoek gedaan wat aantoont dat het verwijderen van amandelen (zeker op jonge leeftijd) men vervolgens vatbaarder maakt voor een aantal infectieziekten gedurende de rest van het leven.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Zsm overleggen. Ze houden nu alles gereserveerd voor jouw kind en die tijd kunnen ze dan evt aan iemand anders besteden.

Wel vreemd dat de arts geen allergiemedicatie heeft uitgeprobeerd of wist hij/zij niet dat jullie een hond hadden? Verder moet je er rekening mee houden dat de klachten de komende maanden kunnen terugk komen. Hier ook bij zoon die tot zijn 4de elke winter aan de buffers moest. En dochter die bijna de hele winter ziek was.
Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb contact gehad met de poli KNO en wordt vanmiddag teruggebeld voor overleg met de arts.
Zeker overleggen. Wij hebben ooit een dergelijke operatie bij de intake vlak voor de operatie nog afgezegd. Arts kwam met dit voorstel en wij stonden er helemaal achter om het eens een paar maanden aan te kijken. Klachten zijn niet meer teruggekomen en de operatie is niet meer nodig geweest.
nachtvlinder1977 schreef:
21-10-2019 14:08
Zsm overleggen. Ze houden nu alles gereserveerd voor jouw kind en die tijd kunnen ze dan evt aan iemand anders besteden.

Wel vreemd dat de arts geen allergiemedicatie heeft uitgeprobeerd of wist hij/zij niet dat jullie een hond hadden? Verder moet je er rekening mee houden dat de klachten de komende maanden kunnen terugk komen. Hier ook bij zoon die tot zijn 4de elke winter aan de buffers moest. En dochter die bijna de hele winter ziek was.

Er is wel ooit bloed geprikt maar daar kwam niets uit omdat ze te klein was. Ze gebruikt in de zomer tijdens hooikoorts seizoen wel desloratadine tegen de hooikoorts via de huisarts en achteraf gezien had ze dan ook geen last van de hond.
Er is verder niet gevraagd naar huisdieren oid heb dit zelf wel aangegeven maar het ziekenhuis zei toen dat ze nog te jong was en dat ze dat pas vanaf 4 jaar konden meten.

Ik hou er ook rekening mee dat dit misschien toeval is, vandaar ook mijn vraag om te overleggen. Ik ben geen KNO arts natuurlijk het valt ons alleen op dat ze nu al een hele tijd klachtenvrij is na het overlijden van de hond.
Een keelamandel verwijderen is best n flinke operatie, als het niet nodig is dan liever niet natuurlijk vanwege haar leeftijd. Geeft de arts aan dat het wel nodig is, dan laten we de operatie natuurlijk doorgaan.
@ nachtvlinder, zijn jouw kinderen wel geopereerd aan neus en of keel?
Alle reacties Link kopieren
alessia schreef:
21-10-2019 14:12
Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb contact gehad met de poli KNO en wordt vanmiddag teruggebeld voor overleg met de arts.
En?
alessia schreef:
21-10-2019 14:22
@ nachtvlinder, zijn jouw kinderen wel geopereerd aan neus en of keel?
Bij zoon zijn met 3,5 jaar de keelamandelen verwijderd ivm dat ze heel groot waren en steeds ontstoken. Hierdoor ging hij steeds slechter eten en viel veel af.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
21-10-2019 13:10
Ik snap de achter liggende reden van de operatie wel. Ik vind het alleen een te zware operatie voor een jong kind omdat de kans nog groot is dat hij erover heen groeit.
Hoe lang blijf je dan wachten, als je merkt dat een kind er last van heeft in zijn ontwikkeling?

"Hij groeit er wel overheen" is best grappig, maar niet als iemand al jaren slecht groeit en zich slecht ontwikkelt door die dingen. Dan zit er toch een grens aan de periode die je bereid bent om te willen (kunnen) wachten.
winkelfanaat schreef:
21-10-2019 23:50
En?

Vrijdag ochtend afspraak op de poli, Arts wil haar even zien en dan een beslissing maken
nachtvlinder1977 schreef:
22-10-2019 05:44
Bij zoon zijn met 3,5 jaar de keelamandelen verwijderd ivm dat ze heel groot waren en steeds ontstoken. Hierdoor ging hij steeds slechter eten en viel veel af.

Ai! ja dan is er inderdaad geen keuze.
Mijn dochter heeft helemaal geen last van de keelamandelen, nooit ontstoken geweest en ook niet groot.
Ik wacht nu vrijdag even af. ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Fijn TO!
Alle reacties Link kopieren
alessia schreef:
22-10-2019 09:33
Vrijdag ochtend afspraak op de poli, Arts wil haar even zien en dan een beslissing maken

Ah top! Nou maar hopen dat ze niet intussen verkouden wordt😉
Met al die voorbeelden waarbij operatie wel voordelig bleek vind ik roepen dat een kind nog te jong is voor de ingreep te kort door de bocht. TO doet goed aan dat overleg en de check door arts. Succes!
winkelfanaat schreef:
22-10-2019 10:03
Ah top! Nou maar hopen dat ze niet intussen verkouden wordt😉
Nou, ze is sinds vanmorgen niet fit, Rillen, koorts, buikpijn en hoesten en snot.

klein griepje te pakken denk ik
Alle reacties Link kopieren
alessia schreef:
22-10-2019 12:31
Nou, ze is sinds vanmorgen niet fit, Rillen, koorts, buikpijn en hoesten en snot.

klein griepje te pakken denk ik
Och jee :|

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven