Gezondheid alle pijlers

Operatie cts: hoe heb je het ervaren?

21-10-2021 19:29 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Binnenkort ga ik geopereerd worden aan mijn pols omdat ik cts heb. Natuurlijk heb ik informatie en de nodige folders gekregen, maar ik heb nog steeds geen beeld van hoe men het daadwerkelijk ervaart. Dus: hoe heb je de ingreep zelf ervaren? Hoe ben je naar huis gegaan? Wat kon je de rest van de dag? Wat voelde je de dagen/weken er na?
Ik vond het een eitje, zowel ingreep als herstel.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te horen, polydox. Kon je dezelfde dag gewoon andere dingen doen of moet je verder niks plannen?
Kopjeleut schreef:
21-10-2021 21:04
Goed om te horen, polydox. Kon je dezelfde dag gewoon andere dingen doen of moet je verder niks plannen?
Je kan je hand niet gebruiken, dus geen autorijden. Maar ik ben met partner op de terugweg nog gaan shoppen en heb een lekker broodje gegeten en ben ‘s avonds naar de film geweest.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
21-10-2021 21:24
Je kan je hand niet gebruiken, dus geen autorijden. Maar ik ben met partner op de terugweg nog gaan shoppen en heb een lekker broodje gegeten en ben ‘s avonds naar de film geweest.

Dat is goed om te weten. Ik heb namelijk de neiging om ingrepen te onderschatten en gewoon dingen in te plannen op die dag, maar dit kan dus gewoon!
Het is misschien voor anderen anders, maar het is een lokale verdoving en een klein sneetje. En de eerste dagen heb je een mitella, dat is wel onhandig. Maar ik ging er bibbers heen en kwam opgelucht terug.
Ik ken veel mensen die CTS operatie hebben gehad en helaas zie ik 80% weer terug binnen enkele weken of maanden.

Het nadeel van de operatie is dat het effect direct erna optreedt.
CTS ontstaat door zeer langdurige overbelasting. Door de release operatie wordt de pijn direct verholpen waardoor mensen hun systeem/manier van handelen niet veranderen maar eigenlijk direct weer toewerken naar een overbelasting.

De behandeling met braces en rust is in mijn ogen het meest effectief op lange termijn. De weg naar herstel is langer omdat je echt een gedragsverandering teweeg moet brengen en dat is lastig.
Jollie schreef:
22-10-2021 00:28
Ik ken veel mensen die CTS operatie hebben gehad en helaas zie ik 80% weer terug binnen enkele weken of maanden.

Het nadeel van de operatie is dat het effect direct erna optreedt.
CTS ontstaat door zeer langdurige overbelasting. Door de release operatie wordt de pijn direct verholpen waardoor mensen hun systeem/manier van handelen niet veranderen maar eigenlijk direct weer toewerken naar een overbelasting.

De behandeling met braces en rust is in mijn ogen het meest effectief op lange termijn. De weg naar herstel is langer omdat je echt een gedragsverandering teweeg moet brengen en dat is lastig.
Wat een hoop nonsens bij elkaar.
CTS ontstaat in de meeste gevallen niet door overbelasting. https://www.bergmanclinics.nl/bewegen/h ... l-syndroom
Ten tweede heeft maar een hele kleine minderheid een recidief.
Het carpale tunnel syndroom is een beklemming van de middelste zenuw in de pols. Een klein percentage van de mensen die last hebben van het carpale tunnel syndroom (CTS), krijgt opnieuw last van deze aandoening (recidief= terugkomend). Het gaat om minder dan halve procent. Meestal treedt dit recidief CTS enkele jaren na de eerste operatie weer op. Bron Isala. Xpert clinic benoemt een iets hoger percentage namelijk 3 procent.

Aangezien de overgrote meerderheid van de mensen met CTS geen last heeft van overbelasting is rust en gedragsverandering helemaal niet aan de orde. Nachtspalken en een volgende stap inspuiten kunnen bij lichte vormen een rol spelen, maar als uit nader onderzoek (EMG) blijkt dat de zenuw erg veel last heeft van druk door de omgeving, is een operatie noodzakelijk.
Geen nonsense... Ik zie het toch in de praktijk letterlijk gebeuren? Het is niet dat die clienten gedwongen worden om mij weer in te schakelen? Wetenschap en praktijk zijn wel echt verschillend soms he. We hebben een praktijk voor handtherapie waar mensen geregeld na hun CTS operatie alsnog komen met dezelfde klachten als voor de operatie waar de HA nu toch een brace wil inzetten. Vaak leveren we dan ook hulpmiddelen om bv met minder spanning te schrijven of werken op pc
Ik zie vrijwel nooit een recidief, eerlijk gezegd in ruim 25 jaar nog nooit een gezien. En zie toch meerdere mensen na een CTR per jaar. Ik weet dat ze bij Xpert clinic nacontroles doen en ze ook langdurig volgen. De cijfers van 3% zijn dan ook echt wel betrouwbaar. Wel heeft de een meer tijd nodig om te herstellen dan de ander. Maar uiteindelijk is het een zeer eenvoudige ingreep. En dat je het over discrepantie wetenschap en praktijk hebt: jij zit in een praktijk waar de mensen komen met problemen, degene waar het goed mee gaat zie je niet. Ik vertrouw dan liever op wetenschap.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
22-10-2021 10:12
Wat een hoop nonsens bij elkaar.
CTS ontstaat in de meeste gevallen niet door overbelasting. https://www.bergmanclinics.nl/bewegen/h ... l-syndroom
Ten tweede heeft maar een hele kleine minderheid een recidief.
Het carpale tunnel syndroom is een beklemming van de middelste zenuw in de pols. Een klein percentage van de mensen die last hebben van het carpale tunnel syndroom (CTS), krijgt opnieuw last van deze aandoening (recidief= terugkomend). Het gaat om minder dan halve procent. Meestal treedt dit recidief CTS enkele jaren na de eerste operatie weer op. Bron Isala. Xpert clinic benoemt een iets hoger percentage namelijk 3 procent.

Aangezien de overgrote meerderheid van de mensen met CTS geen last heeft van overbelasting is rust en gedragsverandering helemaal niet aan de orde. Nachtspalken en een volgende stap inspuiten kunnen bij lichte vormen een rol spelen, maar als uit nader onderzoek (EMG) blijkt dat de zenuw erg veel last heeft van druk door de omgeving, is een operatie noodzakelijk.
Is dit Berman spam? Of gevalletje ‘wij van wc eend’
smulrol schreef:
22-10-2021 18:44
Is dit Berman spam? Of gevalletje ‘wij van wc eend’
Nee lees eens beter zou ik zeggen, ik refereer aan 3 verschillende instanties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven