Gezondheid alle pijlers

Oplossingsgericht: tips tegen stress.

29-06-2020 06:45 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Momenteel spelen er wat vervelende zaken in mijn leven. Helaas (door mij) weinig aan te doen maar merk dat ik steeds vaker aan het piekeren ben. Heeft geen zin, kost energie en geeft me stress dus ben opzoek naar tips om daarmee om te gaan.

Vriend zegt steeds praten maar weet niet wat ik kan zeggen. De reden van zorgen liggen buiten mijn macht en het zuigt en meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. Voelt zo nutteloos om steeds te herhalen waar ik over pieker.
Slapen lukt nu wel, heb zo'n mindfulness app met stembegeleiding, werkt heel goed als slapen niet lukt.

Wat doen jullie als jullie beginnen met piekeren? Zijn er bepaalde ademhalingsoefeningen die jullie doen bijv?
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
29-06-2020 10:24
Wat?
Google helpt me ook niet verder.

Ik gokte op een esoterische olie ofzo. Staren naar het bloemetje lijkt me niet zinvol :daisy:
Later is nu
Ik heb ooit een tip gekregen waar ik veel aan heb maar wat wel stom klinkt...

Als ik een vervelende gedachte opmerk, dan ga ik er niet over nadenken / erin mee ,maar visualiseer dat de gedachte op zo'n banner achter een vliegtuigje hangt, en langzaam weer uit beeld verdwijnt.... Dus bijvoorbeeld als ik merk dat ik pieker over een domme opmerking die ik heb gemaakt, dan staat er op die banner: "mindervanmij maakt zich zorgen over domme opmerking". En die laat ik dan voorbij vliegen en probeer het daarna ook los te laten

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
29-06-2020 10:24
Wat?
Google helpt me ook niet verder.
mijn Google wel

https://www.deonlinedrogist.nl/a-vogel- ... 62168.html
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier heel veel goede tips.

Wat ik nog mist in dit rijtje: een goede komische film of een feelgood movie.

Voor mij werkte de sitcom Two and a half man heel therapeutisch na een drukke werkdag.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Dreamer schreef:
29-06-2020 10:27
Ik gokte op een esoterische olie ofzo. Staren naar het bloemetje lijkt me niet zinvol :daisy:
Dat is misschien wel heel ontspannend, als alternatief voor een open haardvuur
Alle reacties Link kopieren
Ik word momenteel ook gek van de stress en het gepieker. En ook in mijn geval heb ik er geen invloed op en kan ik niet direct iets doen.
En ja, ik weet het allemaal wel: de cirkel van invloed, dat ik er alleen zelf last van heb, dat mijn gepieker niks helpt.
En ik begrijp precies wat je bedoelt: ik kan het verhaal nog wel 1000 keer vertellen, maar dat lost niks op. Sterker nog: je bent er juist weer volledig mee bezig als je het (weer) vertelt.

Maar helaas is de praktijk wat weerbarstiger. Ik probeer nu inderdaad te mediteren, heb de app meditation moments van Michael Pilarczyk.
Ook slaat de stress mij helemaal lam, dus juist het in actie komen (letterlijk) is heel lastig.
Ik ben een paar keer bij de POH geweest en heb nu eerste intakegesprek gehad bij psycholoog.
Voor de dagen dat het echt niet te doen is, heb ik oxazepam.
Koettie schreef:
29-06-2020 08:48
Wat veel reacties al, dank jullie wel.

@Phoebemeaculpa als ik opera gaat zingen raakt iedereen in m'n omgeving gestrest denk ik :proud:
Maar dat is jouw probleem dan weer niet... ;-D
(Ik heb er overigens ook al jaren zangles voor hoor...Meteen ook een tip, zingen is hartstikke leuk en je wordt er vrolijk van)

Aardbeitje: jaaaaaaa van die luchtige series waar je niet te veel bij na hoeft te denken...

Ik slik overigens ook alweer een jaar antidepressiva tegen de stress hoor, en ik heb dat helaas echt wel nodig.
Van de andere kant, mijn kwaliteit van leven is een stuk hoger door dat ene pilletje.. ik ben er een stuk rustiger van geworden...
Dreamer schreef:
29-06-2020 10:26
Ik heb net Hersenschorsing gelezen van Margot Ros en zij zweert hier ook bij. Nu wil ik 'm ook downloaden :proud:

Redbulletje, zwem jij nog steeds dagelijks? Voor de meeste mensen is 'zwemmen waar geen andere mensen zijn' niet echt een optie, natuurlijk ;-))
Ja, ik zwem dagelijks.
Als je niet thuis kan zwemmen is naar een zwemplas of zee gaan vóór 9 uur wellicht een optie. Dan zijn doorgaans de gezinnen of groepen jongeren nog niet op pad.
Havermout eten is ook heel goed tegen stress.
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
29-06-2020 11:28
Dat is misschien wel heel ontspannend, als alternatief voor een open haardvuur

ja, dat bedacht ik me ook, toen ik 'm wegklikte :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
29-06-2020 11:15
Ik lees hier heel veel goede tips.

Wat ik nog mist in dit rijtje: een goede komische film of een feelgood movie.

Voor mij werkte de sitcom Two and a half man heel therapeutisch na een drukke werkdag.

Sowieso is dat lekker ontspannen. Friends of The Big Bang Theorie doen het bij mij ook goed. Maar daar heb ik met piekeren in bed niets meer aan.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-06-2020 12:31
Ja, ik zwem dagelijks.
Als je niet thuis kan zwemmen is naar een zwemplas of zee gaan vóór 9 uur wellicht een optie. Dan zijn doorgaans de gezinnen of groepen jongeren nog niet op pad.

Oh, dat kan nu ook hoor :proud: Maar daar zit binnenkort waarschijnlijk weer blauwalg in.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Veel is opgeschreven
verder door piekeren “ergste dat kan gebeuren” of “wat zegt dit dan over mij” en opschrijven.
Of rekenen in m’; hoofd (1*2= 2 enz) of alles in huidige ruimte opnoemen met A enzovoorts.
Ik heb momenteel ook veel stress (i.v.m. gezondheid) en bij mij helpt het 't best om naar t.v.programma's te kijken waar ik om moet lachen. De figuurlijke knoop in mijn maag verdwijnt daardoor een beetje.
En afleiding zoeken in dagelijkse werkzaamheden. Beetje verstand op nul blik op oneindig.

En als het te erg wordt wat Lilalinda zegt, paracetamol en verdoven maar....
Solomio schreef:
29-06-2020 09:47
Oxazepam.

En bedenken dat stress in onze maatschappij eigenlijk altijd gezien wordt als negatief, maar dat enige mate van stress juist energie kan geven.

Mijn stress maakt me doodmoe helaas. Het ligt er erg aan waar het door veroorzaakt wordt. In mijn geval wachten op onderzoeksuitslagen ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-06-2020 12:31
Ja, ik zwem dagelijks.
Als je niet thuis kan zwemmen is naar een zwemplas of zee gaan vóór 9 uur wellicht een optie. Dan zijn doorgaans de gezinnen of groepen jongeren nog niet op pad.
Lijkt me heerlijk, maar begin om half 8 op kantoor en werk ook vaak op zaterdag. Maar ik wandel altijd van en naar het station, altijd even mijn zen moment voor en na werk.
Alle reacties Link kopieren
Qua mindfullness, ik heb ooit een cursus gevolgd en heb de app Mindfullness Mentor. Met en zonder stembegeleiding. Ik vind het soms heel fijn maar soms maakt het me ook enorm zenuwachtig dus het verschilt per dag of dat lukt of niet.

Ik kijk regelmatig naar alle passiebloemen in de tuin, dat werkt zeker. Verder heb ik valeriaanpillen maar merk dat echt niets van. Misschien ook omdat ik niet zenuwachtig ben voor een examen of een specifiek moment oid.

Ik kijk nu community, heerlijk wegkijken. Hoewel dat zelfs dat soms niet echt volg.

@mindervanmij: Dat klinkt als een leuke tip, dank je wel.
@girasole3: Zo frustrerend he, het is zoo nutteloos, wil gewoon een uitknop. Vertellen maakt het soms alleen maar heftiger, ook omdat mensen vaak geschrokken reageren en roepen "Dat je dat volhoudt, wat knap!!" en dat is allemaal lief bedoelt maar werkt echt averechts

@OkkiePetite: Dat lijkt me een slecht idee. De situatie gaat nu heel slecht maar het kan zeker slechter op korte termijn en het ergste wat kan gebeuren is dat mensen doodgaan of er niet herstelbare zaken gaan gebeuren dus dat is een slippery slope naar een paniekaanval.

Bedankt voor jullie lieve tips, ik heb er veel aan.
Alle reacties Link kopieren
Nee dan werkt het allerergste scenario niet, soms zijn de gedachtes er naar toe zo krom dat je daardoor al moet lachen.
Dan terug naar afleiding inderdaad . Veel sterkte !
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
29-06-2020 14:48

@girasole3: Zo frustrerend he, het is zoo nutteloos, wil gewoon een uitknop. Vertellen maakt het soms alleen maar heftiger, ook omdat mensen vaak geschrokken reageren en roepen "Dat je dat volhoudt, wat knap!!" en dat is allemaal lief bedoelt maar werkt echt averechts
Exact! Inderdaad krijg ik ook dit soort reacties vaak vergezeld van een blik vol medelijden.
Ik heb toch geen andere keuze dan volhouden en nee dat is niet knap ofzo, ik sta gewoon op standje overleven.

Ik heb besloten het er echt zo min mogelijk nog over te hebben en als er iemand naar vraagt een beknopt ipv een uitgebreid antwoord te geven.
Koettie schreef:
29-06-2020 14:36
Lijkt me heerlijk, maar begin om half 8 op kantoor en werk ook vaak op zaterdag. Maar ik wandel altijd van en naar het station, altijd even mijn zen moment voor en na werk.
Werk je niet teveel, waardoor je lichaam niet echt tot rust komt?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-06-2020 08:53
en een paar paracetamollen voor het slapen gaan
Een maximale dosis

Het stresscentrum in je hersenen zit direct naast het pijncentrum, paracetamol verdooft ook stress
Oohhh echt..heb je een bron?Ik slaap nl.ook zooo slecht! Heb al v alles geprobeerd...valeriaan..melatonine..oxazepam..
Mijn alternatief voor passiebloem kijken (als ik goed heb begrepen wat hiermee bedoeld wordt) zijn de oddly satisfying video's op youtube. Een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=MWG3axiXPAQ
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
29-06-2020 19:52
Exact! Inderdaad krijg ik ook dit soort reacties vaak vergezeld van een blik vol medelijden.
Ik heb toch geen andere keuze dan volhouden en nee dat is niet knap ofzo, ik sta gewoon op standje overleven.

Ik heb besloten het er echt zo min mogelijk nog over te hebben en als er iemand naar vraagt een beknopt ipv een uitgebreid antwoord te geven.
Ik deel het met een paar mensen, bij de rest zo min mogelijk. Maar idd wat je zegt, alsof je iets presteert ofzo, het is gewoon zo en het zuigt.
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
29-06-2020 20:19
Werk je niet teveel, waardoor je lichaam niet echt tot rust komt?
Ja dat is zeker ook een deel. Stage en werk, door de gemiste corona uren kan ik helaas nu niet minder werken of stage lopen. Andere zaken, m'n vrijwilligerswerk bijv, heb ik wel even op pauze gezet. Ik ben wel bewust dingen gaan schrappen.
Alle reacties Link kopieren
Eckhart Tolle lezen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven