Gezondheid alle pijlers

Oplossingsgericht: tips tegen stress.

29-06-2020 06:45 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Momenteel spelen er wat vervelende zaken in mijn leven. Helaas (door mij) weinig aan te doen maar merk dat ik steeds vaker aan het piekeren ben. Heeft geen zin, kost energie en geeft me stress dus ben opzoek naar tips om daarmee om te gaan.

Vriend zegt steeds praten maar weet niet wat ik kan zeggen. De reden van zorgen liggen buiten mijn macht en het zuigt en meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. Voelt zo nutteloos om steeds te herhalen waar ik over pieker.
Slapen lukt nu wel, heb zo'n mindfulness app met stembegeleiding, werkt heel goed als slapen niet lukt.

Wat doen jullie als jullie beginnen met piekeren? Zijn er bepaalde ademhalingsoefeningen die jullie doen bijv?
Koettie schreef:
02-07-2020 19:45
Vandaag in overleg vanmorgen naar huis gegaan vanaf stage, was een rustige dag. Morgen alleen een online les, verder lekker niets. Zaterdag vrij genomen van werk. Even weekendje niets doen. :)
Heel goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel lang in een flinke stresssituatie geleefd. Bewegen, knuffelen (oxytocine aanmaak), mediteren en ontdekken waar je van ontspant..voor de een is dat wandelen, boek lezen, in bad liggen etc..als.je de bron niet kan veranderen moet je zorgen dat je het zo goed mogelijk aan kunt door veel momenten van ontspanning en oplading. Goed eten, slapen en bewegen om de stresshormonen te reguleren. Wel.flink zweten dan en je hartslag omhoog. Niet teveel over praten of schrijven want alles wat je aandacht geeft groeit. Eerder stilstaan bij wat wel goed gaat en kijken naar lichtpuntjes/dankbaar voor zijn. Leren loslaten zodat je s avonds in bed kan slapen.. dat is heel lastig maar helpt wel. Kijken waar je dus wel invloed kan uitoefenen. Dat geeft een beter gevoel. Hoe kan je jezelf zo sterk en weerbaar mogelijk maken en houden?
Alle reacties Link kopieren
En als.het om zorgen om een geliefde gaat kan je ook gaan stilstaan waarom je je er zo verantwoordelijk voor voelt of zo binnenkomt. Mijn man is ernstig ziek geweest en ik kon zijn lijden bijna niet verdragen in het begin. Ik heb geleerd dit meer bij hem te laten en dat zorgt ook voor veel minder stress bij mij. Zeker als.je het niet kunt veranderen. Het leren verdragen dat iemand dan pijn heeft helpt je een stuk verder. En dat dat niet jouw verantwoordelijk is. Jij hoeft er weinig mee. Behalve steunen, of soep koken, of een keer een knuffel. Je zou dis ook heel veel kunnen leren van deze situatie. En ik weet dat het echt niet makkelijk is. Heeft mij 3 jaar en veel.therapie en tranen gekost maar het kan dus wel.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
02-07-2020 20:32
Voor mij werkt goed analyseren waar ik over stress, alles op een rijtje zetten. Dan me afvragen wat nodig is om het op te lossen. Kan ik iets om het op te lossen moet ik dat gewoon doen (of het van me afzetten) kan ik er niets aan doen.. los laten, je kan er toch niets aan doen.
Normaal klinkt dit als mijn manier van dealen met stress. Maar nu lukt dat echt niet want ondanks dat ik er niets aan kan doen, het is wel een nare situatie waar ik me veel zorgen om maak.

Daarom heb ik over drie weken een intake bij een psycholoog, zodat ik meer tools kriig om er anders mee om te gaan dan nu.
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of het al is langs gekomen, maar bij mij hielp de tip van de psycholoog om te realiseren dat niet elke gedachte nuttig is. Mensen denken continu na, en vaak ga je ‘in gesprek’ met je gedachtes terwijl dat je niks brengt. Als je merkt dat je gedachtes hebt die je geen prettig gevoel geven, laten gaan en niet op in gaan. Hij gaf mij daarbij een mindfullness oefening waarbij je diep adem gaat halen en de gedachtes als wolken ziet overwaaien. In het begin is dit lastig maar na een beetje oefenen gaat het makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga iig een paar stappen terug nemen. Ik baal zo erg dat m'n opleiding er onder leidt, dat ging altijd prima, ben er goed in en nooit moeite mee gehad. Voor het weekend weer een onvoldoende terug voor stage verslag omdat ik de opdracht blijkbaar niet goed begreep/gelezen heb. Echt niets voor mij.
Ik ga een dag minder stage lopen. Ben gek op m'n stage maar het is heel intensief en voor nu even teveel. Vanmiddag overleggen met m'n docent wat realistisch is qua deadlines en opdrachten en wat ik eventueel beter later kan doen. Ga ook klasgenoot bellen voor hulp want het lukt allemaal niet alleen.

Pff. Hoop dat het scheelt, slecht slapen is nu toch ook een ding aan het worden.
Alle reacties Link kopieren
Het duurde even maar vorige week intake gehad bij de psycholoog. Goede klik, erg prettig gesprek. Mogelijk gaan we na een paar sessies emdr doen, eerst even zien hoe het loopt. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven