Gezondheid alle pijlers

Overgang en geen alcohol meer kunnen verdragen

16-08-2026 17:05 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik drink ongeveer 2 x per maand een wijntje. Inmiddels ben ik volop in de overgang en heb ik helaas gemerkt dat dat niet meer kan. 1 glas alcohol zorgt voor een complete nacht niet slapen. Enorme snelle hartslag en dus klaar wakker. Vermaak me wel in de nacht met podcasts luisteren, puzzelen, huishouden maar de dag erna is zeer vermoeiend en duurt ook lang. Nu is 2 glazen wijn per maand laten staan geen probleem maar soms vind ik het wel jammer. Ervaring? En vooral gaat dit over na verloop van jaren?
Heel herkenbaar! Of na een eerste mini slokje vlogen bij mij de vlammen eruit. Ik kan uit ervaring zeggen het gaat echt over.
Collega van mij heeft dit al een aantal jaar. Zelf was ik geen drinker. Af en toe een cocktail verder niet. De laatste paar jaar dronk ik met een etentje of verjaardag wel eens een wijntje maar nu ik iets ouder ben merk ik dat ik daar helemaal niet meer tegen kan. Ik kan een hele avond cocktails drinken dan sta ik fris op. Na 1 wijntje lijkt het de dag erna of ik een vreselijke kater heb. Ik val wel in slaap maar wordt na 2 uur wakker en lig dan de rest van de nacht naar het plafond te staren. Hier dus echt geen wijn meer. Met uitgaan drink ik nog wel eens een cocktail of met feestjes stelz oid daar heb ik geen last van.
Vlaginvaas schreef:
16-08-2026 17:13
Heel herkenbaar! Of na een eerste mini slokje vlogen bij mij de vlammen eruit. Ik kan uit ervaring zeggen het gaat echt over.
Dat is mooi!
Nanouk schreef:
16-08-2026 17:16
Collega van mij heeft dit al een aantal jaar. Zelf was ik geen drinker. Af en toe een cocktail verder niet. De laatste paar jaar dronk ik met een etentje of verjaardag wel eens een wijntje maar nu ik iets ouder ben merk ik dat ik daar helemaal niet meer tegen kan. Ik kan een hele avond cocktails drinken dan sta ik fris op. Na 1 wijntje lijkt het de dag erna of ik een vreselijke kater heb. Ik val wel in slaap maar wordt na 2 uur wakker en lig dan de rest van de nacht naar het plafond te staren. Hier dus echt geen wijn meer. Met uitgaan drink ik nog wel eens een cocktail of met feestjes stelz oid daar heb ik geen last van.
Soort alcohol maakt bij mij niet uit. Vannacht niet geslapen na een limocello spritz. Maar na 1 wijntje heb ik precies hetzelfde effect.
Vandaag dus besloten om nu echt helemaal te stoppen met alcohol. Volgend jaar augustus mag ik het van mezelf weer een keer proberen als ik dan nog wil.
Ik drink, als ikdrink, alleen nog voor het eten (1 drankje, soms 2) dan slaap ik wel
Echt de overgang is een diepe ellende maar daarna ben je 2.0. Ik kan (en hoef) niet door te halen hoor en sommige dingen die je fluitend deed als twintiger lukken niet meer maar ik maak me nergens druk meer om en dat is me ook wat waard.het komt echt goed wees vooral heel lief voor jezelf !!!!
Vlaginvaas schreef:
16-08-2026 17:24
Echt de overgang is een diepe ellende maar daarna ben je 2.0. Ik kan (en hoef) niet door te halen hoor en sommige dingen die je fluitend deed als twintiger lukken niet meer maar ik maak me nergens druk meer om en dat is me ook wat waard.het komt echt goed wees vooral heel lief voor jezelf !!!!
Doorhalen heb ik nog nooit gedaan, ben ook nooit dronken geweest (nee, ook niet in mijn jeugd) dus vind het jammer dat die k*t overgang dit verstiert. En even relativeren, geen alcohol meer drinken is 100x minder vervelend dan de opvliegers en de pijn in schouders en bovenarmen door oestrogeendaling. Nog een paar jaar doorbijten en dan komt inderdaad alles goed.
Ik kon er ook opeens niet meer tegen toen in in de overgang zat. Ik ben heel matig met alcohol en zelfs nog nooit van mijn leven dronken geweest maar ik kon echt genieten van een glas wijn, port, kruidenbitter, Martini. Maar al na één glas had ik de volgende ochtend behoorlijke hoofdpijn. Ik ben de overgang al ruimschoots gepasseerd maar ik kan nog steeds bovenstaande drankjes niet meer drinken zonder hoofdpijn te krijgen. Nu drink ik af en toe een speciaal biertje met maximaal 6% alcohol en dat gaat prima en ik vind het heerlijk. Ook koffielikeur geeft geen klachten. Wel jammer van de wijn. Dus neem ik af en toe een slokje uit het glas van mijn man, dan weet ik weer hoe lekker het smaakt :lol: .
E-biker schreef:
16-08-2026 18:10
Ik kon er ook opeens niet meer tegen toen in in de overgang zat. Ik ben heel matig met alcohol en zelfs nog nooit van mijn leven dronken geweest maar ik kon echt genieten van een glas wijn, port, kruidenbitter, Martini. Maar al na één glas had ik de volgende ochtend behoorlijke hoofdpijn. Ik ben de overgang al ruimschoots gepasseerd maar ik kan nog steeds bovenstaande drankjes niet meer drinken zonder hoofdpijn te krijgen. Nu drink ik af en toe een speciaal biertje met maximaal 6% alcohol en dat gaat prima en ik vind het heerlijk. Ook koffielikeur geeft geen klachten. Wel jammer van de wijn. Dus neem ik af en toe een slokje uit het glas van mijn man, dan weet ik weer hoe lekker het smaakt :lol: .
Hoofdpijn vind ik niet zo erg, vervelend maar dat zou ik er af en toe nog wel voor over hebben maar gewoon een hele nacht niet slapen en een hartslag van 180 (dat zal niet hoor, maar zo voelt het) vind ik echt meer dan ruk.
Wow! Ik zou willen dat ik dat had, ik kan heel goed tegen alcohol. Niet teveel, maar één of twee glaasjes wijn vind ik heerlijk.
En ik kan er zo mee stoppen hoor, soms drink ik weken niks, maar ik ben er veel te dol op. Wat dat betreft zou ik best met je willen ruilen!
Lieneke schreef:
16-08-2026 18:43
Wow! Ik zou willen dat ik dat had, ik kan heel goed tegen alcohol. Niet teveel, maar één of twee glaasjes wijn vind ik heerlijk.
En ik kan er zo mee stoppen hoor, soms drink ik weken niks, maar ik ben er veel te dol op. Wat dat betreft zou ik best met je willen ruilen!
Deze snap ik niet. Waarom? Je hebt nergens last van en je bent er veel te dol op, waarom wil je dan ruilen??
Ja, deze fase gaat over. Tijdens de overgang had ik ook dat elk wijntje een opvlieger induceerde. Inmiddels niet meer, niet meer sinds mijn hormonen weer in balans met elkaar zijn.
Lieneke schreef:
16-08-2026 18:43
Ik heb je bericht aan onze kat voorgelezen, maar die maak je niks wijs hoor
Lila-Linda schreef:
16-08-2026 19:08
Ik heb je bericht aan onze kat voorgelezen, maar die maak je niks wijs hoor
:-D
wolkie schreef:
16-08-2026 18:47
Deze snap ik niet. Waarom? Je hebt nergens last van en je bent er veel te dol op, waarom wil je dan ruilen??

Ik zou liever geen alcohol drinken omdat ik weet dat het ongezond is, maar ik vind het gewoon te lekker. Als ik er niet meer tegen zou kunnen dan liet ik het wel!
Ik kan er ook steeds slechter tegen, krijg ook na een half glas al een ontzettend rooie kop.
Gisteren hadden we een feestje en heb ik echt veel te veel gedronken. Lang geleden dat ik zo brak ben geweest vandaag.
Voorlopig ook maar weer ff niks.
Herkenbaar. Ik dronk al niet veel en nu helemaal niet meer. Ik kreeg ook hartkloppingen en slapeloze nachten. Ik vind het dat niet waard.

Geen idee of het over gaat want ik zit er midden in...helaas.
Lieneke schreef:
16-08-2026 19:43
Ik zou liever geen alcohol drinken omdat ik weet dat het ongezond is, maar ik vind het gewoon te lekker. Als ik er niet meer tegen zou kunnen dan liet ik het wel!
Wie weet als je in de overgang komt...😉
wolkie schreef:
16-08-2026 21:09
Wie weet als je in de overgang komt...😉

ik ben er al zo'n beetje doorheen....
Xantileppe schreef:
16-08-2026 20:54
Herkenbaar. Ik dronk al niet veel en nu helemaal niet meer. Ik kreeg ook hartkloppingen en slapeloze nachten. Ik vind het dat niet waard.

Geen idee of het over gaat want ik zit er midden in...helaas.
Ik ben "blij" dat het herkenbaar is. Ergens baal ik ervan want hoewel het niet vaak is vind ik het af en toe echt lekker. Maar die nachten zonder slaap zijn hel dus ik vind het het ook echt niet waard.
wolkie schreef:
16-08-2026 21:12
Ik ben "blij" dat het herkenbaar is. Ergens baal ik ervan want hoewel het niet vaak is vind ik het af en toe echt lekker. Maar die nachten zonder slaap zijn hel dus ik vind het het ook echt niet waard.
Ik vind een wijntje vooral lekker tijdens een etentje, maar die onrust in mijn lijf vind ik echt vreselijk. Het duurde even voordat ik het koppelde aan de overgang. Wat dat betreft is het echt een klote periode.
Xantileppe, je omschrijft het precies zo als ik het ervaar. Pure onrust, hartkloppingen, klaar wakker. Ik zou zo het hele huishouden in de nacht kunnen doen om maar afgeleid te zijn van dat onrustige gevoel. Bij mij duurde het ook even voordat ik de link legde. Na de zoveelste keer toch weer proberen dan nu dus definitief gestopt. Ga nu tukken want ben dus al heeeeel lang wakker en kan mijn ogen eindelijk niet meer openhouden. Welterusten!
Ik ben pre-overgang, maar heb dit sinds een paar jaar ook. Heel irritant. Ik drink nooit veel, maar af en toe een derde glas bij uit eten gaat, vond ik wel fijn. Dat kan echt niet meer zonder nacht waarin het voelt alsof ik drie flessen op heb: rillingen, misselijk, hartklopping, zweten.

Was ervoor bij de huisarts, omdat ik het zo gek en plotseling vond. Maar die haalde haar schouders op met ‘tja, alcohol is ook slecht voor je. Oplossing is niet meer drinken’. Ik voelde me een enorme alcoholist toen ik aangaf dat eigenlijk best heel jammer te vinden.

Maar het zal er dus wel bij horen. Ik doe nu maximaal 1 wijntje voor het eten, en maximaal 1 erbij. Of een inieminiebeetje ‘s avonds bij een boek, maar niet als ik al bij het eten heb gehad. Dan gaat het net
Ik herken het ook, zit nog in de perimenopauze. Maar gegarandeerd een hoge hartslag, zweterig, onrust en amper slaap. Ik kan het eigenlijk alleen in de middag nog handelen en dan 1 glas. Moet zeggen dat ik dan liever niet drink.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven