Gezondheid alle pijlers

Overgewicht en menstruatie blijft uit

13-04-2021 10:11 55 berichten
Hallo allemaal,
Ik heb altijd al een onregelmatige cyclus gehad en deze is nooit 28 dagen geweest. Soms 34, soms 30, soms 40. Heel wisselend dus. Ik hou al jaren een app bij mbt mijn cyclus. Die berekent dan op basis van voorgaande cycli wanneer ik ongeveer ongesteld moet worden. Nu geeft de app aan dat ik 9 dagen over tijd ben en ik zit nu op de 50e cyclus dag.

Sinds 8 jaar gebruik ik Mirtazapine, waar ik al meer dan 30 kg door ben aangekomen en nu dus ook veel te zwaar ben. Ik heb een bmi van rond de 30. Wat ik verschrikkelijk vind, omdat ik voor die tijd nooit overgewicht heb gehad en ik weet dat het vreselijk ongezond is.

Nu ineens deed ik 1+1=2 en vraag ik me af of die extreme onregelmatigheid en het uitblijven van de menstruatie misschien te maken heeft met mijn overgewicht. Is er iemand die hier ervaring mee heeft op t forum? Zou het door het overgewicht komen?

Mijn huisarts die vindt dat ik dit gewoon moet ondergaan en weet niet hoe het komt, dus daar heb ik weinig aan.

Ik ben trouwens 38 en absoluut niet zwanger.
Toch terug naar de huisarts en met de huisarts nogmaals in gesprek.

Mirtazapine (of uberhaupt een aantal antidepressiva) kan amenorroe (wegblijven van menstruatie) veroorzaken. Zijn op PubMed onderzoeken over te vinden. Zoek op Remeron + amennorhea of Mirtazapine + amennorhea.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 02-07-2021 22:54
98.82% gewijzigd
JonathanStrange schreef:
13-04-2021 10:22
Toch terug naar de huisarts en met de huisarts nogmaals in gesprek.

Mirtazapine (of uberhaupt een aantal antidepressiva) kan amenorroe (wegblijven van menstruatie) veroorzaken. Zijn op PubMed onderzoeken over te vinden. Zoek op Remeron + amennorhea of Mirtazapine + amennorhea.
Ik vind maar een enkel onderzoek en daaruit komt naar voren dat de link tussen menstruatie en antidepressiva onduidelijk blijft.
Minto schreef:
13-04-2021 10:27
Nou, gisteren is 'warme kruik kan helpen bij menstruatiepijn' verwijderd wegens vragen/geven van medisch advies.

Ik ga nu maar niets meer typen op de pijler Gezondheid.
Oh serieus. Nou, ik ben benieuwd. Al vind ik dat het noemen van openbare artikelen er niet onder valt, maar goed, ik ben benieuwd wat "de viva" er van gaat vinden.
Minto schreef:
13-04-2021 10:27
Nou, gisteren is 'warme kruik kan helpen bij menstruatiepijn' verwijderd wegens vragen/geven van medisch advies.

Ik ga nu maar niets meer typen op de pijler Gezondheid.
O wat vreemd en jammer :(

Ik vraag alleen niet om medisch advies, maar of er meer mensen zijn die de ervaring hebben bij overgewicht dat hun menstruatie uitblijft of de cyclus veranderd is.
Hogwarts schreef:
13-04-2021 10:31
O wat vreemd en jammer :(

Ik vraag alleen niet om medisch advies, maar of er meer mensen zijn die de ervaring hebben bij overgewicht dat hun menstruatie uitblijft of de cyclus veranderd is.
Nee, ik was altijd heel regelmatig ondanks overgewicht. En ik was ook zwanger bij de eerste kans die de natuur kreeg.
Nu ben ik onregelmatig, vanwege de overgang.
bia-pia schreef:
13-04-2021 10:34
Nee, ik was altijd heel regelmatig ondanks overgewicht. En ik was ook zwanger bij de eerste kans die de natuur kreeg.
Nu ben ik onregelmatig, vanwege de overgang.
Ja daar heb ik ook nog een vermoeden van dat het wellicht beginnende overgang zou kunnen zijn. Ik heb ook wel van die opvliegers vooral 's nachts, maar ik had dat in eerste instantie gekoppeld aan het dikker zijn.
Ik zou weer naar de huisarts gaan. Tot 35 dagen wordt nog als normale cyclusduur gezien hè.
Alle reacties Link kopieren
terug naar de huisarts, beter nog: zoek een nieuwe

de jouwe is een flapdrol, met zijn (/haar): gewoon ondergaan!
lilalinda schreef:
13-04-2021 10:46
terug naar de huisarts, beter nog: zoek een nieuwe

de jouwe is een flapdrol, met zijn (/haar): gewoon ondergaan!
Ja hij is wel een beetje een flapdrol, maar tegelijkertijd weet hij veel van mijn medische geschiedenis en wil ik daar daarom niet weg.
Ik ga nog maar eens t gesprek aan denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hogwarts schreef:
13-04-2021 10:51
Ja hij is wel een beetje een flapdrol, maar tegelijkertijd weet hij veel van mijn medische geschiedenis en wil ik daar daarom niet weg.
Ik ga nog maar eens t gesprek aan denk ik.
wees kritisch, helemaal als je ook tegen de overgang aan zit
Je hebt dan helemaal niks, aan iemand die denkt, dat het er allemaal maar bij hoort
lilalinda schreef:
13-04-2021 11:06
wees kritisch, helemaal als je ook tegen de overgang aan zit
Je hebt dan helemaal niks, aan iemand die denkt, dat het er allemaal maar bij hoort
Maar kijk eerst of er überhaupt keuze is ;) Wij hebben na meer dan 4 maanden en úren bellen eindelijk een huisarts in nieuwe woonplaats en hier nemen huisartsen geen patiënten van elkaar over die al een huisarts in deze stad hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zwaar overgewicht en nu ongeveer dezelfde klachten. Mijn laatste menstruatie was eind december en ik heb ook opvliegers 's nachts.

Ik heb voor het lezen van dit topic dit niet aan overgewicht gekoppeld. M'n hele leven worstel ik al met overgewicht en tot de zwangerschap van mijn tweede kind was mijn menstruatie zeer regelmatig (altijd een cyclus van tussen 27 en 29 dagen).

Na de geboorte van mijn tweede kind is het nooit meer regelmatig geweest. Dochter is nu 3 en ik ben begin 40. Ik ga ervan uit dat ik wat vroeg in de overgang zit.

Wel heb ik me wel eens afgevraagd hoeveel invloed je geest kan hebben op de overgang. Onze kinderwens is vervuld (ik heb me laten steriliseren) en na de geboorte van onze laatste begonnen de klachten. Maar voor de invloed van de geest op de overgang is geen wetenschappelijk bewijs.

Overigens vind ik het uitblijven van de menstruatie geen probleem, lastig vind ik vooral de opvliegers 's nachts waardoor ik slecht slaap.
38 jaar is jong voor een overgang
Is een gynaecoloog bezoek nog een optie ?
Alle reacties Link kopieren
clivia52 schreef:
13-04-2021 11:11
38 jaar is jong voor een overgang
Is een gynaecoloog bezoek nog een optie ?

Ja, dat wilde ik ook net zeggen. Je huisarts wil misschien nog wel de moeite doen om je door te verwijzen.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
eenhoorn schreef:
13-04-2021 11:09
Ik heb zwaar overgewicht en nu ongeveer dezelfde klachten. Mijn laatste menstruatie was eind december en ik heb ook opvliegers 's nachts.

Ik heb voor het lezen van dit topic dit niet aan overgewicht gekoppeld. M'n hele leven worstel ik al met overgewicht en tot de zwangerschap van mijn tweede kind was mijn menstruatie zeer regelmatig (altijd een cyclus van tussen 27 en 29 dagen).

Na de geboorte van mijn tweede kind is het nooit meer regelmatig geweest. Dochter is nu 3 en ik ben begin 40. Ik ga ervan uit dat ik wat vroeg in de overgang zit.

Wel heb ik me wel eens afgevraagd hoeveel invloed je geest kan hebben op de overgang. Onze kinderwens is vervuld (ik heb me laten steriliseren) en na de geboorte van onze laatste begonnen de klachten. Maar voor de invloed van de geest op de overgang is geen wetenschappelijk bewijs.

Overigens vind ik het uitblijven van de menstruatie geen probleem, lastig vind ik vooral de opvliegers 's nachts waardoor ik slecht slaap.
Bij mij zijn de heftige klachten ook gekomen na de geboorte van onze dochter. Ik vind het vervelend dat mijn menstruatie uitblijft, omdat ik voorafgaand twee weken allerlei nare pms klachten heb.
En die opvliegers 's nachts inderdaad, pfff. Ik kan er ook niet goed door slapen, word steeds wakker. Ik zie helemaal op tegen de zomer, dat word extra zweten.
clivia52 schreef:
13-04-2021 11:11
38 jaar is jong voor een overgang
Is een gynaecoloog bezoek nog een optie ?
Nou ik weet het niet. Er spelen zo veel factoren: overgewicht, antidepressiva, altijd al een onregelmatige cyclus, pms. Ik vraag me af wat er gedaan kan worden bij de gynaecoloog om erachter te komen wat het veroorzaakt.
Ik heb ook de optie gekregen om aan de pil te gaan, maar ik weet dat ik heel slecht reageer op die hormonen en dan het risico loop dat ik mentaal een duik neem. Dat wil ik liever niet lopen.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is precies het probleem behalve dat je menstruatie uitblijft?

Nachtzweten kan ook een bijwerking van psychofarmaca zijn trouwens.
OohBoy schreef:
13-04-2021 11:44
Maar wat is precies het probleem behalve dat je menstruatie uitblijft?

Nachtzweten kan ook een bijwerking van psychofarmaca zijn trouwens.
Nou wat er gebeurt is dat na mijn menstruatie krijg ik na ongeveer twee weken allerlei pms klachten, zoals verschrikkelijke pijn in borsten, rugpijn, mentale klachten etc. Die duren meestal voort tot dat mijn menstruatie start. Dus de menstruatie is voor mij een soort van verlichting om t maar zo te zeggen.

Maar goed mijn vraag is dus of meer mensen met overgewicht hun menstruatie uitblijft.
Alle reacties Link kopieren
Hogwarts schreef:
13-04-2021 11:56


Maar goed mijn vraag is dus of meer mensen met overgewicht hun menstruatie uitblijft.
Google weet raad:
https://www.antoniusziekenhuis.nl/zwang ... vergewicht
Hogwarts schreef:
13-04-2021 11:56
Nou wat er gebeurt is dat na mijn menstruatie krijg ik na ongeveer twee weken allerlei pms klachten, zoals verschrikkelijke pijn in borsten, rugpijn, mentale klachten etc. Die duren meestal voort tot dat mijn menstruatie start. Dus de menstruatie is voor mij een soort van verlichting om t maar zo te zeggen.

Maar goed mijn vraag is dus of meer mensen met overgewicht hun menstruatie uitblijft.
Dat is wel bijzonder voor PMS omdat PMS meestal ontstaat na de eisprong. Als er een eisprong geweest is, is er een geel lichaam dat progesteron maakt. Dat heelt waardoor progesteronaanmaak wegvalt en je gaat vloeien. Als het puur PMS o.b.v. menstruatiecyclus zou zijn, verwacht je dus eigenlijk dat je geen klachten hebt totdat er een eisprong heeft plaatsgevonden en dat je 2 weken later ongesteld wordt. M.a.w.; je verwacht PMS klachten vanaf +/- 2 weken vóór je menstruatie, ongeacht hoe lang de cyclus duurt.

Verder eens met LilaLinda, toch maar terug naar de huisarts en nog een keertje bespreken hoe en wat. Zeker ook met deze nare klachten erbij.
lilalinda schreef:
13-04-2021 12:21
Google weet raad:
https://www.antoniusziekenhuis.nl/zwang ... vergewicht
Dat heb ik gelezen inderdaad. Alleen dat zijn geen ervaringsverhalen van andere vrouwen.
Het ligt in ieder geval complex bij mij en er kunnen meerdere oorzaken voor zijn. Ik ga zeker nog eens met de ha praten.
Alle reacties Link kopieren
Hogwarts schreef:
13-04-2021 12:28
Dat heb ik gelezen inderdaad. Alleen dat zijn geen ervaringsverhalen van andere vrouwen.
Het ligt in ieder geval complex bij mij en er kunnen meerdere oorzaken voor zijn. Ik ga zeker nog eens met de ha praten.
ik denk dat dat echt de enige oplossing is. En laat je niet wegsturen hoor!
neem eventueel iemand mee, die zorgt dat je pas gaat als je antwoorden/doorverwijzing hebt
Alle reacties Link kopieren
K0koro schreef:
13-04-2021 12:28
Dat is wel bijzonder voor PMS omdat PMS meestal ontstaat na de eisprong. Als er een eisprong geweest is, is er een geel lichaam dat progesteron maakt. Dat heelt waardoor progesteronaanmaak wegvalt en je gaat vloeien. Als het puur PMS o.b.v. menstruatiecyclus zou zijn, verwacht je dus eigenlijk dat je geen klachten hebt totdat er een eisprong heeft plaatsgevonden en dat je 2 weken later ongesteld wordt. M.a.w.; je verwacht PMS klachten vanaf +/- 2 weken vóór je menstruatie, ongeacht hoe lang de cyclus duurt.

ik denk dat ik je niet begrijp
TO zegt twee weken na haar menstruatie klachten te krijgen, dat is toch hetzelfde als wat jij zegt? alleen jij noemt het twee weken voor haar menstruatie. Maar de basis is toch hetzelfde: TO heeft klachten vanaf ovulatie tot menstruatie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven