Gezondheid alle pijlers

Overgewicht en menstruatie blijft uit

13-04-2021 10:11 55 berichten
Hallo allemaal,
Ik heb altijd al een onregelmatige cyclus gehad en deze is nooit 28 dagen geweest. Soms 34, soms 30, soms 40. Heel wisselend dus. Ik hou al jaren een app bij mbt mijn cyclus. Die berekent dan op basis van voorgaande cycli wanneer ik ongeveer ongesteld moet worden. Nu geeft de app aan dat ik 9 dagen over tijd ben en ik zit nu op de 50e cyclus dag.

Sinds 8 jaar gebruik ik Mirtazapine, waar ik al meer dan 30 kg door ben aangekomen en nu dus ook veel te zwaar ben. Ik heb een bmi van rond de 30. Wat ik verschrikkelijk vind, omdat ik voor die tijd nooit overgewicht heb gehad en ik weet dat het vreselijk ongezond is.

Nu ineens deed ik 1+1=2 en vraag ik me af of die extreme onregelmatigheid en het uitblijven van de menstruatie misschien te maken heeft met mijn overgewicht. Is er iemand die hier ervaring mee heeft op t forum? Zou het door het overgewicht komen?

Mijn huisarts die vindt dat ik dit gewoon moet ondergaan en weet niet hoe het komt, dus daar heb ik weinig aan.

Ik ben trouwens 38 en absoluut niet zwanger.
K0koro schreef:
13-04-2021 12:28
Dat is wel bijzonder voor PMS omdat PMS meestal ontstaat na de eisprong. Als er een eisprong geweest is, is er een geel lichaam dat progesteron maakt. Dat heelt waardoor progesteronaanmaak wegvalt en je gaat vloeien. Als het puur PMS o.b.v. menstruatiecyclus zou zijn, verwacht je dus eigenlijk dat je geen klachten hebt totdat er een eisprong heeft plaatsgevonden en dat je 2 weken later ongesteld wordt. M.a.w.; je verwacht PMS klachten vanaf +/- 2 weken vóór je menstruatie, ongeacht hoe lang de cyclus duurt.

Verder eens met LilaLinda, toch maar terug naar de huisarts en nog een keertje bespreken hoe en wat. Zeker ook met deze nare klachten erbij.
Ja dit weet ik allemaal en toch is het zo. Het lijkt bij mij langer te duren voordat ik ga vloeien na de eisprong. Ik snap er ook niks van.

Ik ga zeker nog eens naar de ha ermee.
lilalinda schreef:
13-04-2021 12:31
ik denk dat ik je niet begrijp
TO zegt twee weken na haar menstruatie klachten te krijgen, dat is toch hetzelfde als wat jij zegt? alleen jij noemt het twee weken voor haar menstruatie. Maar de basis is toch hetzelfde: TO heeft klachten vanaf ovulatie tot menstruatie?

Nee dat is niet hetzelfde als TO niet een cyclus van +/-4 weken heef :). Stel, in deze cyclus van 50 dagen, heeft TO vanaf 2 weken ná haar menstruatie klachten, dan heeft ze dus nu al ongeveer 36 dagen last van PMS klachten. Het is een gegeven (dankzij dat gele lichaam en progesteron) dat op een eisprong +/- 2 weken later een menstruatie volgt. Als haar klachten post-ovulatoir zijn, had ze dus al ongeveer 20 dagen geleden ongesteld moeten worden.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 12:40
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-04-2021 12:31
ik denk dat ik je niet begrijp
TO zegt twee weken na haar menstruatie klachten te krijgen, dat is toch hetzelfde als wat jij zegt? alleen jij noemt het twee weken voor haar menstruatie. Maar de basis is toch hetzelfde: TO heeft klachten vanaf ovulatie tot menstruatie?
Je zou verwachten, dat als een cyclus opeens zes weken is ipv vier, de ovulatie twee weken later is geweest. Dus wat kokoro zegt, is dat je dan van week 4 -6 klachten zou verwachten, terwijl TO zegt dat ze die klachten heeft van week 2-6.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-04-2021 12:31
ik denk dat ik je niet begrijp
TO zegt twee weken na haar menstruatie klachten te krijgen, dat is toch hetzelfde als wat jij zegt? alleen jij noemt het twee weken voor haar menstruatie. Maar de basis is toch hetzelfde: TO heeft klachten vanaf ovulatie tot menstruatie?

Hangt er vanaf wanneer de ovulatie is natuurlijk.

Maar ik denk dat je het bij de huisarts anders aan moet vliegen, meer gericht op de klachten, minder op het uitblijven van de menstruatie (en de relatie met overgewicht - want als het al gerelateerd is, zal de oplossing toch gezocht moeten worden in gewicht verliezen).
Hogwarts schreef:
13-04-2021 12:34
Ja dit weet ik allemaal en toch is het zo. Het lijkt bij mij langer te duren voordat ik ga vloeien na de eisprong. Ik snap er ook niks van.

Ik ga zeker nog eens naar de ha ermee.

Het is niet zo strak als we het vroeger geleerd hebben hoor. Vroeger leerden we dat je folliculaire fase (fase waarin je ei groeit) variabel was, maar dat de luteale fase (fase na de eisprong) altijd exact 14 dagen was. Dat blijkt niet zo te zijn. Bij mij persoonlijk is mijn cyclus van 28 dagen opgedeeld in 16-12. Het is echter wel zo dat een luteale fase zelden veel langer is dan een dag of 16 omdat dan dat gele lichaam gewoon geheeld is.

Dat gezegd hebbend; ik geloof je hoor, qua timing van je klachten. Ik probeer alleen met je mee te denken hoe dat hormonaal in je huidige cyclus past. Bottomline is het natuurlijk gewoon ruk om met klachten te lopen, en vanuit dat oogpunt lijkt opnieuw HA me idd een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
K0koro schreef:
13-04-2021 12:36
Nee dat is niet hetzelfde als TO niet een cyclus van +/-4 weken heef :). Stel, in deze cyclus van 50 dagen, heeft TO vanaf 2 weken ná haar menstruatie klachten, dan heeft ze dus nu al ongeveer 36 dagen last van PMS klachten. Het is een gegeven (dankzij dat gele lichaam en progesteron) dat op een eisprong +/- altijd 2 weken later een menstruatie volgt. Als haar klachten post-ovulatoir zijn, had ze dus al ongeveer 20 dagen geleden ongesteld moeten worden.
wat vooral pleit voor het benoemen van de klachten en niet zelf in een oplossingsrichting te gaan
grote kans, dat wat TO als PMS ziet, iets heel anders is.
K0koro schreef:
13-04-2021 12:39
Het is niet zo strak als we het vroeger geleerd hebben hoor. Vroeger leerden we dat je folliculaire fase (fase waarin je ei groeit) variabel was, maar dat de luteale fase (fase na de eisprong) altijd exact 14 dagen was. Dat blijkt niet zo te zijn. Bij mij persoonlijk is mijn cyclus van 28 dagen opgedeeld in 16-12. Het is echter wel zo dat een luteale fase zelden veel langer is dan een dag of 16 omdat dan dat gele lichaam gewoon geheeld is.

Dat gezegd hebbend; ik geloof je hoor, qua timing van je klachten. Ik probeer alleen met je mee te denken hoe dat hormonaal in je huidige cyclus past. Bottomline is het natuurlijk gewoon ruk om met klachten te lopen, en vanuit dat oogpunt lijkt opnieuw HA me idd een goed idee.
Ik begrijp alles wat je zegt. Biologisch gezien klopt het ook niet. Mogelijk gebeurt er nog iets anders in die periode wat de klachten zou kunnen verklaren.
Ik vind het wel lastig hoor bij mijn huisarts. De eerste vraag die hij altijd stelt is: " wat denk je zelf dat het is?"
Hij verwacht best wat proactiviteit.
Meestal ga ik weg met "kijk het nog even aan."
lilalinda schreef:
13-04-2021 12:39
wat vooral pleit voor het benoemen van de klachten en niet zelf in een oplossingsrichting te gaan
grote kans, dat wat TO als PMS ziet, iets heel anders is.
Dat is wel een lastig punt bij mijn ha. Hij verwacht dat ik er zelf over na heb gedacht en vraagt standaard: "Wat denk je zelf dat het is?" Ik ben daar best gevoelig voor en nogal onderzoekend en analytisch ingesteld. Dat wordt de volgende keer dus mond dicht voor mij. ;)
Hmmm, ja het is lastig als je je eigenlijk niet gehoord voelt. Ik zou het lekker terug gooien over de schutting: "Ik heb erover nagedacht maar ik weet niet wat het is. Ik heb er wel last van dus niets doen gaat niet. Ik zou een verwijzing naar de gynaecoloog/hormoonlab prikken/*vul in wat je graag wlt* wel prettig vinden."
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud was je moeder, zus en andere vrouwelijke familieleden toen ze door de overgang gingen? In sommige families gebeurt dit op jongere leeftijd dan in andere families.

Heb je ooit een IVF of hormoontraject gevolgd om zwanger te worden? Dit kan de overgang ook vervroegen.

Onderzoek laat zien dat extreem ondergewicht of overgewicht invloed kan hebben op de cyclus. Alleen spreek je dan meestal wel over een groter overgewicht dan een BMI van 30.

Er spelen zo te lezen meerdere issues mee. Veranderde cyclus is 1 symptoom. Misschien toch maar eens een afspraak maken met de huisarts dat je je niet alleen psychisch niet gezond voelt maar dat je ook lichamelijk een aantal issues hebt. Misschien kan een levensstijl coach je helpen. Of speelt er nog iets mee.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hogwarts schreef:
13-04-2021 12:53
Dat is wel een lastig punt bij mijn ha. Hij verwacht dat ik er zelf over na heb gedacht en vraagt standaard: "Wat denk je zelf dat het is?" Ik ben daar best gevoelig voor en nogal onderzoekend en analytisch ingesteld. Dat wordt de volgende keer dus mond dicht voor mij. ;)


Dat is tegenwoordig een standaard vraag. Echt bijna elke patient heeft al gegoogled of het viva-forum geraadpleegd. En heeft dus zelf al een idee gevormd wat er gedaan moet worden of in welke hoek er gezocht moet worden. Wanneer je als behandelaar daar niet aan denkt, dan vindt de patient je vaak maar een waardeloze arts.

Dus wanneer jij het echt niet weet dan kan je dat gewoon zeggen. Heb je net gegoogled of via het viva-forum gelezen dat het misschien wel ziekte x, of een te kort aan y is, dan kan je dit ook aangeven. Dit helpt de arts echt, of dat je het zelf niet weet of juist zelf een idee hebt wat het wel kan zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
13-04-2021 13:17
Dat is tegenwoordig een standaard vraag. Echt bijna elke patient heeft al gegoogled of het viva-forum geraadpleegd. En heeft dus zelf al een idee gevormd wat er gedaan moet worden of in welke hoek er gezocht moet worden. Wanneer je als behandelaar daar niet aan denkt, dan vindt de patient je vaak maar een waardeloze arts.

Dus wanneer jij het echt niet weet dan kan je dat gewoon zeggen. Heb je net gegoogled of via het viva-forum gelezen dat het misschien wel ziekte x, of een te kort aan y is, dan kan je dit ook aangeven. Dit helpt de arts echt, of dat je het zelf niet weet of juist zelf een idee hebt wat het wel kan zijn.

Inderdaad. Ze vragen het ook wel om eventuele onuitgesproken angsten voor ernstige ziekten te kunnen ontkrachten. Er wordt echt niet van je verwacht dat je zelf met de oplossing komt, en ‘ik weet het niet’ is ook gewoon een antwoord. :)
Alle reacties Link kopieren
Hogwarts schreef:
13-04-2021 12:53
Dat is wel een lastig punt bij mijn ha. Hij verwacht dat ik er zelf over na heb gedacht en vraagt standaard: "Wat denk je zelf dat het is?" Ik ben daar best gevoelig voor en nogal onderzoekend en analytisch ingesteld. Dat wordt de volgende keer dus mond dicht voor mij. ;)
maar je hebt er over nagedacht, en je hebt klachten en je beseft je dat die uit verschillende richtingen kunnen komen
Maar je wil nu zijn expertise om het echt uit te zoeken. En op te lossen!
Alle reacties Link kopieren
Oh vreselijk dat je zoveel aangekomen bent door de AD zeg. Mirtazapine is wat dat betreft ook wel echt een rotmiddel, met zijn eetlustopwekkende effect. Maar ja, als een ander AD niet werkt dan moet je wat. Ben je inmiddels stabiel of kom je nog steeds aan?
Alle reacties Link kopieren
Advies geven over mirtazapine mag vast niet hier, maar in t algemeen: dit middel is niet zo sterk antidepressief werkend en jij hebt wel forse bijwerkingen.
Bij hogere dosering mag je ook niet meer autorijden: onhandig middel!
Ik zou toch onderzoeken of je na enige tijd gebruik stabiel genoeg bent voor dosisverlaging, een ander AD of iets tegen de gewichtstoename erbij. Sterkte!
S-Groot schreef:
13-04-2021 15:11
Oh vreselijk dat je zoveel aangekomen bent door de AD zeg. Mirtazapine is wat dat betreft ook wel echt een rotmiddel, met zijn eetlustopwekkende effect. Maar ja, als een ander AD niet werkt dan moet je wat. Ben je inmiddels stabiel of kom je nog steeds aan?
Ik kom nog steeds aan. :(
choucy schreef:
13-04-2021 15:21
Advies geven over mirtazapine mag vast niet hier, maar in t algemeen: dit middel is niet zo sterk antidepressief werkend en jij hebt wel forse bijwerkingen.
Bij hogere dosering mag je ook niet meer autorijden: onhandig middel!
Ik zou toch onderzoeken of je na enige tijd gebruik stabiel genoeg bent voor dosisverlaging, een ander AD of iets tegen de gewichtstoename erbij. Sterkte!
Dat betekent dat ik moet afbouwen, daar zie ik vreselijk tegen op. Ben bang voor de angst en de slapeloosheid. Toen ik t begon te nemen was ik extreem angstig, heel erg dun en sliep ik niet als reactie op een andere AD. Zo erg dat ik suicidaal werd. Dus even afbouwen is wel echt iets heel spannends. Een andere AD is geen optie voor mij. Ook ben ik nog bezig met Diazepam afbouw. Die gebruik ik ook al 8 jaar, maar heb ik over de jaren nu van 15 mg naar 2.5 mg afgebouwd.
Mijn HA denkt ook niet echt mee in dit soort gevallen. Gelukkig beseft hij zich wel dat als ik afbouw het langzaam moet. Daar bof ik dan wel weer mee.
choucy schreef:
13-04-2021 15:21
Advies geven over mirtazapine mag vast niet hier, maar in t algemeen: dit middel is niet zo sterk antidepressief werkend en jij hebt wel forse bijwerkingen.
Bij hogere dosering mag je ook niet meer autorijden: onhandig middel!
Ik zou toch onderzoeken of je na enige tijd gebruik stabiel genoeg bent voor dosisverlaging, een ander AD of iets tegen de gewichtstoename erbij. Sterkte!
Je hoeft niet te zeggen wat ivm medisch advies, maar bestaat er een medicijn tegen gewichtstoename dan?
Waarom ga je niet naar een psychiater voor advies over de psychofarmaca ipv een extra midde om dikker worden tegen te gaan terwijl je ondertussen niets aan de oorzaak doet. Voor hetzelfde geld kan je relatief makkelijk overstappen.
Sága schreef:
13-04-2021 16:56
Waarom ga je niet naar een psychiater voor advies over de psychofarmaca ipv een extra midde om dikker worden tegen te gaan terwijl je ondertussen niets aan de oorzaak doet. Voor hetzelfde geld kan je relatief makkelijk overstappen.
Ik ben al vaak genoeg naar een psychiater geweest. Heb ik aangegeven dat ik dat middel ga nemen als het er zou zijn? Ik was gewoon nieuwsgierig, want naar mijn weten bestaat dat niet.
Er bestaat niks waar ik relatief makkelijk op kan overstappen en ik ben ook niet van plan om van het een naar het ander over te stappen. Ik hoop op termijn af te bouwen met de Mirtazapine, maar daar is heel veel moed voor nodig. De ontwenningsverschijnselen zijn heel erg heftig.
Hogwarts schreef:
13-04-2021 17:07
Ik ben al vaak genoeg naar een psychiater geweest. Heb ik aangegeven dat ik dat middel ga nemen als het er zou zijn? Ik was gewoon nieuwsgierig, want naar mijn weten bestaat dat niet.
Er bestaat niks waar ik relatief makkelijk op kan overstappen en ik ben ook niet van plan om van het een naar het ander over te stappen. Ik hoop op termijn af te bouwen met de Mirtazapine, maar daar is heel veel moed voor nodig. De ontwenningsverschijnselen zijn heel erg heftig.
Joe ik wilde het maar genoemd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Gezien het feit dat je cyclus altijd al onregelmatig is geweest en met je gewichtstoename nog onregelmatiger wordt.. doet mij wel wat vermoeden.. ik mag dat vast niet zeggen?

Heb je nog een kinderwens?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorige week gediagnosticeerd met pcos, dat hangt samen met overgewicht (bmi van 30 hier).

Of dat de oorzaak is of andersom weten ze niet. Mirtazepine kan ook voor uitblijven van je menstruatie zorgen.

Maar ik zou zeker de huisarts contacten en een doorverwijzing naar de gynaecoloog vragen.
Enigme schreef:
13-04-2021 19:46
Gezien het feit dat je cyclus altijd al onregelmatig is geweest en met je gewichtstoename nog onregelmatiger wordt.. doet mij wel wat vermoeden.. ik mag dat vast niet zeggen?

Heb je nog een kinderwens?
Wat mag je niet zeggen?
Nee ik heb geen kinderwens.
Black_ schreef:
13-04-2021 20:48
Ik ben vorige week gediagnosticeerd met pcos, dat hangt samen met overgewicht (bmi van 30 hier).

Of dat de oorzaak is of andersom weten ze niet. Mirtazepine kan ook voor uitblijven van je menstruatie zorgen.

Maar ik zou zeker de huisarts contacten en een doorverwijzing naar de gynaecoloog vragen.
Dank je black. Wat merk jij van de pcos? Heel naar voor je.

Ik ga binnenkort een doorverwijzing vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven