Gezondheid alle pijlers

Overweging starten met antidepressiva

14-06-2022 22:47 97 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Nav mijn andere topic over de intrusies: ik ben begonnen met therapie en ik slik nu temazepam, wat ervoor zorgt dat ik me suf,
maar veel minder angstig voel. Ik slaap beter en de intrusies zijn minder intens. Dus wat dat betreft gaat het iets beter. Maar dit is een tijdelijke oplossing. Autorijden mag niet, dus het is best beperkend en daarnaast ook verslavend, dus ik wil het niet te lang gebruiken.

Na een aantal gesprekken met de psychiater opperde ze dat antidepressiva wellicht kan helpen in mijn situatie. Heb last van een postnatale depressie, maar ben al langer bekend met angstklachten en paniekaanvallen. Ook dwanghandelingen heb ik last van (gehad). Een moeilijke jeugd met veel geweld en vroeg verlies van een ouder spelen hierbij ook een rol.

Mijn man gebruikt ook antidepressiva en het is voor hem gewoon een kwestie van niet kunnen functioneren zonder. Dus dan is de keuze snel gemaakt. Toch zie ik bij hem veel bijwerkingen die echt niet fijn zijn. Zweten, eetlust omhoog, libido omlaag en nog wat dingen.

Ik had me eerst voorgenomen om het verder te proberen zonder, omdat ik ertegenop zie om nu die bijwerkingen te ervaren en omdat ik het ‘op eigen kracht’ wil proberen. Daarmee wil ik niet zeggen dat er iets mis is met antidepressiva, maar het zou fijn zijn als het zonder opgelost kan worden, juist door alle bijwerkingen. Ik ben alleen best ver van huis. Kom er momenteel echt niet op eigen kracht uit, maar ben er ergens ook bang voor om ermee te starten.

Wie kan mij iets vertellen over zijn/haar ervaring?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je best ver van huis bent is de eerste prioriteit weer vaste grond onder je voeten. Hoe is dan van minder belang. Luister naar je arts en volg haar adviezen. Antidepressiva kan je altijd weer afbouwen. Soms alleen, soms met begeleiding.

Ik heb er zelf geen directe ervaring mee. Ik had verlammende pijn die alleen opgelost kon worden met oxycodon. Ook verslavend spul met een hele sliert bijwerkingen. Erg vervelend, maar zonder had ik de hobbel tussen "heel ver van huis" en weer kunnen functioneren niet kunnen nemen.

Soms heb je gewoon de luxe van makkelijke keuzes niet.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben blij met mijn ad, want het heeft mijn leven voor 100% verbeterd. Ik kan alles beter langs me neer leggen, raak niet meer zo overprikkelt en geniet weer van het leven. Dat libido is wel een ding ja, dat is er niet meer. Maar ik denk dat mijn man blijer is met de gelukkige vrouw die ik nu ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap je gedachten, maar je kan het ook zien als iets wat je tijdelijk nodig hebt.
Een hartpatiënt heeft bloedverdunners nodig, iemand met migraine heeft migrainetabletten nodig enz.
Dus ik zou het zeker in overweging nemen.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog een jaar aangemodderd omdat ik niet met antidepressiva wilde beginnen door niet zulke goede ervaringen ruim 10 jaar geleden. Toen dus toch maar begonnen, want ik bleef maar in die depressie. Inmiddels ruim een jaar antidepressiva en ik ben veel stabieler. Van de AD die ik nu heb, merk ik geen bijwerkingen meer, alleen af en toe diarree. Nou ja, beter dat dan er niet meer willen zijn. Ik ben heel voorzichtig gestart trouwens. Halve dosis dan waar mensen normaal mee beginnen en ook half zo snel opgebouwd tot de beoogde dosis. Dat gaf me het gevoel wat meer controle te hebben. Misschien is dat ook iets waar jij je beter bij zou voelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet iedereen heeft (dezelfde) bijwerkingen. Het zou zomaar kunnen dat jij ze niet hebt (of misschien andere).

Tegen angst/paniek/dwang kunnen AD heel goed helpen.

Ik snap je weerstand (die had ik ooit ook), maar misschien kun je het zo zien: met AD is de kans groot dat je veel sneller stabiel(er) bent dan zonder AD.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
het kan een oplossing zijn en ik heb ook meermaals op dat punt gestaan, dus het is en blijft je eigen keuze. En soms is er idd geen andere keuze, zoals je man die zonder niet functioneert. Dus die keus zal je echt alleen zelf kunnen nemen. Maar ik heb me er toen verder in verdiept en vond de nadelen wel erg groot, ook nav een avond in De Balie in Amsterdam (die ik zag via youtube), besloot ik het toen niet te nemen. https://www.youtube.com/watch?v=hIFhlbe_NwE
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
Met mij ging het een paar weken na de geboorte van mijn dochters zo slecht dat ik nog maar één ding kon zeggen: geef me alsjeblieft íets, want zo red ik het niet!
Toen ben ik gestart met een antidepressivum (en de eerste tijd ook oxazepam) en na twee weken ging van het ene op het andere moment het licht weer aan. Een gouden moment.
Afbouwen is niet meer gelukt, maar ondanks de bijwerkingen is het het waard.
Ik ben nog snel gespannen, maar heb een fijn leven en kan van dingen genieten.
Dat wens ik jou ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt al therapie, dus daarmee kan je wellicht ook vooruitgang boeken...
Zelf ook veel gehad aan ACT, bv het boek van Russ Harris: The reality slap.
En dr Tracy Marks heeft een fijn kanaal op youtube, waarin ze vanuit haar vak psychiatrie ook heel handige inzichten en handvatten biedt, vind ik.
En Jim van Os, bijv wat hij zegt over psychisch lijden, heeft me ook veel houvast gegeven. Dus blijf ook op zoek naar ook andere wegen, van inzichten/kennis opdoen, yoga, bewegen, medidatie tot weer eens met een goede vriendin naar de bios (ook al heb je geen zin)- naast misschien medicatie, dat kun je als een van de wegen zien, ook dat is heel persoonlijk!
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat a.u.b. Vooral ook eerst je bloed onderzoeken: dat kan erg helpen bij de vraag of en zo ja welke AD zou kunnen helpen. Ik blijf me erover verbazen dat dat niet standaard gedaan wordt alvorens er AD voorgeschreven wordt…
Dus ja, kan zeker helpen, maar niet altjd en voor iedereen, dus niet (laten) experimenteren, maar laten onderzoeken welke voor jou goed zou kunnen helpen! En dán de overweging maken.
Vannelle schreef:
15-06-2022 00:17
Laat a.u.b. Vooral ook eerst je bloed onderzoeken: dat kan erg helpen bij de vraag of en zo ja welke AD zou kunnen helpen. Ik blijf me erover verbazen dat dat niet standaard gedaan wordt alvorens er AD voorgeschreven wordt…
Dus ja, kan zeker helpen, maar niet altjd en voor iedereen, dus niet (laten) experimenteren, maar laten onderzoeken welke voor jou goed zou kunnen helpen! En dán de overweging maken.

Wat zien ze dan in het bloed?
Charlotte, ik begrijp je weerstand. Maar bijwerkingen zijn niet voor iedereen hetzelfde.

Je zegt dat je het eerst zelf wilt proberen, 'op eigen kracht'. Wellicht helpt het je door te bedenken dat een kankerpatiënt of iemand met een schildklieraansoening óók medicatie nodig heeft. Bij dergelijke ziektes is er over het algemeen niemand die zegt dat ze het eerst op eigen kracht willen proberen. Mogelijk komt dat door het idee dat een depressie 'eigen schuld, dus eigen oplossing' is, in plaats van dat het wordt gezien zoals het is: iets lichamelijks. Een kwestie van te veel/te weinig/slecht werkende stofjes.

Sterkte.
anoniem_407803 wijzigde dit bericht op 15-06-2022 06:24
2.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik slik inmiddels 20 jaar AD en vind het echt naar om te lezen hoeveel angst er is voor AD.

Ja, ze kunnen bijwerkingen geven, maar ik heb nooit één bijwerking gehad.

Of die bijwerkingen die je noemt bij je man ook daadwerkelijk door de AD komen is maar helemaal de vraag.

Ik heb zelf juist heel lang aangehikt tegen het gebruik van pammetjes, maar ben blij dat ik die nu ook heb.

AD is niet eng.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Sherlock schreef:
15-06-2022 05:39
Wat zien ze dan in het bloed?
Dit dus.

Echt nog nooit van gehoord.

Edit: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/3 ... epressivum

Dus dat is ofwel een baanbrekende ontwikkeling die nog moet doordringen, ofwel in de praktijk toch tegengevallen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Na 12 jaar ellende en in gevecht zijn met mezelf ben ik vorig jaar gestart met AD. Halleluja wat een goede keuze is dat geweest. Na een paar weken bijwerkingen ging ineens de zon weer schijnen. Ik slaap beter en mn angsten zijn zoveel minder.
Last van bijwerkingen heb ik niet. Ja ik huil bijna niet of moeilijk. Die emotie is wat verder weg gestopt.
Ik denk niet aan afbouwen. Waarom zou ik? Het leven is zoveel beter. En mn libido is helemaal oke
tadelief wijzigde dit bericht op 15-06-2022 06:39
Reden: Te snel op verzenden geklikt
67.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mij heeft het uitstekend geholpen in de lange periode dat ik het nodig had. De bijwerkingen vielen heel erg mee, ik werd alleen iets zwaarder, maar dat was niet erg. Van totale ontreddering schoot ik binnen 1 tot 2 weken in een staat van weer normaal kunnen leven.
Ermee stoppen na acht jaar vond ik wel lastig, ik heb meerdere pogingen gedaan en uiteindelijk is het gelukt met behulp van Sint Janskruid. Mijn huisarts wilde dat ik ermee doorging, maar ik wilde graag zonder en dat is ook heel goed gegaan. Mocht ik me weer zo gaan voelen als in die tijd dan zal ik zeker opnieuw AD gaan gebruiken.
Ik slikte jaren terug Fluoxetine (Prozac) tijdens een burnout. Met veel moeite mee gestopt maar inmiddels slik ik het alweer meer dan een jaar (gedoe met serotonine waardoor ik onrustig ben in hoofd en slecht slaap)en het doet zoveel voor mij dat ik er nooit meer mee ga stoppen, sommige mensen hebben dit soort medicatie nou eenmaal nodig. (Het is absoluut geen wondermiddel maar het maakt mij heel veel rustiger in mijn hoofd en dat heeft mijn leven in positieve zin compleet veranderd)
Ik ben vooral Prozac gaan gebruiken omdat het niet zoveel bijwerkingen heeft, wel wat maar de meesten worden minder na een paar maanden. (Minder eetlust, sloom, droge mond enzovoort)
Het duurt wel iets langer voor het gaat werken.
En ieder lichaam reageert er natuurlijk anders op, maar mijn ervaringen zijn heel erg goed.

Ik had dat na de burnout trouwens ook een paar jaar hoor, dat ik het perse zonder wilde en ik heb het ook een paar jaar volgehouden tot ik door een verdrietige gebeurtenis het echt niet meer trok en dacht 'en nu ga ik naar de huisarts om het weer over fluoxetine te hebben want dit gaat zo niet langer'. Beste beslissing ooit. En het grappige is dat mijn omgeving binnen 2 maanden al grote veranderingen merkte bij mij, enkel doordat ik rustiger werd doordat de serotonine in mijn lijf in balans is door een pilletje :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Vannelle schreef:
15-06-2022 00:17
Laat a.u.b. Vooral ook eerst je bloed onderzoeken: dat kan erg helpen bij de vraag of en zo ja welke AD zou kunnen helpen. Ik blijf me erover verbazen dat dat niet standaard gedaan wordt alvorens er AD voorgeschreven wordt…
Dus ja, kan zeker helpen, maar niet altjd en voor iedereen, dus niet (laten) experimenteren, maar laten onderzoeken welke voor jou goed zou kunnen helpen! En dán de overweging maken.

Omdat het zonder medische vraag niet vergoed wordt. (Reden van aanvraag moet vermeld worden, bv bijwerkingen op middelen, of gebrek aan werking). En het gaat om honderden euro’s.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
15-06-2022 06:21
Dit dus.

Echt nog nooit van gehoord.

Edit: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/3 ... epressivum

Dus dat is ofwel een baanbrekende ontwikkeling die nog moet doordringen, ofwel in de praktijk toch tegengevallen.

Oh ik dacht dat ze doelde op een farmacogenetisch profiel.
Dat heb ik recent laten doen en was wel verhelderend. Maar dat gaat vooral over de verwerking van medicatie in je lichaam (lever), dus ook over de doseringen die voor jou persoonlijk geschikt zijn.
Er kwamen bij mij toch wel wat afwijkingen uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Na de geboorte van m’n jongste vorig jaar heb ik ook een PND ontwikkeld. Ik had ook weerstand tegen medicatie, maar toen ik toch ben begonnen was het in een paar weken aanzienlijk beter (hier ook fluoxetine). Ik was heel erg bang dat de emoties afgevlakt zouden worden en nog meer angsten die ik nu niet meer weet. Dat afvlakken is bij mij absoluut geen sprake van. Ik sliep weer beter en heb steeds vaker een golf van geluksgevoel. Ook kan ik nog steeds heel diep in de put zitten bij een negatieve gebeurtenis, maar dat kan ik wel sneller van me af zetten.
Libido was ik al sinds m’n laatste zwangerschap laag en is nu nog niet hoog, maar door meer rust gaat dat wel een stuk beter dan voor de medicatie. Achteraf had ik gewild dat ik veel eerder was begonnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Phoebe-Holmes schreef:
15-06-2022 06:56
Ik slikte jaren terug Fluoxetine (Prozac) tijdens een burnout. Met veel moeite mee gestopt maar inmiddels slik ik het alweer meer dan een jaar (gedoe met serotonine waardoor ik onrustig ben in hoofd en slecht slaap)en het doet zoveel voor mij dat ik er nooit meer mee ga stoppen, sommige mensen hebben dit soort medicatie nou eenmaal nodig. (Het is absoluut geen wondermiddel maar het maakt mij heel veel rustiger in mijn hoofd en dat heeft mijn leven in positieve zin compleet veranderd)
Ik ben vooral Prozac gaan gebruiken omdat het niet zoveel bijwerkingen heeft, wel wat maar de meesten worden minder na een paar maanden. (Minder eetlust, sloom, droge mond enzovoort)
Het duurt wel iets langer voor het gaat werken.
En ieder lichaam reageert er natuurlijk anders op, maar mijn ervaringen zijn heel erg goed.

Ik had dat na de burnout trouwens ook een paar jaar hoor, dat ik het perse zonder wilde en ik heb het ook een paar jaar volgehouden tot ik door een verdrietige gebeurtenis het echt niet meer trok en dacht 'en nu ga ik naar de huisarts om het weer over fluoxetine te hebben want dit gaat zo niet langer'. Beste beslissing ooit. En het grappige is dat mijn omgeving binnen 2 maanden al grote veranderingen merkte bij mij, enkel doordat ik rustiger werd doordat de serotonine in mijn lijf in balans is door een pilletje :)


Prozac heb ik niet gehad omdat mijn HA verwachtte dat ik er minder goed van zou gaan slapen. In die tijd sliep ik nauwelijks meer. Kreeg/krijg jij geen last van slaapproblemen door de Prozac?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinguin15 schreef:
15-06-2022 07:16
Na de geboorte van m’n jongste vorig jaar heb ik ook een PND ontwikkeld. Ik had ook weerstand tegen medicatie, maar toen ik toch ben begonnen was het in een paar weken aanzienlijk beter (hier ook fluoxetine). Ik was heel erg bang dat de emoties afgevlakt zouden worden en nog meer angsten die ik nu niet meer weet. Dat afvlakken is bij mij absoluut geen sprake van. Ik sliep weer beter en heb steeds vaker een golf van geluksgevoel. Ook kan ik nog steeds heel diep in de put zitten bij een negatieve gebeurtenis, maar dat kan ik wel sneller van me af zetten.
Libido was ik al sinds m’n laatste zwangerschap laag en is nu nog niet hoog, maar door meer rust gaat dat wel een stuk beter dan voor de medicatie. Achteraf had ik gewild dat ik veel eerder was begonnen.

Ik lees nu dat jij er juist weer beter door sliep!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb jaren geleden toen ik een depressie had ook antidepressiva geslikt. Ik wilde het ook heel lang niet, maar ik was op een gegeven moment zo op, ik kon niet meer. Was alleen maar aan het nadenken over hoe hard ik precies tegen een boom moest rijden om nét niet dood te zijn, maar wel heel lang in het ziekenhuis te liggen, zodat ik even niets meer hoefde. Toen hebben mijn man en mijn psych echt zwaar aangedrongen om toch met antidepressiva te beginnen.

Ik heb in de eerste weken (en bij het afbouwen) een paar lichamelijke bijwerkingen gehad; trillen, duizelig, moe. Maar dat was vrij snel over. De ‘constante’ bijwerkingen bij mij waren vooral honger en weinig libido. Maar ik denk dat ik er zonder die medicatie heel veel slechter aan toe was geweest. Het heeft mij heel erg geholpen om weer te kunnen functioneren en voor mijn kinderen te kunnen zorgen (peuter en kleuter destijds). Alles wordt wat minder heftig en bij mij gaf het een soort filter over mijn leven, dingen kwamen minder hard binnen.

Als ik jouw vorige topic lees, dan zou ik het wel doen als ik jou was. Als dit jou helpt om je beter te gaan voelen, dan is dit nu nodig. Wat anderen ook schrijven: als kankerpatiënt weiger je ook meestal geen chemo vanwege de bijwerkingen. Je bent ziek en dit medicijn kan je helpen. Doe het voor jezelf en je kleintje. Sterkte!
Lieneke schreef:
15-06-2022 07:16
Prozac heb ik niet gehad omdat mijn HA verwachtte dat ik er minder goed van zou gaan slapen. In die tijd sliep ik nauwelijks meer. Kreeg/krijg jij geen last van slaapproblemen door de Prozac?
In tegendeel, ik slaap er juist beter mee, en ik slik het ook s'avonds niet omdat ik er suf van word maar wel een beetje slaperig.
De 1e x ging ik wel giga dromen (geen nachtmerries) van dat spul maar heb ik nu totaal geen last van.
Oh-happy-day schreef:
14-06-2022 23:15
Ik ben blij met mijn ad, want het heeft mijn leven voor 100% verbeterd. Ik kan alles beter langs me neer leggen, raak niet meer zo overprikkelt en geniet weer van het leven. Dat libido is wel een ding ja, dat is er niet meer. Maar ik denk dat mijn man blijer is met de gelukkige vrouw die ik nu ben.
+1, zo blij mee!
(Behalve dat libido gedoe, heb ik geen last van ;-D)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven