Gezondheid alle pijlers

Ovulatietesten; 2 x positief-Hoe&Waarom?

20-02-2015 11:49 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In een poging de wondere wereld van mijn menstruatie cyclus in kaart te brengen, zonder thermometers,symptonen,humeurcheck en dergelijk zaken probeer ik middels de digitale ovolatie testen van clearblue mijn cyclus te doorgronden .

Dat leek mij immers de meest makkelijke methode, omdat ik weet dat de rest geen success wordt. Nu loop ik echter tegen het volgende aan:

6 Februari begin ik met testen

8 februari heb ik een digitale positieve test, waarbij de smiley 48 uur op de ovulatie test staan, waarom mag joost weten.

11 februari begin ik weer met testen, telkens negatief

20 februari, digitale positieve test. Nu kan ik niet nog een keer testen want die smiley blijft natuurlijk weer 48 uur staan.

Maar goed, er van uitgaande dat ik geen freak of nature ben;

Is 2x een eisprong een optie?

Is de vorige eisprong niet goed gegaan en wordt dat vervolgens rechtgezet door je lijf?

Moet ik de eerste en de beste prullenbak opzoeken omdat die ovulatietest defect is.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
Ik heb nog nooit ovulatietesten gebruikt.... Maar zeg je nou dat je datzelfde ding steeds opnieuw gebruikt?!?

Die zijn toch niet herbruikbaar lijkt me...?
Misschien zwanger en daardoor 2e X positief? Zou denk ik een testje doen.
quote:lux. schreef op 20 februari 2015 @ 11:54:

Ik heb nog nooit ovulatietesten gebruikt.... Maar zeg je nou dat je datzelfde ding steeds opnieuw gebruikt?!?

Die zijn toch niet herbruikbaar lijkt me...?De digitale ovulatietesten van clearblue bestaan uit een houder en een teststrip. De testrip gooi je na gebruik weg en de houder kun je met een nieuwe teststrip wederom gebruiken.De houder vertaalt eigenlijk de resultaten van de teststrip en weergeeft een smiley bij een positief resultaat, een cirkel bij een negatief resultaat of een knipperende smiley bij een bijna positief resultaat. Dat laatste gebeurt bij mij overigens niet.
quote:groenebroek schreef op 20 februari 2015 @ 11:55:

Misschien zwanger en daardoor 2e X positief? Zou denk ik een testje doen.

Een ovulatietest word toch niet positief van een zwangerschap?

edit-google zegt van wel, mijn menstruatie begint pas over 5/6 dagen, daarvoor kun je toch op geen enkele manier testen? Dan zou een ovulatietest toch niet nu maar over 5/6 dagen positief kunnen zijn evenals een zwangerschapstest.

Ik voel me ook niet anders dan normaal .
Een dubbele eisprong of zwanger. Een ovulatietest reageert ook op hcg en het eerste komt niet veel voor.
Hormoon LH (ovulatietest) en HCG (zwangerschapstest) lijken qua keten van aminozuren op elkaar.

http://www.ovulatie-berek ... ngerschapstest-gebruiken/
quote:groenebroek schreef op 20 februari 2015 @ 12:07:

Hormoon LH (ovulatietest) en HCG (zwangerschapstest) lijken qua keten van aminozuren op elkaar.

http://www.ovulatie-berek ... ngerschapstest-gebruiken/Bedankt voor de link!
quote:ardni schreef op 20 februari 2015 @ 12:02:

[...]

De digitale ovulatietesten van clearblue bestaan uit een houder en een teststrip. De testrip gooi je na gebruik weg en de houder kun je met een nieuwe teststrip wederom gebruiken.De houder vertaalt eigenlijk de resultaten van de teststrip en weergeeft een smiley bij een positief resultaat, een cirkel bij een negatief resultaat of een knipperende smiley bij een bijna positief resultaat. Dat laatste gebeurt bij mij overigens niet.Oh wat onhandig dat die smiley blijft staan dan.
Ik zou er trouwens niet vanuit gaan dat die ovulatietest een indicatie is voor zwangerschap. Het lijkt me dat als dat zo was ze dan de ovulatietest wel als zwangerschapstest op de markt zouden brengen. Zal wel niet echt sensitief of specifiek voor zwangerschap zijn.
Zou even een zwangerschapstest proberen kan je dat uitsluiten. Anders de prullenbak of vraag clearblue?
quote:lux. schreef op 20 februari 2015 @ 12:17:

Ik zou er trouwens niet vanuit gaan dat die ovulatietest een indicatie is voor zwangerschap. Het lijkt me dat als dat zo was ze dan de ovulatietest wel als zwangerschapstest op de markt zouden brengen. Zal wel niet echt sensitief of specifiek voor zwangerschap zijn.quote:lux. schreef op 20 februari 2015 @ 12:17:

Ik zou er trouwens niet vanuit gaan dat die ovulatietest een indicatie is voor zwangerschap. Het lijkt me dat als dat zo was ze dan de ovulatietest wel als zwangerschapstest op de markt zouden brengen. Zal wel niet echt sensitief of specifiek voor zwangerschap zijn.

Ik stop ook gewoon met testen en dan ik probeer het na mijn menstruatie nog een keer, eens kijken hoe het de volgende cyclus gaat.

Een zwangerschapstest gaat misschien wel ver, , ik voel me immers niet anders dan op andere dagen van de maand.maar ik ga er zeker over na denken.
Bedankt voor het meedenken, ik waardeer het ontzettend!
Maar als je 8 februari een positieve ovulatietest hebt, waarom ga je dan op 11 februari weer testen?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 20 februari 2015 @ 12:37:

Maar als je 8 februari een positieve ovulatietest hebt, waarom ga je dan op 11 februari weer testen?

Omdat ik zeker wil weten dat de resultaten juist zijn en of deze test voldoet aan mijn verwachtingen.

Als ik(bijna) een volledige cyclus test verwacht ik 1x een positieve test ,ik wilde 100% zekerheid.

Volgende cyclus doe ik het zelfde, als ik dan weer 2 keer positief test, dan stop ik ermee.

Ik vind deze testen erg prijzig en voor dat bedrag verwacht ik betrouwbare resultaten.
Heb je zo'n onregelmatige cyclus dan?

Ik weet wel dat dat je vraag niet is, dus ik zal proberen ook nog op je vraag te reageren: nee, 2x een eisprong is niet waarschijnlijk, althans niet zo ver uit elkaar.

Je kunt vals positief testen als je urine bijvoorbeeld geconcentreerder is. En idd schijnen ovulatietesten ook positief te (kunnen) reageren als je zwanger bent.

Om het zeker te weten zou je een volgende cyclus (gesteld dat je nu niet zwanger bent) er bij kunnen temperaturen, zodat je meer duidelijkheid krijgt.

Maar mijn (ongevraagde) advies: als je zwanger wilt worden, ga lekker neuken en wacht het eerst eens een poosje af.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 20 februari 2015 @ 12:52:

Heb je zo'n onregelmatige cyclus dan?

Ik weet wel dat dat je vraag niet is, dus ik zal proberen ook nog op je vraag te reageren: nee, 2x een eisprong is niet waarschijnlijk, althans niet zo ver uit elkaar.

Je kunt vals positief testen als je urine bijvoorbeeld geconcentreerder is. En idd schijnen ovulatietesten ook positief te (kunnen) reageren als je zwanger bent.

Om het zeker te weten zou je een volgende cyclus (gesteld dat je nu niet zwanger bent) er bij kunnen temperaturen, zodat je meer duidelijkheid krijgt.

Maar mijn (ongevraagde) advies: als je zwanger wilt worden, ga lekker neuken en wacht het eerst eens een poosje af.

zwanger? Neuken?de pijler keuze is heel bewust gemaakt

Ik vind het niet meer dan logisch dat je je cyclus op een gegeven moment kent. Dus ik dacht dat 1 maand testen zou resulteren in een duidelijk beeld van de 25/26 dagen die mijn menstruatie cyclus lang is. Ik heb nooit geweten wanneer mijn eisprong was, ik had er sowieso dagen naast gezeten.

Volgende cyclus doe ik hetzelfde en als ik dan weer 2 x positief test dan geloof ik het wel. Velen zijn zo enthousiast over die testen, Ik ken zelfs iemand die het gebruikt als anticonceptie in combinatie met condooms. Niet mijn keuze, maar het kan.
quote:ardni schreef op 20 februari 2015 @ 13:11:

[...]

zwanger? Neuken?

Ik vind het niet meer dan logisch dat je je cyclus op een gegeven moment kent. Dus ik dacht dat 1 maand testen zou resulteren in een duidelijk beeld van de 25/26 dagen die mijn menstruatie cyclus lang is. Ik heb nooit geweten wanneer mijn eisprong was, ik had er sowieso dagen naast gezeten.

Volgende cyclus doe ik hetzelfde en als ik dan weer 2 x positief test dan geloof ik het wel. Velen zijn zo enthousiast over die testen, Ik ken zelfs iemand die het gebruikt als anticonceptie in combinatie met condooms. Niet mijn keuze, maar het kan.

Als je zo'n regelmatige cyclus hebt snap ik al helemaal het nut van die dure ovulatietesten niet.

Je kunt er idd een paar dagen naast zitten, qua eisprong, maar zo heel erg kan het nou ook weer niet zijn als je cyclus regelmatig is.

David Dunning
Als je dan op de 9e hebt geovuleerd dan zit je op de twintigste op 11 dpo (days past ovulation). Dan zou het kunnen dat je van een zwangerschap positief test nu.

Maar je bent niet bezig met zwanger worden begrijp ik? gewoon 'willen weten wat je cyclus is'? Daar zou ik de cheapo testen van de action voor gebruiken niet de dure van clearblue
quote:Solomio schreef op 20 februari 2015 @ 13:15:

[...]

Als je zo'n regelmatige cyclus hebt snap ik al helemaal het nut van die dure ovulatietesten niet.

Je kunt er idd een paar dagen naast zitten, qua eisprong, maar zo heel erg kan het nou ook weer niet zijn als je cyclus regelmatig is.

Ik zal me er wel wat meer in verdiepen.

Ik dacht altijd dat een eisprong 14 dagen na de menstruatie was, nu weet ik beter.

En zo zijn er wel meer dingen die ik heb gemist.

Als ik nu mijn cyclus ken hoef ik me daar straks niet meer mee bezig te houden.

Gezien het feit dat zwanger worden over het algemeen een jaar duurt, als het uberhaupt kan, leek het ons niet raar om dit op voorhand duidelijk te hebben.

Kunnen we vervolgens weer overgaan tot romantiek en dat soort zaken, het is als we uberhaupt in staat zijn tot voortplanting net het verschil tussen 2017 en 2020
Maar als je een regelmatige cyclus van 25/26 dagen hebt mag je er echt wel vanuit gaan dat de eisprong zo'n beetje tussen dag 7 en dag 14 van je cyclus is opgetreden joh.
quote:lux. schreef op 20 februari 2015 @ 13:22:

Maar als je een regelmatige cyclus van 25/26 dagen hebt mag je er echt wel vanuit gaan dat de eisprong zo'n beetje tussen dag 7 en dag 14 van je cyclus is opgetreden joh.

oh ok , maar dat betekent dus dat een eisprong nooit per definitie op dezelfde dag is?

Het wisselt?

Ik vond het sowieso verwarrend want als iemand op dag 14 dagen na de 1e dag een eisprong heeft, maar 14 dagen voor de volgende menstruatie een eisprong heeft,wat iemand dus laatst vertelde, dan gaat het bij mij al niet op.

Maar goed er valt nog genoeg te leren
quote:ardni schreef op 20 februari 2015 @ 13:19:

[...]

Als ik nu mijn cyclus ken hoef ik me daar straks niet meer mee bezig te houden.

Gezien het feit dat zwanger worden over het algemeen een jaar duurt, als het uberhaupt kan, leek het ons niet raar om dit op voorhand duidelijk te hebben.

Als je over een paar jaar zwanger wil worden moet je opnieuw je cyclus gaan bijhouden hoor. Dat kan zomaar verandert /verschoven zijn.
quote:ardni schreef op 20 februari 2015 @ 13:29:

[...]

oh ok , maar dat betekent dus dat een eisprong nooit per definitie op dezelfde dag is?

Het wisselt?

Ik vond het sowieso verwarrend want als iemand op dag 14 dagen na de 1e dag een eisprong heeft, maar 14 dagen voor de volgende menstruatie een eisprong heeft,wat iemand dus laatst vertelde, dan gaat het bij mij al niet op.

Maar goed er valt nog genoeg te leren

Je wil niet zwanger worden, dus waarom wil je dat precies weten? De menstruatiecylcus bestaat uit een folliculaire en een luteale fase. In de folliculaire fase rijpt de eicel uit totdat hij gaat springen. Ondertussen stijgt het hormoon LH, dat helpt het eitje rijpen en springen. Op het moment dat je LH piek is test je positief op een ovulatietest. De eisprong zal dan binnen ongeveer 24 uur geloof ik plaatsvinden. Zodra de eicel gesprongen is begint de luteale fase. Deze duurt gemiddeld 14 dagen, maar verschilt van vrouw tot vrouw. Een luteale fase duurt 10-18 dagen en is nodig om onder invloed van het hormoon progesteron de baarmoederwand zo te houden dat een eitje erin kan innestelen. De innesteling vindt alleen plaats als er een bevruchting heeft plaatsgevonden, en de innesteling vindt gemiddeld een week na de eisprong plaats. Daarna gaat het vruchtje hCG aanmaken en wen paar dagen later krijg je een positieve zwangerschapstest. Als er geen bevruchting heeft plaatsgevonden of de innesteling mislukt, gaat het progesteron weer dalen waardoor het aangemaakte baarmoederslijmvlies weer loslaat, op dat moment word je ongesteld en verlies je slijmerig bloed doordat dat slijmvlies losscheurt van de baarmoederwand.

Aangezien jouw cyclus 25/26 dagen is zal jouw eisprong als je een 'standaard' luteale fase hebt op dat 11 of 12 vallen. Dus ergens tussen dag 7 en dag 16 (sorry niet dag 14) zal jouw eisprong plaatsvinden. Het zou kunnen dat je de ene maand op dag 11 en de andere maand op dag 12 een eisprong hebt (dat ligt vermoedelijk aan de eierstokken dan, ene keer links andere keer rechts), waardoor het de ene keer een cyclus van 25 dagen is en de andere keer een cyclus van 26 dagen, maar het is doorgaans niet zo dat je de ene keer 10 dagen tussen ovulatie en menstruatie hebt zitten en de andere keer 18 dagen.

Als je een kortere of langere luteale fase hebt is je eisprong altijd respectievelijk later of eerder in je cyclus dan 'gemiddeld'.

Dus ook zonder ovulatietesten kun je ongeveer schatten wanneer je ovulatie valt.
Als je het echt precies wil weten kun je temperaturen: in de folliculaire fase, dus voor de eisprong, is je temperatuur laag. Zodra de eisprong is geweest begint de temperatuur te stijgen en hij blijft hoog (komt door het progesteron) totdat je ongesteld moet worden, op het moment dat je temperatuur weer daalt word je ongesteld of ben je het net geworden. Als je zwanger bent blijft je temperatuur (en je progesteron) hoog.

Als je het wil weten zou ik elke dag meten. Dan moet je dat wel elke dag om dezelfde tijd doen, direct na het wakker worden. Niet eerst naar de wc of water drinken of douchen, ogen open, temperatuur opnemen. Dat kun je het beste rectaal meten met een digitale thermometer met 2 decimalen.

Maar ik snap echt niet waarom je in godsnaam al die moeite zou nemen als je geen moeite hebt met zwanger worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven