Gezondheid alle pijlers

Peesplaatontsteking en shockwave therapie

19-03-2018 21:42 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds half december heb ik last van een peesplaatontsteking onder mijn voet, waar ik vandaag (opnieuw) voor bij de huisarts ben geweest. Hij noemde als behandelmethode shockwave therapie, maar het was wel duidelijk dat hij er niet van overtuigd was dat dat zou helpen.

Heeft iemand hier ervaring mee bij een peesplaatontseking/hielspoor? Is het pijnlijk en helpt het?

Andere tips zijn ook welkom!
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met die combi. Wel met shockwave. Je fysio kan je meer vertellen over het hoe en wat en de kansen ervan. Ik vond het eerst pijnlijk maar het hielp wel
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
subon schreef:
19-03-2018 21:46
Geen ervaring met die combi. Wel met shockwave. Je fysio kan je meer vertellen over het hoe en wat en de kansen ervan. Ik vond het eerst pijnlijk maar het hielp wel
Bij jou is dit niet op je voet toegepast begrijp ik?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Nee in de omgeving van mijn schouder. De behandeling was pijnlijk maar als het klaar was trok het bij mij sneller weg dan andere fysio. Die plek voelde dan vooral vermoeid
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het meerdere keren gehad. Heeft een tijdje geholpen. De laatste keer afgelopen voorjaar deed het nagenoeg niks.
Je kan beter eerst naar een podotherapeut gaan en zooltjes laten aanmeten.
Ik heb ze nu een paar maanden en nu geen pijn meer.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt peesplaatontsteking en peesplaatontsteking. De oorzaak kan verschillend zijn, maar ook wel deel van de peesplaat (of andere structuren van de hak/voet/enkel die geïrriteerd zijn)

Shockwave kan heel effectief zijn. Maar ik heb ook goede resultaten met dry-needling, fasciale technieken en spiertechnieken zoals ART / MMR. De behandeling is effectiever wanneer je ook de spieren in het onderbeen mee behandelt, zodat je er minder spanning op het hielbot komt waardoor de peesplaat meer tot rust komt. Speciale oefeningen voor de voet en enkel kunnen ook daarbij helpen.

Shockwave kan gevoelig/pijnlijk zijn, zeker wanneer er ook wat meer ontsteking zit. Niet ondragelijk, maar leuk is anders.

Ik zou naar een goede fysio gaan en deze laten beoordelen wat de oorzaak is van de klacht en wat voor jou de beste behandeloptie is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dolfje, zooltjes heb ik al, inderdaad aan laten meten naar aanleiding hiervan.

Hamerhaai, ik zal eens rondkijken welke fysio in mijn buurt hier het beste voor is. Of doet elke fysio dit soort behandelingen?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Juultje schreef:
19-03-2018 22:10
Dolfje, zooltjes heb ik al, inderdaad aan laten meten naar aanleiding hiervan.

Hamerhaai, ik zal eens rondkijken welke fysio in mijn buurt hier het beste voor is. Of doet elke fysio dit soort behandelingen?
Nee, niet elke fysio kan alles. ook een beetje afhankelijk van wie jij bent. Ben je verder jong, gezond en sportief (niet perse ook in kalenderleeftijd) dan zou ik vooral opzoek gaan naar een sportfysiotherapeut die veel voet klachten behandeld. En een praktijk waar de behandelaars een up-to-date zijn met nieuwe behandeltechnieken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn hielspoor en heb ik rekoefeningen, zooltjes, dry needling en wekelijks shockwave therapie. De behandeling is voor mij best pijnlijk, maar het helpt redelijk dus ik ga er mee door. Het slaat niet bij iedereen aan. Een kennis van me had voor dezelfde klacht uiteindelijk een cortisone injectie gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren geleden zelfs 3 cortisone injecties gehad al tegen de hielspoor. Dat en de shockwave hielp wel maar uiteindelijk kwam de pijn dus toch weer terug na een aantal jaren helemaal pijnvrij te zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je hielspoor? Een poos geleden zag ik op tv een item voorbijkomen over hielspoor met het gezichtspunt dat de hielspoor wordt veroorzaakt door overbelasting van de structuren in de voet (verkalking is een manier om zich daartegen te weren en daardoor ontstaat die doorn en niet andersom), maar helaas weet ik niet meer waar ik het zag. En ook niet of ze gelijk hadden natuurlijk. :)

Ik vermoed dat lichaamsgewicht een rol kan spelen, en mogelijk ook het schoeisel plus gewoonten hoe je loopt. En alles met elkaar verweven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon had na n ongeluk een heftige peesplaatontsteking. Uiteindelijk was schockwave de behandeling die geweldig heeft geholpen leuk was t niet maar verbetering kwam snel.

Zelf ook gehad bij hielspoor. Ook goed geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Retrostar, kan goed dat lichaamsgewicht ook een rol speelt, afvallen is ook nodig en ben ik mee bezig. Lopen mag nu even niet zo veel, dus ben begonnen met elke (werk)dag minstens 6 km te fietsen om in beweging te blijven.

Veensteker, bedankt voor je reactie, fijn te lezen dat het bij best wat mensen geholpen heeft.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn fysio heeft lichaamsgewicht er niks mee te maken. Wel het soort schoeisel en de belasting. Staan is erger dan lopen.
Dat merk ik zelf ook. Sta ik bij een concert of feestje oid dan heb ik sneller pijn dan na een wandeling van 10 km.

De podotherapeut adviseerde ook Nike air Max schoenen, die hebben goede demping. Ik heb ze ( nog) niet want ik vind ze spuuglelijk..
Alle reacties Link kopieren
Hoi, beetje laat maar vast bruikbaar. Aller eerst is er een verschil tussen hielspoor en een peesplaatontsteking al kan het ongemak of pijn als gelijke ervaren worden.
Hielspoor heeft te maken met verkalking van botten en is meestal leeftijdsgebonden.
Een peesplaatontsteking id zoals de aandoening benoemd wordt een ontsteking in de peesplaat. Veelal zal dit onstaan door overbelasting of een (te) hoge continue spanning op de peesplaat. Zie de pees als een bundel elastiekjes waarvan er enkele zijn geknapt. Zo kan je je misschien ook voorstellen dat het erger kan worden als je er niets mee doet. Dezelfde krachten moet immers opgevangen worden door minder elastiekjes. Overbelasting kan voorkomen door bijvoorbeeld sport. Dit is vaak te verhelpen met Shockwave doordat er een kneuzing process plaats vindt met een betere doorbloeding. 4 sessies Shockwave zou absoluut verbetering moeten geven. Raadzaam is het wel om tijdens de sport zooltjes te gebruiken die het doorzakken van de voet (spanning op de peesplaat) tegen te gaan.
Continue belasting komt meestal voor na je 40e levensjaar waarbij de voet meer doorzakt. Hierdoor komt er meer spanning te staan op de onderkant van de voet. Shockwave kan hier ook resultaat geven maar zooltjes lijkt key te zijn aangezien de spanning op de peesplaat weg neemt. Overgewicht helpt overigens niet mee aangezien er meer drup op je voet en dus peesplaat komt te staan.
Daarnaast is niemand het zelfde dus zoals hierboven al eerder aan gegeven zou een podotherapeut misschien wel het beste startpunt kunnen zijn en pas daarna de (sport)Fysio.
Alle reacties Link kopieren
Diet75 schreef:
16-09-2018 09:21
Hoi, beetje laat maar vast bruikbaar. Aller eerst is er een verschil tussen hielspoor en een peesplaatontsteking al kan het ongemak of pijn als gelijke ervaren worden.
Hielspoor heeft te maken met verkalking van botten en is meestal leeftijdsgebonden.
Een peesplaatontsteking id zoals de aandoening benoemd wordt een ontsteking in de peesplaat. Veelal zal dit onstaan door overbelasting of een (te) hoge continue spanning op de peesplaat. Zie de pees als een bundel elastiekjes waarvan er enkele zijn geknapt. Zo kan je je misschien ook voorstellen dat het erger kan worden als je er niets mee doet. Dezelfde krachten moet immers opgevangen worden door minder elastiekjes. Overbelasting kan voorkomen door bijvoorbeeld sport. Dit is vaak te verhelpen met Shockwave doordat er een kneuzing process plaats vindt met een betere doorbloeding. 4 sessies Shockwave zou absoluut verbetering moeten geven. Raadzaam is het wel om tijdens de sport zooltjes te gebruiken die het doorzakken van de voet (spanning op de peesplaat) tegen te gaan.
Continue belasting komt meestal voor na je 40e levensjaar waarbij de voet meer doorzakt. Hierdoor komt er meer spanning te staan op de onderkant van de voet. Shockwave kan hier ook resultaat geven maar zooltjes lijkt key te zijn aangezien de spanning op de peesplaat weg neemt. Overgewicht helpt overigens niet mee aangezien er meer drup op je voet en dus peesplaat komt te staan.
Daarnaast is niemand het zelfde dus zoals hierboven al eerder aan gegeven zou een podotherapeut misschien wel het beste startpunt kunnen zijn en pas daarna de (sport)Fysio.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 14 maal in behandeling geweest bij een ostiopaat voor mijn peesplaatonsteking,alles ging goed tor de laatste sessie,die was heel pijnlijk,ikzei dat ook tegen hem,hij vertelde mij dat het de laatste sessie was omdat het zo goed als genezen was,hij liet ook het apparaat zien,de vorige keren gebruikte hij een bolvormig apparaat de de laatste een punt en dat het daarom zo pijnlijk was,ik ben naar huis gereden en de pijn bleef maar aanhouden,ook thuis,uiteindelijk mijn schoen uitgedaan maar de stekende pijn bleef duren,toen ik mijn sok uitdeed en naar mijn voet keek zag ik een BLAAR!!!!is dat wel normaal!,mijn hiel is ook pijnlijker geworden,wat nu!ik heb aanstaande woensdag een afspraak in het ziekenhuis op aandringen van een podoloog(omdat het zolang duurde)),die hebben betere shokwawe apparatenzei de podoloog,maar wat moet ik nu,ik kan toch geen schockwave laten uitvoeren op een blaar!heeft er iemand dezelfde ervaring,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven