Peri-menopauze - Fantoom menstruatiepijn
dinsdag 19 mei 2026 om 21:52
Wel menstruatiekrampen, geen bloed.
Het schijnt normaal te zijn, maar ik vind herkenbaarheid om te lezen altijd wel even fijn. Wie heeft het ook? Hoe lang houdt het aan? En is het net zo erg als bij een bloeding.
Kleine achtergrond:
* Peri-menopauze hier
* Begin 50
* Ik heb geen vaste cyclus meer, maar ben nog wel elke paar maanden ongesteld.
* Niet lang, wel zwaar.
En nu dan die fantoomkrampen. Schijnen prostaglandines te zijn. Zijn we weer lekker mee.
Maar dus de vraag: herkenbaar?
Het schijnt normaal te zijn, maar ik vind herkenbaarheid om te lezen altijd wel even fijn. Wie heeft het ook? Hoe lang houdt het aan? En is het net zo erg als bij een bloeding.
Kleine achtergrond:
* Peri-menopauze hier
* Begin 50
* Ik heb geen vaste cyclus meer, maar ben nog wel elke paar maanden ongesteld.
* Niet lang, wel zwaar.
En nu dan die fantoomkrampen. Schijnen prostaglandines te zijn. Zijn we weer lekker mee.
Maar dus de vraag: herkenbaar?
dinsdag 19 mei 2026 om 22:25
Jeusnbdhdudh schreef: ↑19-05-2026 22:10Ik 51 , na veel vloeien, 3 weken achter elkaar opeens vanaf februari nog maar 3 dagen per maand, nu al 6 weken niet, maar heb wel al 2 dagen last van buikpijn, alsof ik menstruatie heb, maar er is niks, bedoel je dat?
Ja, dat laatste bedoel ik zeker. Ik heb er behoorlijk last van. Maar geen bloed te bekennen.
woensdag 20 mei 2026 om 07:39
Ik begrijp de link met fantoompijn niet, of de term fantoomkrampen. Het zijn toch gewoon daadwerkelijk krampen en daadwerkelijke pijn in een daadwerkelijk orgaan? Het al dan niet aanwezig zijn van bloed doet daar niets aan af.
Ik vind er ook niets raars aan en voor mij is het ook niets nieuws, tijdens mijn spiraal had ik deze krampen ook en geen of weinig bloed. Is voor mij gewoon menstruatiepijn en heeft voor mij niets met fantomen te maken.
Ik vind er ook niets raars aan en voor mij is het ook niets nieuws, tijdens mijn spiraal had ik deze krampen ook en geen of weinig bloed. Is voor mij gewoon menstruatiepijn en heeft voor mij niets met fantomen te maken.
woensdag 20 mei 2026 om 07:58
Precies wat ik wilde schrijven. Ik heb fantoompijn in mijn benen en dat is echt wel anders dan daadwerkelijke krampen. Dat deze krampen niet tot bloedverlies leiden, maakt de krampen niet ineens fantoompijn. Of begrijp ik je verkeerd?S-Groot schreef: ↑20-05-2026 07:39Ik begrijp de link met fantoompijn niet, of de term fantoomkrampen. Het zijn toch gewoon daadwerkelijk krampen en daadwerkelijke pijn in een daadwerkelijk orgaan? Het al dan niet aanwezig zijn van bloed doet daar niets aan af.
Ik vind er ook niets raars aan en voor mij is het ook niets nieuws, tijdens mijn spiraal had ik deze krampen ook en geen of weinig bloed. Is voor mij gewoon menstruatiepijn en heeft voor mij niets met fantomen te maken.
Ik heb al jarenlang een spiraaltje, ben nu aan mijn derde of vierde, en nooit bloedverlies. Wil niet zeggen dat je geen cyclus en geen buikkrampen hebt.
woensdag 20 mei 2026 om 08:19
apiejapie schreef: ↑20-05-2026 07:58Precies wat ik wilde schrijven. Ik heb fantoompijn in mijn benen en dat is echt wel anders dan daadwerkelijke krampen. Dat deze krampen niet tot bloedverlies leiden, maakt de krampen niet ineens fantoompijn. Of begrijp ik je verkeerd?
Ik heb al jarenlang een spiraaltje, ben nu aan mijn derde of vierde, en nooit bloedverlies. Wil niet zeggen dat je geen cyclus en geen buikkrampen hebt.
Nee precies, ik snap echt de term fantoom niet in deze. Vooralsnog vind ik het nogal onkies om deze term te misbruiken om kunstmatig extra belang te geven aan iets normaals. Maar wellicht mis ik iets.
woensdag 20 mei 2026 om 09:05
Het is niet zo dat ik hem zelf bedacht heb he!
Het valt me al een paar maanden op dat ik op gezette tijden (vaak als ik mijn menstruatie verwacht, maar niet komt) van die krampen heb. Gister vroeg ik me af of dat nou normaal is?
En dan Google je even op menopauze, menstruatiepijn, maar geen bloed.
En dan kom je op antwoorden: ja het is gebruikelijk dat je tijdens de menopauze fantoom mentstruatiepijn kan ervaren (en ik wilde hier - nu alweer spijt van - graag weten of het herkenbaar is).
Het spijt me oprecht als ik iemand kwets die daadwerkelijk fantoompijn heeft, maar jouw reactie vind ik wel erg overtrokken.
woensdag 20 mei 2026 om 10:31
Jeusnbdhdudh schreef: ↑20-05-2026 08:45Ik heb het opgezocht en de term bestaat toch echt, het wordt ook wel spookmenstruatie genoemd.
Daarom zei ik al: misschien mis ik iets. Ik blijf het een vreemde en vrij ongepaste term vinden, het is daadwerkelijke kramp in je baarmoeder, dus in die zin heeft het niets met een fantoomverschijnsel te maken. Of misschien mis ik nog steeds iets en is er geen kramp. Ik ben wel benieuwd waar die term dan gebezigd wordt, ik kwam hem niet tegen op medische sites.
woensdag 20 mei 2026 om 10:43
Dan kan het nog steeds een stomme term zijn.
Graftak!
woensdag 20 mei 2026 om 10:44
Jeusnbdhdudh schreef: ↑20-05-2026 10:41Ach ja, de to bedoelde het niet verkeerd, ik herken het in ieder geval wel.
Dat heb ik ook niet gezegd, ik heb aangegeven dat ik nogal wat moeite heb met de heftige term. Verder ben ik ingegaan op de inhoud (dat ik het herken en het voor mij heel normaal is).
woensdag 20 mei 2026 om 11:02
Fantoommenstruatiepijn. Noem het gewoon wat het is en zeg gewoon menstruatiepijn. Of baarmoederkrampen. Als je bevalt noem je de contracties toch ook geen fantoommenstruatiepijn, of wel?
woensdag 20 mei 2026 om 11:05
Omdat fantoompijn gaat over pijn in een niet-bestaand lichaamsdeel. Alleen als TO geen baarmoeder meer heeft zouden haar klachten (krampen in baarmoeder) fantoompijn kunnen heten. Voor rest zijn het dus krampen in bestaande lichaamsdelen. Erg en vervelend? Jazeker, maar noem het beestje gewoon bij de naam.
Where is my mind?
woensdag 20 mei 2026 om 11:11
Dan is het een foute term, geen heftigere term. Niet dat dit verder nou zo'n enorm punt is, maar suggereren dat menstruatiekramp geen heftige pijn zou kunnen zijn vind ik dan weer problematisch.SurferRosa schreef: ↑20-05-2026 11:05Omdat fantoompijn gaat over pijn in een niet-bestaand lichaamsdeel. Alleen als TO geen baarmoeder meer heeft zouden haar klachten (krampen in baarmoeder) fantoompijn kunnen heten. Voor rest zijn het dus krampen in bestaande lichaamsdelen. Erg en vervelend? Jazeker, maar noem het beestje gewoon bij de naam.
woensdag 20 mei 2026 om 11:41
Na het verwijderen van mijn baarmoeder had ik wat "wild vlees"-groei bij mijn inwendige litteken. Toen ik daarvoor werd behandeld kreeg ik een kramp in mijn buik die precies zo voelde als menstruatiepijn. Reactie van mijn darmen, of blaas misschien? Ik weet het niet, maar wat hielp was mijn vaste ongesteldheids-pijnstiller nemen: Naproxen.
woensdag 20 mei 2026 om 12:03
Dat kan, maar dat hoeft niet. Ik heb fantoompijn in mijn benen, terwijl ik mijn benen nog wel heb. Heb gesprekken met artsen gehad of amputatie van mijn benen de pijn weg zou kunnen halen (dan lag ik wat mij betreft dezelfde dag nog op de operatietafel) maar dat gaat bij mij niet helpen.SurferRosa schreef: ↑20-05-2026 11:05Omdat fantoompijn gaat over pijn in een niet-bestaand lichaamsdeel. Alleen als TO geen baarmoeder meer heeft zouden haar klachten (krampen in baarmoeder) fantoompijn kunnen heten. Voor rest zijn het dus krampen in bestaande lichaamsdelen. Erg en vervelend? Jazeker, maar noem het beestje gewoon bij de naam.
woensdag 20 mei 2026 om 12:19
"Fantoompijn is pijn, kramp of een brandend gevoel in een geamputeerd of niet-bestaand lichaamsdeel. Het ontstaat doordat de hersenen nog steeds signalen ontvangen van zenuwen die ooit met dat lichaamsdeel waren verbonden. Het is géén psychische aandoening"
Aldus het Nederlands tijdschrift voor geneeskunde...
Maar goed, de pijn is er en de term zorgt er niet voor dat het meer of minder pijn doet.
Wat ik me voor zou kunnen stellen, is dat de baarmoeder er nog niet helemaal op is ingesteld dat er niks hoeft te worden afgestoten?
Ik herken het wel als ik terugkijk, hoewel het niet heel pijnlijk was bij mij. Inmiddels al ruim een jaar niet meer gemenstrueerd en ook geen buikpijn meer, hallelujah!
Aldus het Nederlands tijdschrift voor geneeskunde...
Maar goed, de pijn is er en de term zorgt er niet voor dat het meer of minder pijn doet.
Wat ik me voor zou kunnen stellen, is dat de baarmoeder er nog niet helemaal op is ingesteld dat er niks hoeft te worden afgestoten?
Ik herken het wel als ik terugkijk, hoewel het niet heel pijnlijk was bij mij. Inmiddels al ruim een jaar niet meer gemenstrueerd en ook geen buikpijn meer, hallelujah!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 20 mei 2026 om 15:38
Amen.S-Groot schreef: ↑20-05-2026 07:39Ik begrijp de link met fantoompijn niet, of de term fantoomkrampen. Het zijn toch gewoon daadwerkelijk krampen en daadwerkelijke pijn in een daadwerkelijk orgaan? Het al dan niet aanwezig zijn van bloed doet daar niets aan af.
Ik vind er ook niets raars aan en voor mij is het ook niets nieuws, tijdens mijn spiraal had ik deze krampen ook en geen of weinig bloed. Is voor mij gewoon menstruatiepijn en heeft voor mij niets met fantomen te maken.
Ik heb ooit mijn baarmoederslijmvlies laten wegbranden waardoor ik niet meer menstrueerde. Maar zo'n eens in de 3 weken had ik mijn normale menstruatieklachten en dat heeft echt nog wel een aantal jaren geduurd. Maar ik was veel jonger.
woensdag 20 mei 2026 om 17:27
Ik heb het ook wel gehad, toen de vruchtbare leeftijd zo'n beetje op zijn eind begon te lopen. Maar ik heb eigenlijk nooit de aanvechting gehad de huisarts te bellen, ik ging er vanuit dat mijn baarmoeder nog een beetje moest wennen aan het feit dat er niet meer keurig iedere 28 dagen een eitje werd afgeschoten. Inmiddels zijn mijn eitjes al een paar jaar definitief op en ik heb nergens meer last van. Heerlijk
Graftak!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in