Gezondheid alle pijlers

Personen alarm (senioren) : ervaring?

15-01-2021 16:12 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader woont gelukkig nog zelfstandig maar heeft inmiddels wel e.e.a. aan gezondheidsproblemen. Hij en ik zitten te denken om voor hem een personen alarm aan te schaffen. Hij woont nogal afgelegen dus buren etc inschakelen is geen optie.

De voorkeur heeft iets waar eerst contact gelegd wordt met een alarmcentrale die vervolgens bijv. hulpdiensten en mij kan bellen. Heeft iemand hier ervaring mee?
guppekop schreef:
15-01-2021 16:55
hahaha! Is voor mannen misschien anders, die kan hem onder zijn shirt dragen.
Het was 'n soort dik ei in felle kleurtjes als ik 't me goed herinner ;-D
guppekop schreef:
15-01-2021 16:57
Ik woon niet ver dus ik kan er makkelijk zelf heen , het is meer het idee dat hij bijv. als hij valt of een infarct krijgt of wat dan ook, waarschijnlijk makkelijker een alarmknop kan indrukken dan met z`n mobiel mij bellen. Dat is een beetje het idee er achter.
Dat was ook mijn idee idd.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-01-2021 16:57
Op die locator geef je gewoon je verblijfsadres door. Heeft niet zoveel te maken met je wettelijke adres.

Alleen loop je op die manier wellicht wel rechten mis bij het WMO zoals huishoudelijke hulp en deeltaxi?
Dat klopt maar is allemaal nog niet aan de orde. Hij rijd zelf en heeft geen hulp verder, dat lukt allemaal prima zelf. Huishoudelijke hulp zou hij ook gewoon kunnen betalen
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
15-01-2021 16:21
Hier ook vanuit de familiekring.

Wel er bij je vader op hámeren het alarm áltijd om te hebben en bij zich te dragen / heel erg dicht in de buurt te hebben waar hij zelfs vanaf de grond bij kan.
Niet even afdoen en weglopen, want het gebeurt altijd nét als je hem niet om hebt, dat je valt en hulp nodig hebt.
Dit, ik heb meerdere keren met mijn grootouder meegemaakt dat het alarm even in de rollator werd gelegd of op het nachtkastje en dat degene gevallen was (en een keer niet en de andere keer met heel veel moeite bij dat alarm kwam).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er op het werk ook ervaring mee, dan via professionele opvolging zoals hierboven al beschreven staat.

Cliënten van mij gebruiken ook wel eens voor contactpersonen/meldkamer een alarmknop( horloge) van nl alarmering.

Als je Googled dan kom je wel op hen website voor meer informatie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben inderdaad de horlogevorm. Hij gaat tegenwoordig alleen 's nachts af. Als ze draaien in bed werd de knop nog wel eens per ongeluk ingedrukt. Dat is niet fijn wakker worden. (en 's nachts zijn ze eigenlijk nooit beiden tegelijk uit bed, dus als het goed is leidt dat niet tot problemen). In hun geval gaat het alarm naar de thuiszorg die toch al regelmatig komt, en die via een sleutelkastje in het huis kan.
Alle reacties Link kopieren
Overigens zul je niet bij iedere thuiszorg professionele alarmering kunnen krijgen. Zo bieden wij dit alleen bij clienten die ook zorg van ons krijgen omdat we al heel vaak ergens bij uitliepen waar vanalles speelde waar wij niet van op de hoogte waren. En hoe kun je goede acute zorg bieden als je niet weet wat de patiënt heeft.
Een goed sociaal netwerk wordt steeds belangrijker
Technisch zou dit met een smartwatch oid makkelijk moeten zijn: je kunt dan altijd zien waar iemand is, hoe hoog zijn hartslag is (te hoog is indicatie voor paniek, nul is weer een ander probleem), en een mogelijkheid om een spraakverbinding te maken met iemand (kind of hulpservice).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tevreden over eurocross personen alarmering. Past denk ik ook het best bij wat jij zoekt. Wanneer je vader alarmeert eerst contact met een alarmcentrale (goed getrainde medewerkers) en daarna eventueel met jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb speciaal hiervoor een smartwatch gekocht. Daar zit een sos knop op, die makkelijk te bedienen is en niet zomaar afgaat. Tevens maakt het niet uit waar je bent, want hij geeft automatisch het exacte adres aan waar je je bevind. Je kan drie telefoonnummers programmeren, die automatisch gebeld worden. Het horloge heeft een spraakfunctie, dus communicatie vooraf is mogelijk voordat er iemand hals over kop voor niets op pad gaat. Ik heb hem altijd om ( behalve tijdens het opladen, maar dan zit ik er naast ), dus kan hem nooit vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens contact opnemen met de zorgverzekeraar. Er zijn er die een volledige of gedeeltelijke vergoeding geven.

Als aan de alarmcentrale en de hulpverleners wordt uitgelegd waar hij woont moet het geen probleem om hem op zijn verblijfadres te installeren.
guppekop schreef:
15-01-2021 16:25
Oh een sleutelkastje, dat is handig! Daar had ik ook nog niet aangedacht!

Ik heb al e.e.a. gegoogeld en kom heel veel aanbieders tegen maar heb geen idee welke echt goed zijn en überhaupt of ze allemaal wel betrouwbaar zijn. Weet je wellicht bij welk bedrijf ze dit afnemen?

Die kosten zijn te overzien, dat is geen punt.

Hij woont ook echt lastig, op een soort camping en heeft dus geen echt eigen adres. Ik zou het een fijn idee vinden als bijv. de alarmcentrale een duidelijke route beschrijving heeft die zij zonodig met hulpdiensten kunnen delen, zou zoiets uberhaupt kunnen?
Sleutelkastjes zijn zeer onveilig. Kunnen gemakkelijk opengebroken worden en dat staat er ineens een vreemde in je huis.
acmp schreef:
15-01-2021 20:56
Ik heb speciaal hiervoor een smartwatch gekocht. Daar zit een sos knop op, die makkelijk te bedienen is en niet zomaar afgaat. Tevens maakt het niet uit waar je bent, want hij geeft automatisch het exacte adres aan waar je je bevind. Je kan drie telefoonnummers programmeren, die automatisch gebeld worden. Het horloge heeft een spraakfunctie, dus communicatie vooraf is mogelijk voordat er iemand hals over kop voor niets op pad gaat. Ik heb hem altijd om ( behalve tijdens het opladen, maar dan zit ik er naast ), dus kan hem nooit vergeten.
Welk merk is dat en wat voor abonnement?
PhiIae schreef:
15-01-2021 21:34
Sleutelkastjes zijn zeer onveilig. Kunnen gemakkelijk opengebroken worden en dat staat er ineens een vreemde in je huis.
Zou dat ook zeker nooit doen idd!
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma had er een die ze om haar hals moest dragen. Best een groot ding. Dus lastig want tikt tegen dingen aan en wat nog erger was, mijn oma kwijlde nogal (sorry oma) en dat ging dan in dat ding zitten en dan plakte de knop vast en deed het niet meer.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
15-01-2021 21:34
Sleutelkastjes zijn zeer onveilig. Kunnen gemakkelijk opengebroken worden en dat staat er ineens een vreemde in je huis.
Ze zijn net zo onveilig als een voordeurcilinder welke geen of een laag SKG keurmerk heeft.
Clavisio heeft 3 sterren keurmerk.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
15-01-2021 21:44
Ze zijn net zo onveilig als een voordeurcilinder welke geen of een laag SKG keurmerk heeft.
Clavisio heeft 3 sterren keurmerk.
Ik kan me ook niet voorstellen als die dingen zo onveilig zijn deze door veel thuiszorginstellingen worden gebruikt.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
15-01-2021 21:59
Ik kan me ook niet voorstellen als die dingen zo onveilig zijn deze door veel thuiszorginstellingen worden gebruikt.
Sommige zijn wel onveilig, maar dat heb je ook met de sloten van je huis. Je kunt hooguit vertraging aanbrengen, voorkomen kun je het nooit helemaal.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
15-01-2021 21:59
Ik kan me ook niet voorstellen als die dingen zo onveilig zijn deze door veel thuiszorginstellingen worden gebruikt.
Het is aan de cliënt welk sleutelkluisje ze willen. Wij geven als thuiszorg verschillende opties, maar als zij de goedkoopste/vaak ook de minst veilige aanschaffen is dat hun eigen verantwoordelijkheid. Clavisio is wel een hele veilige.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
15-01-2021 21:34
Sleutelkastjes zijn zeer onveilig. Kunnen gemakkelijk opengebroken worden en dat staat er ineens een vreemde in je huis.
Dat is geen aanrader.
Alle reacties Link kopieren
18 jaar terug had mijn oma ook een "belletje" zoals ze het noemde. Het kwam regelmatig voor dat ze bij het naar bed gaan of uitkleden per ongeluk op dat belletje drukte.
De centrale belde eerst naar haar (ze had geen kastje waar ze tegen kon praten) naar ze was enorm doof en hoorde de telefoon nooit.... Daarna belde de centrale mij dan op en ik kon er heen. Gelukkig lag ze iedere keer veilig te slapen en ondat ze zo doof was merkte ze nooit dat ik geweest was...

Ik deed het met alle liefde hoor want stel dat ze wel eens gevallen was, maar als ik dan weer eens gebeld werd rond 21.30 uur dan wist ik meteen dat het vals alarm was....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het afgelopen december voor mijn vader geregeld. Er zijn idd verschillende aanbieders voor alarmering. Neem contact op met de zorgverzekering van je vader en zij vertellen met welke zij samenwerken. Mijn vader krijgt het vergoed vanuit de basisverzekering. Hangt af van de gezondheidstoestand van je vader. De aanbieder bepaald of hij het wel of niet vergoed krijgt. Verder idd een sleutelkluis aan de muur. De thuiszorg heeft ons een sleutelkluis van het merk Puck aangeraden, die wel veilig is. Hij lijkt onverwoestbaar, maar als iemand binnen wil komt, komt hij binnen. Wij hebben het zo ingesteld dat de thuiszorg(5 euro extra p.m.) als eerste gealarmeerd wordt en ik als tweede persoon. Je moet binnen 10 min aanwezig kunnen zijn. Ik/wij vonden thuiszorg een veiliger optie gezien zij 24 uurs diensten draaien en meer kijk hebben op of er een huisarts of 112 gebeld moet worden. Mijn vader heeft de knop om zijn pols, kan ook als ketting om idd. Vind het zelf een veilig gevoel.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-01-2021 21:38
Welk merk is dat en wat voor abonnement?
Ik heb een Samsung A 51 telefoon met een Samsung smartwatch. Deze kun je heel makkelijk schakelen met elkaar en je hebt zodoende naast je gewone telefoon abonnement geen extra kosten.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
15-01-2021 21:34
Sleutelkastjes zijn zeer onveilig. Kunnen gemakkelijk opengebroken worden en dat staat er ineens een vreemde in je huis.
Ik zie dat niet meteen als grootste risico. Bij mijn vader kunnen ze dan nog beter een raam inslaan. :-)
Wat ik wel vervelend vind is dat je blijkbaar de code van zo'n kastje niet makkelijk kan wijzigen. Mijn vader woont gelukkig in een heel rustige gemeente maar na een paar jaar thuiszorg weet natuurlijk wel het halve dorp wat pa z'n code is. Toen ik suggereerde om die code dus maar eens te wijzigen bleek dat een heel groot probleem. Weet niet of dat bij alle types zo is.

Mijn vader heeft ook een alarmsysteem. Dat vindt hij heerlijk wat voor elk telefoontje moet hij eerst gaan neuzen in zijn telefoonboekje (voorgeprogrammeerde nummers snapt de 90-jarige niet) en als hij nu denkt dat hij hulp nodig heeft drukt hij gewoon op de knop in de meterkast.
Natuurlijk heeft hij ook een ketting met een knop, maar dat is voor oude mensen die niet goed wijs meer zijn. Ketting hangt bij bed op nachtkastje, met als voordeel dat ie dus wel vanuit bed kan alarmeren.

Dat sleutelkastje is wel echt een uitkomst. Hij ligt lang in bed en komt er niet uit voor de deurbel en neemt vaak ook geen telefoon op.
Hij vindt het zelf niet zo leuk dat alle hulp zelf binnenkomt maar het scheelt een hoop gedoe.
Alle reacties Link kopieren
liza schreef:
16-01-2021 03:58
Ik zie dat niet meteen als grootste risico. Bij mijn vader kunnen ze dan nog beter een raam inslaan. :-)
Wat ik wel vervelend vind is dat je blijkbaar de code van zo'n kastje niet makkelijk kan wijzigen. Mijn vader woont gelukkig in een heel rustige gemeente maar na een paar jaar thuiszorg weet natuurlijk wel het halve dorp wat pa z'n code is. Toen ik suggereerde om die code dus maar eens te wijzigen bleek dat een heel groot probleem. Weet niet of dat bij alle types zo is.

Mijn vader heeft ook een alarmsysteem. Dat vindt hij heerlijk wat voor elk telefoontje moet hij eerst gaan neuzen in zijn telefoonboekje (voorgeprogrammeerde nummers snapt de 90-jarige niet) en als hij nu denkt dat hij hulp nodig heeft drukt hij gewoon op de knop in de meterkast.
Natuurlijk heeft hij ook een ketting met een knop, maar dat is voor oude mensen die niet goed wijs meer zijn. Ketting hangt bij bed op nachtkastje, met als voordeel dat ie dus wel vanuit bed kan alarmeren.

Dat sleutelkastje is wel echt een uitkomst. Hij ligt lang in bed en komt er niet uit voor de deurbel en neemt vaak ook geen telefoon op.
Hij vindt het zelf niet zo leuk dat alle hulp zelf binnenkomt maar het scheelt een hoop gedoe.
Welk kastje heeft je vader? Het zou helemaal niet moeilijk hoeven zijn de code te veranderen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven