Jenaplan

12-08-2008 21:53 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben aan het rondneuzen voor een school voor mijn zoon.

Wie heeft er ervaring met het jenaplan onderwijs?
ik heb ook op een jenaplan school gezetn en moet vertellen dat ik alleen maar hele goede herinneringen aan heb overgehouden.

ik zou zeggen ga gewoon eens kijken er zijn vaak ook opendagen.

ik vond de weekafsluiting en de musicals enz zo geweldig tja denk echt alleen maar aan de leuke dingen.

je kon zo heerlijk open en creatief zijn op de jenaplan.

hoop dat je hier wat aan hebt !
Alle reacties Link kopieren
Jenaplan scholen zijn scholen waarbij leeftijden worden gemixt. Naar mijn idee wordt er heel veel aandacht besteed aan creativiteit (themaweken). Het groepsgevoel heeft een hoge waarde.



Misschien kun je eens naar een Jenaplan school gaan, informatie opvragen en rondkijken?? Dan weet je gelijk wat het allemaal is
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op een jenaplanschool gezeten (jaren '80) Heel leuk gehad! 's Ochtends beginnen met een kringgesprek met spelletjes, toneelstukjes en zingen.

Verder werkten we met weektaken, dus erg zelfstandig. De klassen zijn gecombineerd; dus bv groep 6/7/8 bij elkaar. Het is als uitgangspunt dat de jongste zich aan de ouderen optrekken en de ouderen de jongeren helpen. En je bent altijd een keer jongste, middelste en oudste.

Er werden veel creatieve dingen gedaan, erg leuk. Je kon je dan inschrijven voor allemaal verschillende 'workshops' en er was op vrijdag een weekafsluiting.

Verder had je wel klassikaal les (met alle groep 7'ens bv) in biologie, aardrijkskunde etc.



Ik heb een hele leuke tijd gehad!
Alle reacties Link kopieren
mijn zoon gaat komend schooljaar jena-plan onderwijs volgen,ik heb er een goed gevoel bij
Heb ook Jenaplan gedaan, was leuk. Wat ik heel fijn vond: je had niet de hele dag dezelfde leraar, maar verschillende leraren voor verschillende vakken.

Wat ik minder vond (maar weet niet of dat Jenaplan-gerelateerd was): we gingen elk jaar een keer op werkweek, dat vond ik echt verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
fleurtje schreef op 12 augustus 2008 @ 22:09:

Wat ik minder vond (maar weet niet of dat Jenaplan-gerelateerd was): we gingen elk jaar een keer op werkweek, dat vond ik echt verschrikkelijk.
Haha, ik ben gelukkig nooit op werkweek geweest. Wel vanaf groep 3 op kamp (1 nachtje) en in de bovenbouw 2 nachtjes. In groep 8 een midweek naar Texel.
Alle reacties Link kopieren
ga ook zeker kijken, maar hier beginnen de scholen pas weer in september dus kan nu niet bellen. En ben dus wel erg nieuwsgierig hoe en wat. Leuk jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Heb vroeger (ben nu 32) op 2 verschillende Jenaplan-basisscholen gezeten. Het creatieve en samenwerken sprak mij erg aan. Nadeel vond ik de overstap naar de middelbare school; van samenwerken ineens naar 'ieder voor zich'.



Voor mij en mijn zus was het positief dat er werd gewerkt met een 'weektaak'; een soort planning met wat iedere week af moet. En als je het niet af had, moest je nablijven. Daardoor zat er wel een soort druk achter (het was met een normaal werktempo altijd goed haalbaar hoor), wat je weerhield om de hele dag met je buurman/buurvrouw te gaan klieren.



Destijds was het nog vrij nieuw en wel een beetje 'geitenwollensokken-gebeuren', maar ik weet natuurlijk niet hoe het nu is.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou wel van een beetje geitenwollensokkengebeuren :-p

heb ook bij de vrije school rondgekeken (als we het toch over geitenwollensokken hebben ;-) ) , maar vind het toch een nadeel dat je daar op een ander niveau uitkomt als je naar de middelbare school gaat. En iedereen die ik spreek die van de vrije school afkomt is negatief. Anders dan hoe jullie over het jenaplanonderwijs praten.
Ik kan me eigenlijk helemaal niets van samenwerken herinneren, daar lag iig niet de nadruk op...



Groot voordeel bij het naar de middelbare school gaan: ik was al gewend om steeds andere leraren te hebben en met (week)taken te werken.
Alle reacties Link kopieren
echt leuk om jullie reacties te lezen! Ik word er helemaal enthousiast van!

We gaan over 6 mnd verhuizen dus ben nu een beetje aan het kijken naar scholen in de 'nieuwe buurt', vandaar. Zoon is net twee geworden dus het werd sowieso wel tijd om hem op te geven.
Ik heb ook op een Jenaplan-school gezeten maar wij hadden gewoon steeds dezelfde leraar.



Verder erg veel zelfstandig werken (daar is de basis gelegd voor mijn lijstjes/planningmanie ;-)), veel creatieve dingen, een hele hechte groep ondanks de leeftijdsverschillen. Iedereen hielp elkaar. Ik heb bijzonder goede herinneringen aan die tijd. Dochter zit nu op een openbare school met een Jenaplan-gedachte.
Jaaaaaah, vakjes afvinken! Doe ik soms nog steeds ;-)
Alle reacties Link kopieren
Er is ook een website van het Jenaplan-onderwijs Roze Wolk, misschien heb je daar ook wat aan (sorry dat ik 'm niet even opzoek voor je ik zit hier achter een antieke computer die elk moment vast kan lopen ;-)).



Ik lees stiekum mee met de ervaringen hier! Woon straks vlakbij een Jenaplanschool en hoor veel enthousiaste verhalen. Op zich spreken de uitgangspunten me aan, maar ik vind m'n dochter nog erg jong (2,5) om in te schatten of het bij haar past.
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen is de ene jenaplanschool de andere niet. Elke school geeft zo zijn eigen invulling aan het jenaplanidee. Dus je moet echt zelf gaan kijken en praten.



Onze kinderen zitten op een jenaplanschool en twee van de drie hebben het er heel erg naar hun zin. Wat ons vooral aansprak was de ruimte die kinderen krijgen, het projectmatige werken, de manier waarop kinderen al van jongs af aan zelfstandig hun taken maken en de indeling in bouwen. Met name voor onze oudste blijkt jenaplanonderwijs een gouden greep. Hij is ver bovengemiddeld intelligent, maar heeft ook een hersenbeschadiging. Ze zijn op deze school heel goed in staat specifiek in te spelen op wat hij nodig heeft. Volgens deskundigen van buiten af, doen ze dat zo goed dat hij op het speciaal onderwijs slechter af zou zijn. Of het voor zijn zusjes ook zo goed is, vraag ik me wel eens af, soms denk ik dat het hun allemaal wat te makkelijk afgaat en dat ze wel eens wat meer gestimuleerd zouden mogen worden.



De dochter die het niet leuk heeft op school, werd dit jaar gepest. Hoewel er een pestprotocol is, vind ik dat ze er nogal soft mee omgaan. Ook bij andere conflicten, valt me op dat er tot in den treure aandacht is voor alle partijen. Er wordt veel (goed)gepraat, maar weinig opgelost. Uiteindelijk liep het daardoor dit jaar zo uit de hand dat ze veel harder op moesten treden dan ze hadden hoeven doen als ze meteen duidelijk waren geweest. Ik besef dat dit overal kan gebeuren, maar vrees dat het een negatief bijverschijnsel is van de postitieve aandacht die elk individu op een jenaplanschool hoort te krijgen.
yette wijzigde dit bericht op 12-08-2008 22:40
Reden: slordigheidsfoutjes zie ik altijd pas na het posten
% gewijzigd
Rood voor maandag, groen voor dinsdag, geel voor woensdag, bruin voor donderdag en geel voor vrijdag X-D



Ben het wel met Yette eens dat het bij het kind moet passen. Broertjelief had altijd problemen op school, kleine discipline-issue zullen we maar zeggen en een nogal slim kereltje. En dan is al dat zelfstandige werken niet zo handig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit ook op een Jenaplanschool. Heel bewust voor gekozen en het bevalt erg goed. De vaste kring vind ik erg leuk, alsmede de vieringen.

Wat op haar school belangrijk is, is de rol in de klas, je bent jongste, middelste of oudste. Bij elke rol horen andere taken en verantwoordelijkheden. Zij is nu oudste (kleuter) en zo voelt ze zich ook. Ze mag de jongere kindjes helpen en doet dit dan ook vol overgave (sinds 2 dagen hoor ;-))

Het project matige werken vind ik ook heel leuk. Mijn dochter weet al veel over specifieke onderwerpen, leuk om te zien

Succes met orienteren!
Ja, vooral het 'lentekriebel-project' waarna ze me haarfijn kon uitleggen hoe het met het eitje en het zaadje zat. Alleen hoe dat bij elkaar kwam had juf wijselijk niet verteld, dat mochten de ouders zelf doen X-D
Alle reacties Link kopieren
Pammie schreef op 12 augustus 2008 @ 22:58:

Ja, vooral het 'lentekriebel-project' waarna ze me haarfijn kon uitleggen hoe het met het eitje en het zaadje zat. Alleen hoe dat bij elkaar kwam had juf wijselijk niet verteld, dat mochten de ouders zelf doen X-D
:-d
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op een Jenaplan-school gezeten. Wat me vooral is bijgebleven is het zitten in tafelgroepjes in plaats van in rijtjes, het logboek (elke dag moest iemand een verhaal over die dag schrijven en de volgende dag in de kring voorlezen), de weekopening en -sluiting met veel muziek en toneel en 'de kring' (veel klassikaal bespreken in een kring).



Ik heb het heel positief ervaren en absoluut niet zweverig, in tegenstelling tot De Vrije School die ik een paar keer heb moeten bezoeken in het kader van mijn opleiding.

Er wordt veel aandacht besteed aan de persoon zelf, het kind zelf. En je moet veel voor de klas en soms zelfs voor de hele school vertellen. Dat was heel normaal dus niemand vond dat ook eng. Ik merkte op de middelbare school heel erg dat ik op dat gebied een grote voorsprong had.
Alle reacties Link kopieren
Muizelien is begonnen op een Jenaplanschool. Ik denk dat je inderdaad goed moet kijken hoe het uitgevoerd wordt, sommige Jenaplannen zijn inderdaad heel soft. Bij Muizelien was dat het geval, deed je je weektaken niet? Nou, dan kraaide er geen haan naar, hoor. Muizelien, die liever lui dan moe is, vond dat natuurlijk allang best. Haal de bekende stok achter de deur weg en mevrouw's wereld is her oyster.

Wij hebben haar op klassikaal onderwijs gedaan, wat een stuk beter was. Uiteindelijk bleek dat ze toch naar speciaal basisonderwijs moest, iets dat ik bij de wissel naar de gewone school al bespreekbaar wilde maken, maar niet vor elkaar kreeg. Met die wissels ben ik dus niet blij, alhoewel Muizelien nu perfect op haar plek is en als een tierelier gaat. Het devies is, kijk goed naar je kind en ga op gesprek. Voor het SBO gingen wij langs twee scholen, ook gewoon 'proeven'. Laat je ook rondleiden, en stel 100 vragen.

Waarom we in eerste instantie Jenaplan kozen, was omdat mijn ex ooit de PABO had gedaan en dat type sprak hem aan. Bovendien was al snel duideljk dat Muizelien geen broertjes of zusjes zou krijgen en vonden we het samenwerken daarom erg belangrijk. Ik vind het derhalve dus zeker geen slechte onderwijsvorm, maar ik denk wel dat het - net als bij bijv. Dalton, Montessori etc - belangrijk is dat je kijkt of je kind ervoor 'geschikt' is.
Alle reacties Link kopieren
Idd heel zelfstandig werken. En het zal per school verschillen, die van ons was volgens mij erg soft want weektaken niet af? geen probleem.

Ik vond het dus helemaal drie keer niks als kind. Vooral de gemengde groepen niet. Had daarvoor op een normale basisschool gezeten en dat beviel mij veel beter maar is dus afhankelijk van het kind.

En ja, ook hier OCD aan over gehouden :-p
Spreekbeurten (ook al in groep 3/4/5), krantenkring (je zocht een krantenartikel een besprak dat in de klas), leeskring (jouw favoriete boek, daar las je ook een stukje uit voor), de musicals en week- en maandsluitingen.

Volgens mij waren ze bij ons niet zo soft qua taken maar ik had het meestal op woensdag allemaal al klaar. Daarvoor had ik op een katholieke basisschool gezeten maar daar zat ik het merendeel van de tijd uit mijn neus te eten omdat ik werkjes snel af had en dan op de rest moest wachten. Niet bepaald motiverend.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook op een jenaplanschool gezeten. De meeste dingen van hierboven herken ik wel, maar sommige ook niet. Zo hadden wij dus voor alle vakken dezelfde leraar. Wat bij ons wel zo was, is dat je 's ochtends in je eigen groep zat (wat toen nog klas heette :) ) en 's middags gemengd. Dus groep 3,4 en 5 bij elkaar en groep 6,7 en 8 bij elkaar. 's Ochtends kreeg je dan de gewone vakken en 's middags moest je zelf aan het werk. Idd met een planboekje, waarin stond welke dingen je elke week gedaan moest hebben en die je dan zelf over de week moest inplannen. Wat er gebeurde als je de taken niet af had weet ik eigenlijk niet.

Ook begon elke week met een weekopening en eindigde de week met een weeksluiting met alle leerlingen bijelkaar in de aula. En dan werden er per groep (de groep waar je 'smiddags in zat) liedjes gezongen ofzo (weet eigenlijk niet meer wat er verder gebeurde..). De dag begon met een dagopening, waarin wie dat wilde zijn verhaal kwijt kon.

En idd ging het 's middags over samenwerken met anderen. De jongere leerlingen helpen met hun taken enzo. Ook hadden we vaak projecten. Dan ging het de hele week over een speciaal onderwerp, bijv. het milieu.



Ik heb het er altijd wel naar mijn zin gehad, en mijn 2 zussen ook. Voor mijn broertje, die niet zo goed kon leren, was het misschien wat minder geschikt. Maar ja, hij had helemaal niks met school, dus misschien ook niet met een andere school..



Ik zou als ik jou was even op de site van de school kijken en misschien even bellen (als je er nog niet langs kan gaan omdat je nog moet verhuizen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven