Gezondheid alle pijlers

pil + spiraaltje combineren?

20-11-2018 08:46 35 berichten
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb heel erg last van hormoonschommelingen, dus voor mij is het belangrijk om mijn hormonen zo stabiel mogelijk te houden. Nu slik ik de Microgynon 50 en dat helpt best goed, maar als ik het langere tijd doorslik kan een keertje de pil een paar uur later nemen al voor doorbraakbloedingen zorgen. Natuurlijk probeer ik hem altijd op dezelfde tijd te nemen, maar soms door omstandigheden lukt dat niet en dan is het gelijk hommeles.

Maar nu las ik dat sommige vrouwen een Mirena-spiraaltje combineren met de pil. Dit zou voor mij denk ik ook wel ideaal zijn. Denk dat alleen het spiraaltje te weinig hormonen biedt om mijn schommelingen op te vangen (volgens mij werkt dat vooral lokaal??), maar de combinatie van de pil + spiraaltje zou misschien wel helpen tegen die doorbraakbloedingen?

Iemand ervaring toevallig?
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 08:52
0.41% gewijzigd
Ik ga trowuens binnenkort naar de gynacoloog, maar bereid me graag goed voor op de mogelijkheden, aangezien mijn ervaring is dat er helaas weinig kennis is van de hormonale aandoening die ik heb
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een spiraal in de hoop dat ik niet meer ongesteld zou worden. Helaas. Nu slik ik de qlaira pil erbij en dat werkt gelukkig goed.
Koettie schreef:
20-11-2018 09:01
Ik heb een spiraal in de hoop dat ik niet meer ongesteld zou worden. Helaas. Nu slik ik de qlaira pil erbij en dat werkt gelukkig goed.
En dan slik je de pil neem ik aan ook door? Qlaira is een meerfasenpil toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook enorm veel last van hormoonschommelingen. En met alleen de Mirena is dat helemaal over. Het heeft een paar maanden geduurd voor ik helemaal geen bloedverlies meer had, maar nu ligt alles dus al maanden stil en ben ik mentaal helemaal stabiel. Het is voor mij echt een uitkomst.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-11-2018 09:03
En dan slik je de pil neem ik aan ook door? Qlaira is een meerfasenpil toch?
Ja en ja. Ben enorm hormoon intolerant of gewoon een hormoon draak en de pil doorslikken lukte helemaal nooit en voelde me rot. Mirena was wel oké qua bijwerkingen maar nette cyclus van 28 dagen
Nu niet meer.
Koettie schreef:
20-11-2018 09:47
Ja en ja. Ben enorm hormoon intolerant of gewoon een hormoon draak en de pil doorslikken lukte helemaal nooit en voelde me rot. Mirena was wel oké qua bijwerkingen maar nette cyclus van 28 dagen
Nu niet meer.
Heb je dan geen last van de hormoonwisselingen van die pil?

Ik ben ook een draak tijdens mijn stopweek, vandaar dat ik het graag helemaal wil stilleggen. Als ik eenmaal begin met doorbraakbloedingen stopt het pas als ik een stopweek inlas, maar in zo'n week kan ik dan ook gewoon alles kapot maken wat ik in de 4 maanden daarvoor net heb opgebouwd (voor mijn gevoel)
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-11-2018 09:50
Heb je dan geen last van de hormoonwisselingen van die pil?

Ik ben ook een draak tijdens mijn stopweek, vandaar dat ik het graag helemaal wil stilleggen. Als ik eenmaal begin met doorbraakbloedingen stopt het pas als ik een stopweek inlas, maar in zo'n week kan ik dan ook gewoon alles kapot maken wat ik in de 4 maanden daarvoor net heb opgebouwd (voor mijn gevoel)
Normaal wel maar in combinatie met de mirena werkt het voor mij erg goed.
Gatinmijnsok schreef:
20-11-2018 09:35
Ik had ook enorm veel last van hormoonschommelingen. En met alleen de Mirena is dat helemaal over. Het heeft een paar maanden geduurd voor ik helemaal geen bloedverlies meer had, maar nu ligt alles dus al maanden stil en ben ik mentaal helemaal stabiel. Het is voor mij echt een uitkomst.

Wat fijn!

Ik heb hiervoor de microgynon 30 gehad en daarmaa had ik heel vaak doorbraakbloedingen, dus ik weet niet of het sterk genoeg zou zijn voor mij. Maar bij jou werkte het dus ook psychisch wel door met de Mirena? Ik hoor er heel wisselende verhalen over.
Alle reacties Link kopieren
Een andere pil nemen misschien?
Ik heb er nog nooit van gehoord van 2 anticonceptie tegelijk. De vraag is ook moet je dat willen? Zo geweldig is het nu ook niet voor je lijf.
Sensu schreef:
20-11-2018 10:13
Een andere pil nemen misschien?
Ik heb er nog nooit van gehoord van 2 anticonceptie tegelijk. De vraag is ook moet je dat willen? Zo geweldig is het nu ook niet voor je lijf.

Ik heb al vrij veel geprobeerd om de klachten onder controle te krijgen, dus ook meerdere soorten AC, maar ik krijg overal doorbraakbloedingen van, en heb echt die constante hormoonspiegel nodig om niet elke keer terug te vallen in depressies met angstaanvallen, agressie, huilbuien en zelfmoordgedachtes. Het is echt om gek van te worden, normaal ben ik een leuk mens, en als ik dan een stopweek in moet lassen kan die hele week wel gewoon afschrijven dat ik ook maar iets voor elkaar krijg en ben vervolgens nog weken puin aan het ruimen
Alle reacties Link kopieren
Sensu schreef:
20-11-2018 10:13
Een andere pil nemen misschien?
Ik heb er nog nooit van gehoord van 2 anticonceptie tegelijk. De vraag is ook moet je dat willen? Zo geweldig is het nu ook niet voor je lijf.
Pil + spiraal zal voor de meeste mensen ook niet de eerste keuze zijn. En van artsen ook niet.

Ik bleef met elke pil doorbraakbloedingen en bijwerkingen krijgen. Alleen mirena was niet sterk genoeg tegen bloedingen maar geen bijwerkingen. en alleen qlaira ook, geen/weinig bijwerkingen, wel bloedingen.

De combi werkt gelukkig wel.
Alle reacties Link kopieren
bij mij was geen anticonceptie de beste oplossing...
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
20-11-2018 13:11
bij mij was geen anticonceptie de beste oplossing...

Heb ik drie jaar gedaan, omdat ik voor mijn zwangerschap diane 35 slikte en daar ook niet echt vrolijk bij was, maar achteraf gezien was dit ook altijd in mijn stopweek dat ik de ergste klachten had. Nu ik doorslik heb ik toch ten opzichte van ac met stokweek of geen ac toch de minste klachten met constante anticonceptie.

Het liefst zou ik dmv hormonen kunstmati in de overgang worden gebracht, want ben er echt klaar mee om me elke keer zo te voelen. Zeker nu in langere tijd doorslik is het verschil heel goed merkbaar en baal ik er enorm van. Maargoed, waarschijnlijk zullen ze dat wel niet doen en moet ik gewoon wachten tot de overgang begint
Alle reacties Link kopieren
ik heb een jaar of 2 de prikpil gehad, als je dat een tijdje hebt valt ook (mogelijk) je menstruatie weg maar goed dat is natuurlijk wel een shot hormonen
als je het probeert, de prik valt reuze mee en het werkt per keer 3 maanden

ik was na de eerste prik zowat manisch, best leuk voor de verandering, maar goed ook dat effect ebde weg hoor
Lorem Ipsum
De prikpil heb ik inderdaad ook overwogen, alleen de reden waarom de huisarts daar niet zo happig op was, is dat je niet van tevoren weet hoe je erop gaat reageren. Als het verkeerd uitpakt moet je echt gewoon wachten tot het uitgewerkt is, terwijl je een spiraaltje eruit kan laten halen of met de pil direct kan stoppen. Maar ik ga me er toch nog eens in verdiepen, en ben ook wel benieuwd wat de gyn zal zeggen
Alle reacties Link kopieren
Ik werd kneiterdepressief van de prikpil. Sliep niet, was heel onrustig, angstig. Zou daar toch voorzichtig mee zijn als je al gevoelig reageert op hormonen.
Koettie schreef:
20-11-2018 14:18
Ik werd kneiterdepressief van de prikpil. Sliep niet, was heel onrustig, angstig. Zou daar toch voorzichtig mee zijn als je al gevoelig reageert op hormonen.

Ja, dat zei de dokter dus ook al.
Ik krijg tijdens mijn stopweek vervelende nachtmerreis waarbij ik dan denk dat er spinnen op mijn bed lopen. Dus herken dat onrustige en angstige wel ja. Dus ik wil dat risico ook liever niet nemen. 3 maanden is een heel lange tijd om met zulke klachten te lopen
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
20-11-2018 13:11
bij mij was geen anticonceptie de beste oplossing...
Voor mij helaas niet. Twee weken per maand depressief tot aan zelfmoordgedachten aan toe. Er moest dus wel iets.
Gatinmijnsok schreef:
20-11-2018 14:57
Voor mij helaas niet. Twee weken per maand depressief tot aan zelfmoordgedachten aan toe. Er moest dus wel iets.
Is het bij jou nu helemaal weg, die negativiteit? Ik heb nu met de pil nog steeds wel wat last, maar met de handvaten die ik bij therapie heb gehad is dit goed te doen. Toen ik geen pil slikte had ik inderdaad ook elke maand zelfmoordgedachten, maar ook agressie-problemen, huilbuien, paniekaanvallen... Elke maand was het wel een andere klacht die op de voorgrond stond, maar in elk geval nooit stabiel.

Nu met de pil leef ik eindelijk weer een beetje stabiel, alleen tsja, zodra ik toch een stopweek moet inlassen komen de klachten toch weer terug. Extra balen omdat ik nu ook weet dat het anders kan, dat had ik dus al zo'n 4 jaar niet meer ervaren hoe het is om langere tijd stabiel te zijn. Dan valt het wel weer extra rauw op je dak als je opeens toch weer symptomen hebt.

Hoe lang heb jij het spiraaltje nu? Want ik hoor van menzen dat de klachten na 3 jaar toch weer terugkomen omdat het spiraaltje dan minder hormonen gaat afgeven; hhet houdt dan wel zijn werking als anticonceptie maar de klachten komen er weer doorheen. Hoe is jouw ervaring daarmee?
Alle reacties Link kopieren
En heb je zoiets als lynestrenol al geprobeerd?
M0RIARTY schreef:
20-11-2018 15:17
En heb je zoiets als lynestrenol al geprobeerd?
Nee, nog niet geprobeerd, maar ik ken de naam ook niet, dus ik weet niet of dit iets is wat bij PMDD wel eens wordt voorgeschreven eigenlijk. Maar ga er wat over lezen, ebdankt voor de tip
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-11-2018 15:17
Is het bij jou nu helemaal weg, die negativiteit? Ik heb nu met de pil nog steeds wel wat last, maar met de handvaten die ik bij therapie heb gehad is dit goed te doen. Toen ik geen pil slikte had ik inderdaad ook elke maand zelfmoordgedachten, maar ook agressie-problemen, huilbuien, paniekaanvallen... Elke maand was het wel een andere klacht die op de voorgrond stond, maar in elk geval nooit stabiel.

Nu met de pil leef ik eindelijk weer een beetje stabiel, alleen tsja, zodra ik toch een stopweek moet inlassen komen de klachten toch weer terug. Extra balen omdat ik nu ook weet dat het anders kan, dat had ik dus al zo'n 4 jaar niet meer ervaren hoe het is om langere tijd stabiel te zijn. Dan valt het wel weer extra rauw op je dak als je opeens toch weer symptomen hebt.

Hoe lang heb jij het spiraaltje nu? Want ik hoor van menzen dat de klachten na 3 jaar toch weer terugkomen omdat het spiraaltje dan minder hormonen gaat afgeven; hhet houdt dan wel zijn werking als anticonceptie maar de klachten komen er weer doorheen. Hoe is jouw ervaring daarmee?
Nu een jaar en ja het is helemaal weg. Ik word ook niet meer ongesteld. Mocht het na 3 jaar terug komen, dan graag versneld een nieuwe.
Gatinmijnsok schreef:
20-11-2018 16:55
Nu een jaar en ja het is helemaal weg. Ik word ook niet meer ongesteld. Mocht het na 3 jaar terug komen, dan graag versneld een nieuwe.

Wat heerlijk voor je! Ik ga dsu binnenkort naar de gyn, misschien dan toch ook maar eens Mirena overwegen. Als ik ervaringen vraag op een FB groep over PMDD krijg je alleen maar horror verhalen te lezen eignelijk
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je huisarts ook vragen naar de verschillende hormoonspiraaltjes die op de markt zijn, om te kijken welke in NL geregistreerd en verkrijgbaar zijn. Naast Mirena zijn er in ieder geval nog een aantal andere: Jaydess/ Skyla, Avibela/ Liletta, en Kyleena (de naam verschilt soms van land tot land).
Wellicht dat een andere dan standaard Mirena meer geschikt is voor jouw situatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven