Gezondheid alle pijlers

Plotselinge PMS, al jaren aan de pil

12-04-2021 09:27 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of hier dames zijn die ook ervaring hebben met plotseling opkomende PMS, en wellicht tips voor mij hebben over wat bij hen geholpen heeft.

Ik ben nu begin 30, al sinds 15de aan de pil. Ik slikte altijd 2 strips achter elkaar en dan een stopweek, omdat ik anders tijdens de derde strip spotting kreeg. Een jaar geleden ongeveer kreeg ik ineens soms een doorbraakbloeding tijdens de tweede strip, en nog veel erger: ik heb vreselijk last van een down gevoel de week voor mijn bloeding. Ik ben depri, voel me waardeloos en lamlendig, onzeker en in mezelf gekeerd.

Het lijkt alsof mijn lichaam mijn eigen cyclus door mijn pilcylus heen duwt, alsof mijn eigen hormonen ineens sterker zijn geworden of in ieder geval anders reageren op de pil. Iemand hier ervaring mee? Ik zou graag wat ervaringsverhalen horen voordat ik ga aanklooien met een andere pil, stoppen, etc.
Alle reacties Link kopieren
O ja, bij mij wordt het pms ook steeds sterker en heftiger. Zeker sinds mijn 30ste.

Idd precies wat je zegt. Het lijkt alsof mijn eigen hormonen steeds meer hun eigen gang willen gaan.
Ik zou dan ook zeker voor een zwaardere pil gaan, indien mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook dertig. Slik niet de pil maar pms is wel heftiger dan eerst. Heb wel twee kinderen gekregen afgelopen jaren en dat schijnt erin mee te kunnen spelen.

Ik voel me beter als ik supplementen erbij slik zoals teunisbloemolie.
Alle reacties Link kopieren
Overleg eens met je huisarts
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
12-04-2021 09:56
Ik ben ook dertig. Slik niet de pil maar pms is wel heftiger dan eerst. Heb wel twee kinderen gekregen afgelopen jaren en dat schijnt erin mee te kunnen spelen.

Ik voel me beter als ik supplementen erbij slik zoals teunisbloemolie.
Das gevaarlijk advies want TO slikt de pil en dan mag je dat niet gebruiken
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
12-04-2021 10:56
Das gevaarlijk advies want TO slikt de pil en dan mag je dat niet gebruiken
Ik zeg in mijn post dat ik de pil niet slik en me beter voel met supplementen. Ik zeg niet ik adviseer.

Ik ga er van uit dat iemand van tevoren uitzoekt of het samen gaat met bestaande medicijnen samen kan. (het staat trouwens niet op het potje dat dit niet samen mag gebruiken. Heb je daar een link voor? )
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat komt mij ook wel bekend voor, maar ik weet niet of je daar iets aan hebt, want ik geloof dat iedere vrouw weer anders reageert op die (6) hormonen.

Bij mij:
Zonder pil heftige PMS (vooral naarmate ik ouder werd) en stemmingswisselingen.
Met pil (altijd met stopweek): toen ik 8 jaar geleden weer met de pil begon, was de PMS vrijwel weg, maar de afgelopen jaren kwam het wel weer vaker en redelijk onvoorspelbaar terug.

Niet-hormonale anticonceptie wil ik niet uitproberen vanwege die PMS. Mijn arts stelde voor om de pil zonder pauzeweek door te slikken, maar ik wilde dat niet omdat de klachten meestal al beginnen voor ik klaar was met de strip, en mijn lichaam juist in die stopweek weer ontspant. Mijn eigen cyclus was rond de 25 dagen, en dus korter dan de pilcyclus. Ik heb me inderdaad ook weleens afgevraagd of mijn eigen cyclus zich opdringt ;-)

Toen ik tijdens mijn laatste cyclus in compleet opgefokte toestand naar de APK kwam O_O , heb ik een oestrogeenvrije 1-fasenpil gekregen om te proberen. Die slik je zonder stopweek en de hormoonschommelingen zouden daarvan weg moeten gaan. Ik kan er waarschijnlijk pas op de lange termijn iets zinnigs over zeggen, maar voel me nu al 3,5 week kiplekker.

PS Als je spotting vervelend vind, is dit misschien niet wat je zoekt, want dat kan wel voorkomen in de eerste maanden..
snorhaar wijzigde dit bericht op 12-04-2021 14:53
Reden: Toevoeging
4.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oke, meer effect van de hormonen na je 30ste komt dus meer voor..

Spotting vind ik een stuk beter dan me een week lang zo depri voelen, dus als dat onderdeel is van de oplossing vind ik dat prima ;-) Ik neem nu maar 1 strip en dan stopweek, omdat ik het gevoel heb dat de schommelingen nog erger zijn als ik doorslik, en ook omdat ik met doorslikken nu dus soms ineens onverwacht ongesteld wordt, dat vind ik ook onhandig. Maar met een andere pil zonder stopweek is dat misschien weer anders.

Een zwaardere pil, zou dat helpen? Ik zal het eens met mijn gynaecoloog bespreken (woon in het buitenland, pil is hier niet bij de huisarts te krijgen). Ook de mogelijke bijwerkingen, ik geloof dat tromboserisico etc. ook groter wordt bij een zwaardere pil. Ik gebruik nu Stediril 30.

Ik twijfel ook of ik een paar maanden zal stoppen om te kijken of mijn eigen cyclus beter of erger is. Maar ik ben ook bang dat ik dan helemaal een zielig hoopje word.. maar als ik zorg dat ik strips in huis heb zou ik op zich ieder moment weer kunnen starten met de pil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven