Gezondheid alle pijlers

Pms en niet meer weten wat eraan te doen

14-11-2020 20:08 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje terug eens gereageerd in een topic hierover, maar kan het topic nergens terugvinden. Daarom wil ik mn situatie hier toch eens neerzetten en hoop dat er nog opties zijn waar ik niet aan gedacht heb.

Ik heb sinds mn laatste bevalling (4 jr geleden) pms klachten. Ben een menstruatie dagboek gaan bijhouden en ik ontdekte een patroon, vanaf 8-9 dagen voor mn menstruatie beginnen de klachten. Voornamelijk psychisch, chagrijnig, erg prikkelbaar, irriteer me mateloos aan de kleinste dingen en ben gewoon geen leuk mens. Mijn gezin heeft daar last van, maar ik zelf ook. Ik voel me naar, schuldig en niet mezelf. De dag nadat mn menstruatie doorbreekt verdwijnt alles en voel ik me prima en heel relaxt, vind ik dingen leuk die ik een week daarvoor irritant vind bijvoorbeeld.
Heb therapie gehad een jaar lang voor andere klachten, en stiekem had ik de hoop dat ik daar last van had ipv pms. Dat is dus niet zo, het is pms.
Met huisarts meerdere malen besproken, 2 pillen geprobeerd waaronder de Yasmin, van beide werd ik erg beroerd en al gauw gestopt. Nu ben ik 1x bij de gynaecoloog geweest en hij heeft me antidepressiva gegeven, voor de 10-14 dagen voor mn menstruatie. De bijwerkingen die ik daarvan krijg zijn het voor mij niet waard, ik voel me helemaal niet fijn door die pillen en dus ook daarmee gestopt.
Nu slik ik een week of 3 magnesium, ik las daar goede ervaringen over maar ik merk geen verschil.

En nu weet ik het niet meer. De gynaecoloog noemde nog de optie om de eierstokken stil te leggen, maar dat is wel een laatste optie en wil ik niet. Dat kan ook maar tijdelijk dus geen blijvende oplossing. Plus je krijgt dan overgangsklachten, lost mijn inziens niets op t.o.v. nu.
Wat ik nog kan bedenken is dat ik toch weer de pil probeer en dan maar even langer door moet zetten wat de misselijkheid en beroerdheid betreft. Het is wel ruk want ik spuug dan ook en voel me echt beroerd waardoor ik er thuis slecht voor mn kinderen kan zijn bijvoorbeeld. Ook ben ik daardoor weleens ziek naar huis gegaan van mn werk.
De yasmin pil heb ik gehad omdat die het lichtst zou zijn, maar gaf mij dus toch nog veel klachten.

Kortom, help! Zijn er nog alternatieven die ik niet ken? Een andere pil en welke dan? Is het dan toch een kwestie van " het hoort erbij?" Maar jeetje, ik ben 38 en als de rest van mn leven zo is dan word ik daar wel een beetje moedeloos van.
Due-scimmie schreef:
15-11-2020 06:22
Wat een herkenning!

Ik heb dus nooit de pil geslikt en altijd koperspiraal gehad maar ben zeker de helft van de maand echt uit mijn doen. Ik ga denk ik teunisbloemolie proberen. En sta ook wel open voor alternatieve geneeswijzen.

Heb nu een koperspiraal, maar man is onlangs gesteriliseerd en als zijn controle over drie maanden goed is gaat die er wel uit.
Bij mij verergerde de koperspiraal al mijn klachten. Zo heftig als met de koperspiraal is het nooit meer geweest gelukkig.

Oja en inderdaad geen alcohol hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu progesteron zalf aan het proberen
Alle reacties Link kopieren
Wat een reacties! Bedankt!
Teunisbloemolie heb ik nog nooit geprobeerd, ik ben niet zo van de homeopathische dingen maar op dit moment wil ik alles proberen wat kan.
De prikpil ken ik niet, ik moet volgende maand weer naar de gynaecoloog en zal het benoemen. Het meest logische klinkt om iets te gebruiken waardoor je niet meer ongesteld wordt. Dan heb je die hormoonpieken niet.
Mag je een menstruatie onbeperkt overslaan? Dat weet ik niet, klinkt alsof dat niet heel gezond is maar ik heb geen idee.
Iemand schreef iets over de winter en licht, de winter heb ik juist geen last van want vind ik heerlijk. Sinds corona wandel ik veel meer, nu om de dag en tot aan de zomer deed ik het dagelijks. Heb ook yoga gedaan afgelopen jaar, het maakte geen verschil. Krachttraining doe ik niet, heb ik afgelopen zomer een aantal weken gedaan maar ik vind het niks. Vind dat zo niet leuk dat ik het niet vol houd om aantal keer per week naar die sportschool te rijden. Ik geloof echter wel dat meer intensiever sporten beter voor me is, ik wilde graag starten met boksen in groepsverband maar dat is er niet van gekomen. Ik kan hier nog wel iets in verbeteren dus hier moet ik wat mee
Alle reacties Link kopieren
Rosebloom schreef:
14-11-2020 22:16
Herkenbaar. 2 weken voor de menstruatie ben ik al een draak. Stemmingswisselingen, pijn rond de eisprong en borsten die op klappen staan. En dan nog niet te spreken over de helse menstruaties. Huisarts heeft mij de levonorgestrel (combinatie)pil voorgeschreven. En ja hoor, het werd nog 10 keer erger. Dag in, dag uit was ik boos. Boos op alles en iedereen wat zich uitte in passief-agressief gedrag en soms zelfs servies kapot slaan. Geen optie dus. Nu heb ik de desogestrel en dat gaat echt veel beter. Stemming is stabiel en ik mag hem doorslikken. Wat een zegen. Enige vervelende is dat ik 24/7 pijnlijke borsten heb. Volgens de arts moet dat na 3 maande wegtrekken. Teunisbloemolie heeft mij niet geholpen, maar misschien helpt het jou wel. Sterkte ermee, het is echt heel naar.
Welke pil is dat die je nu slikt? Of heet die desogestrel? Ik heb de huisarts en gynaecoloog gevraagd of ik een ander soort pil moest gebruiken maar zij gaven aan dat ik de 2 meest gebruikte nu wel heb gehad en dat een andere pil eigenlijk niet uitmaakt dus ook geen verbetering zal geven.
Zij weten het ook niet heb ik het idee
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
15-11-2020 00:49
leef super gezond al jaren en al die homeopatische nietsdingen geprobeerd en tekorten en aanvullende vitamines. Hielp allemaal niets.

Enige wat hielp was de pil, prima ga ik nog wel even door tot de overgang voorbij is.
Dat ja
Ben een ander mens sinds ik de pil (een mycroginon-variant) slik
Alle reacties Link kopieren
Ik merkte dat als ik gezond eet, weinig tot geen suiker, veel groenten en bloedsuikerspiegel stabiel hield (elke 2-3 uren wat eet) het echt veel minder was. Maar dan nog had ik het. Teunisbloemolie is ook een goede tip. Dit moet je wel een paar maanden slikker voor het effect heeft geloof ik.
En nu de gekste tip: ik kreeg het advies om elke dag een grapefruit uitpersen en dat op te drinken. En dat hielp! Weet nog steeds niet hoe maar echt bizar. Het is wel wat duur maar zeker het proberen waard!
OMG
Alle reacties Link kopieren
Je kan je tot het uiterste gespannen voelen maar dat hoef je niet noodzakelijkerwijs af te reageren op je gezin. Jij wou dus de spanning aanpakken, maar je kan je ook afvragen waarom jij je gezin er voor uitkiest om je af te reageren. Ik denk dat de meesten een doel kiezen wat weinig terugdoet.

Als jij tekeer zou gaan tegen je baas dan had je in de kortste keren een ontslag te pakken dus dat doe je vermoedelijk niet want dat heeft te grote consequenties, maar je gezin kan jou niet ontslaan dus moeten ze het ontgelden.

Dus in jouw plaats zou ik me dat afvragen: waarom neem je geen boksbal die niets voelt? ;-D
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
15-11-2020 06:59
Mag je een menstruatie onbeperkt overslaan? Dat weet ik niet, klinkt alsof dat niet heel gezond is maar ik heb geen idee.
De pil is ooit bedacht met een stopweek, zodat het lijkt op een natuurlijke cyclus. Je bloeding tijdens een stopweek is geen echte menstruatie, want er is geen eitje vrijgekomen. Een stopweek is dus volkomen overbodig. Er is geen slijmlaag gevormd in je baarmoeder die eruit moet. Je kan dus net zolang doorslikken als je wil.

Ik heb zelf na een half jaar doorslikken wel iets last gehad van spotting, maar dat ging ook weer vanzelf weg.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Gamuza schreef:
15-11-2020 07:38


Ik heb zelf na een half jaar doorslikken wel iets last gehad van spotting, maar dat ging ook weer vanzelf weg.
ik heb last van spotting gehouden, en dat worden nog steeds af&toe doorbraakbloedingen
Maar dan stop ik een dag of 5, dan verlies ik behoorlijk wat weefsel, en daarna slik ik weer verder
Alle reacties Link kopieren
Met de mirena al meer dan twee jaar geen bloeding.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
15-11-2020 07:33
Je kan je tot het uiterste gespannen voelen maar dat hoef je niet noodzakelijkerwijs af te reageren op je gezin. Jij wou dus de spanning aanpakken, maar je kan je ook afvragen waarom jij je gezin er voor uitkiest om je af te reageren. Ik denk dat de meesten een doel kiezen wat weinig terugdoet.

Als jij tekeer zou gaan tegen je baas dan had je in de kortste keren een ontslag te pakken dus dat doe je vermoedelijk niet want dat heeft te grote consequenties, maar je gezin kan jou niet ontslaan dus moeten ze het ontgelden.

Dus in jouw plaats zou ik me dat afvragen: waarom neem je geen boksbal die niets voelt? ;-D
Haha, je hebt wel gelijk hoor. Ik heb me dat al heel vaak afgevraagd, waarom doe ik zo? Waarom kan ik het niet gewoon even parkeren en het af oplossen ipv thuis de chagrijnige moeder te zijn die overal over valt. Ik ben me er echt van bewust dat het niet ok is! Tegelijkertijd voelt het als iets wat zo snel en vaak onbewust gebeurd. Voor ik doorheb dat ik aan het snauwen ben, ben ik al te laat zeg maar. Ik probeer mn mindset te veranderen, doe echt mn best maar het lukt in die periodes vaker niet dan wel. Ik vind alles en iedereen dan gewoon irritant, het loopt allemaal niet.
En dat elke maand weer, ik word er gek van.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-11-2020 07:53
ik heb last van spotting gehouden, en dat worden nog steeds af&toe doorbraakbloedingen
Maar dan stop ik een dag of 5, dan verlies ik behoorlijk wat weefsel, en daarna slik ik weer verder
Welke pil gebruik jij?
Wat is dan het verschil tussen de pillen....je hebt ze met 2 soorten hormonen en 1 hormoon voor zover ik weet.
Wat is dan wijsheid?
newspaper schreef:
15-11-2020 06:59
Wat een reacties! Bedankt!
Teunisbloemolie heb ik nog nooit geprobeerd, ik ben niet zo van de homeopathische dingen maar op dit moment wil ik alles proberen wat kan.
De prikpil ken ik niet, ik moet volgende maand weer naar de gynaecoloog en zal het benoemen. Het meest logische klinkt om iets te gebruiken waardoor je niet meer ongesteld wordt. Dan heb je die hormoonpieken niet.
Mag je een menstruatie onbeperkt overslaan? Dat weet ik niet, klinkt alsof dat niet heel gezond is maar ik heb geen idee.
Iemand schreef iets over de winter en licht, de winter heb ik juist geen last van want vind ik heerlijk. Sinds corona wandel ik veel meer, nu om de dag en tot aan de zomer deed ik het dagelijks. Heb ook yoga gedaan afgelopen jaar, het maakte geen verschil. Krachttraining doe ik niet, heb ik afgelopen zomer een aantal weken gedaan maar ik vind het niks. Vind dat zo niet leuk dat ik het niet vol houd om aantal keer per week naar die sportschool te rijden. Ik geloof echter wel dat meer intensiever sporten beter voor me is, ik wilde graag starten met boksen in groepsverband maar dat is er niet van gekomen. Ik kan hier nog wel iets in verbeteren dus hier moet ik wat mee
Ja dat mag, die stopweek was verzonnen om cycles na te bootsen maar heeft geen echt nut verder.
Maar je kan als je toch gaan vragen naar andere anticonceptie dan de dagelijkse pil ook eens vragen naar de pleisters, lagere waarde hormonen en elke week een plakken.

Wil je een stopweek, dan plak je een week geen pleister.
Als je 3 maanden en nooit een stopweek te lang vindt.
Alle reacties Link kopieren
Vitex agnus. Dat wordt verondersteld dat het een positief effect heeft op psychische PMS gerelateerde klachten, maar ook overige klachten. Er zijn daarvan aanwijzingen voor een positief effect, maar de bewijsvoering is matig. Bijwerkingen komen niet veel voor.

(Verder denk ik ook altijd met dit soort middelen (maar ook bijvoorbeeld antidepressiva): dat het nogal persoonsgebonden is en dat het op groepsniveau niet alles zegt. Bij wijze van 50% positief en 50% negatief = gemiddeld (al gaat dat waarschijnlijk wel opvallen in data). Het blijft daarin een persoonlijke zoektocht, maar met een overwogen inschatting.)

In ieder geval zou je daar nog op kunnen googelen om te kijken of je dat zou kunnen/willen proberen. Bijwerkingen lijken niet veel voor te komen en het wordt verder veilig verondersteld.

Ps: Onwijs naar zeg allemaal dat je zo veel last ervan hebt. :redrose:
lilalinda schreef:
15-11-2020 07:13
Dat ja
Ben een ander mens sinds ik de pil (een mycroginon-variant) slik
Ja, vaak is het andersom maar een deel heeft gewoon baat bij wel de pil slikken bij heftige klachten.
Alle reacties Link kopieren
Newspaper, bij mij helpt het doorslikken van de pil maar dan wel de pil met desogestrel. Dat maakt een wereld van verschil voor mij. Ik slik de pil elke dag.
Verder schrijft tuinbank dat viatmines en supplementen haar geholpen maar schrijft ze niet welke.
Ik gebruik: magnesiumcitraat, dat wordt veel beter opgenomen dan magnesium
Calcium, vit B complex, zink en ijzer en teunisbloemolie caplsules.

En Retrostar schrijft waarom je het afreageert op je gezin en niet op je baas. Maar ik herken het enorm en het is gewoon niet tegen te houden. Ik heb wel eens gewoon tegen iemand op straat heel lelijk gedaan. Het is verschrikkelijk. Je bent gewoon niet jezelf. De boosheid, agressie, irritatie en een depressief gevoel. Toen het bij mij op zijn ergst was heb ik echt meerdere keren gedacht: dit is geen leven zo. Ook niet voor de mensen om mij heen.
Ik heb mijn Mirena spiraal eruit laten halen en ben overgestapt op de pil, en dus die supplementen erbij gaan slikken. Heeft me twee jaar gekost om een beetje uit te vinden wat voor mij werkt. Ik hoop dat het bij jou ook werkt.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
15-11-2020 07:10
Welke pil is dat die je nu slikt? Of heet die desogestrel? Ik heb de huisarts en gynaecoloog gevraagd of ik een ander soort pil moest gebruiken maar zij gaven aan dat ik de 2 meest gebruikte nu wel heb gehad en dat een andere pil eigenlijk niet uitmaakt dus ook geen verbetering zal geven.
Zij weten het ook niet heb ik het idee
Desogestrel is een pil met alleen progestaron. Oestrogeen is bij mij de boosdoener. Qua stemming is het er echt flink op vooruit gegaan. Ik wil niet meer anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik de microgynon met desogetrel en dus niet met levongestrel.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
15-11-2020 08:13
Welke pil gebruik jij?
Wat is dan het verschil tussen de pillen....je hebt ze met 2 soorten hormonen en 1 hormoon voor zover ik weet.
Wat is dan wijsheid?
Wijsheid is even met je huisarts overleggen. :)

Ik heb een microgynon-variant trouwens
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
15-11-2020 06:59
Wat een reacties! Bedankt!
Teunisbloemolie heb ik nog nooit geprobeerd, ik ben niet zo van de homeopathische dingen maar op dit moment wil ik alles proberen wat kan.
De prikpil ken ik niet, ik moet volgende maand weer naar de gynaecoloog en zal het benoemen. Het meest logische klinkt om iets te gebruiken waardoor je niet meer ongesteld wordt. Dan heb je die hormoonpieken niet.

Even een technisch puntje: teunisbloemolie is niet homeopatisch, het is een plantenextract. Bij homeopatische middelen gaat het om het verdunnen van stoffen, maar in dit soort supplementen is het juist het idee om de werkzame stoffen uit de plant zo geconcentreerd mogelijk te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-11-2020 11:15
Wijsheid is even met je huisarts overleggen. :)

Ik heb een microgynon-variant trouwens
Klopt maar die zegt dat een andere pil niets oplevert
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
15-11-2020 13:08
Klopt maar die zegt dat een andere pil niets oplevert
Wat een onzin! Ik merk heel erg verschil tussen pillen met levongestrel en desogestrel. En zo te lezen ben ik niet de enige.
Helaas is er weinig bekend over pms en hormonen bij veel huisartsen.
Het is echt een kwestie van meerdere dingen uit proberen.
Bij mij hielp cbd olie, veganistisch eten en vooral veel emotionele en psychische rommel opruimen. De woede die ik voelde in de pms week was vaak een ophoping van zelfverloochening in de "goede" weken. Door mijn grenzen beter te bewaken, begon de woede weg te zakken.

Hoop dat je snel iets vindt wat je helpt want dit probleem is een heel speciaal soort hel. Ik werd er soms zwaar depressief van omdat de oplossing niet leek te bestaan.
Kroonprinses schreef:
15-11-2020 14:54
Bij mij hielp cbd olie, veganistisch eten en vooral veel emotionele en psychische rommel opruimen. De woede die ik voelde in de pms week was vaak een ophoping van zelfverloochening in de "goede" weken. Door mijn grenzen beter te bewaken, begon de woede weg te zakken.

Zoiets zat ik net ook te bedenken. Waarom zou pms de probleemsituatie zijn? Misschien zijn de weken ervoor het probleem, omdat je in die weken bedwelmd wordt door andersoortige hormonen waardoor je allerlei problemen accepteert die je eigenlijk niet acceptabel vindt als de mist eenmaal is opgetrokken.
Alle reacties Link kopieren
Probeer je hormonen wat meer in balans te krijgen.

Dit kan met voeding, je kan googelen; hormonen en voeding. Er bestaan ook diëten voor.

Daarnaast wat bij mij dus heel goed heeft gewerkt om mijn hormonen geen hele grote hoogte en diepe dalen te laten maken, maar meer kleine golfbewegingen in balans dus; is krachttraining. Sinds ik BodyPump (2x 45 min per week) voel ik me weer fantastisch zonder klachten.
Ook dit kan je googelen; hormonen en krachttraining.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven