Gezondheid alle pijlers

Pms en niet meer weten wat eraan te doen

14-11-2020 20:08 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje terug eens gereageerd in een topic hierover, maar kan het topic nergens terugvinden. Daarom wil ik mn situatie hier toch eens neerzetten en hoop dat er nog opties zijn waar ik niet aan gedacht heb.

Ik heb sinds mn laatste bevalling (4 jr geleden) pms klachten. Ben een menstruatie dagboek gaan bijhouden en ik ontdekte een patroon, vanaf 8-9 dagen voor mn menstruatie beginnen de klachten. Voornamelijk psychisch, chagrijnig, erg prikkelbaar, irriteer me mateloos aan de kleinste dingen en ben gewoon geen leuk mens. Mijn gezin heeft daar last van, maar ik zelf ook. Ik voel me naar, schuldig en niet mezelf. De dag nadat mn menstruatie doorbreekt verdwijnt alles en voel ik me prima en heel relaxt, vind ik dingen leuk die ik een week daarvoor irritant vind bijvoorbeeld.
Heb therapie gehad een jaar lang voor andere klachten, en stiekem had ik de hoop dat ik daar last van had ipv pms. Dat is dus niet zo, het is pms.
Met huisarts meerdere malen besproken, 2 pillen geprobeerd waaronder de Yasmin, van beide werd ik erg beroerd en al gauw gestopt. Nu ben ik 1x bij de gynaecoloog geweest en hij heeft me antidepressiva gegeven, voor de 10-14 dagen voor mn menstruatie. De bijwerkingen die ik daarvan krijg zijn het voor mij niet waard, ik voel me helemaal niet fijn door die pillen en dus ook daarmee gestopt.
Nu slik ik een week of 3 magnesium, ik las daar goede ervaringen over maar ik merk geen verschil.

En nu weet ik het niet meer. De gynaecoloog noemde nog de optie om de eierstokken stil te leggen, maar dat is wel een laatste optie en wil ik niet. Dat kan ook maar tijdelijk dus geen blijvende oplossing. Plus je krijgt dan overgangsklachten, lost mijn inziens niets op t.o.v. nu.
Wat ik nog kan bedenken is dat ik toch weer de pil probeer en dan maar even langer door moet zetten wat de misselijkheid en beroerdheid betreft. Het is wel ruk want ik spuug dan ook en voel me echt beroerd waardoor ik er thuis slecht voor mn kinderen kan zijn bijvoorbeeld. Ook ben ik daardoor weleens ziek naar huis gegaan van mn werk.
De yasmin pil heb ik gehad omdat die het lichtst zou zijn, maar gaf mij dus toch nog veel klachten.

Kortom, help! Zijn er nog alternatieven die ik niet ken? Een andere pil en welke dan? Is het dan toch een kwestie van " het hoort erbij?" Maar jeetje, ik ben 38 en als de rest van mn leven zo is dan word ik daar wel een beetje moedeloos van.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
28-01-2021 00:43
Sorry, niet het hele topic gelezen maar wel wat input. Heb je al eens gekeken in het alternatieve circuit? Reguliere artsen kijken vaak alleen naar het specifieke probleem. Maar een goede alternatief therapeut kan misschien meekijken naar het geheel. Hormonale problemen kunnen verergerd worden door je levensstijl. Misschien kan iemand met je meekijken wat je nog kan veranderen qua voeding en beweging. Zo’n therapeut heeft ook vaak meer tijd voor je om echt uitgebreid mee te denken. Ik kan acupunctuur aanraden. Niet om de naalden, maar omdat die therapeuten veel kennis hebben over voeding en levensstijl. Ze kijken hierbij naar jou als geheel, het is vanuit een andere invalshoek dan bij de reguliere zorg. Misschien helpt het je.

Ik heb zelf ook pms gehad. En dat is echt niet op te lossen door antidepressiva of therapie. Hormonen hebben ongelofelijk veel invloed en het is een strijd die je niet wint met een paar gedachten oefeningen, helaas. Ik wilde altijd spontaan zelfmoord plegen één week voor mijn menstruatie (en dit hield dan twee weken aan). Gelukkig ging bij mij de pms wel weg toen ik aan de pil ging. Wat een verademing. Dat is dus hoe stabiele mensen zich voelen haha. Zonder pil word ik zowat krankzinnig.
Het alternatieve circuit nog niet geprobeerd, omdat ik eerst de huisarts heb gedaan, maar toen die niet verder kwam werd ik doorverwezen naar de gynaecoloog. Ik wil dat eerst even aankijken en mocht dit niet werken dan sta ik zeker open om verder te kijken in bijvoorbeeld acapunctuur.
Welke pil heb jij als ik vragen mag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven