Gezondheid alle pijlers

Preferentiebeleid insuline

24-01-2021 11:15 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier ook al mee te maken gehad? En hoe is het opgelost? Gisteren heb ik zonder overleg een ander merk insuline meegekregen. Terwijl op mijninsuline.nl heel duidelijk staat dat dit eerst tussen patiënt en behandelaar besproken moet worden.
Ik ben vrij pissig op de apotheek. Een aantal weken geleden konden ze mij ook niet goed voorlichten over de kankerverwekkende stof die in metformine gevonden was. Ik ben bang dat de apotheek deze insuline niet terug wil nemen, omdat dit de enige is die vanuit Univé vergoed wordt.
Alle reacties Link kopieren
Bel je behandelaar op, als hij jouw merk insuline voorschrijft met medische noodzaak dan kan de apotheek dit meegeven. De medische noodzaak moet er dan wel zijn, omdat je bijv allergisch bent of niet goed gaat op een hulpstof in een ander merk/merkloze. Met pissig zijn tegen de apotheek bereik je trouwens niets, let it go.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn een aantal zorgverzekeraars die gestopt zijn met de vergoeding van bepaalde langwerkende insuline (Toujeo meen ik), om die reden krijg je nu andere.

Mijn diabetes verpleegkundige had al bij mij geïnformeerd bij welke verzekering ik zat waardoor ik wist dat het bij mij gewoon nog vergoed werd.

Nadeel van de andere insuline is dat deze veel minder geconcentreerd is. Ik spuit nu 50 eenheden, met de vervangende zou ik meen ik 150 eenheden moeten spuiten (kan ook 250 zijn) wat bet een behoorlijke hoeveelheid vocht gaat worden. Bij de Freestyle Libre kan je deze hoeveelheid ook niet meer invoeren als hoeveelheid toegediende insuline, 50 eenheden is het maximum.

Ik neem aan dat je apotheek je wel geïnformeerd heeft over het feit dat je nu meer moet gaan spuiten ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Zola123 schreef:
24-01-2021 11:24
Bel je behandelaar op, als hij jouw merk insuline voorschrijft met medische noodzaak dan kan de apotheek dit meegeven. De medische noodzaak moet er dan wel zijn, omdat je bijv allergisch bent of niet goed gaat op een hulpstof in een ander merk/merkloze. Met pissig zijn tegen de apotheek bereik je trouwens niets, let it go.
Zola, ik ga eerst de apotheek bellen of ze dit terug kunnen nemen. Ik heb op 9 februari een afspraak met de internist staan, ze kunnen vast wel zo lang wachten.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
24-01-2021 11:27
Er zijn een aantal zorgverzekeraars die gestopt zijn met de vergoeding van bepaalde langwerkende insuline (Toujeo meen ik), om die reden krijg je nu andere.

Mijn diabetes verpleegkundige had al bij mij geïnformeerd bij welke verzekering ik zat waardoor ik wist dat het bij mij gewoon nog vergoed werd.

Nadeel van de andere insuline is dat deze veel minder geconcentreerd is. Ik spuit nu 50 eenheden, met de vervangende zou ik meen ik 150 eenheden moeten spuiten (kan ook 250 zijn) wat bet een behoorlijke hoeveelheid vocht gaat worden. Bij de Freestyle Libre kan je deze hoeveelheid ook niet meer invoeren als hoeveelheid toegediende insuline, 50 eenheden is het maximum.

Ik neem aan dat je apotheek je wel geïnformeerd heeft over het feit dat je nu meer moet gaan spuiten ?
Bitje, het gaat om kortwerkende insuline.
Ik heb het gisteren niet zelf opgehaald, maar een familielid. Dus geen enkele informatie en dat neem ik ze wel kwalijk.
Je bent pissig op de verkeerde. Je moet pissig zijn op de zorgverzekeraar, het is hun beleid. Als je dit niet wilt, moet je een andere zorgverzekeraar kiezen. Of kijken of je bij Unive nog voor 1 februari je polis kunt omzetten in een restitutiepolis.
https://www.cooperatievgz.nl/zorgaanbie ... /Insulines


De patiënt heeft recht op vergoeding van het voorkeursgeneesmiddel. Een niet preferent geneesmiddel wordt in principe niet vergoed, tenzij in samenspraak met de arts en apotheker vastgesteld is dat het gebruik van het voorkeursgeneesmiddel niet verantwoord is. Wij vergoeden in dat geval de kosten van het niet preferente geneesmiddel.

Ja. In de aandachtspunten van de NDF is er beschreven dat er voor zwangere vrouwen, vrouwen die zwanger willen worden en kinderen tot 18 jaar een uitzondering is gemaakt. Zij hoeven het voorkeursgeneesmiddel niet te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Marana, ik ben pissig omdat niemand mij voorgelicht heeft. En ik vind dat de apotheek met mijn gezondheid speelt door dit mee te geven zonder informatie, zonder overleg.

Dit staat op de website mijninsuline.nl:
Zorgverzekeraars, patiëntenvereniging en diabetesfederatie zijn het erover eens dat een eventuele overstap van insuline altijd onder zorgvuldige begeleiding van je arts of verpleegkundige zou moeten plaatsvinden.

Op grond hiervan is het niet de bedoeling dat je bij de apotheek opeens een andere insuline en insulinepen meekrijgt.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat je niet bent voorgelicht omdat iemand anders het ophaalde? Misschien mag dat niet in het kader van de privacy ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Wattenbolleke schreef:
24-01-2021 12:08
Is het niet zo dat je niet bent voorgelicht omdat iemand anders het ophaalde? Misschien mag dat niet in het kader van de privacy ofzo?

Dan zou het gevolg moeten zijn dat het niet meegegeven wordt, niet dat het zonder voorlichting meegegeven wordt met het idee ‘op hoop van zegen’.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
24-01-2021 12:49
Dan zou het gevolg moeten zijn dat het niet meegegeven wordt, niet dat het zonder voorlichting meegegeven wordt met het idee ‘op hoop van zegen’.
Dat denk ik ook, had dan tegen mijn familielid gezegd: sorry mevrouw moet het zelf ophalen.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
24-01-2021 11:27
Nadeel van de andere insuline is dat deze veel minder geconcentreerd is. Ik spuit nu 50 eenheden, met de vervangende zou ik meen ik 150 eenheden moeten spuiten (kan ook 250 zijn) wat bet een behoorlijke hoeveelheid vocht gaat worden. Bij de Freestyle Libre kan je deze hoeveelheid ook niet meer invoeren als hoeveelheid toegediende insuline, 50 eenheden is het maximum.

Maar de hoeveelheid eenheden heeft toch niets met de concentratie te maken? Je moet 50 IE spuiten, ongeacht hoe geconcentreerd het is lijkt me. Alleen komt dat bij het andere merk dan op meer milliliter uit.
Gaat het toevallig om de insuline Fiasp?

Deze mogen ze NIET zomaar wijzigen.

https://www.dvn.nl/nieuws/nieuwsbericht ... e%20melden.
S-Groot schreef:
24-01-2021 15:29
Maar de hoeveelheid eenheden heeft toch niets met de concentratie te maken? Je moet 50 IE spuiten, ongeacht hoe geconcentreerd het is lijkt me. Alleen komt dat bij het andere merk dan op meer milliliter uit.
Klopt helemaal!
martje55 schreef:
24-01-2021 11:32
Zola, ik ga eerst de apotheek bellen of ze dit terug kunnen nemen. Ik heb op 9 februari een afspraak met de internist staan, ze kunnen vast wel zo lang wachten.
Als het goed is, neemt de apotheek het niet terug. Je hebt het al mee naar huis genomen. Waarschijnlijk heb je het keurig in de koelkast bewaard, maar dat is voor de apotheek niet voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
24-01-2021 12:49
Dan zou het gevolg moeten zijn dat het niet meegegeven wordt, niet dat het zonder voorlichting meegegeven wordt met het idee ‘op hoop van zegen’.
Ja wellicht. Maar misschien zat ze zonder? Geen idee hoor..

De apotheek zal het inderdaad niet terugnemen. Misschien kun je het de volgende keer zelf weer halen zodat je het gelijk kunt checken?
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
24-01-2021 16:23
Gaat het toevallig om de insuline Fiasp?

Deze mogen ze NIET zomaar wijzigen.

https://www.dvn.nl/nieuws/nieuwsbericht ... e%20melden.
Hoi Mallebeppie, ja het gaat idd om Fiasp. En ik had er in de nieuwsbrief van DVN ook al over gelezen.
Oké dan nemen ze het niet terug. Als ik maar wel de juiste insuline nog krijg. Ik ben met m'n laatste pen bezig.
martje55 schreef:
24-01-2021 12:01
Marana, ik ben pissig omdat niemand mij voorgelicht heeft. En ik vind dat de apotheek met mijn gezondheid speelt door dit mee te geven zonder informatie, zonder overleg.

Dit staat op de website mijninsuline.nl:
Zorgverzekeraars, patiëntenvereniging en diabetesfederatie zijn het erover eens dat een eventuele overstap van insuline altijd onder zorgvuldige begeleiding van je arts of verpleegkundige zou moeten plaatsvinden.

Op grond hiervan is het niet de bedoeling dat je bij de apotheek opeens een andere insuline en insulinepen meekrijgt.

Dat ligt er aan denk ik. Of je binnen hetzelfde type een ander merk krijgt of dat je ook een ander type krijgt. Binnen hetzelfde type moeten apothekers mee wijzigen met wat de zorgverzekeraar als preferent middel/merk aanwijst. Verschillende types met een verschillende werking mogen niet zomaar verwisseld worden. Maar alle wijzigingen worden ingegeven door zorgverzekeraars. Apothekers zitten zelf ook echt niet wachten op het wisselen van middelen, dat wordt echt opgelegd.

Wat niet wil zeggen dat ook een apotheker daar geen fouten bij zou kunnen maken; dat is juist ook een argument van apothekers tegen het preferentiebeleid wat constante wisselingen in de hand werkt. En wisselingen kunnen altijd ook fouten veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Het is terecht dat je het vervelend vind dat je apotheek het niet gemeld heeft, maar verder moet je toch echt bij de zorgverzekering zijn.

Per 2021 zijn voor de novorapid(zelfde als fiasp) en nog een aantal andere insulines biosimilars aangewezen welke nu preferent zijn, en dus door de apotheek verstrekt moeten worden. De werking is hetzelfde, alleen de waardes kunnen in het begin wat afwijken. Om deze reden raden wij de (ik werk in de apotheek) mensen aan om contact op te nemen met de POH/diabetes verpleegkundige/arts op te nemen en een dagcurve te maken.

Ik zou zeker contact opnemen met je apotheek, maar ga er maar niet vanuit dat je het terug mag geven, want dat mag niet.
Novorapid en Fiasp hebben als werkzame stof aspart. Maar: aan Fiasp is iets toegevoegd waardoor deze sneller werkt dan de novorapid. Dat maakt ze niet onderling uitwisselbaar. De apotheek mag dit niet doen. Je krijgt Fiasp met een reden, anders had men wel novorapid voorgeschreven.

Fiasp heeft dus niet dezelfde werkzaamheid als novorapid.
anoniem_130005 wijzigde dit bericht op 25-01-2021 08:49
Reden: Herkenbaarheid...
24.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Precies, Flaffy en Mallebeppie, Fiasp is ultra kortwerkend. Dat is zeker anders dan de biosimilar, Sanofi.
Wie weet kan ik idd wel overstappen op de biosimilar, maar dat zal echt eerst besproken moeten worden, voordat de apotheek dat (zonder overleg!) meegeeft. Vooral het zonder overleg schiet bij mij in het verkeerde keelgat.
Alle reacties Link kopieren
Flaffy schreef:
24-01-2021 21:26
Het is terecht dat je het vervelend vind dat je apotheek het niet gemeld heeft, maar verder moet je toch echt bij de zorgverzekering zijn.

Per 2021 zijn voor de novorapid(zelfde als fiasp) en nog een aantal andere insulines biosimilars aangewezen welke nu preferent zijn, en dus door de apotheek verstrekt moeten worden. De werking is hetzelfde, alleen de waardes kunnen in het begin wat afwijken. Om deze reden raden wij de (ik werk in de apotheek) mensen aan om contact op te nemen met de POH/diabetes verpleegkundige/arts op te nemen en een dagcurve te maken.

Ik zou zeker contact opnemen met je apotheek, maar ga er maar niet vanuit dat je het terug mag geven, want dat mag niet.
Flaffy, graag je reactie op de twee posts onder de jouwe. Als dat spul gewoon niet hetzelfde is dan ben je als apotheek toch gewoon laakbaar bezig?!?!
Alle reacties Link kopieren
Update, gistermiddag heb ik via email een klacht geschreven aan de apotheek. Vanmorgen ben ik teruggebeld en heb ik uitgebreid excuses gekregen dat dit niet op deze manier had moeten gaan.
Daarna nog fijn overleg gehad met de diabetesverpleegkundige, zij verwacht dat ik gewoon over kan stappen. Dus ik ga het uitproberen en dan zien we hoe het loopt.

Voor Mallebeppie: de diabetesverpleegkundige verwacht dat ik dezelfde ratios kan blijven spuiten, ook met de biosimilar. Ik ga dat uitproberen. Als ik zie in de LibreLink app dat mijn waardes veel afwijken van hoe het tot nu toe met Fiasp ging, dan trek ik weer aan de bel in het ziekenhuis.
martje55 wijzigde dit bericht op 26-01-2021 10:48
Reden: Aanvulling
29.39% gewijzigd
Hoe gaat het inmiddels met je?
Hieronder nog een artikel voor je van de diabetes vereniging waarin heel duidelijk wordt gesteld dat Fiasp niet zomaar mag worden omgezet naar Aspart/novorapid

https://www.dvn.nl/nieuws/nieuwsbericht ... r-insuline
En dit staat er over Fiasp in de brief van de DVN aan alle betrokkenen partijen:

Naast de bovenbeschreven issues zijn er ook problemen rond de levering van Fiasp. Fiasp en toekomstige snelle-opname insulines zijn niet identiek aan de directwerkende maaltijd insulines en vallen daarmee buiten het preferentiebeleid. EMA heeft goedkeuring gegeven voor de biosimilar Aspart op basis van gelijkwaardigheid aan Novorapid. Niet aan Fiasp.
Toch krijgt een groot deel van de huidige Fiasp gebruikers bij de apotheek geen Fiasp meer mee. Artsen hebben niet de vrijheid om Fiasp voor te schrijven, ook niet als dit klinisch noodzakelijk is. Dit geldt niet alleen voor patiënten die al Fiasp gebruiken. Ook patiënten die geïndiceerd zijn voor Fiasp omdat ze met hun huidige insuline hun regulatie onvoldoende op orde krijgen, moeten dit gewoon kunnen krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven