Gezondheid alle pijlers

Prikkelbaar darm syndroom

03-09-2020 17:14 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb PDS. En daar krijg ik tegenwoordig vieze poedertjes voor die voorgeschreven worden door de huisarts, namelijk Metamucil. Het helpt enigszins maar het kon beter.

Zijn er hier meer mensen die iets slikken tegen PDS? En wat dan?
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Ik heb PDS, Colitis ulcerosa en nog meer darmziektes ernaast..

Bij PDS maar ook bij Colitis is het heel belangrijk om echt gezond te eten, op je voeding te letten, geen producten waar ui, champignons en zo in zitten.

Niet meer koken met pakjes en zakjes maar grotendeels alles vers bereiden, geen frisdranken of andere suikerhoudende drankjes echt heel veel water drinken..

Daarnaast minimaal 1 uur per dag wandelen, fietsen of zwemmen. (bij mij hielp zwemmen het meest omdat je darmen dan grotendeels stil liggen)

en probeer stress en spanning te voorkomen! ook niet op de bank eten maar rustig aan de eettafel en probeer ruim een halfuur tot drie kwartier over je eten te doen met het op eten en goed kauwen!

als je meer vragen hebt, laat maar weten..
Stay Strong, stay Positive, and never give up!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk geen doen meer alles geprobeerd zakjes elke ochtend voor de stoelgang, probiotica, vezelrijke eten. Maar bij mij valt er geen spelt aan vast te knopen eet ik gezond heb ik uit het niets een diaree aanval eet ik friet of worstenbroodje geen diarree snap er niets meer van. Als ontbijt weet ik het ook niet meer gaat het een tijd goed met kwark dan weer zware diarree direct na ontbijt 5 minuten nou ga ik over op boterhammen zelfde verhaal ik kan gewoon niet op mijn lichaam vertrouwen en voel me altijd beroerd door die aanvallen. Arts zegt dat alles goed is nou top maar ik kan ondertussen geen normaal leven lijden durf nooit uiteten en daarna bij iemand in de auto want Tjah wat nou als het mis gaat moet er altijd met alles rekening mee houden ben er klaar mee
Je zou met je HA kunnen bespreken om een tijdje metformine te proberen. Soms helpt dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu op glutenvrij dieet gegaan. Is een duur grapje. Soms lijkt het beter te gaan maar dan toch weer om een of andere vage reden aan de dunne.
iones schreef:
04-09-2020 17:40
Mogelijk moet ik ook naar een dietist. Maar die weet natuurlijk niet wat het is voor voedingsmiddel waar mijn darmen zo negatief op reageren.

Een het gedrag van mijn darmen beschrijven:
Ik ben meestal aan de dunne, ik zou graag zien dat mijn ontlasting vaster wordt. En ik moet ook meerdere keren per dag. Ook al zoiets.
Bij mij is op mijn voeding letten het enige wat echt helpt. Ik reageer bijvoorbeeld heel slecht op zuivel, bepaalde fruitsoorten en vet eten (frituur, maar ook vis, bacon, enz). Nu ik een strikt dieet volg met alleen producten waar mijn darmen goed op reageren gaat het goed. Eet ik iets vettigs of drink ik een glas melk is het meteen weer foute boel.

Tussendoor heb ik ook wel dagen dat het minder gaat. Vandaag was zo’n dag maar dat komt door hormonen (menstruatie).
anoniem_327839 wijzigde dit bericht op 08-01-2021 23:24
7.97% gewijzigd
Hier idem. Vooral dunne ontlasting maar vanaf de middag een buik alsof ik 5 maanden zwanger ben en echt pijn
Ik eet glutenvrij wat een deel van de klachten wegneemt maar zeker niet alles. Vaak toch opeens last en dan weet ik echt niet waar het vandaan komt

Fodmap ook geprobeerd maar na drie weken basis en nog steeds klachten opgegeven
Brood vervangen voor zuurdesem brood, roggebrood, lactosevrije melk, niet te vet en geen MacDonalds. Ik heb echt een MacDonalds intolerantie.
Verder helpen capsules die je bij het Kruidvat kan kopen maar dat is natuurlijk alleen voor de korte duur. Let goed op wat je eet maar kwark, Griekse yoghurt is heel vaak een boosdoener dwz, ik ken veel mensen die niet tegen Griekse yoghurt en kwark kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij helpt gezonde voeding ook het meeste. Ik reageer vooral op dingen als wijn, rood vlees en vet. Bij mij ontstonden de klachten tijdens een vakantie. Ik werd behoorlijk ziek en moest wel 20 keer naar het toilet op een dag. Mijn vriend had hetzelfde, bij hem is het helemaal weg gegaan maar bij mij bleven de klachten.

Wat bij mij wel aardig helpt is Duspatal Retard. Het zorgt ervoor dat de darm minder hard samenknijpt.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
09-01-2021 00:06
Bij mij helpt gezonde voeding ook het meeste. Ik reageer vooral op dingen als wijn, rood vlees en vet. Bij mij ontstonden de klachten tijdens een vakantie. Ik werd behoorlijk ziek en moest wel 20 keer naar het toilet op een dag. Mijn vriend had hetzelfde, bij hem is het helemaal weg gegaan maar bij mij bleven de klachten.

Wat bij mij wel aardig helpt is Duspatal Retard. Het zorgt ervoor dat de darm minder hard samenknijpt.
Bij mij ook na de vakantie jaren geleden parasiet opgelopen. Heb je je daar op laten testen?
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
08-01-2021 23:16
Ik ben nu op glutenvrij dieet gegaan. Is een duur grapje. Soms lijkt het beter te gaan maar dan toch weer om een of andere vage reden aan de dunne.
Glutenvrij en fodmap sinds twee weken nu aan het proberen ook.
Zeker een duur grapje, kijk je in je mandje bijna niets voor 40 euro.
Weet niet hoe andere dat doen, maar ben elke dag veel geld kwijt voor bijna niets.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
08-01-2021 23:22
Hier idem. Vooral dunne ontlasting maar vanaf de middag een buik alsof ik 5 maanden zwanger ben en echt pijn
Ik eet glutenvrij wat een deel van de klachten wegneemt maar zeker niet alles. Vaak toch opeens last en dan weet ik echt niet waar het vandaan komt

Fodmap ook geprobeerd maar na drie weken basis en nog steeds klachten opgegeven
Ben ook met fodmap begonnen totaal geen resultaat na twee weken.
Weet jij hoelang je dat ongeveer vol moet houden voor resultaten? Anders kan ik er net zo goed mee stoppen, want vind er niets lekkers aan als het resultaat op zou leveren zou ik het volhouden maar nu denk ik bijna laat maar ga morgen gewoon lekkere dingen halen.
Paardje4paardje schreef:
09-01-2021 01:48
Glutenvrij en fodmap sinds twee weken nu aan het proberen ook.
Zeker een duur grapje, kijk je in je mandje bijna niets voor 40 euro.
Weet niet hoe andere dat doen, maar ben elke dag veel geld kwijt voor bijna niets.
Veel producten zijn van nature glutenvrij (behalve brood, pasta, enz). Als je die glutenvrije merkproducten (schär etc) koopt ben je duur uit. Je kan heel gemakkelijk zelf glutenvrij bakken met maïsmeel en boekweit. Veel goedkoper dan de kant en klare glutenvrije producten.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
08-01-2021 23:21
Bij mij is op mijn voeding letten het enige wat echt helpt. Ik reageer bijvoorbeeld heel slecht op zuivel, bepaalde fruitsoorten en vet eten (frituur, maar ook vis, bacon, enz). Nu ik een strikt dieet volg met alleen producten waar mijn darmen goed op reageren gaat het goed. Eet ik iets vettigs of drink ik een glas melk is het meteen weer foute boel.

Tussendoor heb ik ook wel dagen dat het minder gaat. Vandaag was zo’n dag maar dat komt door hormonen (menstruatie).

Heb jij bij gehouden waar je lichaam slecht op reageerd? Ik heb een eet dagboek bij gehouden en ik wordt er niets wijzer van de ene keer gaaf het wel goed dan weer niet met hetzelfde eten. Melk gaat idd nooit goed en met menstruatie vroeger had ik ook altijd diaree tegelijk vervelende combinatie niet te doen, haha. Sterkte
Paardje4paardje schreef:
09-01-2021 01:54
Heb jij bij gehouden waar je lichaam slecht op reageerd? Ik heb een eet dagboek bij gehouden en ik wordt er niets wijzer van de ene keer gaaf het wel goed dan weer niet met hetzelfde eten. Melk gaat idd nooit goed en met menstruatie vroeger had ik ook altijd diaree tegelijk vervelende combinatie niet te doen, haha. Sterkte
Ja. Ik at alles en hield bij waar ik klachten van kreeg. Het duurde een tijdje voor ik een duidelijk overzicht had van welke producten ik klachten kreeg. Nu mijd ik die producten en gaat het aardig goed. Nog steeds hormonale darmklachten maar dit is dus alleen in een bepaalde periode.

Foodmap heb ik nooit gedaan. Ik mijd ook zoveel mogelijk gluten maar vervang het door andere producten. Bijvoorbeeld haver ipv muesli, rijstewafels ipv brood of crackers, pannenkoeken van maïsmeel ipv tarwemeel. Ook bak ik veel zelf. Snacks als glutenvrije (mini) loempia’s zijn ook heel makkelijk te maken. Dat recept heb ik ooit hier ergens op het forum gedeeld.
Alle reacties Link kopieren
Paardje4paardje schreef:
09-01-2021 01:51
Ben ook met fodmap begonnen totaal geen resultaat na twee weken.
Weet jij hoelang je dat ongeveer vol moet houden voor resultaten? Anders kan ik er net zo goed mee stoppen, want vind er niets lekkers aan als het resultaat op zou leveren zou ik het volhouden maar nu denk ik bijna laat maar ga morgen gewoon lekkere dingen halen.
Dat verschilt enorm. De een heeft na 3 weken al duidelijke verbetering, maar er zijn ook mensen die pas na een week of 7,8 resultaat hebben. Geef je darmen even de tijd om tot rust te komen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Paardje4paardje schreef:
09-01-2021 01:46
Bij mij ook na de vakantie jaren geleden parasiet opgelopen. Heb je je daar op laten testen?
Ik heb een bloedonderzoek gehad, maar dat is jaren terug. Ik weet even niet meer precies wat er allemaal is gecontroleerd, zal dat eens nakijken. In eerste instantie geloofde ik er ook weinig van dat er geen oorzaak was, vooral omdat mijn vriend hetzelfde had. We hadden meegedaan aan een biologische, ongefilterde wijnproeverij in het buitenland. De wijn werd zonder enige toevoeging gemaakt en smaakte en rook naar slootwater. We hebben allebei maar een paar kleine slokjes genomen maar zijn toch beiden behoorlijk ziek geweest daarvan (leuk in een stacaravan met één toilet). Vandaar dat ik toen ik terugkwam ook gelijk dacht aan een bacterie of parasiet.

Dat hele verhaal heb ik ook aan een maag lever darm arts verteld en die heeft onder andere een bloedonderzoek gedaan, uiteindelijk stelde hij pds vast toen daar niets uit kwam. Ik merk wel dat mijn voeding een hele grote rol speelt. Eet ik iets gefrituurds of rode wijn dan speelt het gelijk op. En ook stress heeft een hele grote invloed.
Bij Fodmap duurt de elimenatiefase 2-6 weken, net zolang tot je darmen rustig worden. Na 6 weken nog niet rustig, dan kun je stoppen.

Ik merkte na 10 dagen het eerste verschil. Na 3 weken had ik geen klachten meer, maar ik ben wel doorgegaan tot 6 wekenf om er zeker van te zijn dat ik niet alsnog darmklachten zou krijgen. Zonder fodmap had ik ook wel eens een week dat ik nergens last van had.
iones schreef:
08-01-2021 23:16
Ik ben nu op glutenvrij dieet gegaan. Is een duur grapje. Soms lijkt het beter te gaan maar dan toch weer om een of andere vage reden aan de dunne.
Minder gluten eten helpt bij mij, helemaal glutenvrij krijg ik diarree van.
Veel gluten eten, met name pasta en brood, geeft veel pijn en verstopping.
Paardje4paardje schreef:
09-01-2021 01:48
Glutenvrij en fodmap sinds twee weken nu aan het proberen ook.
Zeker een duur grapje, kijk je in je mandje bijna niets voor 40 euro.
Weet niet hoe andere dat doen, maar ben elke dag veel geld kwijt voor bijna niets.
Ik koop die dure merken niet. Eet meer rijstwafels besmeerd met wat avocado en gekookte eieren.
Hummus kun je ook makkelijk zelf maken.
Hier als zesjarige met ernstige obstipatie opgenomen in het ziekenhuis, kinderarts kon toen nog net een operatie tegenhouden, want de chirurg dacht aan Hirschprung (en dan zou ik de rest van m’n leven een stoma hebben). 4 jaar lang medicatie gekregen en onderzoeken gedaan, conclusie was zeer zeer zeer licht Hirschprung (niet volgroeide endeldarm) en behoorlijke PDS. Ik bleek niet goed tegen dierlijke vetten te kunnen, met name in volle zuivel. Nog steeds eet ik in de zomer wel eens een dikke magnum, wat ik daarna moet bekopen met een paar uur flinke krampen, maar verder kan ik met goed eten eigenlijk alles regelen. Geen medicatie oid. Dus ja, ik zou Fodmap aanraden!
Alle reacties Link kopieren
Had dat ook enkele jaren (zeker 20 jaar geleden) toen ik aan een dieet begon (eigenlijk gewoon normaal/gezond ging eten) ging het vanzelf over en nooit meer teruggekeerd.
Belangrijkse dingen die ik veranderde: brood en pasta volkoren, geen frisdrank meer, minder snoepen, minder vlees en saus en meer groenten.
Alle reacties Link kopieren
Hier zorgen koemelkeiwitten (niet de lactose) en tarwe voor problemen. Vooral volkoren tarwe. Ik eet geen zuivel van de koe en geen tarwe producten. Zuivel van de geit en het schaap in beperkte mate. Daarnaast veelal vegetarisch omdat veel vlees ook nier goed op mn darmen werkt. Broodproducten laat ik zoveel mogelijk staan, ik kook niet uit pakjes en potjes, eet weinig vettige producten zoals patat en veel groente. Elke dag 2 maatschepjes psylliumvezels in een smoothie en met dat eetpatroon ben ik klachtenvrij. Ga ik een x uiteten of snackavondje dan is het de volgende dag weer mis. Dan heb ik weer verstopping en een opgeblazen buik. Via een mesoloog ben ik achter mijn beperkingen gekomen. De artsen hebben me nooit kunnen helpen. Die schreven alleen maar poeders voor.
Alle reacties Link kopieren
Herkennen jullie ook dat je bij uit eten/ bij anderen eten regelmatiger eerder last hebben dan thuis? Dat valt mij zelf in elk geval op, maar mogelijk dat ik anders of sneller eet in gezelschap oid. Er zal ongetwijfeld een soort van sociale component in zitten. Maar ik heb dat wel weer minder als er bij mij thuis mensen komen eten.

Overigens heb ik veel minder last wanneer ik minder koolhydraten eet. Ik eet dus nu minder rijst, brood, pasta en aardappelen. Maar dit zou mogelijk ook aan gluten kunnen liggen, durf dat niet te zeggen.
Ik heb er zelf geen medicatie voor. Merk inderdaad zoals eerder genoemd dat slapen/een dutje bij mij ook goed helpt.
GewoonIkzelf schreef:
09-01-2021 11:17
Herkennen jullie ook dat je bij uit eten/ bij anderen eten regelmatiger eerder last hebben dan thuis? Dat valt mij zelf in elk geval op, maar mogelijk dat ik anders of sneller eet in gezelschap oid. Er zal ongetwijfeld een soort van sociale component in zitten. Maar ik heb dat wel weer minder als er bij mij thuis mensen komen eten.
Bij uiteten is het altijd mis erna. Bij anderen thuis hangt af bij wie ik eet. Bij sommige familieleden en vrienden gaat het altijd goed omdat zij koken volgens mijn dieet en daar niet vanaf wijken door bijvoorbeeld toch even dat extra klontje boter toe te voegen of die extra scheut olie. Andere familieleden en vrienden doen dit wel en daar gaat het nog wel eens mis na het eten.
Alle reacties Link kopieren
GewoonIkzelf schreef:
09-01-2021 11:17
Herkennen jullie ook dat je bij uit eten/ bij anderen eten regelmatiger eerder last hebben dan thuis? Dat valt mij zelf in elk geval op, maar mogelijk dat ik anders of sneller eet in gezelschap oid. Er zal ongetwijfeld een soort van sociale component in zitten. Maar ik heb dat wel weer minder als er bij mij thuis mensen komen
Nee ik heb daar gelukkig geen last van. Wel heb ik vaker last als ik in een restaurant of bij iemand wat heb gegeten als het een ongezonde maaltijd was. Bijvoorbeeld iets gefrituurds daar kan ik slecht tegen. Maar of ik dat nu thuis eet of in een restaurant dat maakt niets uit. Wel is stress bij mij een boosdoener, ben jij gestresst op dat soort momenten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven