Gezondheid alle pijlers

relatie met moeder na trauma mishandeling en verkrachting

21-11-2019 22:47 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik het moeilijk vind om met mensen te praten, probeer ik via dit topic steun te vinden en misschien ook wel adviezen over hoe ik het beste hiermee om kan gaan.

De band met mijn ouders is slecht en ik heb geen vrienden. Mijn vader zie ik niet meer en ik woon momenteel bij mijn moeder.
Ik ben als kind tot mijn 16e jaar mishandeld door mijn vader. Ik heb heel veel hulpverlening gehad van onder andere de kinderbescherming maar niets stopte het geweld van mijn vader.

De reden dat ik geen vrienden heb is mede omdat ik als kind zelden met andere kinderen mocht spelen.
Ik moest altijd thuis blijven want als ik naar buiten ging naar school tijd had ik een probleem.

Omdat ik toch behoefte had aan sociale contacten ging ik op internet op chat sites. Ik was ongeveer 13 jaar toen ik om internet een oudere man ontmoette met wie ik in eerste instantie vriendschappelijk contact had via Skype.
Met hem kon ik praten over mijn thuis situatie maar ook over andere dingen.
Ik had buiten school om nauwelijks contact met andere kinderen en thuis spraken mijn ouders ook weinig met mij.

Toen ik bijna 15 jaar oud was had ik nog steeds contact met deze man, ik besloot met hem af te spreken.
Inmiddels had moest ik van hem via skype al seksuele handelingen doen met mijzelf. Maar ik wist niet dat ik iets deed wat verkeerd was.
Ik sprak met hem af en hij wilde seks met mij. Ik vond het goed maar was mij zeker niet bewust met wat ik aan het doen was, ik deed het meer omdat ik dacht dat hij dat wilde. Hoe ouder ik werd hoe meer ik hem begon te zien als vriend, als in een liefdesrelatie. Ik had nog nooit verkering gehad. omdat ik zoals ik schreef nooit met andere kinderen mocht omgaan.

Omdat ik thuis werd mishandeld door mijn vader werd ik toen ik 16 werd uithuisgeplaatst. De man met wie ik contact had was nog steeds de enige persoon met wie ik sprak. En toen al helemaal want ik kende niemand in het tehuis en ik voelde me erg alleen. Ik sprak hem elke dag aan de telefoon en als ik hem stiekem kon zien dat deed ik dat.

omdat ik voor het chatten ook wel eens mijn moeders laptop gebruikte en niet uitlogde. Kwam mijn moeder erachter dat ik contact had met een oudere man. Ze maakte zich zorgen en startte een onderzoek bij de politie.
De politie zei dat ze niets konden doen en dat ze het ook af raadde om het onderzoek door te drukken en er een rechtszaak van te maken.
Mijn moeder heeft tegen het advies van de politie in de rechtszaak doorgezet. Mijn moeder heeft in die periode alles besproken met mijn familie. Iedereen wist wat ik had gedaan.
De man met wie ik contact had is toen veroordeeld. Hij heeft 1 jaar vast gezeten. Toen hij werd veroordeeld was ik 16 jaar. De hele rechtszaak en het onderzoek ging buiten mij om.

Ik ben inmiddels 20 jaar en ik heb nog steeds veel last van hoe het allemaal is gegaan. Het vreemde is dat het feit dat alles buiten mijn rug om ging en mijn hele familie op de hoogte werd gesteld mij meer pijn doet dan het misbruik zelf.

Toen ik 18 werd ben ik weer bij mijn moeder gaan wonen omdat ik anders geen huis had. de jeugdzorg houd je niet meer als je meerderjarig bent dus ik zou of naar de nachtopvang kunnen of weer terug naar mn moeder.

Ik heb EMDR therpie gevolgd. Maar terwijl ik bezig was met de therapie ben ik tijdens het stappen met vrienden iemand tegen gekomen die mij heeft verkracht.
Ook hiervoor kreeg ik weer therapie.

De therapie en gesprekken die ik heb gehad hebben wel geholpen en de lading eraf gehaald maar het blijft gewoon zo pijnlijk als iemand het heeft over kindermisbruik of verkrachtingen.

De reden dat ik dit vanavond schrijf is omdat ik eerder vanavond ruzie heb gekregen met mijn moeder. Mijn moeder vergeet soms dat ik ben verkracht , ze gebruikt het word vaak in grapjes of om iets uit te drukken. Ik weet niet hoe ik er mee moet omgaan...
Ik word dan heel verdrietig of heel erg boos....
Wat een nare dingen heb je meegemaakt.
Als kind/tiener heb je veiligheid, vertrouwen, zekerheid nodig
en dat werd bij jou stukgemaakt.

Een man die eerst een 'vriend' en vertrouwenspersoon voor je was, wilde daarna seks met een minderjarige.

Het is goed van je moeder dat ze heeft gezorgd dat deze fout is veroordeeld - anders had hij weer een ander meisje misbruikt.

Maar ik kan me voorstellen dat het pijnlijk voor je is als je moeder jouw hele geschiedenis rondtettert in de familie.

Knuffel voor jou. :hug:
Alle reacties Link kopieren
vlaflip3637 schreef:
21-11-2019 22:47


De reden dat ik dit vanavond schrijf is omdat ik eerder vanavond ruzie heb gekregen met mijn moeder. Mijn moeder vergeet soms dat ik ben verkracht , ze gebruikt het word vaak in grapjes of om iets uit te drukken. Ik weet niet hoe ik er mee moet omgaan...
Ik word dan heel verdrietig of heel erg boos....
Heb er geen woorden voor, wat een nare moeder heb jij.
Je geeft aan dat je geen vrienden hebt, maar gaat wel stappen met vrienden. Heb je nou wel of geen vrienden? Kun je bij hen terecht?

Je kunt ook terug naar de huisarts voor begeleiding voor jou en je moeder samen.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je moeder nooit een rechtzaak tegen je vader is gestart. Kom je in aanmerking voor begeleid wonen?
Alle reacties Link kopieren
Zou je in aanmerking komen voor iets als begeleid wonen? Ik heb geen idee hoor of dat kan in jouw situatie, maar je moeder lijkt me niet de beste persoon voor jou om mee te blijven wonen. En aangezien je wat bouwstenen hebt gemist in je jeugd zou het mijn inziens niet verkeerd zijn om daar aan te beginnen te bouwen, idealiter met wat hulp om je heen. Heb je nog steeds therapie? Want dat lijkt me ook wel nuttig.
Alle reacties Link kopieren
Is de dader veroordeeld voor seksueel misbruik van een minderjarige?
Ik snap überhaupt niet waarom iemand grapjes moet maken over verkrachting, maar je moeder koppelt jouw verleden aan de term misbruik ipv verkrachting
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoe je ma reageert.
Het enige wat ik kan bedenken is 'wegwezen'.

Je moet geen brood willen halen bij de ijzerwinkel
Bel het wijkteam in jouw buurt. (Verlengde) Jeugdhulp is nl tot 23 jaar te krijgen. Zeker omdat je voor je 18e in het traject zat is er een kans dat ze je nu nog kunnen helpen. Wellicht kunnen ze er voor zorgen dat je begeleid kan wonen.
Ik vind het wel te prijzen dat Ma de politie heeft ingeschakeld en de rechtszaak heeft doorgezet. Verder klinkt het alsof je moeder en jij echt niet weten hoe je normaal een relatie hebt met anderen. Ouder kind of liefdesrelaties.

Het feit dat je vader je zo lang kon mishandelen en ma daar niets aan deed en de 'rare' grapjes geeft aan dat zij ( net als jij met die man) helemaal niets begrijpt van wat normaal is in een relatie.

Ik hoop dat je goed word geholpen en ik zou ook kijken of ik snel een plekje elders kan vinden, maar lijkt me moeilijk in deze tijd van afgebroken hulp en ampoer woonruimte ect.

Hele veel sterkte en blijf aub nog ene tijdje in therapie. Misschien kan je de cycles van slechte levens en partnerkeuzes wel doorbreken.

:redrose:
Alle reacties Link kopieren
Probeer hier op een rustig moment met je moeder over te praten. Ze lijkt me iemand die je wil steunen, maar niet goed weet wat jij nodig hebt. Misschien kan je voorstellen om dat met hulp van je psychotherapeut te doen, degene die destijds je EMDR heeft gedaan?

Ga samen met haar werken aan een goede band.

Mijn dochter is ook misbruikt en ik heb soms geen idee hoe ik haar het beste kan helpen - maar ik wil er uiteraard alles aan doen om haar weer gelukkig te zien. We hebben ook samen gesprekken met haar behandelaar.

Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Wat heb jij veel meegemaakt :hug:

Kijk eens of je via het wijkteam bij verlengde jeugdhulp / jongerencultuur terecht kan. Mijn zoon heeft daar ook hulp van en dat is erg fijn voor hem. Bij hem speelde er niet iets dat met de thuissituatie te maken had maar dat maakt niet uit.
Ik woon praktisch naast een gezinsvervangend tehuis en die tieners worden allemaal begeleid naar begeleidwonen. Hopelijk kunnen ze iets voor je betekenen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
22-11-2019 06:00
Je geeft aan dat je geen vrienden hebt, maar gaat wel stappen met vrienden. Heb je nou wel of geen vrienden? Kun je bij hen terecht?

Je kunt ook terug naar de huisarts voor begeleiding voor jou en je moeder samen.
Toen ik ging stappen ging ik met een groep mensen die ik kende van school. Het zijn achteraf nooit echte vrienden geweest. Ik heb nu geen contact meer met hun en als ik erop terug kijk vroeg ik vaak of ik mee mocht maar kwam er weinig vanuit hun...
Alle reacties Link kopieren
EmmadePemma schreef:
22-11-2019 07:04
Jammer dat je moeder nooit een rechtzaak tegen je vader is gestart. Kom je in aanmerking voor begeleid wonen?
Ik denk dat begeleid wonen wel een optie is. Ik ben vandaag bij mijn psycholoog geweest ( ik heb om de 2 weken gesprekken) zij gaf aan dat ik misschien kon kijken of dat bij mij past.
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
22-11-2019 07:07
Zou je in aanmerking komen voor iets als begeleid wonen? Ik heb geen idee hoor of dat kan in jouw situatie, maar je moeder lijkt me niet de beste persoon voor jou om mee te blijven wonen. En aangezien je wat bouwstenen hebt gemist in je jeugd zou het mijn inziens niet verkeerd zijn om daar aan te beginnen te bouwen, idealiter met wat hulp om je heen. Heb je nog steeds therapie? Want dat lijkt me ook wel nuttig.
Ik ga erover nadenken of ik begeleid wonen bij mij vind passen, het lijkt me wel prettig dat je er niet helemaal alleen voor staat. Echt op mijzelf wonen is misschien nog een brug te ver.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
22-11-2019 09:50
Probeer hier op een rustig moment met je moeder over te praten. Ze lijkt me iemand die je wil steunen, maar niet goed weet wat jij nodig hebt. Misschien kan je voorstellen om dat met hulp van je psychotherapeut te doen, degene die destijds je EMDR heeft gedaan?

Ga samen met haar werken aan een goede band.

Mijn dochter is ook misbruikt en ik heb soms geen idee hoe ik haar het beste kan helpen - maar ik wil er uiteraard alles aan doen om haar weer gelukkig te zien. We hebben ook samen gesprekken met haar behandelaar.

Sterkte :hug:

Ik heb al super vaak geprobeerd om met mijn moeder te praten maar het helpt niet. Dat ze grapjes maakt over verkrachtingen of het woord grappend gebruikt gebeurt nog heel vaak en ik probeer me dan in te houden om niet te gaan huilen en ik probeer rustig aan te geven wat het me doet. Dan zegt zei vervolgends sorry en dan gaat ze in haar kamer zitten en blijf ik dus verdrietig en alleen achter.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Ik heb vannacht weinig geslapen en ben dood moe. Ik ga zo eerst even proberen wat slaap in te halen. Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen als m'n moeder straks thuis komt van haar werk. We hebben sinds gisteren avond niet meer gesproken. We hebben elkaar vanochtend niet gegroet of gesproken. Gelukkig is het weekend en dan slaap ik bij m'n vriend. Dus ik kan dit weekend ook nog nadenken wat ik het beste kan doen. M'n vriend weet wel van de ruzie met m'n moeder en hij weet over m'n verleden dus ik kan als ik t lastig heb vanavond altijd nog met hem erover praten.
Alle reacties Link kopieren
Raar van je moeder hoor :|

Slaap lekker zometeen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven