Gezondheid alle pijlers

Reumatoide artritis en kinderwens

06-10-2009 21:36 12 berichten
Hallo,

Ik hoop hier wat ervaringen uit te kunnen wisselen met vrouwen die RA hebben en een kinderwens hebben/kinderen hebben.

Wij zijn al een hele tijd bezig met zwanger willen worden.

Onlangs heb ik de diagnose RA gekregen en zit nu midden in het behandeltraject. Dus kinderwens moet ik dus uitstellen.

De Reumatoloog heeft het al over behandeling met methotraxate gehad maar hoe moet dat dan met de kinderwens?

Kan ik ook kinderen krijgen mét RA en eventueel medicatie?

Ik wil niet gaan googelen, bij de eerste poging kwaam ik een horrorverhaal tegen...ook niet echt bemoedigend...

Kan mij iemand hierover meer vertellen; RA en kinderwens?
Alle reacties Link kopieren
Hallo Nina

Ik kan je iets vertellen maar niet alles. Ik heb ook artritis en slik ook Methotrexaat. Mijn reumatoloog heeft ook gezegd, dat wanneer je aan de MTX zit, beter geen kinderen kan krijgen. Het zijn namelijk erg zware medicijnen. Nu zit ik niet in die situatie dat ik kinderen wil, maar goed.

Ga eens overleggen of je evt tijdelijk kunt stoppen, of iets anders kunt slikken.

Veel succes in ieder geval.
Ik heb reuma gekregen na de geboorte van mijn kind. Mijn rloog heeft mij op een gegeven moment MTX voorgeschreven en er inderdaad expliciet bijgezegd dat ik zolang ik MTX gebruikte niet zwanger mocht raken. Op het moment dat ik zwanger wilde gaan raken moest ik contact met hem opnemen om te bekijken welke medicatie dan eventueel geschikt zou zijn. Er zijn volgens mijn rloog medicijnen die je tijdens een zwangerschap veilig kunt gebruiken, ik heb geen idee welke, door omstandigheden is het voor mij nog niet mogelijk om aan een tweede te beginnen.

Mocht je stoppen om zwanger te willen raken, gebruik dan minimaal nog 3 maanden langer voorbehoedsmiddelen/anticonceptie. Althans dat is wat mijn rloog zei. Uiteindelijk ben ik eerder over gestapt op andere medicatie aangezien ik van MTX misselijk werd.

Wel kan ik je aanraden eerst goed de klachten onder controle te hebben voor je zwanger wilt worden. Het schijnt vaak zo te zijn dat tijdens de zwangerschap de RA rustig is, maar het kan lijken dat het extra heftig opvlamt na de bevalling.

Mijn algehele advies: overleg goed met je rloog, zwanger worden en RA kan prima samen gaan namelijk.
.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Bedankt dames voor advies. Volgende week krijg ik van de reumatoloog zijn behandelplan te horen...
Ik heb zelf ook reuma en injecteer wekelijks MTX. Je mag absoluut niet zwanger worden met de middel.
Mijn moeder heeft (ernstige) reuma. Ik weet vanaf mijn 28e dat ik het ook ga krijgen. Ben nu 37, heb vage klachten, niet noemenswaardig, maar realiseer je wel dat je een erfelijke aandoening bij je draagt die je over kunt geven.
quote:taylor schreef op 10 oktober 2009 @ 21:55:

Ik heb zelf ook reuma en injecteer wekelijks MTX. Je mag absoluut niet zwanger worden met de middel.

Klopt, zwangerschap is contra geindiceerd.

Daarom wil ik het ook niet hebben, voor geen prijs...
Nee dat snap ik heel goed.
quote:floor72 schreef op 11 oktober 2009 @ 00:17:

Mijn moeder heeft (ernstige) reuma. Ik weet vanaf mijn 28e dat ik het ook ga krijgen. Ben nu 37, heb vage klachten, niet noemenswaardig, maar realiseer je wel dat je een erfelijke aandoening bij je draagt die je over kunt geven.Niet alle vormen van reuma zijn erfelijk trouwens. Ik heb zelf RA en niemand in mijn familie van zowel vaders als moederszijde heeft reuma in welke vorm dan ook. De kans dat ik RA doorgeef is aanwezig, maar niet bijzonder groot, althans als ik mijn rloog mag geloven, want dit was en is een angst van mij, dus heb ik dit met hem besproken.
quote:floor72 schreef op 11 oktober 2009 @ 00:17:

Mijn moeder heeft (ernstige) reuma. Ik weet vanaf mijn 28e dat ik het ook ga krijgen. Ben nu 37, heb vage klachten, niet noemenswaardig, maar realiseer je wel dat je een erfelijke aandoening bij je draagt die je over kunt geven.

Oh bah, lijkt me vreselijk met de gedachte te moeten leven dat je het ook krijgt. Maar goed...voor het zelfde krijg je het op gevorderte leeftijd.

Reuma komt in onze familie niet voor, denk niet dat het bij mij een erfelijk iets is. De RT denkt dat het waarschijnlijk door een infectie komt waar mijn lichaam nooit overheen gekomen is en mijn immunsystem op hol geslagen is.
Ik heb reumatoïde artitis, heb jarenlang mtx gebruikt en heb een dochter van 10 maanden. We zijn hard aan het werken voor een tweede!!! Dus....laat maar weten wat je aan vragen hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven