Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Wat naar ikbenik. Goed op jezelf passen.Maar inderdaad wel eruit blijven gaan en af en toe wandelen.( binnen de grenzen!). Tevens een "natuurlijk medicijn" tegen depressie.
Ikbenik, dat was schrikken dus. Gelukkig ben je achter de oorzaak. Dat heeft dus tijd nodig. Hopen dat je snel gewend bent en dat het je helpt.

Ikbenanoniem, ik ben nog op arbeidstherapeutische basis bezig. En dus aan het uitvinden hoe lang het precies lukt. De ene keer gaat het makkelijker dan de andere.

Marbs, inderdaad zo word ik steeds een beetje handiger in die dingen. Heb er ook al een beetje over nagedacht over de plaats van bestemming, want geloof niet dat ik echt de persoon ben die overal gaat vragen of iemand hem op de fiets zet en eraf. En misschien ook wel gewoon trainen dat ik hem kan tillen voor die paar keer. Ben alleen bang dat het er dan in sluipt dat ik hem weer ga tillen. Want wat dat betreft zijn ze natuurlijk wel een beetje uitgekookt en ben ik weer een beetje een softie.
Muurtjes, picknicktafel, bankjes, sommige speeltoestellen en hekwerken zijn over het algemeen prima klimmateriaal. Soms niet direct op plaats van bestemming, maar vaak wel in nabije omgeving.

(Ooit zelf creatief moeten zijn toen kinderen nog heel klein waren. Mocht toen na ander soort operatie (buik) ook een tijd lang niet tillen.)
Je hebt gelijk, ik ga ook eens kijken op het schoolplein. Want het zou hier ook een stuk fijner zijn als ik de oudste met de fiets naar school kan brengen. Nu moet ik ze elke keer samen in de auto hijsen. Fijner zou het zijn gewoon op de fiets, dan heb ik ook nog mijn beweging.
@Ikbenik: Wat naar dat je je rot voelt op de medicijnen.

Ik heb vanmiddag ook nog 1:25 gelopen. Daarna even in een hotel een beker warme chocola gedronken. Het is zo fijn dat de wereld weer een stukje groter wordt.
@kus: Die depressie is een combinatie van tegenslagen op het werk, hoge verwachtingen die ik van mezelf heb, negatieve gedachtes, en ook de rugpijn die ik begin 2009 kreeg, en de worsteling hieromheen.

(Dit niet kunnen accepteren, eigen grenzen steeds verleggen, me niet serieus genomen voelen door omgeving, medische molen in en uit, en vooral het grillige onvoorspelbare karakter vd rugpijn, zodat iedereen inclusief ikzelf begon te denken dat het 'dan-vast-wel-psychisch' zou zijn.)

Voor dat laatste stuk is het nu dus fijn dat er eindelijk duidelijkheid is gekomen, omdat het zo'n grote hernia was (met losgeraakte sequesters), dat niemand vol kon houden dat dit nog 'tussen-de-oren' zat.

Maar ja; de rest van de strijd zal ik ook aan moeten gaan. Mezelf serieus nemen, niet voortdurend strijden tegen wat ik voel, de lat wat lager mogen leggen. En ook op één of andere manier proberen wat aardiger/liever voor mezelf te worden. Dat blijven valkuilen/leerpunten.
Fijn anoniem! Jouw wereldje wordt dus ook steeds groter...?
Ikbenik,

Ik ken het hoge verwachtingen van je zelf hebben wel.

Ook ik werd echt moe van mezelf. Telkens weer die teleurstelling dat je iets niet kunt vanwege de pijn. Het gevoel dat je je aanstelt als je eerder stopt met werken of niet naar een verjaardag ga vanwege de pijn.

Als je werk dan ook nog eens niet meewerkt, en je ook nog een gezin draaiende heb te houden dan kan ik me echt indenken dat je op een gegeven moment hulp nodig hebt om "stralend" de dag door te komen.
Iebs, je gaat lekker!
Goedemorgen allemaal!

Wat goed Evi! Goh, het zou wel fijn zijn als je iets op het schoolplein zou kunnen vinden. Lijkt me heel fijn vooral nu met het lenteweer (positief blijven ;)) dat je op de fiets zou kunnen!

Marbs, ter info: niks gevonden ;)

Ikbenanoniem, oh heerlijk dat je weer een beetje kan wandelen en dingetjes kan doen. Hoop dat het vandaag voor je meevalt want dat zou helemaal een goed teken zijn.

Ik werk nu weer volledig (36 uur en 1x in de 2 weken een dag vrij) en ben een half jaar geleden geopereerd. Eind september ben ik begonnen met 3 x 2 uur en dit elke 2 weken uitgebouwd. 3 x 3 uur 2 weken, 3 x 4 uur 2 weken, 4 x 4 uur 2 weken en zo verder tot aan 8 uur.
Goedemorgen!

Schuit inderdaad, ik ga eens kijken of er iets op af- en opstaphoogte te vinden is. Dat zou me weer een stukje minder afhankelijk maken en is altijd fijn natuurlijk.

Hier een weekend alleen en het gaat eigenlijk best goed. Ik heb wel last, maar dat zou ik ook hebben als de oppas er was. Voor de kinderen ook wel eens lekker even niemand in huis.

Fijne zondag allemaal!
Evi, lekker keuvelen dus . Het is hier niet zo'n lekker weer. Denk dat ik wel zin heb om nog even een wandeling te maken. We kijken wel even. Hier gaat het ook weer wat beter. Het vervelende gevoel wat ik na de training had is gelukkig niet doorgezet en ik ben niet terug bij af. Nog steeds een beetje gammel maar dat zijn we al maanden ;).
Fijn, dat dat niet doorgezet heeft. Hier ziet het er ook niet lekker uit. Wilde vanochtend wel, maar zoon had geen zin en als ik ze echt op sleeptouw moet nemen, dan schiet het niet op. Zometeen even naar een verjaardag, maar dat wordt echt erin en eruit. En dat gammele dat vind ik waardeloos. Normaal is mijn gezondheid zo vanzelfsprekend en nu al zo lang niet, bah!
Goed teken dat je niets kunt vinden lijkt me Schuit! En fijn dat klachten zich niet doorgezet hebben. (nu dat gammele nog weg)

Fijn dat het goed gaat Evi. En dan is een keer zonder oppas ook wel lekker lijkt me.

Hier een heerlijk zonnetje. Ben al paar keer de tuin ingegaan. Paar kleine dingetjes gedaan. Hmm, merk wel dat ik in de tuin nog niet alles kan wat ik voorheen deed en zou willen doen. Maar doe dit heel bewust dan ook echt niet omdat ik niets wil forceren en geen zin heb in extra klachten. Maar baal er ook wel een beetje van aangezien ik normaliter echt een tuinmens ben.
Marbs, alles wat je weer opnieuw doet waaronder weer in de tuin werken is een hele opgave. Alles is toch weer nieuw. Nieuwe bewegingen etc. Je lichaam moet ook weer daar aan wennen. Nogal vermoeiend hè. Stapje voor stapje komen we er wel! Hier heeft de zon zich maar één keer laten zien! Nee, hier ziet het er een beetje troosteloos uit.

Hier een hele lamme dag! Op zich wel lekker maar zo doelloos
Pas op hoor Marbs. Ook als je eigenlijk niet meer zoveel voelt. Tuin werken is echt niet goed! Hoewel ik me natuurlijk kan voorstellen dat het kriebelt als je ervan houdt :( En het is heerlijk hier zonder de oppas. Ik geniet ervan, maar de kinderen ook duidelijk. Denk dat ik het voor de komende tijd sowieso met wat minder ga proberen. Het is gewoon wat rustiger en een normalere gezinssituatie zeg maar. Moest wel lachen, de oudste zei net dat hij het niet leuk vindt als de oppas er is, want dan moét hij in bad en dat hij het niet leuk vindt als hij iets moet.
Die doelloze dagen zijn soms wel lekker, maar soms geeft het je ook teveel tijd om na te denken vind je niet Schuit
Nee, dat valt wel mee eigenlijk. Ik heb vandaag nog niet echt nagedacht . Er zijn zeker wel dagen waarop ik veel pieker maar mijn gemoedstoestand is de afgelopen maanden wel beter geworden. De vorige week ging het even niet goed maar nog steeds beter dan hiervoor. Gelukkig!

Oh echt! Van de oppas moet hij dingen. Meestal is het andersom toch hihi...
Haha nee hier is het dus andersom. Hij zei er nog nadrukkelijk bij dat hij niemand zo vervelend vond, want hij hoeft bij niemand in bad. Gewoon een lekker dagje gehad dus, fijn!!
Hier ook een lekker doelloos dagje.

Vanmorgen uitgeslapen, gedouched, wat gegeten, een ommetje gemaakt,

2x mn staande oefeningen heel rustig gedaan, en voor de rest....He-le-maal NIETS!!!

Voor het eerst dat ik mijn avondeten gewoon lekker rustig aan tafel kon eten zonder het snel naar binnen te moeten schrokken omdat ik dan na 10 minuutjes zitten pijn krijg.

Geweldig! Lijkt wel dat hoe minder dat ik doe, hoe beter dat het gaat. Heb nu helemaal GEEN pijn...!!!

Morgen weer naar de fysio, maar dan ga ik dit wel benoemen.
Nou die kun je in je zak steken Ikbenik, fijn!!
quote:evi82 schreef op 26 februari 2012 @ 17:02:

Die doelloze dagen zijn soms wel lekker, maar soms geeft het je ook teveel tijd om na te denken vind je niet Schuit

Het is een "feest" van herkenning om met jullie mee te lezen.

Die doelloze dagen en het over vanalles en nogwat nadenken komt me zo bekend voor.

Vandaag weer een slechtere dag. Zitten en liggen in niet prettig.

Ik durf me wel al weer mee te bewegen, en dat is wel lekker.
Ohhh, wat lekker Ikbenik!
Kusunum, wat balen dat je dan juist in rust last hebt. Hopelijk vandaag een wat betere dag!

Hier twee kindjes die op me aan het wachten zijn om in bad te gaan. Fijne dag allemaal maar weer!!
Oei, Evi, pas je wel een beetje op met het in bad doen van je 2 badeendjes...? Lijkt me nl voor je rug behoorlijk belastend als die glibberlijfjes zich aan je optrekken bij het in bad gaan en er uit komen, terwijl jij voorover gebukt staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven