Gezondheid alle pijlers

Risico’s bot opbouw onderkaak

16-02-2026 11:14 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,
Heeft iemand van jullie bot opbouw in de onderkaak gehad?

Ik ben mij aan het oriënteren op een mogelijke behandeling. Ik mis in mijn onderkaak al ongeveer 30 jaar twee kiezen naast. (Laatste kies heb ik nog maar die 2 daarvoor mis ik) Daardoor is het bot daar inmiddels erg geslonken en er zit echt een kuil achter de kies die er nog wel staat. Een tandarts heeft eerder al eens genoemd dat er waarschijnlijk eerst een botopbouw nodig is voordat er implantaten geplaatst kunnen worden.

Nu ben ik informatie aan het lezen en ik kom steeds het risico tegen van het raken van een zenuw (met gevoelloosheid of tintelingen in kin, lip, kaak of zelfs tong). Dat maakt mij eerlijk gezegd best angstig.

Daarom mijn vraag: Heeft iemand hier een botopbouw in de onderkaak gehad (met of zonder implantaten)?
Hoe verliep het herstel? En heeft iemand last gehad van gevoelsverlies of tintelingen en kwam dat weer terug?

Ik hoor juist graag eerlijke ervaringen zodat ik een realistisch beeld krijg voordat ik een beslissing neem.

Alvast heel erg bedankt!
Ik heb dit op de planning staan, al gedaan voor de bovenkaak.
Heb nergens over nagedacht, vertrouwde op de (goede) implantoloog.
Het was een behandeling van niks, herinner het me niet eens.
Frizz schreef:
16-02-2026 11:35
Ik heb dit op de planning staan, al gedaan voor de bovenkaak.
Heb nergens over nagedacht, vertrouwde op de (goede) implantoloog.
Het was een behandeling van niks, herinner het me niet eens.
Bedankt voor je reactie!
Fijn te horen dat het zo makkelijk en snel ging. Wanneer heb je de afspraak voor de onderkaak?
Hoeveel kiezen onder moet je doen?
Ik heb dit gehad, ook in de bovenkaak.
Ik ben uitgebreid geïnformeerd maar kan me niet herinneren dat dit als risico werd genoemd.
Bij mij is het probleemloos uitgevoerd en goed hersteld, al was het een lange zit en geen pretje.
Erna kreeg ik antibiotica en pijnstillers. Het hele traject duurde een maand of zeven. Na de operatie en botopbouw moest het drie maanden helen/sterk worden, daarna de ingreep voor het implantaat en dat moest ook drie maanden helen/goed vast zitten en erna plaatsen ze het implantaat.
Nog een tip, mocht je een uitgebreide tandverzekering hebben. Doe de eerste ingreep in het ene jaar en de tweede en laatste in het volgende jaar, dan kun je twee keer declareren.
Wordt dan je eigen bot gebruikt voor die opbouw? Hoe werkt dat?
Onkruit schreef:
16-02-2026 12:21
Wordt dan je eigen bot gebruikt voor die opbouw? Hoe werkt dat?
Nee, maar wat dan wel dat weet ik eigenlijk niet meer.
Ik heb het voor zowel boven als onder gehad, en helemaal prima gegaan. Het is wel een lang proces. Meteen na de ingreep had ik voor 2 weken zware antibiotica. Daarna duurde het 9 maanden voor het goed genoeg was voor implantaten. Heb de implantaten nu dik 2 jaar en ben er zo blij mee. Jaren eerder moeten doen!
Ik hoop het nooit meer mee te hoeven maken.
Talullah schreef:
16-02-2026 13:00
Ik hoop het nooit meer mee te hoeven maken.
Bedankt voor je reactie!
Bedoel je de botopbouw? Hoeveel kiezen miste jij onder? En hoe lang liep jij rond zonder kiezen?
Ik moest een implantaat maar voor deze gezet kon worden moest er een stukje bot uit mijn kaak gezaagd worden en werd het gat opgevuld zodat de implantaat het zou houden.

Dit is besloten op de dag zelf en ben maar gaan zitten en heb me overgegeven. Behalve het zaag-, trek- en duwwerk en het ingepakt zijn heb ik niets gemerkt. Het duurde nog geen half uur.

Het kan positieve gevolgen hebben bij de rekening want bij mij werd botopbouw betaald door de zorgverzekeraar (paar 100 euro) maar nog meer en ik denk achteraf het consult en wellicht de verdoving. Het totaalbedrag was dus lager dan waar ik op had gerekend. Nog veel geld natuurlijk moeten betalen maar goed elke 100 euro minder is er 1.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe duur zoiets nou kost incl. bot opbouw, kroon, implantaat, en dan nog het plaatsen enzo zelf. Ik moet eigenlijk ook een implantaat maar ik kom zoveel verschillende bedragen tegen dat ik niet weet hoeveel ik zou moeten sparen.
Graze schreef:
16-02-2026 15:12
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe duur zoiets nou kost incl. bot opbouw, kroon, implantaat, en dan nog het plaatsen enzo zelf. Ik moet eigenlijk ook een implantaat maar ik kom zoveel verschillende bedragen tegen dat ik niet weet hoeveel ik zou moeten sparen.
Rond de €2000 maar misschien nu iets meer.
Talullah schreef:
16-02-2026 15:16
Rond de €2000 maar misschien nu iets meer.
Is dat echt incl. alles? Ik kwam dat bedrag vaak tegen maar ook 6000/7000.
Graze schreef:
16-02-2026 15:18
Is dat echt incl. alles? Ik kwam dat bedrag vaak tegen maar ook 6000/7000.

Dan hadden ze meer implantaten en kronen nodig.
Per implantaat en 1 kroon rond de €2000.

Heb je er meer nodig dan stijgen natuurlijk de kosten. Bij €6000 gaat het dus om 3 implantaten en 3 kronen.
pompelmoentje schreef:
16-02-2026 12:25
Nee, maar wat dan wel dat weet ik eigenlijk niet meer.
Ze gebruiken daar runderbot voor. Ik grapte nog; maar wat als je vegetariër bent?
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Implantaat zelf is best duur, mijn man krijgt 1 implantaat met kroon en deze kost €2800. Geen botopbouw
Jules schreef:
16-02-2026 14:33
Ik moest een implantaat maar voor deze gezet kon worden moest er een stukje bot uit mijn kaak gezaagd worden en werd het gat opgevuld zodat de implantaat het zou houden.

Dit is besloten op de dag zelf en ben maar gaan zitten en heb me overgegeven. Behalve het zaag-, trek- en duwwerk en het ingepakt zijn heb ik niets gemerkt. Het duurde nog geen half uur.

Het kan positieve gevolgen hebben bij de rekening want bij mij werd botopbouw betaald door de zorgverzekeraar (paar 100 euro) maar nog meer en ik denk achteraf het consult en wellicht de verdoving. Het totaalbedrag was dus lager dan waar ik op had gerekend. Nog veel geld natuurlijk moeten betalen maar goed elke 100 euro minder is er 1.
Was dit boven of onder in je kaak?
Ik heb dit ook gehad, zowel in de bovenkaak als in de onderkaak.
Onderkaak hebben ze gedaan met een stukje eigen bot en een stukje kunstbot.
Ik had nadien wel een erg opgezwollen gezicht en eten was lastig maar al met al is het mij mee gevallen qua pijn en dergelijke. De eerste twee weken moet je even door daarna vond ik het wel prima te doen. Ik heb geen last gehad van gevoelsverlies o.i.d. Na 6 maanden herstel konden de implantaten geplaatst worden.
Ik heb 6 implantaten in totaal, 3 boven en 3 onder.
Twixie schreef:
16-02-2026 17:12
Ik heb dit ook gehad, zowel in de bovenkaak als in de onderkaak.
Onderkaak hebben ze gedaan met een stukje eigen bot en een stukje kunstbot.
Ik had nadien wel een erg opgezwollen gezicht en eten was lastig maar al met al is het mij mee gevallen qua pijn en dergelijke. De eerste twee weken moet je even door daarna vond ik het wel prima te doen. Ik heb geen last gehad van gevoelsverlies o.i.d. Na 6 maanden herstel konden de implantaten geplaatst worden.
Ik heb 6 implantaten in totaal, 3 boven en 3 onder.
Bedankt voor je reactie!
Bij welke behandelaar ben jij geweest?
Godiva52 schreef:
16-02-2026 15:51
Was dit boven of onder in je kaak?
Boven
Ik ben midden in het proces van het aanleggen van een implantaat+kroon. Zonder botopbouw prijs rond 2000 euro.
Ik heb implantaten in boven en onderkaak.
Bovenkaak een sinuslift en in dezelfde sessie het implantaat erin en onderkaak een botimlant met een spulletje kunstbot en eigen bot. Moest een maand of vijf groeien. Bovenkaak was zo gepiept, nergens last van. Onderkaak ging ook goed, na die paar maanden was bot goed aangegroeid. Vond het wel een ruwe operatie: chirurg zette zijn hele lichaam in om die implantaat goed in mijn kaak te rossen, ech hard duwen met voeten van de vloer, en heul bloederig. (Hij was ook heel lief, dat scheelt denk ik) Maar prachtig resultaat. Geen napijn gehad en alleen vooraf 3 dagen antibiotica en achteraf 3 dagen. Ik had wel een poos een metaalsmaak in mijn mond nadien. Maar verdween ook weer.
Niks om je zorgen over te maken als het zo ging als bij mij.

Succes!
Het kostte 2000 euro per stuk maar bij de derde kreeg ik korting (academisch ziekenhuis) dus werd iets van 5000 euro uiteindelijk. Kronen van de zorgverzekering.
Godiva52 schreef:
16-02-2026 18:10
Bedankt voor je reactie!
Bij welke behandelaar ben jij geweest?
Bij de kaakchirurg in het ziekenhuis.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven